Podd: Marknadsbyråns bästa tips för hållbar försäljning

johan22

I det här avsnitt av Branschkollpodden pratar vi med Johan Aronsson som är vd på Marknadsbyrån. Ämnen som diskuteras är: Hur man säljer hållbara produkter, hur man förändrar bilden av profil & promotion-branschen och återförsäljarens roll i det moderna produktmediabranschen.

2013 bestämde sig Johan för att ändra på sättet han jobbade med produktmedia. Till en början gjorde han en del vanliga missar, men är idag en av Sveriges bästa återförsäljare av hållbara produkter, här delar han frikostigt med sig av sin kunskap och ger konkreta tips på hur du säljer hållbart.

Nedan följer några utdrag från det vi pratar om i podden:

”Jätteviktigt att vi inte bara blir en praktisk mellanhand utan har ett tillfört värde”

– Vad är återförsäljarens roll? Vi måste ha en roll där vi bidrar med värde till kunden för att ha ett berättigande. Vi ansvarar för att det ska skapas kommunikation av de produkter vi säljer, alltså hur skapar vi maximal ROI på de produkter vi säljer? Val av produkter, förädling, förpackning, hälsningar, logistik och så vidare spelar jättestor roll. Det är jätteviktigt att vi inte bara blir en praktisk mellanhand, utan har ett tillfört värde, säger Johan och fortsätter:

– När Amazon nu kommit in i Sverige, om de skulle få för sig att lansera det de gör i USA med olika lösningar för merch och promotion med egna tryckerier, har inte vi ett tillfört värde så blir det rätt tufft att konkurrera med dem. Därför är det jätteviktigt att vi hittar och definierar vår roll, både som individuella företag och branschen som helhet.

Grossisterna ska ha mycket credd för bättre produkter men elefanten i rummet är fortfarande för många och för billiga produkter

– Goda resultat kommer när man använder färre men bättre produkter, läser man ”power of produktmedia” och andra undersökningar så blir det ganska självklart att bättre produkter boostar alla de egenskaper som gör produktmedia till en stark kanal och vi har blivit mycket bättre på det de senaste åren och där ska grossisterna ha mycket credd. De har verkligen tagit sitt ansvar med när det kommer till att förbättra produkterna med mer hållbara material och bättre kvalitet. De har även blivit mycket bättre på att förtydliga sitt hållbarhetsarbete för att säkerställa produktsäkerhet och social compliance. Men vi säljer fortfarande på tok för många och för billiga produkter och det har vi inte adresserat på branschnivå ännu, det är branschens största hållbarhetsutmaning.

Vad säger kunden när du säger att de ska köpa 5 istället för 50 produkter?

– Att det är självklart. I förstaläget är det alltid självklart, sen kommer man till något slags realitet, men då får man faktiskt stå på sig lite. Det handlar om att gå från att sälja x antal produkter till att lösa kundens problem. Då blir frågan istället hur vi formar och löser kundens problem, med så hög ROI som möjligt och det är den ekvationen som oftast leder fram till färre men bättre produkter.

Det och mycket mer

Vi skulle kunna sitta i dagar och plocka ut bra citat från det här poddavsnittet, men det är bättre att du lyssnar själv. Alla som tycker det är intressant med:

  • Försäljning av hållbara produkter
  • Branschsamarbeten som gynnar alla
  • Fallgropar och insikter längs med den snåriga vägen till att bli mer hållbar
  • Återförsäljarens roll i 2020-talet
  • Vad starka retail-varumärken har för roll i produktmedia-landskapet
  • Och mycket mer

In och lyssna för tusan!


I åtta avsnitt av Branschkollpodden är Sofie Källström på WDP med och berätta mer om trender i branschen. Lyssna på podden eller besök www.wedopromotion.se för att lära dig mer.

Stor tack till Elin Hall som klippt podden som det proffs hon är! Och till den fantastiskt duktiga Västerås-baserade musikern Mattias Cronert som låtit oss låna en av hans låtar, för mer musik från Mattias, kolla in hans Spotify.

Annons

Oeko-Tex släpper nya riktlinjer och integrerar klimatkalkylator för textil

hållbarhet textil

Tillsammans med uppdaterades riktlinjer kommer finns nu också en klimatkalkylator för textil från Oeko-Tex.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gåvo-leverantör ökade med 2.000 procent och lanserade nytt varumärke för B2B

gåvor företag personal b2b presentkort

Nu tar de sitt B2C-koncept in i B2B-världen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyanställning på Sörlin Event & Profil

Sörlin Event & Profil (SEP) i Östersund har anställt Hanne Sörlin som butiksansvarig i företagets yrkesbutik. Hanne har tidigare erfarenhet från försäljning i just butik.

Det här är andra anställning på kort tid som SEP gör, i höstas anställde man Malin Flodin som säljare. Och samma Malin berättar för Branschkoll att:

– Trots pandemin har vi haft en positiv utveckling och god tillväxt på nya företagskunder, så vi ser trots allt ljust på framtiden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PODD: E-handeln avgörande när TS Reklam gick från 2 till 45 miljoner i omsättning

Jakob Ragnarsson på TS Reklam gästar podden och berättar om hur de växt kraftigt genom E-handel de senaste åtta åren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pandemi-åtgärder i branschen – stängda showrooms och framflyttade mässor

redaktionen@branschkoll.se
Annons

SBPR tvingas ställa in sin padel-turnering tillsvidare

I ett kort men kärnfullt meddelande skriver SBPR att:

Padel Open 2022 är inställt pga pandemin. Vi återkommer när det är möjligt att genomföra arrangemanget.

Padelturneringen skulle gått av stapeln för första gången den 17 februari i Eskilstuna.

LÄS OCKSÅ: SBPR startar padelturnering

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fälldes av RO för text som glömts kvar på webbplatsen

”Borde finnas viss förståelse”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elis ger sig in i det cirkulära

arbetskläder workwear

”Vårt mål är att sluta de textila flödena på ett sätt som ekonomiskt, socialt och miljömässigt gynnar alla”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profeel börjar stripa bilar (och annat)

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandbooks vd tar planerad paus

Scandbooks koncern-vd Håvard Grjotheim kommer av hälsoskäl tillfälligt att trappa ned på sina åtaganden i Scandbook.

Från och med den 1 januari 2022 kommer därför Paulius Juska som nu är vd för Scandbook UAB i Lettland och som tidigare även varit koncern-vd att bli ny tillförordnad vd för koncernen och Scandbook AB.

– Jag skall göra en planerat operation för problem i höft och rygg och den kan kräva några veckor från mig. Därför tar Paulius över lite av mina arbetsuppgifter några månader så vi har full kontroll, skriver Håvard Grjotheim i en kommentar till Branschkoll.

Håvard Grjotheim fortsätter som styrelsemedlem i bolaget och kommer att fortsätta arbeta med strategiska frågor, skriver man i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]