Logga in

Lyfter hållbarhetsfrågan från kommunikationsavdelningen till koncernledningen

03 september, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Billerudkorsnäs hållbarhetschef tar den 1 oktober plats i koncernledningen som hållbarhetsdirektör. Hållbarhet blir därmed en egen avdelning på koncernnivå istället för som tidigare en del av kommunikationsavdelningen.

I BillerudKorsnäs, som levererar hållbara förpackningsmaterial och lösningar, är hållbarhetsarbetet en integrerad del av affären. Företagets syfte ”att utmana konventionella förpackningar för en hållbar framtid” blir ännu tydligare när ansvaret för hållbarhet flyttas direkt in i koncernledningen, skriver man i ett meddelande.

Malin Ljung Eiborn har varit hållbarhetschef sedan januari 2018 med ansvar även för public affairs. Hon kom närmast från kommunikationsbyrån Prime, där hon var partner och delaktig i utvecklingen av hållbarhetserbjudandet. Malin har dessförinnan bl.a. arbetat många år på Utrikesdepartementet och är EU-rättsjurist.

Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal. (mer…)

Heidelberg skär i produktportföljen med nytt sparpaket – ”smärtsamma förändringar”

Tillverkningen av de allra största offsetpressarna avslutas. (Bild: Heidelberg)

Tryckpresstillverkaren Heidelberg har sjösatt ett kraftigt sparpaket för att säkra lönsamhet framåt. Bland annat slutar man producera inkjetbaserade Primefire samt offsetpressar i de största formaten. ”Beslutet var lika svårt som nödvändigt att ta för att få Heidelberg på rätt köl igen”, säger man i ett meddelande.

Nytt datum för Fespa i oktober

Fespa Global Print Expo som skulle ha arrangerats i dagarna har fått ett nytt datum. (mer…)

Hjälporganisation söker lokala tryckerier för att hjälpa riskgrupper

Organisation som heter FIKK, Frivilliga insatser vid kris och katastrof, söker efter lokala tryckerier runt om i Sverige för hjälp att trycka upp affischer. (mer…)

Framgångsfaktorerna bakom Sveriges snabbast växande magasin – klimatkompenserad svensk produktion

Friluftstrend bakom kraftig tillväxt för magasin. Trycker i Sverige, på svenskt papper och beräknar CO2-utsläpp med hjälp av Climatecalc.

Grafisk bransch kommenterar Corona – ”hela havet stormar”

Stor oro och kraftiga åtgärder i branschen för att hantera Corona-krisen. Signalerna från de grafiska företagen är att det är sammanbitet och handlingskraftigt.

Tryckerier erbjuder nya informationsprodukter som behövs i Corona-krisen

Ett alternativ till alla som tröttnat på oändlig skärmtid – trappar upp utgivningsfrekvensen

Rojin Pertow är chefredaktören som ökar utgivningen. (Bild: Press)

Nytt format ökar tidningens mobilitet. (mer…)

Grafkom video-frukost: Film väcker känslor – men måste nå tittaren vid rätt tillfälle

Video kan vara ett mycket effektivt sätt att förmedla ditt företags kärnvärden och erbjudanden till dina kunder. Det visade Inkish för ett 15-tal personer i branschen när Grafkom bjöd in till video- och branschfrukost i början av mars.