manroland avvisar bud från KBA – ska drivas självständigt

Den tyska tidningen Borsen-Seitung skriver att manroland har avvisat ett bud om att köpa konkurrenten KBA. Förslaget ska ha avvisats ”kraftigt”.
Enligt tidningen uppger källor att Manrolands största ägare, Allianz Capital Partners, har för avsikt att driva företaget som det ser ut idag och man kommer inte att överväga KBS:s invit.
News&Tech skriver mer om den avvisade affären.
JCDecaux stämmer staten för reklamskatten

Enligt JcDecaux, som varje år betalar mellan 15 och 30 miljoner i reklamskatt, så strider skatten mot mot EU-rätten. Nu stämmer man Svenska staten för att försöka snabba på avskaffandeprocessen.
Regeringen har länge sagt att man vill avskaffa skatten och i sin senaste budget skriver man att ”Regeringen anser, liksom tidigare, att den resterande reklamskatten bör avskaffas. Regeringen har dock, till följd av den stora osäkerheten i den ekonomiska utvecklingen, fortsatt att prioritera skatteändringar som på såväl kort som lång sikt stärker sysselsättningen före ytterligare sänkning av reklamskatten”.
Dagens Media upper att JCDecaux i sin stämningsansökan skriver att ”det inte längre finns några skäl till att ta ut reklamskatt”.
Den snedvrider konkurrensen och dessutom är några av av de största annonsmedierna skattefria (tex tv och internet).
– Vi har ju uppvaktat regeringen sedan 2006. Alla har ju varit överens om att avskaffa skatten men vi har märkt att det inte finns något intresse från regeringen av att ta bort den. Det är en orättvis skatt som slår snett, säger Magnus Heljeberg till Dagens Media.
Fakta om reklamskatten
Reklamskatt ska betalas på annonser och reklam enligt lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam (reklamskattelagen).
Skattesatsen är 8 % utom i fråga om annons i periodisk publikation, där den är 3 %. För annons i annonsblad, katalog eller program tas skatten ut med 8 % även om publikationen är periodisk. Skatten beräknas i princip på ersättningen för den skattepliktiga prestationen.
Läs mer på Skatteverkets webbplats.
18 procent upp i medieinvesteringarna 2010

Sveriges 20 största annonsörer 2010

Sveriges 20 största annonsörer 2010, enligt Sifo Reklammätningar.
Fälth & Hässler avvecklar tryckeriet i Värnamo

Fälth & Hässler avvecklar tryckeriet i Värnamo men marknadsföring och försäljning blir kvar på orten. Anders Ekberg, vd och ägare, uppmanar de anställda att söka nya jobb utanför branschen.
Priset på dagstidningspapper ”rusar”

De svenska tidningsförlagen är klara med sina förhandlingar – och prishöjningen ligger mellan tio och tjugo procent.
Nyckeltal för Internet 2010

Internet utvecklas i snabb takt men det är svårt att överblick och förstå vidden av denna utveckling. Lite enklare blir det kanske om man får lite siffror som referenser.
Standard för att mäta branschens miljöpåverkan – klar 2012

En arbetsgrupp inom ISO arbetar just nu med ett förslag på hur man ska mäta koldioxidutsläpp för trycksaker.
Effektiviteten för e-postkampanjer minskar

Ny statistik från Mailermailer visar att effektiviteten före-postkampanjer långsamt minskar. Under 2009 minskade både öppningsgraden och antalet klick från emailkampanjer för tredje året i rad.
Ny PDF-standard för variabeltryck

I slutet av 2010 fick vi ännu en ISO-standard som bygger på PDF. Denna gång en för variabelt digitaltryck – PDF/VT – där VT står för ”variable” och ”transactional” för att tydligt visa att det är tänkt att bli filformatet för alla variabla applikationer.
Mediatrender läggs ned

Åke Bergman som driver Mediatrender meddelar nu att tjänsten ska säljas eller avvecklas innan halvårsskiftet. Idag har Mediatrender cirka 1000 prenumeranter och en omsättning på 1,3 miljoner skriver Medievälden på sin webbplats.
Men Åke bergman ska inte bli pensionär.
– Det finns hur mycket som helst att göra. Jag tänker inte bli pensionär men kanske bara jobba en heltid, säger Åke Bergman till Medievärlden.
Medievärlden skriver: Åke Bergman lägger ner Mediatrender