Logga in

Markbladet investerar i ny stor digitalpress

10 juni, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Markbladet digitaltryck & printshop som driver Fotoklok investerar stort i ny tryckpress.

Markbladet Digitaltryck, som driver fotosajten Fotoklok, investerar i en digital B2-press från HP Indigo. Den ersätter en av de två A3-pressarna man redan har från samma tillverkare.

Den nya digitalpressen, HP Indigo 12000 HD, är den första i sitt slag i Sverige med HD-funktionen och kommer senare att uppgraderas med ett så kallat ”value pack” till en HP Indigo 15K som nyligen lanserades. HD-tekniken fördubblar tryckupplösningen och minskar färgpunkternas storlek med 30 procent jämfört med tidigare teknologi. Detta ska skapa fördelar vid produktion av fotoapplikationer.

Tanken är att utveckla utbudet av fotoapplikationer till fler format och även till att höja den redan mycket höga tryckkvaliteten, skriver Visutech som levererar maskinen i ett pressmeddelande.

Förutom Fotoklok lanserade Markbladet nyligen appen Remoment där användaren kan skapa fotoböcker automatiskt utifrån smarta algoritmer direkt i sin telefon.

Sju färger för mjukare övergångar

Tryckpressen är utrustad med sju färgverk och genom att komplettera processfärgerna med ”light cyan” och ”light magenta” uppnås en förbättrad bild med mjukare tonövergångar och mer mättade färger. Den extra färgen ”light black” kan användas tillsammans med vanlig svart i tvåfärgstryck för svartvita monokroma fotografier och gör gråtonernas övergångar mjukare vilket förbättrar kvaliteten på trycket.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.