Logga in

Mackmyra kopplar upp whiskeyn med NFC-taggar på flaskorna

12 november, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

NFC-taggarna, som levereras av ett nordiskt bolag, ska möjliggöra ”digital proveniens”.

Det är nämligen norska Thinfilm som ska leverera NFC-taggarna till whiskytillverkaren Mackmyra. Det kommer göra det möjligt för Mackmyras kunder att ansluta sig till flaskan direkt från sin telefon, därifrån kommer man kunna se fatets historik och kunden kommer även kunna komponera sin egna unika whiskyflaska.

Taggarna kommer vara uppkopplade mot Thinfilms molntjänst Cnect vilket kommer göra det möjligt för Mackmyra att följa hur kunden interagerar med produkten i realtid, samt analysera hur framgångsrika olika marknadskampanjer är.

– Innovation är en stor del av vårt varumärke som Sveriges första producent av single-malt whisky. Nu använder vi samma förhållningssätt till teknologin, genom Thinfilms NFC-lösning kan vi sammankopplas direkt med våra kunder och således stärka våra kundrelationer, säger Magnus Dandanell, grundare och vd av Mackmyra i ett pressmeddelande.

Så lyckades Arkitektkopia med lansering och försäljning av CMYK+

Arkitektkopia var under sommaren 2018 det första tryckeriet i Sverige som erbjöd sexfärgstryck med tekniken som man kallar ”CMYK+” – det vill säga möjligheten att digitaltrycka med guld, silver, vitt och klarlack. (mer…)

7 maj: Prata framtid med Landa och 100-tals andra företag i branschen

Tongivande aktörer i grafiska bransch träffas på Print Next den 7 maj i Stockholm. Det blir en högintensiv dag med massor av möjligheter! (mer…)

Guiden som hjälper dig skapa återvinningsbara trycksaker

Tänk på det här när du designar trycksaker som ska vara lätta att återvinna. (mer…)

Varannan internetanvändare blockerar reklam – positivt för trycksaker och produktmedia

Undersökningarna om hur många som blockerar digital reklam duggar tätt och resultaten skiljer sig kraftigt mellan dem. Här kommer dock ett resultat som är glädjande för oss som valt att kommunicera i den analoga världen.

Netflix vänder sig till print för att bli tagna seriöst

Det tryckta mediet används ännu en gång för att vinna respekt och för att skapa en produkt som står ut i bruset.

21 Grams gör stort förvärv

21 Grams har förvärvat 100 procent av aktierna i Mailworld Group,

Reklamkakan 2018 – fysisk kommunikation står stark (med några självklara undantag)

IRM har släppt sin årsrapport för 2018.

Svenska tryckeri-chefer

Lite branschstatistik.

Fälls för ”vilseledande” miljökommunikation – hur kommunicerar du?

Vilseledande: ”För varje tugga hjälper du till att rädda klimatet”.