Logga in

Markbladet digitaltryck ökar kapaciteten för personliga böcker

27 november, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Ny maskin från tyska Schmedt till Markbladet digitaltryck som bland annat driver Fotoklok.se. (Bild: Schmedt/Youtube)

Markbladet digitaltryck & printshop ökar kapaciteten i sin fotoboksproduktion.

Enligt senaste bokslutet omsatte Markbladet digitaltryck 12,1 miljoner kronor och nu utökar man sin kapacitet för böcker med hårda pärmar med en halvautomatisk pärmmaskin från tyska Schmedt.

VD Tomas Hammarström berättar för Branschkoll att cirka halva omsättningen idag är fotoböcker eller någon form av personliga böcker och han säger att man har en stor framtidstro på denna produktgrupp.

– Efterfrågan på personliga fotoböcker har ökat stadigt en lång tid, dels från Markbladets egna varumärke fotoklok.se men även från andra varumärken som Markbladet trycker och levererar åt, säger Tomas Hammarström.

De fotoböcker som man trycker åt andra varumärken har ökat stadigt de senaste åren.

– Till en början så var det mest för att fylla ut kapaciteten men nu börjar det bli en betydande del av verksamheten.

Ökad kapacitet

Man har sedan tidigare två stycken mindre maskiner för hårda pärmar från Schmedt och har nu investerat i en tredje (Präzicase Pro) och dubblar därmed kapaciteten.

– Vårt måtto är att vi ska ha två av allt men nu har vi faktiskt tre maskiner för att göra hårdpärmsomslag, annars har vi två av alla maskiner vi har i produktionen, vi får aldrig stå still, säger vd Tomas Hammarström.

Så här fungerar maskinen:

De bygger Tetra Paks första digitalpress – produktanpassning, kundinteraktion och spårbarhet i fokus

Tetra Pak tar ett stort steg när de nu börjar utforska den digitala trycktekniken för sina dryckesförpackningar. (mer…)

Modegigant teamar upp med heta Sulapac – ska ersätta plastförpackningar

Nyligen skrev vi om Sulapacs nedbrytbara sugrör – nu inleder de ett samarbete med det globala mode- och skönhetsvarumärket Chanel. (mer…)

De blir Svenska Fotbollförbundets tryck- och logistikpartner inom merchandise, profil och evenemang

(Bild: Pressbild)

Promotionbolaget kommer vara en central samarbetspartner i att utveckla och marknadsföra fotbollsförbundets merchandise, profilprodukter och evenemangsprofilering. (mer…)

Europeiskt onlinetryckeri startar webbshop för produktmedia – ”trycksaken är den bästa annonsen”

Den digitala printerjätten har nosat på produktmedia ett tag, men nu kliver de in med bägge fötterna. 

Allt fler vill ta pauser från det digitala – hjälp människor att koppla av

Två av tre vill ha obligatoriska pauser från sina digitala enheter, samtidigt som 1 av 4 från millennie-generationen hellre hade tappat luktsinnet än varit tvungen att sluta använda sina teknikprylar. (mer…)

Rätt förpackning kan reducera klimatpåverkan med 99 procent

Att byta förpackningsmaterial från plast till papper kan reducera klimatpåverkan med upp till 99 procent – förpackningsdesigners kan spara mycket på miljön genom att välja rätt. (mer…)

Stora Enso ansluter till textilprojekt startat av H&M och Ikea

(Bild: Inter IKEA Systems)

Stora Enso ska bygga en demo-anläggning för förvandling av trä till textil.

Självlysande annons i DI Weekend – släck lampan och läs hela budskapet

(Bilder: Skärmdumpar från film Youtube)

I DI Weekend nyligen satsade Volkswagen extra på en annons med självlysande tryckfärg – även omslaget på tidningen använder den självlysande färgen. (mer…)

Etiketter och tryckpapper av gräs

Det nya materialet är till 50 procent gjort av gräs – med bland annat kraftigt minskad vattenåtgång vid tillverkningen. Papperet som lanserades 2017 finns nu också som etikettmaterial.  (mer…)