Madeleine Böhnke om ledarskap, företagande och hur det kan skilja sig mellan män och kvinnor

Madeleine Böhnke vd på Skoglund Reklam ger sin syn på företagande och ledarskap.
Madeleine Böhnke vd på Skoglund Reklam ger sin syn på företagande och ledarskap.

I Bollnäs, Hälsingland, finns ett företag som heter Skoglund Reklam och de har en vd som heter Madeleine Böhnke. Hon köpte företaget 2010, då blev hon den tredje ägaren till ett bolag som funnits och sysslat med profilreklam sedan 1954 om än med nytt organisationsnummer, när Böhnke tog över.

Under sin tid vid rodret har hon tagit bolaget från 1,2 miljoner kronor i omsättning till dagens 6,5 miljoner med ett team på sex personer, Madeleine inräknad.

– Du jag ska berätta en sak för dig, det heter inte kvinnligt ledarskap utan det finns ledare som också råkar vara kvinnor, de behöver inte ha med varandra att göra, säger Madeleine Böhnke till Branschkoll när vi ringer upp henne.

Madeleine har hört av sig efter artikeln vi skrev om hur många av branschens vd:ar som är kvinnor, först och främst vill hon ge sin syn på hur det är att vara kvinna och driva bolag, något hon upplever sig ofta skiljer sig från mäns sätt att arbeta. Men hon har också reagerat på en formulering som förekom i samband med artikeln, ”kvinnligt ledarskap”, hon tycker det är ett missvisande begrepp, att hon är ledare och kvinna samtidigt hör inte ihop och bör inte spela någon roll menar Madeleine.

– Jag köpte Skoglund Reklam den 1 mars 2010, så vi firar 13 år nu i dagarna, men bolagets rötter sträcker sig till 1954, innan jag förvärvade det här bolaget drev jag ett glasmästeri, som jag sedan sålde. Vi är en klassisk profilaktör på landsbygden skulle jag säga, vi gör lite av allt, allt med logga på, kläder, presentreklam, bildekor och skyltar.

”En man vill ofta bygga och bli stor medan kvinnor är nöjda med att omsätta så man kan ta ut en lön och ha några anställda”

Madeleine är noga med att poängtera att det hon pratar om är generella tendenser och att det såklart finns undantag både bland män och kvinnor i deras sätt att tänka och agera kring företagande. Men under sina många år som företagare och under sina fem år som ordförande för Företagarna i Bollnäs (en position hon precis lämnat) tycker hon sig ändå sett vissa tendenser.

– Under min tid hos Företagarna i Bollnäs har jag haft mycket dialog med en kvinna som jobbar för organisationen, hon är enmanskonsult, vilket en stor andel av kvinnorna som driver företag är. De har generellt inget intresse av att växa och bli större och större, något män däremot ofta vill. En man vill ofta bygga och bli stor medan kvinnor är nöjda med att omsätta så man kan ta ut en lön och ha några anställda, säger Madeleine och fortsätter:

– Och för mig är det här ingen kvinnofälla, det är ett aktivt val. Bolaget har ju gått från 1,2 till 6,5 miljoner i omsättning så det har inte stått still, men jag har valt att inte vidareutveckla det så mycket som jag kanske kunnat. Jag har en son som är 14 år och jag har prioriterat att umgås med honom. Jag är trött på debatten om att man skulle vara ett offer bara för att man inte är vd för ett jättestort bolag. Jag är inget offer, utan det är ett aktivt val jag gjort och så länge det är ett val så tycker jag det är okej, jag vill inte jobba ihjäl mig, även om jag slitit som en hund i många år också.

”Jag lät mina anställda bestämma hur mycket jag ska ha i lön”

Tror du det finns några skillnader i hur män och kvinnor driver sina företag, behandlar sina anställda, sköter HR-frågor?

Annons

– Det vågar jag inte svara på, jag vet inte. Jag har nog en annan syn på företagande än vad genomsnittet har, men jag tror mitt synsätt har mindre att göra med kön och mer att göra med personlighet.

Så hur är din syn på företagande?

– Jag tillhör de som delar med sig av allt som går bra. Vi är ett team och det är jätteviktigt att förstå att vi alla utgör en del av helheten, därför delar jag ut bonusar, upp till en extra månadslön per år om vi har bra siffror. Och när jag införde det här systemet så fick mina anställda sätta min lön. Annars kan jag ju se till att pengarna tar slut varje år, så det inte finns någon bonus att dela ut. Sen är det diktatur som gäller på bonusen, jag delar inte ut exakt lika utan det bedöms utifrån arbetsinsats, säger Madeleine och fortsätter:

– Och då pratar jag inte om övertid, jag har aldrig beordrat övertid någonsin utan min personal har 20 timmar komptid som de få göra vad de vill med. Det handlar mer om hur man ställer upp mentalt, hur man hanterar med- och motgångar, vilken energi man stoppar in i bolaget.

När det kommer till Madeleines lön säger hon att hon tycker hon tjänar bra och att hon tycker hon förtjänar att tjäna bra. För att det är hon som tar risken och det är hon som avstått från att ta ut lön ibland när det varit tuffare perioder på bolaget, och att lönen hon tar ut nu när det går bra således blir lite retroaktiv.

”Kan sälja företaget om jag hittar en köpare som har hjärtat på rätt ställe”

Häromveckan anställde Madeleine äntligen en ny säljare som känns riktigt bra efter att ha letat länge och testat några. Hon säger att målet är att gå ner i tid och om rätt köpare dyker upp kanske sälja bolaget.

– Jag har fantastisk personal, som kan jobba på och allt funkar även om jag inte är inne på kontoret. Häromveckan anställda jag en ny säljare, äntligen har jag lyckats hitta en tjej som jag trivs jättebra med. Målet nu är att gå ner i tid, exakt vad jag ska göra står skrivit i stjärnorna men jag är en sån person som hoppar runt och nu har jag hållit på med det här i 13 år, det är rekord för mig och jag skulle behöva lite andra mentala utmaningar.

Du skulle alltså kunna tänka dig att sälja bolaget?

– Jag skulle vilja sälja om jag hittar en köpare som har hjärtat på rätt ställe, inte annars, avslutar Madeleine Böhnke, vd och ägare på Skoglund Reklam.

Annons

Planerar stängning av förpackningsbruk

Ämnen i artikeln: Heinzel Group
Ämnen i artikeln: Heinzel Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Visa upp dina bästa förpackningar – Scanstar öppen för anmälan

Scanstar banner small 2048x1172 1

En vinst ger biljett att tävla i Worldstar.

Förpackningstävlingen Scanstar har öppnat upp för inlämning av bidrag. I år är det återigen Svenska Förpackningsgillet som är värd för tävlingen.

Scanstar är en gemensam nordisk förpackningstävling som arrangeras årligen sedan 1969 av SPA, Scandinavian Packaging Association. SPA är en sammanslutning av Svenska Förpackningsgillet och motsvarande organisationer i de övriga nordiska länderna.

Ger biljett till Worldstar

Företag som vinner en Scanstar får förutom diplom, rätten att delta i Worldstar Competition, en internationell förpackningstävling som arrangeras av World Packaging Organisation (WPO).

Scanstar är öppen för alla förpackningslösningar som designats, konstruerats eller tillverkats i ett av de nordiska länderna. Även förpackningslösningar som tillverkats i andra länder, men som säljs av ett nordiskt företag och/eller beställs av nordiska kunder, får delta.

Läs mer i inbjudan här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk plastjätte SBTi-verifierad

trioworld

Då ska utsläppen vara noll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bobst och Miraclon utvidgar samarbetet

bobst miraclon
Ämnen i artikeln: BobstMiraclon
Ämnen i artikeln: BobstMiraclon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Glassbilskoncept ska bidra till enklare återvinning

Ny avfallstjanst med skon melodi 1800

I Stockholm kunde man i början av april höra en ny trudelutt ljuda över nejderna. Det var den nya hämttjänsten Returrundan som spelade sin melodi för att uppmärksamma invånarna på att nu kan man lämna sitt avfall till lastbilen som hade anlänt.

Returrundan är en ny kommunal service som ska underlätta för alla Stockholmare som vill bli av med ägodelar och skräp som de inte längre behöver.

– I Stockholm ska det vara lätt att återbruka. Med Returrundan tar staden ytterligare steg framåt mot mer återbruk och mindre slöseri med jordens resurser, säger Stockholms miljö- och klimatborgarråd Åsa Lindhagen (MP) i ett pressmeddelande.

Man emot saker du inte längre behöver men som kan göra stor nytta hos någon annan. Returrundan kommer även ta emot farligt avfall så som sprayburkar, nagellack och målarfärg, samt textilier, porslin och elektronik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dåligt samvete ska öka återvinningen

Restavfall blir latavfall 1800

Bostadsföretaget Helsingborgshem vill få sina hyresgäster att öka återvinningen.

Det nya sopsorteringskonceptet, innebär att restavfall byter namn till latavfall, och kärlen för restavfall placeras längst in miljörummet medan övriga kärl placeras längre fram. När man når latavfallet ska det i stort sett inte finnas något kvar att sortera.

I samband med övergången fick det nya miljörummet också lock-i-lock på sorteringskärlen, vilket gör att till exempel pappkartonger behöver tryckas ihop innan de kan läggas i kärlet. Packade sopor gör att kärlen fylls bättre så att sopbilen inte behöver köra runt med luft.

Man inledde detta test för hyresgästerna på Ringstorpsvägen i Helsingborg, och på ett år har man tillsammans minskat restavfallet med 25 procent.

– Det är en mycket positiv utveckling som gör boende här till utmärkta miljöambassadörer. Samtidigt finns det utrymme för att sortera ännu mer, något det nya konceptet syftar till att uppmuntra, säger Göran Svensson, avfallsrådgivare, Nordvästra Skånes Renhållnings Aktiebolag (NSR) i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

International Paper vinner kampen om DS Smith

IP DS Smith

Kommer att omsätta 28 miljarder dollar och har tillsammans 70 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stort tryckeri växer med bokbinderiföretag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm och Konica Minolta ingår samarbete och startar gemensamt inköpsbolag

Fujifilm KM

Det finns långtgående planer för ett strategiskt partnerskap för säkrad leveranskedja av råvarumaterial, effektivare produktion och utveckling av toner.

Fujifilm business innovation och Konica Minolta meddelar att de planerar att samarbeta kring sina respektive printverksamheter. Parterna har skrivit ett avtal om ett så kallat joint venture, ett strategiskt partnerskap, som omfattar företagens affärssegment inom produktionsskrivare, multifunktionsskrivare (MFP) och kontorsskrivare. Det skriver båda företagen i ett gemensamt pressmeddelande.

Bildar gemensamt bolag

Samarbetet syftar till att etablera en solid leveranskedja för produkter. Dels för inköp av råmaterial och maskindelar, dels för utveckling och produktion av toner. Det planeras också att starta ett gemensamt bolag för inköp där Fujifilm ska stå som huvudägare. Tidsplanen är att joint venture-samarbetet träder i kraft i sommar.

Utöka affärer tillsammans

Fujifilm och Konica Minolta aviserar också att de kommer att ha fortsatta diskussioner framöver för att ytterligare utöka sina affärer tillsammans, enligt pressmeddelandet.

– De pågående diskussionerna om denna affärsallians är oerhört viktiga eftersom vi strävar efter att stärka vår konkurrenskraft och utöka vår globala närvaro för att ta ett stort steg framåt. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att skapa ett nytt ramverk för att förbättra vår leveranskedja och bygga en robust affärsgrund, säger Naoki Hama, vd och koncernchef för Fujifilm business innovation, i ett pressuttalande.

Aviserade nyligen sparpaket

Nyheten om samarbetet kommer kort efter att Konica Minolta aviserat ett större sparpaket globalt med bland annat varsel av 2 400 anställda, något Branschkoll tidigare berättat om.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon byter bransch – blir ny tryckare i byn

Mia Vindelhed 1800

Mia Vindelhed gör en nystart i livet och satsar på tryckeri i nytt namn.

Mia Vindelhed gör en omstart i livet och ger sig in i tryckbranschen. Hon har köpt enmanstryckeriet Kaffe, Skog och Tryck i Västerbottniska Vindeln. I och med ägarbytet passar hon samtidigt på att byta namn på företaget till Mias tryck och konsulting AB. Det nya bolaget registrerades hos Bolagsverket 9 april.

– Jag köper hennes (förre ägaren) grejer så att jag kan trycka på kläder, göra skyltar och branda bilar, förklarar Mia Vindelhed.

En familjehistoria bakom

Både Mias morfar och pappa har huserat i lokalerna med sina respektive fotoverksamheter. Några ägarskiften senare på adressen i Vindeln flyttade tryckeriet och pappershandeln Kaffe, Skog och Tryck in.

Hur kommer det sig att du ger dig in i tryckbranschen?

– Jag hörde att hon skulle sälja och tänkte att någon i byn måste ju förvalta det här. Om någon inte gör det så får jag göra det. Jag hade en annan anställning och funderade ganska länge vad man skulle kunna göra och kom fram till att det passade ganska bra att ta över.

En blandad mix

Hon säger att det finns mycket företagare och industrier i Vindelns kommun:

Annons

– Jag skulle gärna vilja konsulta till mässor så att jag kan sälja mer till mässor och event. Men också göra mer branding så att man får ett helt paket. Det finns också massa småföretag som kanske vill ha dekaler till bilen, kepsar eller så. Och snart kommer studenten. Då kommer jag göra skyltar till privatpersoner. Så det kommer att var lite blandat.

Hur långt har du kommit i starten?

– Jag är snart igång. De beställningar jag får de gör jag. Men sedan har jag inte börjat marknadsföra mig än. Jag känner att jag måste lära mig mer och bli mer skillad, säger hon och tillägger att hon får hjälp i uppstarten av förre ägaren.

Ska flytta tryckeriet

Själv har Mia tidigare varit på Cranab och närmast kommer hon från en tjänst som verksamhetsledare på Tegnässkidan. I båda rollerna har hon jobbat en hel del med grafisk design och produktion.

– Det har alltid funnits ett intresse hos mig för form och färg.

Tryckeriet kommer dock inte fortsätta husera i hennes morfars och pappas gamla lokaler.

– Det var lite nostalgi att vara där, men vi har just byggt ett garage med en övervåning och då passar det ypperligt att kunna flytta det till Tvärålund, 1,5 mil utanför Vindeln.

redaktionen@branschkoll.se
Annons