Mässa i Oslo nästa vecka ”Corona-style”

Nästa vecka så blir årets mässa av i Oslo fast i en lightversion med restriktioner och utifrån norska folkhälsomyndighetens direktiv.

Mässan kommer vara en hybrid mellan fysisk och digital för de som inte kan medverka. Max antal besökare på någon av de olika utställningsplatserna är just nu 200 enligt norska myndigheter. Förutom i Villa Gabel kommer det även ske utställningar i New Waves Showroom och Norsk branjeforening (NBR) kommer hålla till på Scandic Sjølyst.

På Villa Gabel kommer omkring 35 bolag ställa ut och det är samma regler som i övriga samhället som gäller.

– Vi kör samma försiktighetsåtgärder som i övriga samhället, inte pilla på alla varor och sprita händerna, precis som du beter dig i mataffären. Vidare kommer ingen alkohol att förtäras och vi kommer inte ha någon buffé, berättar Paal Sjøvall på Fruit för Branschkoll.

Man kommer också ha stationer med handsprit för de som ska in i lokalen, där kommer det krävas att man spritar både händer och mobil för att få komma in.

– Det blir ingen branschfest och vi kommer inte bjuda på glass eller dylikt, det blir Coronastyle, men vi ska samla markanden och försöka kickstarta branschen. Back to business fast försiktigt helt enkelt, avslutar Paal.

Annons

Coca-Cola i Sverige byter till återvunnen plast

Förnybar el och delning av utsläppsdata är några av kraven man nu ställer på sina underleverantörer.

Förra året blev Sveriges Coca-Colas första marknaden i världen där företaget gick över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade PET-portföljen. Nu byts även plastfilmen runt alla stora flaskor i fyrpack ut till 100 procent återvunnen plast, skriver man i ett pressmeddelande.

Coca-Cola skriver att man arbetar ”för en värld utan avfall”. Och som en del i detta arbete, med målet att komma ned till noll utsläpp av växthusgaser 2040, tas nu ytterligare ett steg. Under första halvåret i år går Coca-Cola i Sverige över till återvunnen plastfilm (PELD) på alla fyrpack för flaskor över 1,5 liter.

– Plast är ett effektivt förpackningsmaterial förutsatt att det samlas in och återanvänds så att inget blir till skräp. Coca‑Cola i Sverige vill vara med och bidra till omställningen mot en cirkulär ekonomi. Nu tar vi ett stort steg när vi som första marknad i världen går över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade portföljen, säger Sofie Eliasson Morsink, vd Coca‑Cola European Partners Sverige AB

Krav på underleverantörer

Eftersom drygt 90 procent av utsläppen uppstår i scope 3 (indirekta utsläpp som uppstår i värdekedjan, både uppströms och nedströms) måste leverantörer mobiliseras och nära samarbeten inledas. Coca-Cola uppger att man för att nå netto noll 2040 är målet att 100 procent av de strategiska leverantörerna ska ”sätta vetenskapligt baserade reduktionsmål och använda 100 procent förnybar el till 2023 samt dela data för sina utsläpp av växthusgaser”.

Läs mer om Coca-Colas klimatmål här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stabilt år för Promotionhuset

redaktionen@branschkoll.se
Annons

NWP-ÅF vinner upphandlingar på löpande band – fyra bara i år

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu ett universitet på jakt efter produktmedia – maxvärde 10 miljoner kronor

redaktionen@branschkoll.se
Annons