Logga in

Markbladet digitaltryck ökar kapaciteten för personliga böcker

27 november, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Ny maskin från tyska Schmedt till Markbladet digitaltryck som bland annat driver Fotoklok.se. (Bild: Schmedt/Youtube)

Markbladet digitaltryck & printshop ökar kapaciteten i sin fotoboksproduktion.

Enligt senaste bokslutet omsatte Markbladet digitaltryck 12,1 miljoner kronor och nu utökar man sin kapacitet för böcker med hårda pärmar med en halvautomatisk pärmmaskin från tyska Schmedt.

VD Tomas Hammarström berättar för Branschkoll att cirka halva omsättningen idag är fotoböcker eller någon form av personliga böcker och han säger att man har en stor framtidstro på denna produktgrupp.

– Efterfrågan på personliga fotoböcker har ökat stadigt en lång tid, dels från Markbladets egna varumärke fotoklok.se men även från andra varumärken som Markbladet trycker och levererar åt, säger Tomas Hammarström.

De fotoböcker som man trycker åt andra varumärken har ökat stadigt de senaste åren.

– Till en början så var det mest för att fylla ut kapaciteten men nu börjar det bli en betydande del av verksamheten.

Ökad kapacitet

Man har sedan tidigare två stycken mindre maskiner för hårda pärmar från Schmedt och har nu investerat i en tredje (Präzicase Pro) och dubblar därmed kapaciteten.

– Vårt måtto är att vi ska ha två av allt men nu har vi faktiskt tre maskiner för att göra hårdpärmsomslag, annars har vi två av alla maskiner vi har i produktionen, vi får aldrig stå still, säger vd Tomas Hammarström.

Så här fungerar maskinen:

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)

Intensifierar lobbyarbetet mot Postnord och Strålfors – ”kräver rättning i ledet”

Dagens Industri den 13 juni 2019.

Grafiska Företagen fortsätter tillsammans med Citymail och 21 Grams att kritiserar Postnord för att utnyttja sin dominerande ställning. (mer…)

Drupa gör storsatsning på 3D-print

80 seminarier och massor av inspiration inom 3D-print.

Nytt svenskt papper – av 100% returfiber

Ett nytt och helt returfiberbaserat papper i premiumkvalitet.

API sätter fart på Gelatos tillväxt – flera nya kunder uppkopplade

”Framtiden är individanpassade trycksaker som levereras vid behov med lokal produktion och leverans”. (mer…)

Broker tar in 3 miljoner dollar i tillväxtkapital

”Vi kan göra samma sak för print-on-demand-industrin som Airbnb gjorde för reseindustrin”. Global printaktör tar in nytt kapital.

Tryckeri-startup tar in 18 miljoner euro till internationell expansion

Kommer också till Sverige.