Massatillverkaren Södra gör rekordår


Förbättrade priser, ökad produktivitet och höga volymer är orsakerna. Vinsten efter finansnetto blev 2,3 miljarder kronor.
Vinner kontrakt med restaurangkedja för globala digitala menyskärmar

Roland lanserar nytt varumärke för inkjet-printers

Det nya varumärket heter DGXPRESS.
Målet med varumärkes sägs vara att erbjuda högpresterande inkjetprintrar till konkurrenskraftiga priser. De första två modellerna i serien är UV-skrivarna UG-642 och UG-641.
UG-serien använder UV-bläck och UG-642 har dubbla, förskjutna skrivhuvuden och en utskriftshastighet på upp till 31,9 m2/h (720 x 600 dpi), vilket gör den lämplig för snabb produktion av stora utskrifter.
UG-641 är mer ”bekvämt prissatt” för dem som vill utöka omfattningen av sin verksamhet eller för dem som önskar starta en helt ny tryckverksamhet.
För både inomhus- och utomhusbruk
Skrivarna i UG-serien klarar enligt uppgift att hantera ett brett utbud av medier för både inomhus- och utomhusbruk, såsom skyltar och banderoller, fönstergrafik, bakgrundsbelysta paneler, POP samt självhäftande etiketter och dekaler.
Vidare kan de producera specialutskrifter med unika 3D-effekter och realistiska texturer tack vare clear- och white-bläck. En kombination av skrivhuvuden som optimalt kontrollerar bläckutkastningen och högeffektiva LED-lampor som snabbt härdar och fixerar bläcket möjliggör återgivning av små texter, texturer, övergångar och andra fina detaljer i hög upplösning.
– I länder med hög ekonomisk tillväxt har efterfrågan på print ökat och det finns ett behov av hög produktivitet till ett överkomligt pris. Dessutom finns det många kunder som just nu ger sig in på det här affärsområdet, säger Tony Miller på Roland, i ett pressmeddelande.
Tryckeriet By Wind kan vinna Guldägg för sitt nya varumärke

Vindkraftverkets roterande rörelse påminner om tryckpressens rytmiska arbete.
Byrån F&B Happy tog fram företagets nya namn och identitet – nu har man chans att vinna Guldägg för sin identitetsdesign. Du kan också betta på vem du tror vinner.
Läs också: Göteborgstryckeriet och Danagårdlitho bildar ny tryckerikoncern
När Göteborgstryckeriet och Danagårdlitho slogs samman förra året ville man skapa ett helt nytt varumärke i den grafiska branchen. Man tog ut svängarna rejält och valde att sätta sin vindkraft i centrum för det nya namnet.
I samband med att man anmälde sig till Guldägget så beskriver man också tankarna bakom arbetet på ett ingående sätt.
”Eftersom vindkraften är så central, visar logotypen i realtid hur mycket det blåser vid tryckeriet och hur mycket elektricitet som genereras. Bildmärket kan konstrueras i allt från 5×5 pixlar till 5×5 lådor i wellpapp. I en värld av mock-ups, vill By Wind inspirera till produktion på riktigt. Av 3×2 meter stora ark animerade vi bildmärket på plats i tryckeriet på klassiskt blädderblocksmanér och 25 lådor på en pall arrangerades till en roterande animation. En rörelse som även påminner om tryckpressens rytmiska arbete.”
Läs mer om varumärket på guldagget.se där det också finns filmer som beskriver identiteten.
Betta på vinnaren
Det går också att spela i Guldäggbettet på vem man tror ska vinna och i skrivande stund är oddset på By Wind högst av alla i kategorin. Du kan själv satsa ”pengar” här – det är gratis 😉
Läs också: Taberg Media Group sponsrar Guldägget
De är först i världen med nya Svanenlicensen

Rulltryckeriet Markbladet tryckeri i Skene blir första tryckeriet i världen att certifiera sig enligt de nya skärpta kraven för Svanen.
Man utnämner sig själva i ett meddelande till ”världens snabbast licenserade Svanenmärkta tryckeri”.
– Prioritering internt, hårt arbete och noggranna kontroller har resulterat i att vi nått vårt mål att få förlängd Svanenlicens. Extra kul att vi är första tryckeriet i världen som nått fram, säger Ulf Johansson som är miljöchef på Markbladet Tryckeri.
De nya Svanen-kriterierna är version 6.4 och Markbladets certifiering gäller fram till och med 31 december 2026.
Bok & Tryck i Bollnäs firar 100 år – bjuder in till jubileumsvecka

Bok & Tryck, Hälsinglands största tryckeri, firar sitt 100-årsjubileum med en öppen jubileumsvecka i månadsskiftet maj/juni.
Från sin start år 1923, då Gustav Andersson övertog bokbinderiverksamheten från tidningen Ljusnan, har företaget vuxit och utvecklats för att bli Hälsinglands största tryckeri med 13 anställda.
– Vår specialitet är att producera hangtags/hängetiketter och är ofta underleverantör till andra grafiska företag och har unika maskiner för detta. Våra maskiner knyter tråd i etiketter som fästs på allt från nycklar till möbler, de används även för märkning under tillverkningsfasen i många olika branscher, berättar Per Norin som är vd för företaget.
Man erbjuder också en mängd andra tjänster och grafiska produkter.
– Vi gör allt från idé till färdig produkt. Exempel på trycksaker vi producerar är böcker, tidningar, foldrar, affischer, kuvert och mycket mer. Tryckningen sker med både digitaltryck och offset, vilket gör att vi är kostnadseffektiva oavsett upplaga.
Under vecka 22 har man en jubeleumsvecka och det går bra för alla intresserade att besöka Bok & Tryck.
Taberg Media Group sponsrar Guldägget

”Rätt material kan göra hela skillnaden”
Lessebo Paper och Taberg Media Group har inlett ett samarbete med Guldägget. TMG och Lessebo blir sponsorer för kategorierna Packaging Design och Identity Design.
Lessebo Papers serie Lessebo Colours, som sägs erbjuda designers en mångsidig och uttrycksfull papperskvalitet, användes av just TMG när de tog fram en konstnärlig goodie-bag i hållbart papper till juryn för kategorierna Packaging Design och Identity Design på Guldägget.
Partnerskapet har som målsättning att visa upp innovativa och vackra designlösningar, alla skapade med pappret Lessebo Colours, skriver man i ett pressmeddelande.
SBPRs ordförande bemöter kritiken – ”var är branschen?”
