Borås

Lyreco söker Internkommunikatör

Vill du ta dig an en ny roll som internkommunikatör i ett globalt företag? Tar du gärna på dig redaktörshatten och är den som bidrar till att alla medarbetare känner delaktighet och engagemang? På Lyreco är vi ett team – oavsett var man jobbar i organisationen. Varmt välkommen till oss, här erbjuds du en roll med stora utvecklingsmöjligheter!

Din framtida arbetsgivare
Lyreco är ledande i Europa och världens tredje största leverantör av produkter och tjänster till dagens och morgondagens arbetsplatser. Som specialister utökar vi ständigt vår expertis och vårt erbjudande för att kunna bidra till att våra kunder får ”a great working day”, varje dag. Vi täcker arbetsplatsers produktbehov genom ett brett sortiment inom kontorsmaterial, städ & hygien, kök & servering, skola och förskola, förpackningsmaterial, möbler, sjukvård och omsorg, IT-tillbehör, profilprodukter, arbetskläder och personligt skydd. Våra kunder finns i alla storlekar, från offentliga verksamheter, stora privata företag och organisationer till småföretag och privatpersoner. Vårt svenska huvudkontor hittar du i Borås, vi har säljkontor i Göteborg och Stockholm samt ett av Europas modernaste lager i Växjö. I Sverige är vi faktiskt näst störst inom e-handel. Idag är vi omkring 450 medarbetare i Sverige. Vi tror att våra anställdas engagemang och mångfald är det som skapar den största kundupplevelsen och den bästa servicenivån. Därför strävar vi som ansvarsfullt företag och arbetsgivare efter att säkerställa bästa möjliga välbefinnande för våra anställda, oavsett var de arbetar och vad deras uppdrag är. Välkommen till oss på Lyreco!

Vad erbjuder rollen?
I rollen som interkommunikatör hos Lyreco ansvarar du för interna kommunikationsaktiviteter, du planerar, skriver och publicerar för vårt intranät samt är en viktig länk mellan HR och Kommunikation. Du bidrar till att alla medarbetare känner delaktighet och engagemang och att vi är ett team – oavsett var man jobbar i organisationen. Exempel på arbetsuppgifter är att: – Producera innehåll som att skriva artiklar och notiser för intranätet och övriga interna plattformar. – Stödja och vara rådgivande till organisationen kring internkommunikation. – Producera informations- och introduktionsmaterial. – Viss form av extern kommunikation mot ex. press och media. Du tillhör ett kommunikationsteam som förstår vikten av att samarbeta, som skrattar och har kul på arbetet. Rollen är ny för Lyreco och kan komma att formas efter person. Du rapporterar till Communication & Brand Manager.

Vem är du?
För att lyckas i rollen har du flerårig erfarenhet av internkommunikation samt förändringsarbete. Du har en eftergymnasial utbildning inom kommunikation eller mångårig arbetslivserfarenhet inom området. Dina språkkunskaper i svenska och engelska i tal och skrift är mycket goda och du har mycket god erfarenhet av Officepaketet och goda kunskaper i Adobe Creative Cloud. Har du dessutom erfarenhet av Sharepoint, Yammer och Netigate är detta starkt meriterande. Som person har du en god samarbetsförmåga och trivs med att ha flera kontaktytor både internt och externt. Du är självständig och trygg i din yrkesroll, tar ett stort eget ansvar samt kan ha flera parallella arbetsuppgifter i gång samtidigt. Du har ett strukturerat arbetssätt som gör att du med lätthet driver och navigerar mellan olika uppgifter och motiveras av ett högt arbetstempo mot ständiga deadlines.

Är detta din perfekta match?
Lyreco är ett företag som värnar om sina medarbetare, är långt fram när det kommer till hållbarhet och är socialt ansvarstagande. Lyreco är ett bolag som är i ständig rörelse. Som medarbetare hos Lyreco har du många förmåner. Självklart friskvårdsbidrag men även fritt användande av eget gym.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt
Annons

KLART: Ikea bakom ny förpackningsutbildning i Älmhult

Älmhult Kommun startar en ny förpackningsutbildning med Ikea som initiativtagare. ”Hela branschen har ett stort behov av en ny generation förpackningsingenjörer med förståelse för hela värdekedjan”

Älmhult Kommun, och speciellt utbildningschef Roger Johansson, fick i dagarna ett glädjande besked. Förpackningsingenjörsutbildningen, som man sökte för andra gången under förra året, har fått godkänt av Myndigheten för Yrkeshögskola.

Utbildningen är på två år och den som genomgår utbilsningen får en yrkeshögskoleexamen som Förpackningsingenjör. Antal platser är tjugo per år och man har fått beviljat tre starter – totalt 60 personer.

Några av de företag och organisationer som varit med och tagit fram utbildningen är Frontpac, Smurfit Kappa, IKEA, Boxon och Volvo Cars.

Roger Johansson på Älmhult Kommun berätta om den nya YH-utbildning:

– Vi har fått 20 utbildningsplatser finansierade av Myndigheten för Yrkeshögskola och vi funderar till och med på att göra ett överintag på ett par elever. Vi planerar att starta upp i månadsskiftet augusti/september i år.

För kommunen är det många positiva effekter.

– Det allra viktigaste är att vi kan vara delaktiga i företagens kompetensförsörjning. Vi tror att vi har tagit fram en utbildning som fyller många behov inom branschen. Det andra vi ser är att Älmhult får en plats på utbildningskartan. Vi är en starkt växande kommun och tror att det ytterligare kan bidra till att stärka attraktiviteten.

Ikea tog initiativet – ”förpackningar ligger oss varmt om hjärtat”

Det är Ikea som initierat utbildningen.

– Många förknippar IKEA med platta paket och förpackningar ligger oss varmt om hjärtat. Hela branschen har ett stort behov av en ny generation förpackningsingenjörer med förståelse för hela värdekedjan och kunskap om att skapa förpackningslösningar som är optimerade utifrån kedjans alla delar. För oss är det kritiskt för att fortsätta utveckla verksamheten. Vi är därför oerhört glada över möjligheten att göra den här långsiktiga investeringen i samarbete med kommunen och andra aktörer från näringslivet, kommenterar Ola Knutsson, Packaging Solution Engineer Leader på IKEA of Sweden på almhult.se.

Söker utbildningsledare

Just nu är man i full gång med att rekrytera en utbildningsledare, som ska vara ansvarig för genomförandet av utbildningen.

– Vi har fått stort gensvar från näringslivet och håller på att formera en ledningsgrupp. När utbildningsledaren är på plats börjar också arbetet med att marknadsföra utbildningen. Som kuriosa kan jag nämna att vi redan nu, den 24:e januari, har fått in en ansökan från en som vill gå utbildningen, avslutar Roger Johansson.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningsbruk planerar för att tillfälligt kunna göra produktionsuppehåll

Om marknadsläget kräver det.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Missa inte att tävla med dina etiketter – sista anmälningsdag är 16 februari

Det närmar sig slutet på anmälningstiden för den som vill vara med och försvara den svenska etikettäran och anmäla sig till årets Finat Label Competition.

Sista dag för inlämnande av bidrag är den 16:e februari.

Regler och kategorier i den 43:e omgången av tävlingen kan laddas ned på organisationens sajt.

Stort lycka till säger vi, och vi ser fram emot att få intervjua några svenska vinnare så snart juryn gjort sitt jobb.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

H-Tryck har investerat sju miljoner till i sina muggar

redaktionen@branschkoll.se
Annons