Logistikmässa satsar på förpackningskunksap

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Fem World Star till Sverige

I den globala förpackningstävlingen utsågs nyligen flera vinnare från Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar för att öka kartongkapaciteten

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pacson köper resterande 70 procent av Norrpartner

Optigroup har genom sitt dotterbolag Pacson förvärvat resterande 70 procent av bolaget Norrpartner som därmed blir ett helägt bolag till Optigroup.

Förvärvet av de resterande aktierna innebär att affärsområdet packaging ytterligare befäster sin position i Sverige, skriver man i ett pressmeddelande.

Norrpartner, som redan idag är en integrerad del i Pacsons verksamhet, tillhandahåller ett brett sortiment av förbrukningsvaror och skräddarsydda förpackningslösningar till kunder främst i norra Sverige.

Norrpartner omsätter 78,5 miljoner kronor, har 12 anställda och finns i Sundsvall och Östersund.

I Pacson ingår fem helägda dotterbolag och ett delägt bolag som finns representerade på 15 orter från Malmö i söder till Skellefteå i norr. Tillsammans omsätter bolagen inom Pacson cirka 850 miljoner kronor och har omkring 160 anställda. 

Läs också:

Optigroup köper förpackningsföretag.

Optigroup köper danskt förpackningsföretag.

Svensk förpacknings- och pappersjätte för ny ägare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De gör förpackningsmaterial som ”fungerar som plast och förmultnar som frukt” – tar in 100 miljoner

Notpla Takeaway box

Gör livsmedelsförpackningar fettsäkra och vattenbeständiga med hjälp av tång och växter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Årets luftsnålaste paket utsett

”Om alla e-handlare skulle packa som Blombruket så skulle en av tre frakttransporter kunna försvinna
från våra vägar”.

Som vi skrivit om tidigare så startade Postnord i höstas tävlingen Årets Airfluencer, där det företag som är bäst i Sverige på att göra kompakta paket inom e-handeln ska utses.

Tävlingen initierades med syfte att minska luften i de paket Postnord levererar och därmed göra e-handels-transporterna mer miljösmarta.

– PostNord har egna ambitiösa miljömål och uppmanar hela branschen att minska sina koldioxidutsläpp. Vi tror på kraften i goda exempel, och med Airfluencer 2021 vill vi hylla e-branschens luftsnålaste förpackningar. Vi hoppas det ska sporra fler att minska onödig luft i paketen och därmed i förlängningen också minska onödiga transporter, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord Sverige.

Till vinnare i tävlingen utsågs Adlibris, e-bokhandeln med lager i Morgongåva.

Blommor i platta paket på silverplats

Att packa platta böcker i platta paket är kanske inte den största utmaningen. Men däremot att packa blommor platt kräver sin kreativitet och därför är det fantastiskt kul att se Blombruket som tvåa i tävlingen.

Kalmarföretaget Blombruket, levererar blombuketter direkt till din dörr i platta förpackningar. Smart, snyggt och enkelt.

– Vi är ruskigt stolta över både vårt logistikflöde och vår förpackning. Våra blommor levereras tätt packade i vår slimmade låda som tar minimal plats. Enligt Postnord skulle en av tre frakttransporter försvinna från våra vägar om e-handlare skulle packa som oss , säger Malin Brandén, grundare av Blombruket.

– Om alla e-handlare skulle packa som Blombruket så skulle en av tre frakttransporter helt försvinna
från våra vägar, enligt beräkningar av Postnord, avslutar Malin Brandén.

På delad tredje plats i tävlingen kom Arket, Outnorth och Apotea.

Läs även: De ska hitta landets luftsnålaste paket.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordic Paper växer med förvärv i Nordamerika

Nordic Paper Holding har ingått ett avtal om förvärv av Glassine Canada, en tillverkare av greaseproofpapper, vilket framförallt används i livsmedelsapplikationer.

Med förvärvet stärker Nordic Paper sin närvaro på den nordamerikanska marknaden, vilken är den största marknaden för greaseproofpapper i världen. Den preliminära köpeskillingen uppgår till mellan 574-652 miljoner kronor.

Glassine Canada har sin produktionsanläggning i kanadensiska Québec och kunderna i USA och Kanada. Företaget har 56 medarbetare och har haft en genomsnittlig årlig omsättning om cirka 250 miljoner kronor med en EBIT-marginal på 27 procent, 55 miljoner kronor det senaste året.

– Detta strategiska förvärv visar vår fokusering på specialiserade papper för livsmedelsändamål, produkter som är återvinningsbara och baserade på förnyelsebar råvara. Glassine Canada är ett mycket lönsamt bolag som kommer passa väl in i Nordic Papers struktur, säger Anita Sjölander, vd för Nordic Paper i ett pressmeddelande.

Förvärvet förväntas genomföras 31 december 2021. Förvärvet kommer finansieras genom användande av Nordic Papers kassa och befintliga kreditfaciliteter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerudkorsnäs köper papperstillverkare i USA – delar ska konverteras till kartongproduktion

Billerudkorsnäs förvärvar Verso, tillverkare av bestruket papper i Nordamerika, för 825 miljoner dollar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dansk förpackningsjätte förvärvar större branschkollega

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tillverkare av premiumförpackningar får ny ägare – satsar på att öka kapaciteten i Danmark

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya profil- och retailmässan flyttas fram igen

Sex mässor och 250 utställare – inklusive 38 produktmediaaktörer, förpackningsföretag och tryckerier – får vänta ytterligare två månader på sina nya mässor.

Nyligen kom beskedet att mässan Möten och Events samt Profil & Promotion tillsammans med fyra olika retail-mässor som branschen är minst sagt spänd på, och som SBPR är eventpartner till, nu tvingas flytta fram till20-21 april 2022.

I ett meddelande skriver man att:

Med anledning av att smittspridningen återigen ökar samt att regeringen igår hade en presskonferens med nya rekommendationer och restriktioner, vi har därför tagit beslutet att flytta fram mässan och konferensen till 20-21 april 2022

Det är självklart en besvikelse att flytta fram genomförandet till april men kraften med Möten & Events och Profil & Promotion ligger i att kunna ge anställda inom branschen en möjlighet att kunna mötas ansikte mot ansikte, bygga relationer, dela lösningar, inspirera varandra, kompetensutvecklas och skapa möjligheter till nya affärsrelationer. Vi vill ge er både en högkvalitativ och säker besökarupplevelse och under nuvarande omständigheter och rådande restriktioner kommer detta inte varit möjligt i februari.

Bokningar flyttas fram automatiskt

Din biljett gäller för de nya datumet som är 20-21 april och din bokning förflyttas automatiskt med till 20-21 april 2022 och du behöver inte göra någonting för att flytta din bokning.

LÄS OCKSÅ: Här är alla i profilbranschen som är klara för nya mässan Profil & Promotion

LÄS OCKSÅ: Retail-branschen samlas i Stockholm – här är print & pack-aktörerna som är med

redaktionen@branschkoll.se
Annons