Podd: Marknadsbyråns bästa tips för hållbar försäljning

johan22

I det här avsnitt av Branschkollpodden pratar vi med Johan Aronsson som är vd på Marknadsbyrån. Ämnen som diskuteras är: Hur man säljer hållbara produkter, hur man förändrar bilden av profil & promotion-branschen och återförsäljarens roll i det moderna produktmediabranschen.

2013 bestämde sig Johan för att ändra på sättet han jobbade med produktmedia. Till en början gjorde han en del vanliga missar, men är idag en av Sveriges bästa återförsäljare av hållbara produkter, här delar han frikostigt med sig av sin kunskap och ger konkreta tips på hur du säljer hållbart.

Nedan följer några utdrag från det vi pratar om i podden:

”Jätteviktigt att vi inte bara blir en praktisk mellanhand utan har ett tillfört värde”

– Vad är återförsäljarens roll? Vi måste ha en roll där vi bidrar med värde till kunden för att ha ett berättigande. Vi ansvarar för att det ska skapas kommunikation av de produkter vi säljer, alltså hur skapar vi maximal ROI på de produkter vi säljer? Val av produkter, förädling, förpackning, hälsningar, logistik och så vidare spelar jättestor roll. Det är jätteviktigt att vi inte bara blir en praktisk mellanhand, utan har ett tillfört värde, säger Johan och fortsätter:

– När Amazon nu kommit in i Sverige, om de skulle få för sig att lansera det de gör i USA med olika lösningar för merch och promotion med egna tryckerier, har inte vi ett tillfört värde så blir det rätt tufft att konkurrera med dem. Därför är det jätteviktigt att vi hittar och definierar vår roll, både som individuella företag och branschen som helhet.

Grossisterna ska ha mycket credd för bättre produkter men elefanten i rummet är fortfarande för många och för billiga produkter

– Goda resultat kommer när man använder färre men bättre produkter, läser man ”power of produktmedia” och andra undersökningar så blir det ganska självklart att bättre produkter boostar alla de egenskaper som gör produktmedia till en stark kanal och vi har blivit mycket bättre på det de senaste åren och där ska grossisterna ha mycket credd. De har verkligen tagit sitt ansvar med när det kommer till att förbättra produkterna med mer hållbara material och bättre kvalitet. De har även blivit mycket bättre på att förtydliga sitt hållbarhetsarbete för att säkerställa produktsäkerhet och social compliance. Men vi säljer fortfarande på tok för många och för billiga produkter och det har vi inte adresserat på branschnivå ännu, det är branschens största hållbarhetsutmaning.

Vad säger kunden när du säger att de ska köpa 5 istället för 50 produkter?

– Att det är självklart. I förstaläget är det alltid självklart, sen kommer man till något slags realitet, men då får man faktiskt stå på sig lite. Det handlar om att gå från att sälja x antal produkter till att lösa kundens problem. Då blir frågan istället hur vi formar och löser kundens problem, med så hög ROI som möjligt och det är den ekvationen som oftast leder fram till färre men bättre produkter.

Det och mycket mer

Vi skulle kunna sitta i dagar och plocka ut bra citat från det här poddavsnittet, men det är bättre att du lyssnar själv. Alla som tycker det är intressant med:

  • Försäljning av hållbara produkter
  • Branschsamarbeten som gynnar alla
  • Fallgropar och insikter längs med den snåriga vägen till att bli mer hållbar
  • Återförsäljarens roll i 2020-talet
  • Vad starka retail-varumärken har för roll i produktmedia-landskapet
  • Och mycket mer

In och lyssna för tusan!


I åtta avsnitt av Branschkollpodden är Sofie Källström på WDP med och berätta mer om trender i branschen. Lyssna på podden eller besök www.wedopromotion.se för att lära dig mer.

Stor tack till Elin Hall som klippt podden som det proffs hon är! Och till den fantastiskt duktiga Västerås-baserade musikern Mattias Cronert som låtit oss låna en av hans låtar, för mer musik från Mattias, kolla in hans Spotify.

Annons

PFAS-fria förpackningar är framtiden

”Vissa företag inom exempelvis förpackningsindustrin vet inte om att deras produkter innehåller PFAS-kemikalier.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

App för att panta plastförpackningar får tre nya partners

Bower hittar nya partners inom bygg, apotek och dagligvaror kring pant och återvinning av förpackningar.

Idag slängs ungefär hälften av alla plastförpackningar i hushållssoporna och sorteras inte ut. För att öka återvinningen av förpackningar förstärker nu dagligvaruföretaget Orkla sitt samarbete med återvinningsappen Bower.

Även Skruvspecialisten Heco Nordiska hoppar på Bower för sitt varumärke Fast.

Med den svenskutvecklade appen Bower kan användare panta förpackningar när de lämnas till återvinning och tjäna pengar samtidigt som de gör en insats för miljön. Varje poäng som genereras när man pantar förpackningar via appen kan omvandlas till kontanter eller kuponger som kan användas i butik eller skänkas till välgörenhet.

– Vi arbetar för att kunna få ett cirkulärt kretslopp för alla våra förpackningar. Genom att samarbeta med Bower hoppas vi bidra till att mer plast återvinns i Sverige och kan återanvändas i nya förpackningar, säger Sara Paulsson, kommunikationschef på Orkla Sverige, i ett pressmeddelande.

Bower har funnits på den svenska marknaden sedan 2019.

– Marknaden har saknat en lösning som tillgängliggör en direkt kommunikation mellan konsument och producent. Förpackningar får ett andrahandsvärde helt utan att förändra den befintliga infrastrukturen. Vi är stolta och glada över samarbetet med Orkla, Säger Suwar Mert, CEO på Bower.

Apotea gör samma sak när man nu vill öka andelen plastförpackningar som återvinns.

– På Apotea har vi jobbat hårt med att fasa ut plasttråg och onödig plast i leveranserna till oss och på att minska luft i pakten från oss till kund. Nu fokuserar vi på återvinning av konsumentförpackningar i samarbete med Bower och vill uppmuntra konsumenterna till ett nytt beteende, säger Erika Svensson, hållbarhet- och kvalitetschef på Apotea.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt etikettpapper från Sappi

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny säljare till Packdesign

Johan Fält har vid årsskiftet börjat som säljare på Lommaföretaget Packdesign, som bland annat har agenturen för förpackningsmaskiner från den spanska maskintillverkaren Ulma, men även tillhandahåller förpackningsdesigntjänster.

Johan har tidigare jobbat flera år i märkningsbranschen, med försäljning av etiketter, applikatorer och skrivare, på ACT Logimark. Han har varit i branschen i cirka tio år.

I övrigt så säger Johan själv:

– Jag är en glad 30-åring som är pappa till en ettårig dotter. Spelar golf och lägger mycket tid på hus och hem men jag vill poängtera att jag alltid finns tillgänglig för mina kunder och kollegor för att kunna bistå dem med min kunskap.

– Jag vurmar också för svensk industri och inhemsk produktion. Och social som jag är så ser jag väldigt mycket fram emot att pandemin ska ta slut så vi alla kan börja umgås igen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Plaståtervinnare med nya exklusiva avtal i Norden

Smålandsföretaget Rapid Granulator, som har tillverkat maskiner för plaståtervinning sedan 1960-talet, har tecknat exklusivitetsavtal med återförsäljare i Norge och Finland.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya upphandlingsregler för offentliga sektorn

Den 1 februari 2022 införs nya regler för offentliga upphandlingar inom EU.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dansk innovation kan öka plaståtervinningen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Plastföretag får miljöpris

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Labelexpo med nytt luftfiltrerings-system som motverka smittspridning

Mässan i Bryssel, Brussels Expo, där Labelexpo Europe ska hållas den 26 till 29 april har installerat ett luftfiltrerings- och recirkulationssystem som sägs vara utvecklat för sjukvården.

Man skriver i ett meddelande att samma system används för att desinficera sjukhusrum, operationssalar, ambulanser och kollektivtrafik.

Installationen gjordes redan 2020 och alla utställnings- och konsertsalar, konferensrum, arbetsutrymmen på Brussels Expo är kopplat till ventilationssysemet.

Man kallar det för ”UV-C-desinfektionssystem” och man skriver att ”denna åtgärd tillsammans med andra försiktighetsåtgärder verkar för att alla deltagare ska kunna träffas och bedriva verksamhet i lokalen så säkert som möjligt”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

100 nya utbildningsplatser på Brobygrafiska i höst

Brobygrafiska får förnyat förtroende av YH-myndigheten att utbilda kompetens till den grafiska branschen. I höst startar man upp både Förpackningsdesigner och Digital designer vilket nyligen blev beviljat.

Sedan tidigare har man klart att starta en utbildning till Grafisk formgivare/tekniker i höst.

Totalt har man nu 100 sökbara platser till utbildningar specialutformade utifrån kompetenskrav branschen efterfrågar, skriver Evelina Nilsson, som är verksamhetsansvarig på Brobygrafiska i ett inlägg på Linkedin.

– Beslutet från Myndigheten för yrkeshögskolan är otroligt viktigt för den fortsatta kompetensförsörjningen i våra branscher – som en av få skolor kvar inom den grafiska branschen och som en skola i framkant inom Data/IT så är vi på Brobygrafiska en nyckelspelare, säger Evelina Nilsson, verksamhetsansvarig på Brobygrafiska.

redaktionen@branschkoll.se
Annons