Madeleine Böhnke om ledarskap, företagande och hur det kan skilja sig mellan män och kvinnor

I Bollnäs, Hälsingland, finns ett företag som heter Skoglund Reklam och de har en vd som heter Madeleine Böhnke. Hon köpte företaget 2010, då blev hon den tredje ägaren till ett bolag som funnits och sysslat med profilreklam sedan 1954 om än med nytt organisationsnummer, när Böhnke tog över.
Under sin tid vid rodret har hon tagit bolaget från 1,2 miljoner kronor i omsättning till dagens 6,5 miljoner med ett team på sex personer, Madeleine inräknad.
– Du jag ska berätta en sak för dig, det heter inte kvinnligt ledarskap utan det finns ledare som också råkar vara kvinnor, de behöver inte ha med varandra att göra, säger Madeleine Böhnke till Branschkoll när vi ringer upp henne.
Madeleine har hört av sig efter artikeln vi skrev om hur många av branschens vd:ar som är kvinnor, först och främst vill hon ge sin syn på hur det är att vara kvinna och driva bolag, något hon upplever sig ofta skiljer sig från mäns sätt att arbeta. Men hon har också reagerat på en formulering som förekom i samband med artikeln, ”kvinnligt ledarskap”, hon tycker det är ett missvisande begrepp, att hon är ledare och kvinna samtidigt hör inte ihop och bör inte spela någon roll menar Madeleine.
– Jag köpte Skoglund Reklam den 1 mars 2010, så vi firar 13 år nu i dagarna, men bolagets rötter sträcker sig till 1954, innan jag förvärvade det här bolaget drev jag ett glasmästeri, som jag sedan sålde. Vi är en klassisk profilaktör på landsbygden skulle jag säga, vi gör lite av allt, allt med logga på, kläder, presentreklam, bildekor och skyltar.
”En man vill ofta bygga och bli stor medan kvinnor är nöjda med att omsätta så man kan ta ut en lön och ha några anställda”
Madeleine är noga med att poängtera att det hon pratar om är generella tendenser och att det såklart finns undantag både bland män och kvinnor i deras sätt att tänka och agera kring företagande. Men under sina många år som företagare och under sina fem år som ordförande för Företagarna i Bollnäs (en position hon precis lämnat) tycker hon sig ändå sett vissa tendenser.
– Under min tid hos Företagarna i Bollnäs har jag haft mycket dialog med en kvinna som jobbar för organisationen, hon är enmanskonsult, vilket en stor andel av kvinnorna som driver företag är. De har generellt inget intresse av att växa och bli större och större, något män däremot ofta vill. En man vill ofta bygga och bli stor medan kvinnor är nöjda med att omsätta så man kan ta ut en lön och ha några anställda, säger Madeleine och fortsätter:
– Och för mig är det här ingen kvinnofälla, det är ett aktivt val. Bolaget har ju gått från 1,2 till 6,5 miljoner i omsättning så det har inte stått still, men jag har valt att inte vidareutveckla det så mycket som jag kanske kunnat. Jag har en son som är 14 år och jag har prioriterat att umgås med honom. Jag är trött på debatten om att man skulle vara ett offer bara för att man inte är vd för ett jättestort bolag. Jag är inget offer, utan det är ett aktivt val jag gjort och så länge det är ett val så tycker jag det är okej, jag vill inte jobba ihjäl mig, även om jag slitit som en hund i många år också.
”Jag lät mina anställda bestämma hur mycket jag ska ha i lön”
Tror du det finns några skillnader i hur män och kvinnor driver sina företag, behandlar sina anställda, sköter HR-frågor?
– Det vågar jag inte svara på, jag vet inte. Jag har nog en annan syn på företagande än vad genomsnittet har, men jag tror mitt synsätt har mindre att göra med kön och mer att göra med personlighet.
Så hur är din syn på företagande?
– Jag tillhör de som delar med sig av allt som går bra. Vi är ett team och det är jätteviktigt att förstå att vi alla utgör en del av helheten, därför delar jag ut bonusar, upp till en extra månadslön per år om vi har bra siffror. Och när jag införde det här systemet så fick mina anställda sätta min lön. Annars kan jag ju se till att pengarna tar slut varje år, så det inte finns någon bonus att dela ut. Sen är det diktatur som gäller på bonusen, jag delar inte ut exakt lika utan det bedöms utifrån arbetsinsats, säger Madeleine och fortsätter:
– Och då pratar jag inte om övertid, jag har aldrig beordrat övertid någonsin utan min personal har 20 timmar komptid som de få göra vad de vill med. Det handlar mer om hur man ställer upp mentalt, hur man hanterar med- och motgångar, vilken energi man stoppar in i bolaget.
När det kommer till Madeleines lön säger hon att hon tycker hon tjänar bra och att hon tycker hon förtjänar att tjäna bra. För att det är hon som tar risken och det är hon som avstått från att ta ut lön ibland när det varit tuffare perioder på bolaget, och att lönen hon tar ut nu när det går bra således blir lite retroaktiv.
”Kan sälja företaget om jag hittar en köpare som har hjärtat på rätt ställe”
Häromveckan anställde Madeleine äntligen en ny säljare som känns riktigt bra efter att ha letat länge och testat några. Hon säger att målet är att gå ner i tid och om rätt köpare dyker upp kanske sälja bolaget.
– Jag har fantastisk personal, som kan jobba på och allt funkar även om jag inte är inne på kontoret. Häromveckan anställda jag en ny säljare, äntligen har jag lyckats hitta en tjej som jag trivs jättebra med. Målet nu är att gå ner i tid, exakt vad jag ska göra står skrivit i stjärnorna men jag är en sån person som hoppar runt och nu har jag hållit på med det här i 13 år, det är rekord för mig och jag skulle behöva lite andra mentala utmaningar.
Du skulle alltså kunna tänka dig att sälja bolaget?
– Jag skulle vilja sälja om jag hittar en köpare som har hjärtat på rätt ställe, inte annars, avslutar Madeleine Böhnke, vd och ägare på Skoglund Reklam.