Podd: Marknadsbyråns bästa tips för hållbar försäljning

johan22

I det här avsnitt av Branschkollpodden pratar vi med Johan Aronsson som är vd på Marknadsbyrån. Ämnen som diskuteras är: Hur man säljer hållbara produkter, hur man förändrar bilden av profil & promotion-branschen och återförsäljarens roll i det moderna produktmediabranschen.

2013 bestämde sig Johan för att ändra på sättet han jobbade med produktmedia. Till en början gjorde han en del vanliga missar, men är idag en av Sveriges bästa återförsäljare av hållbara produkter, här delar han frikostigt med sig av sin kunskap och ger konkreta tips på hur du säljer hållbart.

Nedan följer några utdrag från det vi pratar om i podden:

”Jätteviktigt att vi inte bara blir en praktisk mellanhand utan har ett tillfört värde”

– Vad är återförsäljarens roll? Vi måste ha en roll där vi bidrar med värde till kunden för att ha ett berättigande. Vi ansvarar för att det ska skapas kommunikation av de produkter vi säljer, alltså hur skapar vi maximal ROI på de produkter vi säljer? Val av produkter, förädling, förpackning, hälsningar, logistik och så vidare spelar jättestor roll. Det är jätteviktigt att vi inte bara blir en praktisk mellanhand, utan har ett tillfört värde, säger Johan och fortsätter:

– När Amazon nu kommit in i Sverige, om de skulle få för sig att lansera det de gör i USA med olika lösningar för merch och promotion med egna tryckerier, har inte vi ett tillfört värde så blir det rätt tufft att konkurrera med dem. Därför är det jätteviktigt att vi hittar och definierar vår roll, både som individuella företag och branschen som helhet.

Grossisterna ska ha mycket credd för bättre produkter men elefanten i rummet är fortfarande för många och för billiga produkter

– Goda resultat kommer när man använder färre men bättre produkter, läser man ”power of produktmedia” och andra undersökningar så blir det ganska självklart att bättre produkter boostar alla de egenskaper som gör produktmedia till en stark kanal och vi har blivit mycket bättre på det de senaste åren och där ska grossisterna ha mycket credd. De har verkligen tagit sitt ansvar med när det kommer till att förbättra produkterna med mer hållbara material och bättre kvalitet. De har även blivit mycket bättre på att förtydliga sitt hållbarhetsarbete för att säkerställa produktsäkerhet och social compliance. Men vi säljer fortfarande på tok för många och för billiga produkter och det har vi inte adresserat på branschnivå ännu, det är branschens största hållbarhetsutmaning.

Vad säger kunden när du säger att de ska köpa 5 istället för 50 produkter?

– Att det är självklart. I förstaläget är det alltid självklart, sen kommer man till något slags realitet, men då får man faktiskt stå på sig lite. Det handlar om att gå från att sälja x antal produkter till att lösa kundens problem. Då blir frågan istället hur vi formar och löser kundens problem, med så hög ROI som möjligt och det är den ekvationen som oftast leder fram till färre men bättre produkter.

Det och mycket mer

Vi skulle kunna sitta i dagar och plocka ut bra citat från det här poddavsnittet, men det är bättre att du lyssnar själv. Alla som tycker det är intressant med:

  • Försäljning av hållbara produkter
  • Branschsamarbeten som gynnar alla
  • Fallgropar och insikter längs med den snåriga vägen till att bli mer hållbar
  • Återförsäljarens roll i 2020-talet
  • Vad starka retail-varumärken har för roll i produktmedia-landskapet
  • Och mycket mer

In och lyssna för tusan!


I åtta avsnitt av Branschkollpodden är Sofie Källström på WDP med och berätta mer om trender i branschen. Lyssna på podden eller besök www.wedopromotion.se för att lära dig mer.

Stor tack till Elin Hall som klippt podden som det proffs hon är! Och till den fantastiskt duktiga Västerås-baserade musikern Mattias Cronert som låtit oss låna en av hans låtar, för mer musik från Mattias, kolla in hans Spotify.

Annons

Tidningen är den nya katalogen

Att göra en tidning är lättare och mer flexibelt än en katalog vilket passar bra för företagen som hela tiden måste anpassa sin kommunikation efter trender och förändringar hos målgruppen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Adobe släpper Enterprise Edition av Digital Publishing Suite för publicering på läsplattor

Pressmeddelande 2011-03-09

Adobe Systems släpper nu Enterprise Edition av Digital Publishing Suite, en ny version av Adobes familj med tjänster och teknik som hjälper mediaföretag att producera, publicera och sälja digitalt innehåll, tillsammans med mjukvara för presentation på mobila enheter. Enterprise-versionen vänder sig till större mediaföretag och ger dem möjlighet att skapa skräddarsydda publiceringslösningar för surfplattor utan att störa befintliga publicerings- och produktionssystem.

Digital Publishing Suite Enterprise Edition är bland annat avsedd för att skapa och producera digitala editioner för Android-baserade surfplattor som Motorola Xoom och Samsung Galaxy Tab, RIM PlayBook, samt för surfplattor som kör iOS. Denna lansering följer på nyheten om att Adobe Digital Publishing Suite kommer att stödja båda de ledande prenumerationstjänsterna för utgivare av digitala magasin och dagstidningar, Apple App Store Subscriptions och Google One Pass.

– Hela mediabranschen har fått en energikick av de nya surfplattorna, som banat väg för magasin och dagstidningar i nya spännande digitala format som engagerar läsarna och erbjuder annonsörer slagkraftiga interaktiva placeringar. Genom vårt samarbete med några av de främsta publicisterna under ett omfattande prerelease-program har Enterprise-versionen av Adobe Digital Publishing Suite fått sitt elddop och vi kan nu se fram emot ännu mer spännande innehåll som kommer till en surfplatta nära dig, säger David Wadhwani, chef för Creative and Interactive Solutions på Adobe.

Med Enterprise-versionen av Digital Publishing Suite kan mediaföretag över hela världen bygga helt anpassade digitala publiceringslösningar med utgångspunkt i Adobe Creative Suite 5 och dess verktyg som är nära integrerade med Adobe Online Marketing Suite, liksom med befintliga redaktionella publiceringssystem och externa prenumerationssystem.

Adobe Digital Publishing Suite Enterprise Edition har valts av ett flertal ledande mediaföretag, bland andra Bonnier, Condé Nast, Globo Media Group, Martha Stewart Living Omnimedia och National Geographic – för att kunna erbjuda några av världens främsta tidningstitlar i nya digitala editioner på surfplattor.

Tjänster och funktioner för stora mediaföretag

Enterprise-versionen av Digital Publishing Suite omfattar en rad driftade tjänster och funktioner för mediaföretag. Bland de tillgängliga tjänsterna finns:

  • Distribution Service för lagring och distribution av digitala utgåvor till en rad olika slags enheter baserade på Android, iOS och RIM QNX.
  • Analytics Service för att analysera och optimera redaktionellt innehåll och annonser med stöd av inbyggda analysrapporter eller genom Adobe SiteCatalyst för mer utförliga rapporter och analyser.
  • Viewer Builder Service för att skapa, förhandsgranska och testa viewer-applikationer med eget varumärke.
  • E-commerce Service för försäljning av innehåll via mobila marknadsplatser som Apple App Store och Android Market, digitala detaljistkanaler och prenumerationer direkt från utgivaren.
  • Folio Producer Service för att hantera och överföra material direkt inifrån Adobe InDesign CS5 och organisera och skapa färdiga digitala publikationer.

Ytterligare information finns på www.adobe.com/digitalpublishing och på Digital Publishing-bloggen.

 

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DanagårdLiTHO tecknar avtal med Väderstad-Verken

DanagårdLiTHO har tecknat avtal med Väderstad-Verkan AB gällande framställning av Bruksanvisningar, Reservdelsböcker, Monteringsanvisningar, Såtabeller och Quickstart-guider.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

RR Donelly och KBA utvecklar ny inkjet/offset-teknik

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Android växer extremt snabbt på smartphone-marknaden

I januari 2011 var Googles operativsystem för smarta telefoner störst i USA. Under 2010 ökade det med 339 procent. Apple ligger kvar på 25 procent av marknaden. Diagrammet talar sitt tydliga språk. Många kommer att ha en Iphone – men långt många fler kommer att ha telefoner baserade på Android.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya tidningar först på läsplattor

redaktionen@branschkoll.se
Annons

All time high på reklammarknaden 2011

IRM:s senaste prognos visar att reklammarknaden under 2011 kommer att omsätta mer än under rekordåret 2008. Det betyder att fallet under 2009, som var det största raset sedan IRM började mäta reklammarknaden, förväntas vara återtaget i år. Tillväxten på reklammarknaden under 2011 bedöms landa på nära 6 procent och därmed omsätta närmare 33 miljarder kronor.

Starkast ökning förväntas hos mobilmarknadsföringen och sökordsmarknadsföringen. TV- reklamen, som var en av vinnarna under 2010, fortsätter att öka starkt och slå nya omsättningsrekord 2011. Även butiksmedia och Events bedöms kunna uppvisa tvåsiffriga tillväxttal i år. Dagspressen gjorde en rejäl comeback under förra året och beräknas i år kunna öka sina annonsintäkter ytterligare.

– När den svenska ekonomin nu går som tåget är farten på reklammarknaden fortsatt mycket hög. Att marknaden bedöms växa med drygt 1,8 miljarder kronor i år talar sitt tydliga språk, säger IRM:s VD Magnus Anshelm.

Högtrycket på TV-marknaden och inom Internetreklamen är allmänt känt, men nu ser vi att även dagspressen och flera andra medier fortsätter att öka sina intäkter under året, avslutar Magnus Anshelm.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ipad-appar för 60 miljoner

Mediehusens framtida utmaning består i att konkurrera med hundratusentals andra program snarare än en handfull andra tidningar, TV-kanaler eller förlag.
Hittills märks en hög betalningsvilja för appar bland Ipad-innehavare. Trots tröga starter för bland annat tidningsappar tyder utvecklingen på en stor framtida marknadspotential. Detta säger Mediavision som undersökt marknaden för appar till Ipad.

Mediavisions senaste analys av Ipad-innehavare i Sverige visar att drygt 75 procent uppger att de har laddat ned en app och knappt 30 procent anger att de har köpt en app under den senaste månaden.

Genomsnittskostnaden för en app bland de 100 mest populära Ipad-apparna är idag ca 30 kr. Utifrån antalet appar som en användare uppger att de köper per månad innebär det att marknaden för Ipad- appar i nuläget är värd drygt 60 MSEK per år.

-Vi ser att priskänsligheten är lägre i Ipad än i smartphones. Tillsammans med den höga tillväxten i antal Ipads gör det att storleken på app-marknaden växer mycket snabbt. De digitala intäkterna har ofta begränsats till annonslösningar men detta indikerar att surfplatteägarna är villiga att betala för innehåll, säger Ingrid Salomonsson på Mediavision.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckerier bygger gemensamma tryckcentraler

Överkapacitet och stora investeringar har lett till att det nu finns en trend, vid sidan om företagssammanslagningar, att tryckerier startar och gemensamt äger, vad man kan kalla tryckcentraler.

I Danmark finns

redaktionen@branschkoll.se
Annons

655.000 svenskar har snart en surf- och läsplatta

171 000 svenskar har redan köpt en iPad, och 307 000 planerar att skaffa en det närmaste året. Det framgår av en ny undersökning som genomförts av SIFO på uppdrag av TU.

redaktionen@branschkoll.se
Annons