Ltab uppgraderar offsetpressen – bjuder in branschkollegor att köra sina jobb

Jan Garcia är försäljningschef och Thomas Holm är vd för Ltab i Linköping.
Jan Garcia är försäljningschef och Thomas Holm är vd för Ltab i Linköping.

”Vi har stångat oss genom Corona”

Ltab i Linköping uppgraderar sin offsetpress med en RMGT 758G – en 8-färgare i formatet 50×70. Nu bjuder man in branschkollegor att ta del av den nya kapaciteten.

– Det är inte en helt ny press men den är rejält mycket mer effektivare än den förra, säger Thomas Holm som är vd för Ltab.

Med helautomatiska plåtbyten minskas tiden för ett intag – plåtbyten sker på bara strax över fyra minuter.

Thomas Holm berättar att man valde väg tidigt när pandemin slog till – det var gasa som gällde snarare än bromsa. Senaste bokslutsåret tappade man runt nio procent av omsättningen men väldigt mycket mindre än om man varit defensiva i sin strategi.

– När gränserna stängde kunde vi få en del jobb som skulle tryckas i Baltikum och de jobben innebar nya kontakter som blev till flera andra uppdrag, berättar Thomas. Nu ska vi kämpa för att behålla de här jobben även när pandemin är över.

Man har inte permitterat personalen något under pandemin utan satsat på att vara tillgängliga för kunderna.

– Vi måste hitta nya kunder och nya jobb – det är enda sättet att komma framåt. Vi har stångat oss genom Corona – vårt strategiska val blev att utmana marknaden när Coronan kom, säger Thomas.

Bjuder in kollegor till sin offset

Med ökad kapacitet bjuder man nu också in branschkollegor att utnyttja den service som Ltab kan erbjuda. 

– Många borde gå runt och fundera på framtiden, som mindre företag kan man inte göra allt och då kan det vara ett alternativ att specialisera sin produktion på en del och ta hjälp av andra kring till exempel offset.

Man hjälper redan andra tryckerier med offset men nu satsar man på att få fler att gå samma väg.

– Vi har redan idag ett flertal tryckerier som vi hjälper med offsettryck, men vi kan i och med den här investeringen ta in ännu fler tryckjobb säger säljchef Jan Garcia.

– Vi är ett servicetryckeri både till våra kunder och till våra kollegor i branschen och jag upplever att det är mycket mer öppna skott för samarbeten idag i branschen, säger Thomas.

Thomas Holm berättar att Ltab levererar till hela landet idag och även till andra delar av Europa.

– Förut var marknaden mer lokal – nu är den utspridd och går mot att bli mer nordeuropeisk när våra kunder blir mer internationella. Man måste sträcka sig längre för att hitta jobben, avslutar Thomas.

Leverantören Ewotech kommer att byta ut den gamla pressen under juli månad.

Annons

Lönsam svensk förpackningsaktör förvärvad av investmentbolag

Börsnoterades nyligen – nu köper man förpackningsbolag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd till Boxon Production

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De erbjuder fyra kronor i pant för dina takeaway-förpackningar

Tech-startup ska lösa restaurangbranschens stora hållbarhetsutmaning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lanserar hållbarhetstest för etiketter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

E-handlare fyrdubblar packningskapaciteten – ”oacceptabelt med så stor mängd luft i paketen”

Packlinje Kronans Apotek

Både luft och fyllnadsmaterial i paketen minskas med upp till 30 procent.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Spendrups investerar 200 miljoner i förpackningslinje – och plastbantar med 100 ton

Under hösten installerar Spendrups en ny förpackningslinje för burkar på bryggeriet i Grängesberg, en investering på mer än 200 miljoner kronor. Samtidigt görs en satsning på en ny förpackningslösning för burk i flerpack – så kallad Keel Clip – som ersätter plastmaterial med papper, något som sägs innebära en besparing på 100 ton plast per år.

Den nya burklinjen är tänkt att tas i drift under andra kvartalet 2022.

– Vi strävar efter en så hållbar och cirkulär förpackningsflora som möjligt. Vårt mål är att alla Spendrups förpackningar ska vara helt materialåtervinningsbara till 2025 och detta är en del av detta, säger Anna Lidström som är hållbarhetschef på Spendrups.

Samtliga av Spendrups varumärken ska byta till den nya förpackningen under 2023

Från och med andra kvartalet 2023 går alla Spendrups varumärken över till den nya pappersbaserade förpackningen för burk i flerpack.

– Det innovativa med den här förpackningslösningen är att burkarna hålls ihop på ovansidan, vilket ger en materialeffektiv förpackning, och det kommer också bli ett snyggt intryck i hyllan i butik. Vi ser verkligen fram emot lanseringen runt påsk nästa år, säger Magnus Willén som är ansvarig för förpackningsutveckling på Spendrups.

Redan 2020 tog Spendrups ett steg mot ökad cirkularitet i förpackningarna genom att byta till 100 procent återvunnen plast i alla plastsvep för flerpack som säljs på den svenska marknaden berättas i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Emballator ställer ut på Pharmapack i Paris

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Paketmarknaden växte med 14 procent

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Prishöjning på tryckplåtar

För tredje gången på mindre än tio månader höjer Agfa priset på offsettryckplåt och kemikalier.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersbristen: Tryckerier hamstrar papper – ”100 miljoner kataloger kommer inte att tryckas”

”Största krisen på minst 30-40 år”

redaktionen@branschkoll.se
Annons