Många strukturaffärer i den grafiska branschen

Det finns ett stort behov av förändringar i branschens struktur. Överkapaciteten är så stor och det ensamt är ett skäl till att vi kommer se fler stora affärer den närmaste tiden. Senaste tiden finns en trend att fler och fler investmentbolag kommer in som ägare till grafiska företag.
Vi ser ständigt nya konkurser och rekonstruktioner. Ofta slutar dessa i att tryckpressar försvinner från marknaden och kunder flyttas in i befintliga bolag med överkapacitet. Men samtidigt investeras det kraftigt i ny utrustning som höjer produktiviteten.

Några av aktiviteterna på marknaden den senaste tiden är:

  • Tidigare denna vecka meddelade Fälth & Hässler att man troligtvis får ny ägare innan året är slut. Springplanet, en nybildad kommunikationskoncern, har gjort en avsiktsförklaring om att köpa bolaget. Springtime har som affärsidé att hjälpa marknadsavdelningar att producera, styra och analysera marknadsaktiviteter i digitala och tryckta medier. UPPDATERAT: Springplanet drar tillbaka sin avsiktsförklaring att förvärva Fälth & Hässler
  • JustNu har fått nya ägare i investmentbolaget Serev Invest. Man säger i ett pressmeddelande att ”Den grafiska branschen förändras i grunden. Bolagets fokus på digitaltryck, formgivning och efterbearbetning i kombination med ett stort nät av tryckerier runt om i Sverige ger en perfekt position för att möta framtidens krav”.
  • Innan sommaren gick Danagårds Grafiska i Ödeshög och Lithoteknik i Motala samman. Det nya bolaget, DanagårdLiTHO, beräknas omsätta 130 miljoner per år.
  • Exakta i Hässlehom och Printing i Malmö gick samman i somras och bildar Exaktaprinting. Man beräknar att landa på en årsomsättning på 160 miljoner kronor.
  • Investeringsbolaget Traktorvägen Invest har köpt Grahns tryckeri i Lund (34 MSEK omsättning år 2009). Till Grafiskt Forum säger Gunnar Lund, ny vd på tryckeriet, att ”Behovet av tryckt media kommer även i fortsättning att vara stort. Vi ser att många företag och organisationer prioriterar att få närproducerade och miljövänliga trycksaker till hög kvalitet. Det gör att vi vill satsa i en mogen bransch”.
  • Ranhammar förvärvar Beli Kartong – syftet är att få fler kunder och att kunna effektivisera produktionen.
  • Bong och Hamelin bildar kuvertjätte som kommer att vara noterad på Stockholmsbörsen.
  • I augusti meddelade KatarinaTryck att man flyttar ihop med Litografia/Alfaprint. Man finns kvar som ett eget bolag och ska satsa på att utveckla sina kundrelationer. AGI skriver att Litografia/Alfaprint ”har tagit fram en ny samarbetsmodell för aktörer inom tryckeribranschen som innebär att företaget kopplar befintliga kundrelationer till en mer produktiv produktionsapparat kombinerad med ett bredare produkt- och tjänsteutbud.”
  • Senaste året har Stampenägda V-TAB vuxit rejält genom förvärv (t.ex. VTT Grafiska och Elanders verksamhet i Falköping) och investering i ett nytt tryckeri utanför Göteborg. Man har idag 14 anläggningar i Sverige. Man trycker mycket annat än bara dagstidningar som är ursprunget för bolaget. Första halvåret 2010 omsatte V-TAB 958 MSEK med en marginal på fyra procent. (Delårsrapport jan-jun 2010)

Utöver detta finns konkurser och rekonstruktioner av både små och medelstora företag.

Strukturerad och djupare information och analyser kring ämnet kommer under hösten i omvärldsbevakningstjänsten från Branschkoll som det nu går att teckna abonnemang på. Läs mer om tjänsten här.

Bong Q1 – fortsätter omvandling till ett ”Light Packaging”-företag

Ämnen i artikeln: Bong
Ämnen i artikeln: Bong
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso säljer wellpappanläggningar i Ryssland

Ämnen i artikeln: Stora Enso

En nedskrivning på 35 miljoner euro är redan gjord och övriga förluster uppgår till cirka 55 miljoner euro.

Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso lanserar svenskt program för biologisk mångfald

Ämnen i artikeln: Stora Enso
Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt vattentåligt papper

Vattenbeständigt och återvinningsbart i systemet för pappersförpackningar.

Smurfit Kappa har utvecklat ett nytt vattentåligt papper vid namn Aquastop. Papperet är vattenbeständigt men fullt återvinningsbart ”trots” detta.

Det nya papperet ingår i företagets Better Planet Packaging-portfölj, som erbjuder det man kallar för ”hållbara alternativ till engångsplaster”.

– Vi är mycket glada över Aquastop och tror att det är ett papper som kommer att bli populärt, särskilt bland dem som transporterar varor i mer krävande miljöer, säger Lars Henriksson, vice vd för produktutveckling på Smurfit Kappa Paper Division, i ett pressmeddelande.

Papperet kommer att visas upp på Smurfit Kappas kundinnovationsevenemang i slutet av maj 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ecolean får miljöutmärkelse för andra året i rad

För andra året i rad har Ecolean belönats med Platinum Ecovadis-medaljen, vilket placerar företagets hållbarhetsarbete bland de högst rankade globalt.

Globala hållbarhetsvärderingsleverantören Ecovadis utvärderar 90.000 företag från över 200 industrier och 160 länder varje år.

– Vi använder de årliga hållbarhetsbetygen från Ecovadis för att få en oberoende bedömning av det arbete vi gör och för att kunna jämföra vårt hållbarhetsarbete med andra företag. Det är med stor stolthet som vi ännu en gång är uppmärksammade bland de bästa en procenten globalt inom hållbarhet, säger Anna Palminger, hållbarhetsdirektör, Ecolean Group i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny rapport: Innovationstakten inom förpackningsutveckling måste öka

200 förpackningsexperter ger sin syn på framtidens livsmedelsförpackning. Här laddar du ner rapporten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Upprop: Två nya grafiska utbildningar – ”vi behöver branschens stöd”

Brobygrafiska kommer under kommande år ta initiativet till att ansöka om att få bedriva två nya utbildningar; Traditionellt grafiskt hantverk och en Lärlingsutbildning med inriktning tryckare.

Ansökningarna är en följd av Grafiska Företagens rekryteringsundersökning 2022 där det framkommer att branschens de kommande åren är i stort behov av kompetens – över tusen personer ska anställas fram till 2024.

Upprop utbildning – tillsammans kompetensförsörjer vi den grafiska branschen

– Som en av få aktörer kvar inom utbildningssektorn i den grafiska branschen behöver vi ta ett omtag och hitta vägar för att tillsammans med branschen bevara, utveckla och utbilda för framtiden, säger Evelina Nilsson, verksamhetsansvarig Brobygrafiska.

Nu söker Brobygrafiska företagskontakter som kan vara med och tycka till om utbildningarna samt intyga att de behövs.

– Ju fler som är med och intygar att dessa utbildningar behövs – desto större är chansen att vi med hjälp av statliga medel har möjlighet att vara med och bidra till en strategisk kompetensförsörjning, menar Evelina Nilsson.

Så om du är företagare i branschen och vet att du behöver anställa grafisk kompetens de kommande åren – se till att fylla i de här fomulären och hjälp till att skapa nya utbildningar:

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vill plantera 2,4 miljarder träd

Kan binda in 220 miljoner ton koldioxid fram till 2032.

redaktionen@branschkoll.se

Smurfit Kappa ökar kapaciteten i Nybro

Smurfit Kappa investerar 75 miljoner kronor i sin anläggning i Nybro.

redaktionen@branschkoll.se

Arta Plast nyrekryterar

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]