Många svenskar är negativa till reklam som saknar mervärde

Varannan svensk är fortsatt negativt inställd till reklam, minst populärt är reklam via e-post.

Att få sin inkorg fullproppad med reklam tycks nästan ingen gilla, hela 83 procent av svenskarna ogillar att få reklam via e-post. Därefter är mobilappar minst populärt som ogillas av 74 procent och strax därefter radio på 73 procent.

–  I GDPR-tider har många mejlkorgar sköljts över, något som troligen kan ha bidragit till reklamtröttheten i kanalen, säger Tero Marjamäki på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Vidare så har graden av ogillande ökat, antalet tillfrågade som är mycket negativt inställda har ökat från 14 procent 2014 till 19 procent 2018. Endast 17 procent av befolkningen är ”ganska eller mycket positiva till reklam”, en siffra som låg på 44 procent när mätningen genomfördes första gången 2005.

Positivt för produktmedia med sitt tydliga mervärde

– Reklambruset är fortsatt högt i många kanaler, och som konsument översköljs vi av budskap dagligen. Även om vi ser det som positivt att ogillandet inte gått upp mer än senaste mätningen, utan minskat marginellt, är ogillandet på mycket höga nivåer och det är oroväckande att de som är mycket negativa blir fler. Som bransch måste vi ta till oss kritiken och göra än bättre reklam, och nå folk på ett sätt som inte stör, utan faktiskt bidrar med ett mervärde, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer.

Åtta.45 investerar i ny plattform för digitaltryck – köper tre nya pressar

Åtta.45 investerar i flera inkjetpressar, en arkpress och ny mjukvara.

redaktionen@branschkoll.se

De köper Lenanders Grafiska

Stora förändringar i produktionen.

redaktionen@branschkoll.se

Startup bygger ny marknadsplats där företag kan byta till miljösmarta förpackningar

Ska bli länken som effektiviserar och automatiserar processen mellan förpackningsleverantörer och köpare. Målet är att hjälpa alla små och medelstora företag att byta till förpackningar som är bättre för miljön.

redaktionen@branschkoll.se

Industrigrupp förvärvar sin tredje etikett-aktör på kort tid – köper också in sig i Norge

Etikettmarknaden konsolideras ytterligare på den svenska marknaden.

redaktionen@branschkoll.se