Markbladet digitaltryck ökar kapaciteten för personliga böcker

Markbladet digitaltryck & printshop ökar kapaciteten i sin fotoboksproduktion.
Enligt senaste bokslutet omsatte Markbladet digitaltryck 12,1 miljoner kronor och nu utökar man sin kapacitet för böcker med hårda pärmar med en halvautomatisk pärmmaskin från tyska Schmedt.
VD Tomas Hammarström berättar för Branschkoll att cirka halva omsättningen idag är fotoböcker eller någon form av personliga böcker och han säger att man har en stor framtidstro på denna produktgrupp.
– Efterfrågan på personliga fotoböcker har ökat stadigt en lång tid, dels från Markbladets egna varumärke fotoklok.se men även från andra varumärken som Markbladet trycker och levererar åt, säger Tomas Hammarström.
De fotoböcker som man trycker åt andra varumärken har ökat stadigt de senaste åren.
– Till en början så var det mest för att fylla ut kapaciteten men nu börjar det bli en betydande del av verksamheten.
Ökad kapacitet
Man har sedan tidigare två stycken mindre maskiner för hårda pärmar från Schmedt och har nu investerat i en tredje (Präzicase Pro) och dubblar därmed kapaciteten.
– Vårt måtto är att vi ska ha två av allt men nu har vi faktiskt tre maskiner för att göra hårdpärmsomslag, annars har vi två av alla maskiner vi har i produktionen, vi får aldrig stå still, säger vd Tomas Hammarström.
Så här fungerar maskinen: