Logga in

Lyfter hållbarhetsfrågan från kommunikationsavdelningen till koncernledningen

03 september, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Billerudkorsnäs hållbarhetschef tar den 1 oktober plats i koncernledningen som hållbarhetsdirektör. Hållbarhet blir därmed en egen avdelning på koncernnivå istället för som tidigare en del av kommunikationsavdelningen.

I BillerudKorsnäs, som levererar hållbara förpackningsmaterial och lösningar, är hållbarhetsarbetet en integrerad del av affären. Företagets syfte ”att utmana konventionella förpackningar för en hållbar framtid” blir ännu tydligare när ansvaret för hållbarhet flyttas direkt in i koncernledningen, skriver man i ett meddelande.

Malin Ljung Eiborn har varit hållbarhetschef sedan januari 2018 med ansvar även för public affairs. Hon kom närmast från kommunikationsbyrån Prime, där hon var partner och delaktig i utvecklingen av hållbarhetserbjudandet. Malin har dessförinnan bl.a. arbetat många år på Utrikesdepartementet och är EU-rättsjurist.

Ny kampanj: Budskapet om papprets kraft och hållbarhet måste spridas brett

Vill visa kraften och hållbarheten i pappersburen information – ”kunderna ska inte känna några tvivel för att använda papper som kommunikationskanal” (mer…)

Följ konkurser och varsel i kommunikationsbranschen – Grafisk bransch hänger inte med övriga näringslivet

Branschkoll har idag nylanserat sidorna för konkurs- och varselstatistik i kommunikationsbranschen. Nya diagram uppdateras nu löpande så fort ny statistik kommer in från de olika källorna. Augustisiffrorna har precis landat.

Oatly fortsätter med sin skarpa fysiska kommunikation – nu också med produktmedia

I dagarna lanserade Oatly sin senaste kampanj ”spola mjölken” med stora inslag av fysisk kommunikation.

Bonnierförlagen anställer stjärnskott som ny vd

(Foto: Peter Jönsson)

Sara Börsvik tar i januari över som vd för Bonnierförlagen efter Håkan Rudels. (mer…)

Två nischade förpackningsbolag går samman – ny webbshop redan öppnad

Lennart Myrlöv och Peter Sandström från Grycksbo Box & Print tillsammans med Jakob Skarin från Jakebox. (Bild: Press)

Jakebox och Grycksbo Box & Print går samman i det nya bolaget Niceboxes. (mer…)

Konsumtionen av böcker ökar – förlagens försäljning sjunker

Konsumtionen av böcker ökar – under första halvåret 2019 med 5,1 procent – det är de digitala abonnemangstjänsterna som står för hela ökning.  (mer…)

Tryckeri byter ut offset mot två nya digitalpressar

Investerar stort i digitaltryck. (mer…)

Z-Profil tecknar globalt avtal med jättekund

Z-Profil ska framöver sköta hanteringen av Komatsu Forests arbetskläder och produktmedia. (mer…)

Nedåt för samtliga mediekategorier i augusti 2019 – ”finns anledning till oro”

Många negativa faktorer som påverkar konsumtionen och därmed medieköpen.