Borås

Lyreco söker Internkommunikatör

Vill du ta dig an en ny roll som internkommunikatör i ett globalt företag? Tar du gärna på dig redaktörshatten och är den som bidrar till att alla medarbetare känner delaktighet och engagemang? På Lyreco är vi ett team – oavsett var man jobbar i organisationen. Varmt välkommen till oss, här erbjuds du en roll med stora utvecklingsmöjligheter!

Din framtida arbetsgivare
Lyreco är ledande i Europa och världens tredje största leverantör av produkter och tjänster till dagens och morgondagens arbetsplatser. Som specialister utökar vi ständigt vår expertis och vårt erbjudande för att kunna bidra till att våra kunder får ”a great working day”, varje dag. Vi täcker arbetsplatsers produktbehov genom ett brett sortiment inom kontorsmaterial, städ & hygien, kök & servering, skola och förskola, förpackningsmaterial, möbler, sjukvård och omsorg, IT-tillbehör, profilprodukter, arbetskläder och personligt skydd. Våra kunder finns i alla storlekar, från offentliga verksamheter, stora privata företag och organisationer till småföretag och privatpersoner. Vårt svenska huvudkontor hittar du i Borås, vi har säljkontor i Göteborg och Stockholm samt ett av Europas modernaste lager i Växjö. I Sverige är vi faktiskt näst störst inom e-handel. Idag är vi omkring 450 medarbetare i Sverige. Vi tror att våra anställdas engagemang och mångfald är det som skapar den största kundupplevelsen och den bästa servicenivån. Därför strävar vi som ansvarsfullt företag och arbetsgivare efter att säkerställa bästa möjliga välbefinnande för våra anställda, oavsett var de arbetar och vad deras uppdrag är. Välkommen till oss på Lyreco!

Vad erbjuder rollen?
I rollen som interkommunikatör hos Lyreco ansvarar du för interna kommunikationsaktiviteter, du planerar, skriver och publicerar för vårt intranät samt är en viktig länk mellan HR och Kommunikation. Du bidrar till att alla medarbetare känner delaktighet och engagemang och att vi är ett team – oavsett var man jobbar i organisationen. Exempel på arbetsuppgifter är att: – Producera innehåll som att skriva artiklar och notiser för intranätet och övriga interna plattformar. – Stödja och vara rådgivande till organisationen kring internkommunikation. – Producera informations- och introduktionsmaterial. – Viss form av extern kommunikation mot ex. press och media. Du tillhör ett kommunikationsteam som förstår vikten av att samarbeta, som skrattar och har kul på arbetet. Rollen är ny för Lyreco och kan komma att formas efter person. Du rapporterar till Communication & Brand Manager.

Vem är du?
För att lyckas i rollen har du flerårig erfarenhet av internkommunikation samt förändringsarbete. Du har en eftergymnasial utbildning inom kommunikation eller mångårig arbetslivserfarenhet inom området. Dina språkkunskaper i svenska och engelska i tal och skrift är mycket goda och du har mycket god erfarenhet av Officepaketet och goda kunskaper i Adobe Creative Cloud. Har du dessutom erfarenhet av Sharepoint, Yammer och Netigate är detta starkt meriterande. Som person har du en god samarbetsförmåga och trivs med att ha flera kontaktytor både internt och externt. Du är självständig och trygg i din yrkesroll, tar ett stort eget ansvar samt kan ha flera parallella arbetsuppgifter i gång samtidigt. Du har ett strukturerat arbetssätt som gör att du med lätthet driver och navigerar mellan olika uppgifter och motiveras av ett högt arbetstempo mot ständiga deadlines.

Är detta din perfekta match?
Lyreco är ett företag som värnar om sina medarbetare, är långt fram när det kommer till hållbarhet och är socialt ansvarstagande. Lyreco är ett bolag som är i ständig rörelse. Som medarbetare hos Lyreco har du många förmåner. Självklart friskvårdsbidrag men även fritt användande av eget gym.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt
Annons

Lexit Group investerar i digitaltryck för etikettproduktion

Pressmeddelande 2011-04-21

Lexit Group fortsätter sina satsningar inom digital etikettproduktion. Landets första HP Indigo WS6000 kommer att rymmas i företagets nya lokaler på 3.500 kvm i Mölnlycke, Göteborg.

– Vi ser en fortsatt utveckling då de mindre upplagorna blir allt fler till antalet. Samtidigt upplever vi att vi vill utöka våra möjligheter att svara upp till kundernas behov av kreativa och flexibla lösningar med korta ledtider. Kunder inom livsmedels- och kemteknisk industri lägger stor fokus på varumärkesprofilering med hjälp av etiketter. Slaget om slutkunden sker allt oftare vid butikshyllan. Det måste vi kunna svara upp till, berättar Lotta Samuelsson, platschef.

Pressmeddelande 2011-04-21 Lexit Group fortsätter sina satsningar inom digital etikettproduktion. Landets första HP Indigo WS6000 kommer att rymmas i företagets nya lokaler på 3.500 kvm i Mölnlycke, Göteborg. – Vi ser en fortsatt utveckling då de mindre upplagorna blir allt fler till antalet. Samtidigt upplever vi att vi vill utöka våra möjligheter att svara upp…

– Vi installerade vår första digitala press, en HP Indigo 4000, för två år sedan. Då vi såg den digitala etikettproduktionens explosiva och lönsamma framfart ville vi förstås lära oss och ta del av den. Break-even för upplagorna blir allt högre i den digitala världen, så det råder ingen tvekan om att detta är en lönsam väg att gå. I vår nya HP Indigo WS6000 ligger break-even runt ca 4.000 löpmeter. Det skapar en hel del nya möjligheter för oss, menar Arvid Hansen-Øvre, VD, Lexit Group.

Hos Lexit har det mycket snart visat sig att allt fler upplagor har kunnat lyftas ur företagets UV-flexopress som arbetar sida vid sida med den digitala offsetparken. Detta har frigjort maskintid för de riktigt stora upplagorna och i takt med det har den totala produktionen kunnat höjas och optimeras allt mer.

– Idag är en allt större del av alla tryckjobb mer lönsamma digitalt än konventionellt. Därför känns det oerhört bra att kunna presentera en ny generation pressar som erbjuder markant ökade hastigheter med en oslagbar lönsamhet i allt större serier. Dessutom med samma höga kvalitet. Vi glädjs med Lexit Group och följer deras framgångar med stort intresse, säger Jan-Olof Jungersten, Visutech.

Den dryga fördubblingen av de digitala volymerna de senaste åren ger oss en god bild av framtiden.

– Vi växer snabbt inom digital etikettproduktion i Sverige. Vi kan tydligt se att det vi nu kan göra med den modernaste maskinparken bestående av så väl konventionell som digital utrustning verkligen rustat oss för en optimerad produktion långt framöver, avslutar Arvid Hansen-Øvre, VD vid Lexit Group.

Om Lexit Group

Lexit Group, med sitt säte i Norge, är en av Skandinaviens största leverantörer av etiketter till livsmedels- eller kemteknisk industri. Företaget omsatte 210 MSEK år 2010. Företagets huvudkontor för den svenska marknaden finns i Mölnlycke Företagspark, Göteborg. Företaget verkar främst inom etikettproduktion, skrivarsystem, automatisk märkning, datafångst och service.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Globala tryckerinätverk minskar avstånden mellan kund och leverantör

I en allt mer global värld ökar antalet företag som vill marknadsföra sina produkter och tjänster i olika länder. Att ha kontroll på trycksaker som ska produceras på andra sidan klotet är mycket tidskrävande och svårt. Internationella tryckerinätverk kan hjälpa dig över hindren – här finns en lista på de största.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mottagaranpassad direktreklam ökar på minskande postmarknad

Antalet brev som skickas i Sverige är fortfarande mycket stort, men fortsätter att minska stadigt. Under 2010 skickades totalt 2,87 miljarder försändelser. Tio år tidigare, år 2000, var motsvarande siffra 3,42 miljarder. Användning av elektroniska kommunikationer är en viktig förklaring till de minskande volymerna. Detta skriver PTS i en rapport om den svenska postmarknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

30 procent av världens befolkning använder Internet

Internetstatistik.se rapporterar att andelen internetanvändare i världen har fördubblats de senaste fem åren. Siffrorna kommer från  ITU (International Telecommunications Union) och gäller för 2010.

Man skriver också att siffrorna för mobilt bredband fortsätter att växa snabbare än fast bredbandsuppkoppling. 14,6 procent av befolkningen globalt har tillgång till mobilt bredband och 8 procent har fast bredbandsuppkoppling.

Diagrammet kommer från internetstatistik.se

 

redaktionen@branschkoll.se
Annons