Marknadschefernas utmaningar framöver – Miljö, ROI och e-handel

Resumé har intervjuat en gäng marknadschefer på stora svenska bolag, bland annat har de frågat vad dessa förutspår som den största utmaningen för marknadschefer framåt.

Följande saker för framtiden nämns bland annat:

  • Digitalisering
  • hitta rätt kompetens
  • kommunikations-anpassa efter trender
  • transparens och ha en ”effektiv marknadsföringsapparat som säkerställer ROI”

Bland utmaningarna i dagsläget nämns bland annat:

  • Nå ut i bruset
  • hänga med i digitala trender
  • prioritera vilka marknadsföringssatsningar som ska genomföras.

Stora möjligheter för dig som jobbar med fysisk kommunikation

Här finns alltså en god möjlighet för de företag som sysslar med fysisk kommunikation, som kan visa upp ROI, hållbarhet och förenkla arbetet för marknadscheferna. Ju smidigare det är att samarbeta och ju mindre eftertänksamhet som krävs, desto enklare blir det att få en del av marknadsföringsbudgeten.

För dig som verkar i den grafiska branschen och känner ett behov av att effektivisera din organisation, så finns det ett unikt tillfälle i höst. Nämligen Workflow Summit, som är det största eventet i Europa för arbetsflöde inom den grafiska branschen, och det hålls dessutom i Stockholm. Lär mer om Workflow Summit.

Läs hela Resumés artikel.

Annons

Coca-Cola i Sverige byter till återvunnen plast

Förnybar el och delning av utsläppsdata är några av kraven man nu ställer på sina underleverantörer.

Förra året blev Sveriges Coca-Colas första marknaden i världen där företaget gick över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade PET-portföljen. Nu byts även plastfilmen runt alla stora flaskor i fyrpack ut till 100 procent återvunnen plast, skriver man i ett pressmeddelande.

Coca-Cola skriver att man arbetar ”för en värld utan avfall”. Och som en del i detta arbete, med målet att komma ned till noll utsläpp av växthusgaser 2040, tas nu ytterligare ett steg. Under första halvåret i år går Coca-Cola i Sverige över till återvunnen plastfilm (PELD) på alla fyrpack för flaskor över 1,5 liter.

– Plast är ett effektivt förpackningsmaterial förutsatt att det samlas in och återanvänds så att inget blir till skräp. Coca‑Cola i Sverige vill vara med och bidra till omställningen mot en cirkulär ekonomi. Nu tar vi ett stort steg när vi som första marknad i världen går över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade portföljen, säger Sofie Eliasson Morsink, vd Coca‑Cola European Partners Sverige AB

Krav på underleverantörer

Eftersom drygt 90 procent av utsläppen uppstår i scope 3 (indirekta utsläpp som uppstår i värdekedjan, både uppströms och nedströms) måste leverantörer mobiliseras och nära samarbeten inledas. Coca-Cola uppger att man för att nå netto noll 2040 är målet att 100 procent av de strategiska leverantörerna ska ”sätta vetenskapligt baserade reduktionsmål och använda 100 procent förnybar el till 2023 samt dela data för sina utsläpp av växthusgaser”.

Läs mer om Coca-Colas klimatmål här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stabilt år för Promotionhuset

redaktionen@branschkoll.se
Annons

NWP-ÅF vinner upphandlingar på löpande band – fyra bara i år

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu ett universitet på jakt efter produktmedia – maxvärde 10 miljoner kronor

redaktionen@branschkoll.se
Annons