Madeleine Böhnke om ledarskap, företagande och hur det kan skilja sig mellan män och kvinnor

Madeleine Böhnke vd på Skoglund Reklam ger sin syn på företagande och ledarskap.
Madeleine Böhnke vd på Skoglund Reklam ger sin syn på företagande och ledarskap.

I Bollnäs, Hälsingland, finns ett företag som heter Skoglund Reklam och de har en vd som heter Madeleine Böhnke. Hon köpte företaget 2010, då blev hon den tredje ägaren till ett bolag som funnits och sysslat med profilreklam sedan 1954 om än med nytt organisationsnummer, när Böhnke tog över.

Under sin tid vid rodret har hon tagit bolaget från 1,2 miljoner kronor i omsättning till dagens 6,5 miljoner med ett team på sex personer, Madeleine inräknad.

– Du jag ska berätta en sak för dig, det heter inte kvinnligt ledarskap utan det finns ledare som också råkar vara kvinnor, de behöver inte ha med varandra att göra, säger Madeleine Böhnke till Branschkoll när vi ringer upp henne.

Madeleine har hört av sig efter artikeln vi skrev om hur många av branschens vd:ar som är kvinnor, först och främst vill hon ge sin syn på hur det är att vara kvinna och driva bolag, något hon upplever sig ofta skiljer sig från mäns sätt att arbeta. Men hon har också reagerat på en formulering som förekom i samband med artikeln, ”kvinnligt ledarskap”, hon tycker det är ett missvisande begrepp, att hon är ledare och kvinna samtidigt hör inte ihop och bör inte spela någon roll menar Madeleine.

– Jag köpte Skoglund Reklam den 1 mars 2010, så vi firar 13 år nu i dagarna, men bolagets rötter sträcker sig till 1954, innan jag förvärvade det här bolaget drev jag ett glasmästeri, som jag sedan sålde. Vi är en klassisk profilaktör på landsbygden skulle jag säga, vi gör lite av allt, allt med logga på, kläder, presentreklam, bildekor och skyltar.

”En man vill ofta bygga och bli stor medan kvinnor är nöjda med att omsätta så man kan ta ut en lön och ha några anställda”

Madeleine är noga med att poängtera att det hon pratar om är generella tendenser och att det såklart finns undantag både bland män och kvinnor i deras sätt att tänka och agera kring företagande. Men under sina många år som företagare och under sina fem år som ordförande för Företagarna i Bollnäs (en position hon precis lämnat) tycker hon sig ändå sett vissa tendenser.

– Under min tid hos Företagarna i Bollnäs har jag haft mycket dialog med en kvinna som jobbar för organisationen, hon är enmanskonsult, vilket en stor andel av kvinnorna som driver företag är. De har generellt inget intresse av att växa och bli större och större, något män däremot ofta vill. En man vill ofta bygga och bli stor medan kvinnor är nöjda med att omsätta så man kan ta ut en lön och ha några anställda, säger Madeleine och fortsätter:

– Och för mig är det här ingen kvinnofälla, det är ett aktivt val. Bolaget har ju gått från 1,2 till 6,5 miljoner i omsättning så det har inte stått still, men jag har valt att inte vidareutveckla det så mycket som jag kanske kunnat. Jag har en son som är 14 år och jag har prioriterat att umgås med honom. Jag är trött på debatten om att man skulle vara ett offer bara för att man inte är vd för ett jättestort bolag. Jag är inget offer, utan det är ett aktivt val jag gjort och så länge det är ett val så tycker jag det är okej, jag vill inte jobba ihjäl mig, även om jag slitit som en hund i många år också.

”Jag lät mina anställda bestämma hur mycket jag ska ha i lön”

Tror du det finns några skillnader i hur män och kvinnor driver sina företag, behandlar sina anställda, sköter HR-frågor?

Annons

– Det vågar jag inte svara på, jag vet inte. Jag har nog en annan syn på företagande än vad genomsnittet har, men jag tror mitt synsätt har mindre att göra med kön och mer att göra med personlighet.

Så hur är din syn på företagande?

– Jag tillhör de som delar med sig av allt som går bra. Vi är ett team och det är jätteviktigt att förstå att vi alla utgör en del av helheten, därför delar jag ut bonusar, upp till en extra månadslön per år om vi har bra siffror. Och när jag införde det här systemet så fick mina anställda sätta min lön. Annars kan jag ju se till att pengarna tar slut varje år, så det inte finns någon bonus att dela ut. Sen är det diktatur som gäller på bonusen, jag delar inte ut exakt lika utan det bedöms utifrån arbetsinsats, säger Madeleine och fortsätter:

– Och då pratar jag inte om övertid, jag har aldrig beordrat övertid någonsin utan min personal har 20 timmar komptid som de få göra vad de vill med. Det handlar mer om hur man ställer upp mentalt, hur man hanterar med- och motgångar, vilken energi man stoppar in i bolaget.

När det kommer till Madeleines lön säger hon att hon tycker hon tjänar bra och att hon tycker hon förtjänar att tjäna bra. För att det är hon som tar risken och det är hon som avstått från att ta ut lön ibland när det varit tuffare perioder på bolaget, och att lönen hon tar ut nu när det går bra således blir lite retroaktiv.

”Kan sälja företaget om jag hittar en köpare som har hjärtat på rätt ställe”

Häromveckan anställde Madeleine äntligen en ny säljare som känns riktigt bra efter att ha letat länge och testat några. Hon säger att målet är att gå ner i tid och om rätt köpare dyker upp kanske sälja bolaget.

– Jag har fantastisk personal, som kan jobba på och allt funkar även om jag inte är inne på kontoret. Häromveckan anställda jag en ny säljare, äntligen har jag lyckats hitta en tjej som jag trivs jättebra med. Målet nu är att gå ner i tid, exakt vad jag ska göra står skrivit i stjärnorna men jag är en sån person som hoppar runt och nu har jag hållit på med det här i 13 år, det är rekord för mig och jag skulle behöva lite andra mentala utmaningar.

Du skulle alltså kunna tänka dig att sälja bolaget?

– Jag skulle vilja sälja om jag hittar en köpare som har hjärtat på rätt ställe, inte annars, avslutar Madeleine Böhnke, vd och ägare på Skoglund Reklam.

Annons

Ettiketto köper in sig på den tyska marknaden

label
Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto

Ettiketto Group adderar 290 miljoner kronor i omsättning genom förvärvet.

Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danskt etikettryckeri investerar i press från Bobst

1738669735377 1800
Ämnen i artikeln: BobstVisutech

”Detta kommer att stärka vår verksamhet avsevärt”.

Ämnen i artikeln: BobstVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Suzano höjer priserna på lövvedsmassa globalt

Eucalyptus 1800
Ämnen i artikeln: Suzano
Ämnen i artikeln: Suzano
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på kraftliner

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Årets ”Kartongmatch” är igång – samlar barn kring återvinning och miljö med koppling till förpackningar

Kartongmatchen 1800
Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak

Tetra Pak har dragit igång Kartongmatchen 2024/2025, en återvinningstävling för barn i Sverige, Danmark och Finland.

Tävlingen är öppen för alla förskole- och skolbarn upp till 12 år och har anordnats i samarbete med ett flertal partners under de senaste 13 åren.

Det är med syftet att sprida kunskap och öka engagemanget bland ungdomar kring miljö och återvinning som Tetra Pak arrangerar Kartongmatchen med stöd av bland annat Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board och Kiviks Musteri.

En av utmaningarna i årets tävling handlar om att göra en återvinningskampanj som kan uppmuntra människor att återvinna mer.

Kartongmatchen har inspirerat hundratusentals barn i Sverige, Danmark och Finland till att förstå vikten av att återvinna kartongförpackningar. Genom att främja en djupare förståelse och entusiasm för återvinning, formar vi nästa generations engagemang för hållbarhet. När kartongförpackningar återvinns blir de en värdefull resurs för nya produkter, och genom det här initiativet lär sig barnen inte bara bra miljöinitiativ utan blir också kraftfulla förespråkare för förändring i sina egna hem, säger Gustav Askman, Sustainability Manager Nordics på Tetra Pak.

Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nischad skyltaktör förvärvas av industrikoncern

handslag
Ämnen i artikeln: Skylt

Lönsam verksamhet inom skyltning och märkning får ny ägare.

Ämnen i artikeln: Skylt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Packdesign byter namn till ULMA Packaging efter förvärvet

ULMA Packdesign
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Huhtamaki utser Axel Glade till chef för Flexible Packaging

huhtamaki axel glade
Ämnen i artikeln: Huhtamaki

Axel Glade har utsetts till chef för Flexible Packaging och medlem av Huhtamakis globala ledning. Han tillträder senast den 1 januari 2026 och rapporterar till vd Charles Héaulmé.

Glade kommer från Constantia Flexibles, där han varit chef för filmdivisionen. Han har lång erfarenhet inom förpackningsindustrin, bland annat från Sealed Air och Bischof + Klein.

Hans-Peter Edelbluth blir tillförordnad chef för Flexible Packaging från den 1 februari 2025 tills Axel Glade tillträder, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Huhtamaki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fedrigoni har nu avvecklat verksamheten inom kontorspapper

Ämnen i artikeln: Fedrigoni
Ämnen i artikeln: Fedrigoni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska leda Canon i Europa

shinichi yoshida 169 white d9f6bde33dd548aaa4edf86e4b6ad7e6 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons