Podd: Marknadsbyråns bästa tips för hållbar försäljning

johan22

I det här avsnitt av Branschkollpodden pratar vi med Johan Aronsson som är vd på Marknadsbyrån. Ämnen som diskuteras är: Hur man säljer hållbara produkter, hur man förändrar bilden av profil & promotion-branschen och återförsäljarens roll i det moderna produktmediabranschen.

2013 bestämde sig Johan för att ändra på sättet han jobbade med produktmedia. Till en början gjorde han en del vanliga missar, men är idag en av Sveriges bästa återförsäljare av hållbara produkter, här delar han frikostigt med sig av sin kunskap och ger konkreta tips på hur du säljer hållbart.

Nedan följer några utdrag från det vi pratar om i podden:

”Jätteviktigt att vi inte bara blir en praktisk mellanhand utan har ett tillfört värde”

– Vad är återförsäljarens roll? Vi måste ha en roll där vi bidrar med värde till kunden för att ha ett berättigande. Vi ansvarar för att det ska skapas kommunikation av de produkter vi säljer, alltså hur skapar vi maximal ROI på de produkter vi säljer? Val av produkter, förädling, förpackning, hälsningar, logistik och så vidare spelar jättestor roll. Det är jätteviktigt att vi inte bara blir en praktisk mellanhand, utan har ett tillfört värde, säger Johan och fortsätter:

– När Amazon nu kommit in i Sverige, om de skulle få för sig att lansera det de gör i USA med olika lösningar för merch och promotion med egna tryckerier, har inte vi ett tillfört värde så blir det rätt tufft att konkurrera med dem. Därför är det jätteviktigt att vi hittar och definierar vår roll, både som individuella företag och branschen som helhet.

Grossisterna ska ha mycket credd för bättre produkter men elefanten i rummet är fortfarande för många och för billiga produkter

– Goda resultat kommer när man använder färre men bättre produkter, läser man ”power of produktmedia” och andra undersökningar så blir det ganska självklart att bättre produkter boostar alla de egenskaper som gör produktmedia till en stark kanal och vi har blivit mycket bättre på det de senaste åren och där ska grossisterna ha mycket credd. De har verkligen tagit sitt ansvar med när det kommer till att förbättra produkterna med mer hållbara material och bättre kvalitet. De har även blivit mycket bättre på att förtydliga sitt hållbarhetsarbete för att säkerställa produktsäkerhet och social compliance. Men vi säljer fortfarande på tok för många och för billiga produkter och det har vi inte adresserat på branschnivå ännu, det är branschens största hållbarhetsutmaning.

Vad säger kunden när du säger att de ska köpa 5 istället för 50 produkter?

– Att det är självklart. I förstaläget är det alltid självklart, sen kommer man till något slags realitet, men då får man faktiskt stå på sig lite. Det handlar om att gå från att sälja x antal produkter till att lösa kundens problem. Då blir frågan istället hur vi formar och löser kundens problem, med så hög ROI som möjligt och det är den ekvationen som oftast leder fram till färre men bättre produkter.

Det och mycket mer

Vi skulle kunna sitta i dagar och plocka ut bra citat från det här poddavsnittet, men det är bättre att du lyssnar själv. Alla som tycker det är intressant med:

  • Försäljning av hållbara produkter
  • Branschsamarbeten som gynnar alla
  • Fallgropar och insikter längs med den snåriga vägen till att bli mer hållbar
  • Återförsäljarens roll i 2020-talet
  • Vad starka retail-varumärken har för roll i produktmedia-landskapet
  • Och mycket mer

In och lyssna för tusan!


I åtta avsnitt av Branschkollpodden är Sofie Källström på WDP med och berätta mer om trender i branschen. Lyssna på podden eller besök www.wedopromotion.se för att lära dig mer.

Stor tack till Elin Hall som klippt podden som det proffs hon är! Och till den fantastiskt duktiga Västerås-baserade musikern Mattias Cronert som låtit oss låna en av hans låtar, för mer musik från Mattias, kolla in hans Spotify.

Annons

Optimum Group fortsätter etikett-expansionen i Norden

Optimum Group Labelco
Ämnen i artikeln: EtikettOptimum Group
Ämnen i artikeln: EtikettOptimum Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storaffär i finska förpackningsbranschen

Walki förvärvar två bolag med en omsättning på 40 miljoner euro.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen Iggesund anställer till teamet för formad fiber

Holmen Iggesund värvar Björn Bergström som ansvarig för förpackningsutveckling av företagets lösningar inom formad fiber.

Björn Bergström börjar den första september i en roll som Sales Development Manager på Holmen Iggesund.

Björn beskriver sin nya roll så här:

– Jag blir förpackningsutvecklingsansvarig för företagets produkter av formad fiber. Det är främst materialet Inverform som används när man gör förpackningar för livsmedelsindustrin. Målet för verksamheten är att ersätta plastförpackningar med en hållbarare produkt. Mitt ansvarsområde geografiskt bli europa och jag ser fram emot att få komma igång och lära känna det fem man stora laget under ledning av Per Berglund. Det ska bli väldigt kul att få arbeta med att besöka kunder och prospects runt om i Europa, att få resa runt på hållbarast möjliga sätt.

Björn kommer senast från en roll som Swedish Manager på Scandinavian Print Group.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon blir ny platschef för Rottneros Bruk

Sofia Hidén heter den nya platschefen på Rottneros. Hon kommer senast från en roll som Director of ESQ på Billerudkorsnäs.

– Sofia har en profil som passar perfekt för det skede Rottneros Bruk befinner sig och för vår framtida utveckling. Koncernen har gjort stora miljöförbättrande investeringar för att utveckla tillverkningen av CTMP-massa och Sofia är en duktig ledare med vana att leda i förändring, säger koncernens operativa chef Peter Sävelin i ett meddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pulpac får stöd från Eurostars

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Säckar utan plastbarriär – kan återvinnas som papper

Billerudkorsnäs har lanserat ett nytt säckpapper där man ersatt den traditionella plastfilmsbarriären med en beläggning utan plast. Detta gör att det nya materialet, Performance White Barrier, kan återvinnas som papper.

– Hållbara förpackningar står fortfarande högt på agendan hos våra kunder, eftersom konsumenterna efterfrågar det. Med Performance White Barrier tar vi ytterligare ett steg för att ersätta plast i förpackningar. Vad som till en början kan se ut som en osynlig fördel, blir väldigt tydligt i nästa fas när konsumenten ska återvinna säcken, säger Armin van Overbeek, Vice President Business Area Sack & Kraft Paper, på Billerudkorsnäs i ett pressmeddelande.

Enligt Eurostats statistik om faktiska återvinningsgrader i EU återvinner 8 av 10 personer sina pappers- och kartongförpackningar jämfört med 4 av 10 plastförpackningar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny förpackningsdesign minskade fraktskadorna rejält

När cykeln såg ut som en TV minskade problemen med fraktskador.

redaktionen@branschkoll.se

Scanfill utökar sortimentet

Ämnen i artikeln: Scanfill

Ytadsföretaget Scanfill utökar sitt produktprogram med ett material för plastförpackningar man kallar Scanfoil PS ESD (Polystyren Electrostatic Discharge). .

– Vi har tagit nästa steg i vårt arbete med kundanpassade förpackningsmaterial och med PS ESD kan vi styra ledningsförmågan efter kundens önskemål, säger Karl Banke, Teknisk Support på Scanfill i ett pressmeddelande.

Företaget säger själva att materialet är perfekt lämpat för förpackningar inom elektronikbranschen eftersom det tack vare sin ytresistivitet skyddar avancerade tekniska applikationer från statisk urladdning. 

Polypropen har en lägre miljöpåverkan än Polystyren och är eftertraktat på återvinningsmarknaden. 

Scanfill ingår i Polykemi Group och har huvudkontoret ligger i Ystad, men företaget har även produktion i Kunshan, Kina.

Ämnen i artikeln: Scanfill
redaktionen@branschkoll.se

Intersystem levererar till Arvid Nordquist

Ämnen i artikeln: Intersystem

Kaffeproducenten Arvid Nordquist kommer att bygga en helt ny anläggning i Järfälla norr om Stockholm.

Till den nya anläggningen har man valt Intersystem som leverantör av ny central palletering.

Installationen är planerad till vintern 2024 och blir en av de större Intersystem gjort i Sverige.

– I tätt samarbete med teamet på Arvid Nordquist har vi hittat en layout som känns riktigt bra. Vi är tacksamma för förtroendet och är glada att få vara en del av detta spännande projekt, säger Erik Johnsson, vd på Intersystem i ett pressmeddelande på företagets sajt.

Ämnen i artikeln: Intersystem
redaktionen@branschkoll.se

Tetra Pak lämnar Ryssland helt

Tetra Pak

Tetra Pak har beslutat att efter 62 år att lämna Ryssland helt. Den lokala ledningen i Ryssland tar över verksamheten.

Anledningen är Rysslands invasion av Ukraina och de efterföljande sanktionerna mot landet. Detta gör det omöjligt för företaget att bedriva sin verksamhet, det skriver Tetra Pak i ett pressmeddelande.

Man har nått en överenskommelse om att avyttra sin ryska verksamhet till den lokal ledningen, med avsikten att ”minimera påverkan på anställda och fortsätta att stödja konsumenternas tillgång till viktig mat”.

Tidigare i år uttalade sig företaget om den ryska invasionen av Ukraina som man fördömde, och valde då att dra ner produktionen i Ryssland, samtidigt donerade man även drygt 21 miljoner kronor till Unicef.

2021 omsatte Tetra Paks verksamhet i Ryssland cirka 430 miljoner euro, motsvarande cirka 4,5 miljarder kronor.

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]