Podd: Marknadsbyråns bästa tips för hållbar försäljning

johan22

I det här avsnitt av Branschkollpodden pratar vi med Johan Aronsson som är vd på Marknadsbyrån. Ämnen som diskuteras är: Hur man säljer hållbara produkter, hur man förändrar bilden av profil & promotion-branschen och återförsäljarens roll i det moderna produktmediabranschen.

2013 bestämde sig Johan för att ändra på sättet han jobbade med produktmedia. Till en början gjorde han en del vanliga missar, men är idag en av Sveriges bästa återförsäljare av hållbara produkter, här delar han frikostigt med sig av sin kunskap och ger konkreta tips på hur du säljer hållbart.

Nedan följer några utdrag från det vi pratar om i podden:

”Jätteviktigt att vi inte bara blir en praktisk mellanhand utan har ett tillfört värde”

– Vad är återförsäljarens roll? Vi måste ha en roll där vi bidrar med värde till kunden för att ha ett berättigande. Vi ansvarar för att det ska skapas kommunikation av de produkter vi säljer, alltså hur skapar vi maximal ROI på de produkter vi säljer? Val av produkter, förädling, förpackning, hälsningar, logistik och så vidare spelar jättestor roll. Det är jätteviktigt att vi inte bara blir en praktisk mellanhand, utan har ett tillfört värde, säger Johan och fortsätter:

– När Amazon nu kommit in i Sverige, om de skulle få för sig att lansera det de gör i USA med olika lösningar för merch och promotion med egna tryckerier, har inte vi ett tillfört värde så blir det rätt tufft att konkurrera med dem. Därför är det jätteviktigt att vi hittar och definierar vår roll, både som individuella företag och branschen som helhet.

Grossisterna ska ha mycket credd för bättre produkter men elefanten i rummet är fortfarande för många och för billiga produkter

– Goda resultat kommer när man använder färre men bättre produkter, läser man ”power of produktmedia” och andra undersökningar så blir det ganska självklart att bättre produkter boostar alla de egenskaper som gör produktmedia till en stark kanal och vi har blivit mycket bättre på det de senaste åren och där ska grossisterna ha mycket credd. De har verkligen tagit sitt ansvar med när det kommer till att förbättra produkterna med mer hållbara material och bättre kvalitet. De har även blivit mycket bättre på att förtydliga sitt hållbarhetsarbete för att säkerställa produktsäkerhet och social compliance. Men vi säljer fortfarande på tok för många och för billiga produkter och det har vi inte adresserat på branschnivå ännu, det är branschens största hållbarhetsutmaning.

Vad säger kunden när du säger att de ska köpa 5 istället för 50 produkter?

– Att det är självklart. I förstaläget är det alltid självklart, sen kommer man till något slags realitet, men då får man faktiskt stå på sig lite. Det handlar om att gå från att sälja x antal produkter till att lösa kundens problem. Då blir frågan istället hur vi formar och löser kundens problem, med så hög ROI som möjligt och det är den ekvationen som oftast leder fram till färre men bättre produkter.

Det och mycket mer

Vi skulle kunna sitta i dagar och plocka ut bra citat från det här poddavsnittet, men det är bättre att du lyssnar själv. Alla som tycker det är intressant med:

  • Försäljning av hållbara produkter
  • Branschsamarbeten som gynnar alla
  • Fallgropar och insikter längs med den snåriga vägen till att bli mer hållbar
  • Återförsäljarens roll i 2020-talet
  • Vad starka retail-varumärken har för roll i produktmedia-landskapet
  • Och mycket mer

In och lyssna för tusan!


I åtta avsnitt av Branschkollpodden är Sofie Källström på WDP med och berätta mer om trender i branschen. Lyssna på podden eller besök www.wedopromotion.se för att lära dig mer.

Stor tack till Elin Hall som klippt podden som det proffs hon är! Och till den fantastiskt duktiga Västerås-baserade musikern Mattias Cronert som låtit oss låna en av hans låtar, för mer musik från Mattias, kolla in hans Spotify.

Annons

Printley blir Brand Factory

Ämnen i artikeln: Brand FactoryPrintley
Ämnen i artikeln: Brand FactoryPrintley
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stibo i Danmark trycker DNs nya modemagasin

Ämnen i artikeln: Stibo
Ämnen i artikeln: Stibo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Äventyraren Ola Skinnarmo gör reklam för Kaigans Qbank

Ämnen i artikeln: Kaigan

”Under våra expeditionsresor så genererar vi en rad olika bilder, både stillbilder och rörliga bilder, och för att få ut dem på bästa sätt använder jag Kaigan och deras DAM-system QBank”, säger Ola Skinnarmo i en kommentar.

I filmen nedan visar han hur verktyget används för att snabbt göra bilder tillgängliga för användning i blanda annat tidningar:

ARVE Error: need id and provider
Ämnen i artikeln: Kaigan
redaktionen@branschkoll.se
Annons

R.R. Donnelley orsakade Googles handelsstopp

Ämnen i artikeln: GoogleR. R. Donnelley

Google kvartalsrapport publicerades nästan fyra timmar för tidigt och orsakade ett kursfall på som mest 11 procent innan handeln stoppades. Den fortsatte senare under dagen och priset för Googles aktie slutade på 695 dollar – en nedgång med nio procent – som orsakades av att vinsten minskade med 20 procent rapporterar it24.

Det är ett av världens största tryckerier, R.R. Donnelley, som hanterar de ekonomiska rapporterna för Google och som alltså skickade iväg rapporten för tidigt till den Amerikanska finansinspektionens webbtjänst rapporterar Chicago Tribune.

R.R. Donnelley säger i en kommentar att det var den mänskliga faktorn som gjorde att informationen publicerades för tidigt och att det inte finns några it-relaterade problem. Tryckeriet är den största aktören i USA som hanterar ekonomiska rapporter till finansinspektionen.

Utöver den tidiga lämningen, var det bifogade pressmeddelandet inte fullständigt – alltså inte slutligt godkänt för publicering.

Googles resultat anses av analytiker inte vara ett tecken på en begynnande nedgång för sökjätten.

Ämnen i artikeln: GoogleR. R. Donnelley
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska Designpriset: Ineko och Göteborgstryckeriet tryckte bästa årsredovisningarna

I kategorin Årsredovisningar vann Intellectakoncernens årsredovisning ”Tigerekonomi eller Hundår 2011” en silvermedalj vid gårdagens prisutdelning i Svenska Designpriset.

Men det var organisationen Svensk Mjölk som vann guldet med sin årsredovisning som är tryckt av Göteborgstryckeriet.

Årsredovisning Guld: Svensk Mjölk
Tryckeri: Göteborgstryckeriet
Byrå: X4 Design

 

Årsredovisning Silver: Tigerekonomi eller Hundår,
Tryckeri: Ineko
Byrå: Intellecta Hilanders

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danagårdlitho tecknar avtal med Bosch gällande manualproduktion

Ämnen i artikeln: Danagårdlitho

Danagårdlitho har tecknat ett strategiskt avtal med Boschs affärsområde Thermoteknik, inklusive IVT Värmepumpar, för produktion av manualer. Detta är en utökning av tidigare avtal gällande framställning av broschyrer, kataloger och annat tryckt material som man ingick under 2011.

– Avtalet är tecknat inom ett strategiskt område där vi fortsatt stärker vår position på marknaden, med unika lösningar vilka har anpassats efter våra kunders behov, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Danagårdlitho har sedan tidigare avtal med Väderstad-Verken av produktion och hantering av bruksanvisningar/manualer.

Om Bosch Thermoteknik

Bosch Thermoteknik tillverkar värmepumpar och sedan starten 1968 har IVT, som bolaget då hette, arbetat sig upp till ett av de ledande företagen inom värmepumpsteknologi. IVT ingår sedan 2005 i i BBT Thermotechnik GMBH som då förvärvade bolaget. Bolaget har återförsäljare i ett 15-tal länder och 2011 uppgick omsättningen till ca 1,1 miljarder kronor.

 

Ämnen i artikeln: Danagårdlitho
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rekryteringsbehov i pappers- och massaindustrin

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Printannonsering fortsätter tappa hos mediebyråerna

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade under september månad med nästan 7 procent jämfört med samma månad föregående år. Hittills i år ligger dock de totala investeringarna i linje med 2011. Den nedåtgående trenden för hela printkategorin håller i sig och i september tappar även landsortpress kraftigt. Endast två mediekategorier uppvisar tillväxt för månaden, radio och TV. Totalt förmedlades under september nästan 1.2 miljarder kronor.

  • Den enda riktigt tydliga negativa trenden förutom en lätt avsvalning jämfört med rekordåret 2011 är att printkategorierna (annonsering tidningar) tappar mark
  • Mediekategorin utomhus/trafikreklam är fortsatt pressad och forsätter sitt tapp med nästan 20 procent i september och 10 procent hittills i år.
  • I september backar mediekategorin internet med nästan 10 procent, kategorin uppvisar dock hittills i år en tillväxt med nästan 8 procent.
  • Även mediekategorin sök backar något i september men har vuxit med 29 procent för årets första nio månader jämfört med samma period föregående år.
  • Under föregående års sista fyra månader var den genomsnittliga tillväxten för Digitala medieröver 20 procent, så septembers siffror i sig är inte anmärkningsvärda. Med en fortsatt tvåsiffrig ackumulerad tillväxt för året står sig digitala medier väldigt väl.

Mediekategorier som ökat i september 2012:

Övrigt15 procent
Radio11 procent
TV8 procent

Mediekategorier som minskat i september 2012:

Sök-2 procent
Kvällspress-3 procent
DR/Annonsblad-9 procent
Internet-10 procent
Storstadspress-16 procent
Utomhus/trafikreklam-20 procent
Fackpress-20 procent
Bio-45 procent

 

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
redaktionen@branschkoll.se
Annons

JMS ska höja priserna

Ämnen i artikeln: JMS
Ämnen i artikeln: JMS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Två grafiska företag bland Pars superföretag

Par och Veckans Affärer har publicerat sin senaste listan över Sveriges superföretag. En ranking som baseras på en analys av alla svenska företag och i år har 317 företag kvalificerat sig som superföretag. Den kraftiga minskningen av antal superföretag har avtagit vilket tyder på att konjunkturnedgången håller på att mattas av skriver Par i en kommentar.

Två av företagen på listan finns i den grafiska branschen. Göteborgstryckeriet Business Print, som ägs av Göteborgstryckeriet, är ny på listan och Skyltdirect finns med i år igen.

Undersökningen visar att det är svårt att både ha en snabb tillväxt och en hög lönsamhet samtidigt under flera år i rad. De gemensamma faktorer som vi ser skiljer superföretagen från andra företag är att de i allmänhet är bättre på marknadsföring och försäljning, både mot befintliga och nya kunder, säger Per Weidenman, chefsanalytiker på Par i ett pressmeddelande.

Det är nästan lika många företag på listan i år som förra året, då det var 318 företag. Men det är en kraftig minskning sedan toppåren 2008 (426 företag) och 2009 (434 företag). En starkt bidragande orsak är den svaga konjunkturen. Undersökningen och analysen är gjorda av Par, som har rankat alla svenska företag efter sex avgörande kriterier.

Trots att det bara är cirka 0,5 procent av de svenska företagen som någon gång har rankats som ett superföretag (cirka 1 700 stycken), har de skapat fler än en 23 procent av alla nya jobb i det svenska näringslivet under de senaste tio åren.
– Om fler företag skulle titta på hur superföretagen arbetar skulle fler arbetstillfällen kunna skapas i Sverige. Nästan alla företag kan lära sig något om hur de kan förbättra sina verksamheter och öka lönsamheten genom att studera hur superföretagen arbetar, säger Per Weidenman, chefsanalytiker på Par.

De flesta superföretag ligger i Stockholm, Västra Götaland och Skåne även i år. Mer överraskande är att Halland, Västerbotten och Örebro län har högst andel superföretag i hela landet med över 0,12 procent. Genomsnittet i Sverige är 0,10 procent.

Göteborg är mest konjunkturkänsligt. Av de tre storstadsregionerna, Storstockholm och Stormalmö och Storgöteborg är Göteborgsregionen den som är mest konjunkturkänslig. Malmö däremot är minst konjunkturkänslig och andelen superföretag där har varit relativt konstant sedan 2005 (mellan 0,11 och 0,14 procent).

Den tydligaste trenden finns bland industriföretagen. Under 2009 var andelen superföretag i branschen hela 0,42 procent. Andelen har successivt minskat sedan dess och är i år är bara 0,10 procent.

Störst andel superföretag finns för tredje året i rad i dagligvarubranschen. Den största ökningen av andel superföretag under 2012 står Energi- och miljösektorn för. Från en andel på 0,08 procent superföretag inom sektorn förra året till en andel på hela 0,25 procent 2012.

Om Superföretagen

Par:s modell för att identifiera och ranka Sveriges Superföretag bygger på de svenska aktiebolagens ekonomiska prestationer. Modellen tar hänsyn till och väger samman bolagens tillväxt, vinst, avkastning, effektivitet, kapitalstruktur och finansiering under de senaste fyra åren. Av alla existerande aktiebolag är det endast 317 företag som kommer med på 2012 års topplista.

Listan innehåller företag som under fyra års tid presterat bättre tillväxt än andra jämförbara företag, men som också under samma tid haft bättre vinst, avkastning, effektivitet och kapitalstruktur än andra jämförbara bolag.

Branschkoll har gått igenom listan med de drygt 300 företagen manuellt. Har vi har missat något så hojta gärna till.

Bild: Mopic – Fotolia.com

redaktionen@branschkoll.se
Annons