Logga in

Markbladet Digitaltryck investerar i planprinter – stor efterfrågan på studentskyltar

13 mars, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Magnus Elf och Tomas Hammarström på Markbladet Digitaltryck tillsammans med Simon Nyman från Signcom.

Markbladet Digitaltryck investerar för anstormning av studentskyltar.

Förra året lanserade man studentskyltar sin sajt fotoklok.se och fick in över 2.000 beställningar. ”Det sättet vi tillverkade dem på var inte effektivt2, säger vd Tomas Hammarström som nu investerar i en Mimaki JFX 2513ex från Signcom.

Resultatet blir en kapacitetshöjning med minst sex gånger mot tidigare produktion för att lättare kunna ta hand om kommande skyltar.

– Förra årets anstormning av skyltar kom lite som en chock, vi har alltid sneglat på studentskyltar men aldrig riktigt orkat ta tag i den delen men när vi väl bestämt oss så hade vi produkten beställningsklar på hemsidan på mindre än en dag och då 6 olika layouter på studentskyltar att välja bland. Under året som gått har vi adderat ett 40-tal till och mer kommer att komma, säger vd Tomas Hammarström.

Just nu trycker man bara en storlek (50×70) men man tittar nu på att utöka med det större formatet 70×100 också.

– I år kommer vi våga marknadsföra oss också, det gjorde vi aldrig förra året då vi inte riktigt han med det som kom in.

Planprintern öppnar enligt företaget upp för en del andra produkter också.

– Hjärnan går på högvar nu på vad vi kan sälja mer för roliga produkter. Det är ett helt nytt segment av produkter vi kan sälja. Det går trycka på nästan allt.

Svanen skruvar åt miljökraven för trycksaker – här är förslagen till nya kriterier

Nordisk Miljömärkning som står bakom miljömärket Svanen har publicerat ett nytt förslag till kriterier för tryckerier och trycksaker. Större krav på kontrollerat papper och man vill också införa begränsningar för användandet av UV-färger både i offset och digitalt. Nya krav på att trycksaker ska kunna avfärgas finns också.

Postnord ger bort 15.000 vykort

Postnord ger bort 15.000 vykort från sin app Riktiga Vykort (mer…)

Storformatstryckeri får ny ägare

Storformatstryckeriet blir nu en del av den växande koncernen.

Antalis förvärvat av Japaner

Japanska pappersdistributören Kokusai Pulp and Paper (KPP) har förvärvat samtliga Antalis aktier av majoritetsägaren Sequana.

Xerox drar tillbaka budet på HP

Xerox har dragit tillbaka sitt bud på HP. De anger den globala hälsokrisen som anledning. (mer…)

Uppköpt Landa-konceptet redo för lansering – folierar resurssnålt

På förra Drupa presenterade Benny Landa inte bara sina tryckpressar utan också teknologin ”Nano-foil”, ett fint metallpulver (mer…)

Ingen panik hos Hot Screen – ”fortfarande full produktion”

Branschkoll har varit i kontakt med Hot Screens vd Fredrik Skanselid. Bolaget har kunder i branschens alla hörn och kan därför delvis agera måttstock, har märkt av Corona men än så länge är det under kontroll. Men vd Fredrik Skanselid säger till Branschkoll att ”det gäller att vara ödmjuk” inför situationen.

Gelato öppnar upp sitt nätverk av tryckerier

(Bild: Gelato)

”Utbrottet av Covid-19 visar på vikten av lokal produktion och starka leveranskedjor. Just nu, när landsgränser stängs och leveranskedjor bryts, är många produkter begränsade till den marknad där de produceras.” (mer…)

Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal. (mer…)