Podd: Marknadsbyråns bästa tips för hållbar försäljning

johan22

I det här avsnitt av Branschkollpodden pratar vi med Johan Aronsson som är vd på Marknadsbyrån. Ämnen som diskuteras är: Hur man säljer hållbara produkter, hur man förändrar bilden av profil & promotion-branschen och återförsäljarens roll i det moderna produktmediabranschen.

2013 bestämde sig Johan för att ändra på sättet han jobbade med produktmedia. Till en början gjorde han en del vanliga missar, men är idag en av Sveriges bästa återförsäljare av hållbara produkter, här delar han frikostigt med sig av sin kunskap och ger konkreta tips på hur du säljer hållbart.

Nedan följer några utdrag från det vi pratar om i podden:

”Jätteviktigt att vi inte bara blir en praktisk mellanhand utan har ett tillfört värde”

– Vad är återförsäljarens roll? Vi måste ha en roll där vi bidrar med värde till kunden för att ha ett berättigande. Vi ansvarar för att det ska skapas kommunikation av de produkter vi säljer, alltså hur skapar vi maximal ROI på de produkter vi säljer? Val av produkter, förädling, förpackning, hälsningar, logistik och så vidare spelar jättestor roll. Det är jätteviktigt att vi inte bara blir en praktisk mellanhand, utan har ett tillfört värde, säger Johan och fortsätter:

– När Amazon nu kommit in i Sverige, om de skulle få för sig att lansera det de gör i USA med olika lösningar för merch och promotion med egna tryckerier, har inte vi ett tillfört värde så blir det rätt tufft att konkurrera med dem. Därför är det jätteviktigt att vi hittar och definierar vår roll, både som individuella företag och branschen som helhet.

Grossisterna ska ha mycket credd för bättre produkter men elefanten i rummet är fortfarande för många och för billiga produkter

– Goda resultat kommer när man använder färre men bättre produkter, läser man ”power of produktmedia” och andra undersökningar så blir det ganska självklart att bättre produkter boostar alla de egenskaper som gör produktmedia till en stark kanal och vi har blivit mycket bättre på det de senaste åren och där ska grossisterna ha mycket credd. De har verkligen tagit sitt ansvar med när det kommer till att förbättra produkterna med mer hållbara material och bättre kvalitet. De har även blivit mycket bättre på att förtydliga sitt hållbarhetsarbete för att säkerställa produktsäkerhet och social compliance. Men vi säljer fortfarande på tok för många och för billiga produkter och det har vi inte adresserat på branschnivå ännu, det är branschens största hållbarhetsutmaning.

Vad säger kunden när du säger att de ska köpa 5 istället för 50 produkter?

– Att det är självklart. I förstaläget är det alltid självklart, sen kommer man till något slags realitet, men då får man faktiskt stå på sig lite. Det handlar om att gå från att sälja x antal produkter till att lösa kundens problem. Då blir frågan istället hur vi formar och löser kundens problem, med så hög ROI som möjligt och det är den ekvationen som oftast leder fram till färre men bättre produkter.

Det och mycket mer

Vi skulle kunna sitta i dagar och plocka ut bra citat från det här poddavsnittet, men det är bättre att du lyssnar själv. Alla som tycker det är intressant med:

  • Försäljning av hållbara produkter
  • Branschsamarbeten som gynnar alla
  • Fallgropar och insikter längs med den snåriga vägen till att bli mer hållbar
  • Återförsäljarens roll i 2020-talet
  • Vad starka retail-varumärken har för roll i produktmedia-landskapet
  • Och mycket mer

In och lyssna för tusan!


I åtta avsnitt av Branschkollpodden är Sofie Källström på WDP med och berätta mer om trender i branschen. Lyssna på podden eller besök www.wedopromotion.se för att lära dig mer.

Stor tack till Elin Hall som klippt podden som det proffs hon är! Och till den fantastiskt duktiga Västerås-baserade musikern Mattias Cronert som låtit oss låna en av hans låtar, för mer musik från Mattias, kolla in hans Spotify.

Annons

Arla Plast expanderar i Tyskland

Ämnen i artikeln: Plast

Motalaföretaget Arla Plast expanderar i Tyskland och detta gör man genom att förvärva plaståterförsäljaren Alphaplex i Hannover.

– Jag är väldigt glad att få presentera detta förvärv. Det stärker vår position på den viktiga tyska marknaden och det harmonierar också med vår ambition att öka närvaron i Österrike och Schweiz. Den i Europa centralt placerade verksamheten har etablerad säljorganisation och lagerhållning säger Arla Pasts vd Christian Krichau i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Plast
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lexit köper specialist inom lager och logistik

Ämnen i artikeln: EtikettLexit

Lexit-gruppen har ingått avtal om att köpa ”datafångstspecialisten” Idnet som erbjuder lösningar för effektiva processer inom lager, logistik och detaljhandel.

Ämnen i artikeln: EtikettLexit
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rottneros avvecklar massalinje – säger upp 40

Lennart Eberleh Rottneros

Rottneros lägger ner sin produktion av slipmassa och investerar samtidigt i utökad produktion av massa till förpackningar. 40 anställda påverkas av beslutet.

Rottneros styrelse har beslutat att avveckla produktionen av slipmassa vid Rottneros Bruk eftersom förutsättningar för långsiktigt hållbar lönsamhet saknas.

Beslutet innebär att cirka 40 personer kommer varslas om uppsägning. Koncernen planerar samtidigt att investera 160 till 200 miljoner kronor för ökad kapacitet och produktion i brukets CTMP-linje.

Höga elpriser och minskad efterfrågan på papper

Det är främst två orsaker som ligger till grund för avvecklingsbeslutet; de höga och volatila elpriserna samt den minskande efterfrågan på tryckpapper.

Under 2021 uppgick koncernens produktion av slipmassa till 64.000 ton, motsvarande 16 procent av Rottneros totala produktion. Kostnaderna för nedläggningen, cirka 60 miljoner kronor utgörs främst av avvecklingskostnader för personal och kommer belasta koncernens resultat under det tredje kvartalet.

Koncernen bedriver ett förprojekt för vidareutvecklingen av CTMP-linjen. Målet är att nå en produktionsnivå om minst 150.000 ton årligen från dagens 120.000 ton. Förprojektet beräknas vara klart under det fjärde kvartalet 2022.

– Avvecklingsbeslutet är naturligtvis förknippat med stor sorg för oss med tanke på de medarbetare som drabbas och Rottneros över 100-åriga historik inom slipmassa. Tyvärr saknas de ekonomiska förutsättningarna för att långsiktigt driva sliplinjen vidare. De fortsatt goda långsiktiga lönsamhetsförutsättningarna inom CTMP innebär att vi planerar investera för en betydande produktionsökning under den kommande treårsperioden. Våra satsningar på förpackningar inom Rottneros Packaging och i råvaruföretaget Nykvist Skogs är ytterligare uttryck för att vår position i Värmland har utvecklats under senare år, säger Lennart Eberleh, Rottneros vd och koncernchef i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ishida Europe förstärker representationen i norra Europa

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Delar av tryckeriet säljs på auktion

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Medieinvesteringarna backade under sommaren – utomhusreklam kraftigt mot strömmen

✔️Utomhus ökade med 69 procent ✔️fack- och populärpress också uppåt ✔️DR och digitala medier backade ✔️”All-time-low” för tv-reklam

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trippel för Antalis – tre nya storformatssäljare på plats

Ämnen i artikeln: Antalis

Antalis förstärker sin organisation genom att anställa ytterligare två säljare till sin avdelning för storformat och visuell kommunikation.

– Det är med stor glädje som vi hälsar Christer Sehlstedt och Jonas Lundström välkomna till Antalis när dom nu båda tar klivet över till oss. Både Christer och Jonas har tillträtt sina nya roller sedan början av augusti. De är, tillsammans med Andreas Andersson som började i mars, viktiga delar i Antalis satsning att växa ytterligare inom storformatsmarknaden, säger Jonas Palmgren på Antalis

Alla har lång erfarenhet inom ”viscom” och storformat, bland annat från Scandraft där alla tre har jobbat tidigare, och kommer förstärka Antalis position med sin kunskap och kontaktnät, skriver man i ett meddelande.

– Vårt mål är att bli en ännu bättre leverantör och partner till våra kunder och dessa båda rekryteringar ett viktigt steg i rätt riktning för vår strategi.

Ämnen i artikeln: Antalis
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Äntligen dags för mässa

På onsdag är det ÄNTLIGEN dags att träffas på riktigt, det är nu ganska exakt 2,5 år sedan Nordic Profile Fair hölls senaste gången på Elmia.

Årets mässa hålls den 17-18 augusti (onsdag, torsdag) och kommer även sändas live i samarbete med Onlinemässan, mer information om det hittar du här.

Nytt för i år är också att ingång till mässan sker via ingång Syd, mässan hålls i Hall C.

Cirka 100 utställare är klara, fullständig utställarlista hittar du här.

Branschkoll kommer vara på plats och prata med så många vi hinner, om du ser oss i korridorerna tveka inte på att säga hej och prata lite.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor New Wave-ÅF förvärvad

Konsolideringen i kedjan fortsätter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Wenaas anställer branschveteran till sin Sverigesatsning

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]