Podd: Marknadsbyråns bästa tips för hållbar försäljning

johan22

I det här avsnitt av Branschkollpodden pratar vi med Johan Aronsson som är vd på Marknadsbyrån. Ämnen som diskuteras är: Hur man säljer hållbara produkter, hur man förändrar bilden av profil & promotion-branschen och återförsäljarens roll i det moderna produktmediabranschen.

2013 bestämde sig Johan för att ändra på sättet han jobbade med produktmedia. Till en början gjorde han en del vanliga missar, men är idag en av Sveriges bästa återförsäljare av hållbara produkter, här delar han frikostigt med sig av sin kunskap och ger konkreta tips på hur du säljer hållbart.

Nedan följer några utdrag från det vi pratar om i podden:

”Jätteviktigt att vi inte bara blir en praktisk mellanhand utan har ett tillfört värde”

– Vad är återförsäljarens roll? Vi måste ha en roll där vi bidrar med värde till kunden för att ha ett berättigande. Vi ansvarar för att det ska skapas kommunikation av de produkter vi säljer, alltså hur skapar vi maximal ROI på de produkter vi säljer? Val av produkter, förädling, förpackning, hälsningar, logistik och så vidare spelar jättestor roll. Det är jätteviktigt att vi inte bara blir en praktisk mellanhand, utan har ett tillfört värde, säger Johan och fortsätter:

– När Amazon nu kommit in i Sverige, om de skulle få för sig att lansera det de gör i USA med olika lösningar för merch och promotion med egna tryckerier, har inte vi ett tillfört värde så blir det rätt tufft att konkurrera med dem. Därför är det jätteviktigt att vi hittar och definierar vår roll, både som individuella företag och branschen som helhet.

Grossisterna ska ha mycket credd för bättre produkter men elefanten i rummet är fortfarande för många och för billiga produkter

– Goda resultat kommer när man använder färre men bättre produkter, läser man ”power of produktmedia” och andra undersökningar så blir det ganska självklart att bättre produkter boostar alla de egenskaper som gör produktmedia till en stark kanal och vi har blivit mycket bättre på det de senaste åren och där ska grossisterna ha mycket credd. De har verkligen tagit sitt ansvar med när det kommer till att förbättra produkterna med mer hållbara material och bättre kvalitet. De har även blivit mycket bättre på att förtydliga sitt hållbarhetsarbete för att säkerställa produktsäkerhet och social compliance. Men vi säljer fortfarande på tok för många och för billiga produkter och det har vi inte adresserat på branschnivå ännu, det är branschens största hållbarhetsutmaning.

Vad säger kunden när du säger att de ska köpa 5 istället för 50 produkter?

– Att det är självklart. I förstaläget är det alltid självklart, sen kommer man till något slags realitet, men då får man faktiskt stå på sig lite. Det handlar om att gå från att sälja x antal produkter till att lösa kundens problem. Då blir frågan istället hur vi formar och löser kundens problem, med så hög ROI som möjligt och det är den ekvationen som oftast leder fram till färre men bättre produkter.

Det och mycket mer

Vi skulle kunna sitta i dagar och plocka ut bra citat från det här poddavsnittet, men det är bättre att du lyssnar själv. Alla som tycker det är intressant med:

  • Försäljning av hållbara produkter
  • Branschsamarbeten som gynnar alla
  • Fallgropar och insikter längs med den snåriga vägen till att bli mer hållbar
  • Återförsäljarens roll i 2020-talet
  • Vad starka retail-varumärken har för roll i produktmedia-landskapet
  • Och mycket mer

In och lyssna för tusan!


I åtta avsnitt av Branschkollpodden är Sofie Källström på WDP med och berätta mer om trender i branschen. Lyssna på podden eller besök www.wedopromotion.se för att lära dig mer.

Stor tack till Elin Hall som klippt podden som det proffs hon är! Och till den fantastiskt duktiga Västerås-baserade musikern Mattias Cronert som låtit oss låna en av hans låtar, för mer musik från Mattias, kolla in hans Spotify.

Annons

Xerox vd John Visentin har gått bort

Ämnen i artikeln: Xerox

Xerox vd John Visentin har oväntat gått bort på grund av komplikationer från en pågående sjukdom.

Steve Bandrowczak, Xerox operativa chef, tar över som CEO tills vidare.

John Visentin kom till Xerox 2018 och tillsattes då av storägaren Carl Icahn.

Xerox skriver i ett pressmeddelande att man ”är djupt ledsna över denna alltför tidiga händelse och uttrycker sina innerliga kondoleanser till Johns fru, hans fem döttrar och hans familj.”

Ämnen i artikeln: Xerox
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fem nyrekryteringar till Storbildsbolaget

Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget

Storbildsbolaget i Helsingborg förbereder sig för fullt för en flytt. Man har på kort tid anställt fem nya medarbetare.

Alla kommer från nedlagda Holmbergs i Malmö.

– För att rusta oss för framtiden har vi under våren passat på att stärka upp vårt team med fem nyrekryteringar. Det innebär att personalstyrkan vuxit med 25 procent, säger vd Jonas Hellke i en kommentar. De nya ansiktena är säkert bekanta för en del, då alla varit länge i branschen och närmast kommer från Holmbergs i Malmö.

De nya är Jonna Olsen, projektledare (ej med på bilden), Anita Szabo, frakt/distribution och efterarbete, Fredrik Johansson, produktionsansvarig, Jörgen Pelle Nilsson, produktion/tryck och Kari Lehto, prepress.

Läs också: Storbildsbolaget flyttar – ”Tiden för traditionella kontor och industrier är förbi”

– I takt med att orderinflödet ökar är det en balansgång att se till så att vår produktionstakt och service fortsätter hålla den höga nivå som våra kunder är vana vid, säger vd Jonas Hellke.

I slutet av året flyttar man in i helt nybyggda lokaler där man kommer att dubbla sin yta till 3.500 kvadratmeter jämfört med idag. Bygget pågår och enligt uppgift ska golvet nu vara gjutet.

Nybygget ska stå klart i slutet av året. (Bilder: Storbildsbolaget)
Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri lanserar galleri och print-portal för konstnärer

Ett galleri på nätet där konstnärer kan sälja sin konst i tryckt form. Den här mixen av konst ”finns sannolikt inte någon annanstans”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Permanent vd-byte på Scandbook

Ämnen i artikeln: Scandbook

Paulius Juska har sedan 1 januari 2022 varit tillförordnad vd för koncernen och Scandbook AB. Han fortsätter nu permanent som koncern-vd samt vd för Scandbook AB och kvarstår även som vd för Scandbook UAB i Litauen.

Tidigare i år tog Håvard Grjotheim en paus för en planerad operation och lämnade över till Paulius Juska. Ett byte som nu blir permanent.

Sedan årsstämman den 7 juni är Håvard Grjotheim arbetande styrelseordförande i bolaget och kommer främst att arbeta med strategiska frågor, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Scandbook
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten Jansson köper in sig i Åhléns

Igår skedde en stor affär i svenskt näringsliv, Axel Johnson avyttrade Åhléns till Ayad Al-Saffar som bland annat är huvudägare i Ur & Penn och som nu även blir majoritetsägare av Åhléns.

Bland de andra köparna återfinns Torsten Jansson och Göran Härstedt som genom Härstedt & Jansson Invest AB gått in som ”passiva finansiella minoritetsinvesterare”.

Affären väntas vara klar i augusti och då kommer Ayad Al-Saffar att ta över vd-posten efter Åhléns nuvarande vd Annica Hagen.

– Jag är mycket glad och stolt över att få chansen att driva Åhléns fortsatta utveckling framåt. Det är ett av Sveriges äldsta och finaste varumärken som alltjämt har nästintill 100-procentig varumärkeskännedom och en unik relation till lojala kunder runtom i Sverige. Detaljhandel i butik kommer även fortsättningsvis ha en given position i sällanköpshandeln, och Åhléns kommer att ha en viktig plats i den marknaden, säger Ayad Al-Saffar, i ett pressmeddelande, och fortsätter:

– Som engagerad ägare och ledare vill jag göra Åhléns varuhus till en plats dit kunder kommer inte bara för att handla, utan också för en upplevelse och mötesplats utöver det vanliga. Vi ser stor potential i att fortsätta satsa på Åhlénsvaruhusen och att samtidigt utveckla Åhléns närvaro på nätet. Jag vill rikta ett speciellt tack till Axel Johnson för det förtroende de visat mig genom att låta mig ta över stafettpinnen och ta Åhléns in i framtiden.

Åhléns AB omsatte 4,3 miljarder kronor vid senaste bokslutet (2020-12). Rörelseresultatet skrevs till -270 miljoner kronor. Bolaget har gjort minusresultat flera år i rad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon möjliggör fotoutställning för en mer inkluderande och kreativ värld

Ämnen i artikeln: CanonPod Sthlm

Kreativitet är lösningen på många utmaningar. Utställningsbilderna printas i samarbete med tryckeriet Pod Sthlm.

Canon bidrar till första fotoutställningen av Rise and Shoots studenter, den kreativa plattformen som verkar för att underlätta för unga fotografer från ytterstaden. Samarbetet är ett första steg för att tillsammans synliggöra ungas röster och bidra till en positiv samhällsförändring. Utställningen är printad på Canons skrivare och visas hos Changers Hub i Kista under sommaren.

Det är hos tryckeriet Pod Sthlm, med utrustning från Canon, som bilderna är printade.

Bilderna trycktes hos Pod Sthlm och de unga fotograferna var med på plats.

– Vi på Pod Sthlm tycker att Projektet Rise and Shoot är ett fantastiskt initiativ för våra ungdomar. Vi applicerar dagligen olika typer av kreativitet i alla våra projekt, och menar att kreativitet ofta är lösningen på utmaningen. Som samarbetspartner i projektet var det både roligt och givande att få träffa ungdomarna, höra hur dom arbetat med sina verk och samtidigt få visa hur det går till i produktionen. Att få ta del av produktionen tror vi uppmanar till ännu större kunskap och intresse för eleverna som vi tror och hoppas leder till fler framtida verk, säger Niklas Hultberg som är vd på Pod Sthlm.

Rise & Shoot arbetar med att förverkliga kreativa idéer hos ungdomar med passion för fotografering. Plattformens syfte är att möjliggöra vägar in i branschen och främja mångfald i de kreativa rummen. Rise & Shoot är det första i sitt slag som har fäste i Järvaområdet. I år blev 12 ungdomar, av 50 ansökningar antagna till Rise and shoots årslånga fotoutbildning. Från 23 juni och under sommaren visas studenternas första utställning i Kista vilket gläder grundarna Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf som leder fotoutbildningen.

– Jag brukar säga att alla människor är kreativa, men det som skiljer oss åt, är att de som tituleras kreatör faktiskt gör något utav de kreativa idéerna som de besitter, säger Yusuf Hussein, medgrundare och Executive Director på Rise & Shoot.

Yusuf Hussein är en prisbelönt poet, manusförfattare och filmregissör från ett av Stockholms ytterstadsområden. Ofta har han varit den enda ”kreativa” i sitt kompisumgänge. Drivkraften att få utbyte för sin kreativitet med likasinnade, är en anledning till att Rise & Shoot grundas 2022. En annan är att motverka den existerande likformigheten som råder i branschen.

– Det har brustit i verksamheter som främjar kreativitet i min hemort, Rinkeby. Tyvärr är många initiativ projektbaserade. Framgång finns i det kontinuerliga är min mening. Av den anledningen kände jag att det var en självklarhet att grunda Rise and Shoot. Och skapa möjligheter för andra som har passion för specifikt fotografering men varken har en förälder eller kontakt in i de rummen, fortsätter Yusuf Hussein.

Kyosei för allas bästa

Canon beskriver att man jobbar efter den den japanska företagsfilosofin Kyosei, som betyder ”att leva och arbeta för allas bästa”. Redan 1988 infördes filosofin globalt och följs idag av alla Canons 184.000 medarbetare världen över.

– Ihop med tryckeriet Pod Sthlm har vi skapat utställningen på 20 foton. Två plexiglasutskrifter kommer även permanent vara en del av Changers Hubs lokaler i Kista där utställningen visas. Som ledande bildföretag vill vi bidra till en positiv samhällsförändring genom att möjliggöra för fler kreatörer att ta plats, säger Matteus Celinski, Country Director Professional Printing Products Region Sverige.

– Jag vill innerligt tacka Changers Hub för att de öppnar upp ännu en hub, den här gången i Stockholms techcentrum i syfte med att främja entreprenörskap, media och tech. Tillsammans med Canon som i sin tur har hjälpt oss med framtagning av alla utskrifter till utställningen skapar de skillnad på riktigt och verkligen jobbar mot en mer inkluderande kreativ värld, tillägger Yusuf.

Fotografer som medverkar i utställningen: Benjamin Samsudin, Betelihm Abraha, Fardowsa Abdi, Hanan Adan, Idris Osman, Kamal Abdi, Li Danielsson, Merjem Olevic, Samer Tlili och Samrawit Issak.

Fakta Rise & Shoot

Rise & Shoot grundas 2022 av Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf. De arbetar för att förverkliga ungdomars kreativa idéer genom en ettårig fotoutbildning. I urvalsprocessen är talang och driv de enda avgörande faktorerna tillsammans med bilder som ska skickas in i samband med ansökan.

Instagram: www.instagram.com/riseandshoot_

Linkedin: www.linkedin.com/company/rise-and-shoot/

Fakta Changers Hub

Changers Hub är ett innovationshus i Alby, Botkyrka, Kista samt Hjällbo i Göteborg. Inom vår plattform och på våra hubbar erbjuds bl.a. Coworking spaces, program och kurser, inspirationsföreläsningar, idécoachning och events. Visionen är att demokratisera framgång så att alla unga får samma möjlighet att förverkliga sina idéer och påverka sin framtid oavsett startsträcka. 

Läs mer på changershub.se.

Amina Mohamed, Fatuma Yussuf och Yusuf Hussein är grundarna av fotoutbildningen Rise & Shoot.
Ämnen i artikeln: CanonPod Sthlm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rapport: Plast som bränns orsakar sex procent av Sveriges växthusgasutsläpp

Ämnen i artikeln: Plast

Orkla har publicerat årets plastrapport.

Ämnen i artikeln: Plast
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lätt att sortera rätt: Quorn inför standardiserad sorteringsmärkning

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet

Quorn Foods inför den nordiska sorteringsmärkningen på alla sina dagligvaruförpackningar. När samma märkning finns både på förpackningen och på insamlingskärlet blir det lättare att sortera rätt, berättas det i en artikel på FTI:s sajt.

– Vi tyckte märkningen var bra, enkel och tydlig och bestämde oss för att använda den. Att samma symbol både finns på förpackningen och på återvinningsstationen tycker vi är en stor fördel och underlättar för konsumenten att sortera rätt. Hållbarhet och minskad klimatpåverkan är viktigt för oss och att underlätta och öka återvinningen av förpackningar är en del av vårt hållbarhetsarbete, säger Caroline Ullmark, Commercial Coordinator Nordics på Quorn Foods

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ikea och Älmhults kommun planerar YH-utbildning av förpackningsingenjörer

Ansökan är inskickad och man hoppas på utbildningsstart hösten 2023.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pulpac forsätter landa patent – över 50 pågående ansökningar

Pulpac torrformad fiber
Ämnen i artikeln: Formed FiberPulpac

Göteborgsbaserade Pulpac, som har utvecklat en metod för torrformad fiber fortsätter att lämna in patentansökningar. Så här långt har man 28 patentfamiljer och 85 beviljade nationella patent och över 50 pågående patentansökniningar.

– Det sker innovationer på Pulpac varje vecka vilket gör att vi snabbt utökar antalet patent. Glädjande är också att de företagg som vi blivit partners med bidrar till utvecklingen och till vår vision att ersätta engångsplastprodukter med produkter av torrformad fiber så snart som det bara går, säger Peter Ekwall, Chief Intellectual Property Officer på Pulpac i ett pressmeddelande.

Läs också: Utrullningen har börjat – Pulpac ska befria världen från plast

Ämnen i artikeln: Formed FiberPulpac
redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]