Martin Sandén är ny VD på Sandéns Security Printing
Pressmeddelande 2014-12-02
Som ett naturligt led i den generationsväxling som pågår hos oss på Sandéns har Ingemar Sandén valt att lämna posten som VD. Ingemar har varit VD sedan 1978 och känner att det nu är dags att lämna över till nästa generation. Till vår glädje kommer han fortsätta inom verksamheten i rollen som senior rådgivare till ledningen. Efterträdare blir Martin Sandén som vid styrelsemötet den 29 november 2013 utsågs till VD från den 2 december 2013 och tar då formellt över ansvaret. Samtidigt utsågs Henrik Sandén till Vice VD.
Både Martin och Henrik har gedigna bakgrunder inom företaget och ser med glädje på sina nya poster. De är hoppfulla inför framtiden men understryker vikten av att fortsätta utvecklas.
– Ingemar har gjort ett fantastiskt arbete under sin långa sejour som VD och vi är stolta över att ta över taktpinnen efter honom. Vi är just nu inne i en period där våra marknader förändras men vi ser ljust på framtiden och våra möjligheter att utveckla företaget på marknaden. Vi har en unik kompetens inom vårt område och ser därför goda möjligheter att vara en aktiv leverantör av olika former av säkerhetstryck i Sverige och på export.
Sandéns är ett anrikt företag med rötterna i 20-talet och har upplevt en fantastisk utveckling sedan de första lotterna började rullas i källaren på Östergatan i Eslöv. Idag är vi en av Skandinaviens största tillverkare av säkerhetsklassade lotter, bingo, och telefonkort.
– Vi känner tyngden av vår historia och den utveckling företaget sett de senaste 20 åren men vi känner samtidigt att det är ett stort stöd för oss i vårt framtida arbete. Vi har stor kompetens och erfarenhet här på företaget som vi är väldigt stolta över och ser som en nyckel i vår utveckling framöver. Den Grafiska branschen är volymässigt på nedgång men vi som nischat företag har stora möjligheter att överleva och lyckas på marknaderna.
Alligo förvärvar Svenska Batterilagret och expanderar med 27 butiker
Alligo har tecknat avtal om att förvärva Svenska Batterilagret AB, en aktör inom batterier i Sverige.
Förvärvet är ett av koncernens största hittills och bidrar med bland annat 27 butiker i Sverige samt e-handel. Bolaget har en årsomsättning på cirka 275 miljoner kronor.
Christer Andersson, vd för Svenska Batterilagret, ser förvärvet som en möjlighet till fortsatt tillväxt. Alligos vd, Clein Ullenvik, framhåller att Batterilagrets specialistkompetens och butiksnät kompletterar koncernens erbjudande och att bolaget kommer att fortsätta verka som en fristående enhet inom Alligo, enligt ett pressmeddelande.
Affären är villkorad av myndighetsgodkännanden och väntas bli klar under första kvartalet 2025.
Lönsam grafisk företagsprofilerare till salu
Bedriver verksamhet i egna lokaler och har stabil försäljning.
Dags för skulduppgörelsen i stor tryckerirekonstruktion
Nu närmar man sig ett avgörande och skulderna som tynger bolaget har klarnat. Ett förslag på uppgörelse finns på bordet.
Tryckerier överklagade i storupphandling – får avslag i förvaltningsrätten
Domar har meddelats i de två överprövningarna av den stora statliga upphandlingen av tryckeritjänster värd sammanlagt 500 miljoner kronor.
Ny avancerad grafisk utbildning startar i Malmö
I slutet av januari påbörjar de första studerande sin tvååriga utbildning till Content Producer på Malmö Yrkeshögskola. Det finns fortfarande ett par platser kvar.
Utbildningen är helt nyskriven och täcker allt från AI-styrd trycksaksproduktion, alla nya AI-verktyg för copy, ljud, bilder, video, interaktivitet, webb, appar och signage, hela vägen till gränssnittsdesign för Apple Vision Pro och annan ny teknik.
– Det här är en nyskriven och heltäckande utbildning, skräddarsydd för den som verkligen vill behärska ALLA framtida sätt producera och publicera innehåll, säger Claes Magnusson, rektor på Malmö Yrkeshögskola.
Utbildningen omfattar även grundläggande affärsmannaskap med upphandlingar och offerter, datatransformatering med AI-stöd, samt delkurser om integritet, juridik, tillgänglighet och säkerhet. En termin arbetsplatsförlagd utbildning (LIA) ingår också för de företag och organisationer som vill prova på en av de studerande.
All utbildning på Malmö Yrkeshögskola är godkänd, kostnadsfri och ger rätt till studiestöd, inklusive omställningsstudiestöd.
– Det är en fantastisk chans för den som vill lär sig utnyttja de nya affärsmöjligheter och AI-verktyg som den snabba utvecklingen bjuder på, säger Claes Magnusson.
Content Producer har utvecklats tillsammans med både stora och små grafiska företag samt olika marknads- och informationsavdelningar. Utbildningen kommer styras av en ledningsgrupp där arbetslivet har majoritet.
Läs mer på my.se/cpro eller kontakta skolan på telefon 0200-210 999.
21grams-affären: Konkurrensverket inleder särskild undersökning av Postnords förvärv
Myndigheten behöver mer tid för att utreda Postnords planerade uppköp av 21grams.
Vi har i en rad artiklar skrivit om Postnord Strålfors planerade köp av 21grams. I juni skrev bolagen på avtalet. En affär som väckt debatt där kritiker menar att om förvärvet går igenom skulle det innebära att den statliga postjätten får ytterligare dominans och monopolställning på post- och tryckerimarknaden.
Förlängd utredningstid
26 november skickade Postnord in sin anmälan om företagskoncentration till Konkurrensverket. Myndigheten har i ett första läge haft 25 dagar på sig att avgöra frågan om affären ger upphov till osund konkurrens på marknaden.
Konkurrensverket meddelar nu att utredningstiden förlängs med tre månader och att en så kallad särskild undersökning inleds.
”För att Konkurrensverket ska kunna ta slutlig ställning till koncentrationen krävs ytterligare utredning och analys av de effekter som den kan komma att medföra.”, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.
Pratat med fler branschaktörer
Myndigheten meddelar i sitt beslut att man har varit i kontakt med ett stort antal aktörer från olika led i branschen under den inledande utredningen såsom kunder, leverantörer av kundkommunikationslösningar, tryckerier och postdistributörer.
”Flera aktörers beskrivningar av marknadsförhållandena står i kontrast med beskrivningar i anmälan,
exempelvis avseende utbytbarheten mellan fysiska och digitala tjänster.”
Oro över affären
Flera aktörer ska ha uttryckt oro till myndigheten över företagskoncentrationen mellan Postnord Strålfors och 21grams, meddelar Konkurrensverket. Farhågorna inkluderar risken för att Postnord får en dominerande ställning inom tryckeritjänster och kundkommunikation. Dessutom befaras att affärskänslig information om konkurrenter, som finns i 21grams programvaror, kan komma att missbrukas. Vidare oroas man över potentiella förändringar i 21grams programvaror som kan gynna Postnord eller leda till att programvarorna slutar erbjudas till andra aktörer.
Senast 8 april 2025 ska Konkurrensverket besluta om affären får grönt ljus eller om den ska förbjudas.
Modemagasin lämnar tryckpressarna efter 63 år
Avslutade 2024 med att ge ut sin allra sista tryckta tidning för att fortsätta digitalt.
Hans Sahlin ny vd för Speed Group
Hans Sahlin har tillträtt som ny vd för Speed Group, en nordisk aktörer inom logistik och bemanning. Han ersätter Jesper Andersson, en av bolagets grundare, som efter två decennier lämnar rollen men fortsätter som konsult med fokus på strategisk rådgivning.
Sahlin har lång erfarenhet av ledarskap inom logistik- och fastighetssektorn och har sedan augusti haft rollen som vice vd på Speed Group. Fokus framöver ligger på att utveckla verksamheten med fokus på tillväxt, hållbarhet och innovation.
Hans Sahlin tillträdde som vd den 8 januari 2025, enligt ett pressmeddelande.
Mediehus i samarbete – ska få fler att köpa print
Ett nytt verktyg för att boka printannonser.
Haglöf & Nordkvist förvärvar 50 procent av Docupartner
Ny företagsgrupp bildas med 60 anställda och en omsättning på cirka 140 miljoner kronor.
Haglöf & Nordkvist AB, leverantör av IT- och kontorslösningar, har förvärvat 50 procent av Docupartner i Stockholm AB. Genom partnerskapet bildas en företagsgrupp med cirka 60 anställda och en årlig försäljningsvolym på cirka 140 miljoner kronor.
IT, profil och dokumenthantering
Den nya gruppen har kontor från Stockholm i söder till Umeå i norr och erbjuder tjänster som IT, printlösningar, dokumenthantering, kontorsmaterial, profilprodukter och digital signage. Ledning och personal i båda bolagen kommer att fortsätta sina roller.
”Gruppens målsättning är att möta det ökade behovet av en stabil och pålitlig partner som kan effektivisera den dagliga verksamheten för befintliga samt nya kunder”, enligt ett pressmeddelande och man framhåller även att produktportföljen växer i samband med affären.
– Bolagen delar samma syn på hur affärer skall bedrivas och nu när min tidigare kompanjon valt att sälja sin del av verksamheten är jag oerhört glad att vi får bilda partnerskap med Haglöf & Nordkvist, tillsammans kommer vår personal och våra breda erbjudanden attrahera befintliga och nya samarbeten säger Mikael Falk i en kommentar.
Passar in i tillväxtstrategin
Filip Nordkvist, grundare och vd på Haglöf & Nordkvist säger att de i och med de nya partnerskapet stärker sin position och att förvärvet medför positiva synergieffekter som passar väl in i tillväxtstrategin:
– Vi känner till Docupartner sedan länge och vi är väldigt glada att vi nu kan tillkännage den här affären där vi går in som delägare, tillsammans med bolagets vd, Mikael Falk. Docupartner har kompetent personal och starka kundrelationer i hela landet, så det finns många likheter i våra verksamheter. Vi ser stora möjligheter framöver för våra paketerade tjänster och tillsammans kompletterar vi varandras erbjudande väl.
Koncernen Haglöf & Nordkvist uppges omsätta cirka 100 miljoner kronor årligen, medan Docupartner har en omsättning på cirka 50 miljoner kronor per år.