Logistik- och it-företaget Strömberg bygger ut tryckeriet – för att säkerställa kundernas kommunikation
Strömberg tar hand om sina kunders marknadskommunikation. Med stor kunskap inom logistik har man utvecklat avancerade it-lösningar som gör att man idag effektivt distribuerar kundernas budskap oavsett kanal. För att säkerställa leveranserna producerar man allt större volymer tryckt material och it-avdelningen har växt till 20 personer.
Denna artikel är skriven av Primotek och publiceras som en del av den kostnadsfria tjänsten ”Öppet innehåll”.
Det spelar ingen roll om det är enheter till ett event, dr-enheter eller email – genom automatisering skapar man kostnadseffektiva lösningar som ger kunden kontroll över sina aktiviteter.
Trots att man trycker både digitalt och i offset ser man sig inte som ett tryckeri.
– Vi är inget tryckeri, absolut inte, säger koncernchefen Anders Molin.
Bygger eget tryckeri för att klara leveranserna
För att säkra leveranser, servicenivå och kvalitet har man senaste åren vuxit kraftigt inom digitaltryck men också byggt upp ett mindre offsettryckeri för kuvert, visitkort och marknadsföringsmaterial. Men detta är bara en konsekvens av att man har uppdraget att säkerställa leveransen av kundernas kommunikation.
– Vi har dubblat printvolymerna bara senaste året och vi ser fortsatt stor tillväxt, säger inköpschef Rob Peart som tillsammans med Anders Molin berättar om Strömbergs utveckling och framtidsplaner.
Nyligen kompletterade man sitt stora digitaltryckeri med en Xerox Igen 5 och en onlinekopplad Bourg efterbehandlare, två Versant 2100 med Plockmatic Pro50 efterbehandlare från Primotek.
Hjärtat i logistiken
Strömberg har idag tre affärsområden. Inom logistik, som är hjärtat i verksamheten, lagerför man kundernas marknadsmaterial. Till detta har man byggt en it-infrastruktur med beställningsverktyg och flöden.
– Förr var detta väldigt enkelt då man bara satte upp en webbshop – men i takt med att det blir allt mer integration med kundernas system så har det blivit mer komplicerat, säger Rob Peart.
– Idag måste man ha en lösning där det enda kunden gör är att initiera jobbet. Detta kräver avancerade systemstöd och utan detta är det ingen idé att ens försöka, enligt Anders Molin.
Resultatet är dock det samma – det blir en order som ska plockas, packas och distribueras – men allt är mycket mer automatiserat och integrerat med kundernas egna system.
– För tio år sedan var allt vi lagerhöll trycksaker. Men då beslutade vi att rikta in oss på marknadsmaterial istället för bara trycksaker vilket har lett till att det idag bara är cirka hälften av det vi lagerhåller som är rena trycksaker.
Det är mycket butikskampanjer som hanteras där kunderna kan styra produktion och distribution både centralt och lokalt.
Materiallogistik blir Servicelogistik
Nästa steg inom logistikområdet är en tjänst man kallar servicelogistik som innebär att man uppgraderar och underhåller utrustning, till exempel datorer, i butiksmiljöer. I Danmark har man en handfull större kunder inom hemelektronikbranschen.
– Vi åker runt och uppgraderar mjukvaror på datorer och spelkonsoler i butiker runt om i hela Danmark.
IT-företag med eget tryckeri
I affärsområdet Kommunikation bygger Strömberg systemlösningar som gör det möjligt för kunderna att kommunicera i flera olika kanaler. IT-avdelningen har växt till 20 personer samtidigt som antalet egenutvecklade lösningar har minskat – men integrering med kundernas system ökar kraftigt.
– För tio år sedan var alla våra system egenutvecklade men idag är runt 50 procent av lösningarna inköpta system som är integrerade med våra egna och med kundernas.
Detta är en utveckling som man tror kommer fortsätta. Det blir fler och mindre inköpta verktyg som kopplas ihop till en unik lösning som löser kundernas behov.
Webbshoppar är ett exempel där det finns en uppsjö av lösningar och där man inte tror sig kunna skapa något bättre själva. Kunderna vill ha mycket mer än bara en beställningssida idag – de vill ha en utåtriktad webbplats som fungerar som ett kommunikationsnav och då finns det väldigt många bra lösningar på marknaden.
– Utan en stor egen it-avdelning har vi inte en chans att tillfredsställa kundens behov av integration, enligt Rob.
Print som kommunikationskanal
Printvolymerna har växt kraftigt för Strömberg de senaste åren i takt med att företag går över till mer individanpassad kommunikation och kampanjer som blir mer styrda av händelser. 80 procent av allt tryck är variabelt och upplagorna är små men många.
– Det handlar inte om hur mycket vi skickar ut utan att det är hög frekvens. Ju fler ordrar desto bättre. Det är samma tänk som inom lagerverksamheten, enligt Rob.
– Vi är duktiga på automatisering och det är i de många små jobben som vi levererar det högsta värdet till våra kunder, säger Anders.
Man har nyligen investerat ytterligare i kapacitet inom digitaltryck och har idag flera maskiner av Xerox största pressar för både färg- och svartvitt tryck. Med den senaste investeringen har man också utökat med automatiserad efterbearbetning.
– Idag vill vi att allt ska komma ut färdigt – utan manuell handpåläggning – så det beslutet var enkelt att ta.
Trycksaksproduktion under press
I den totala tjänsten som kunderna köper av Strömberg är trycket en marginell del av både arbetet och kostnaden.
– Men trots detta bedöms vi ofta på resultatet av det vi har tryckt – det är en marginell del av tjänsten som utgör hela slutresultatet. Det är lite läskigt, medger Anders.
I och med detta har kvalitetskraven på trycket höjts de senaste åren och det finns mindre utrymme för misstag i produktionen. Därför satsar man mer på att automatisera alla steg så långt det är möjligt.
Man ställer också högre krav på tryckpressarna som måste leverera högre och jämnare kvalitet.
– Vår produktion ligger hela tiden under press och maskinerna måste prestera på topp – det ställer därmed högre krav på vår relation med leverantörerna av utrustning, säger Rob.
– De måste förstå kraven som våra kunder ställer på oss, annars fungerar det inte, säger Anders.
Offset- och kuvertryck viktigt för att säkerställa leveranserna
Strömberg skiljer på digitaltryck, som är integrerad med kommunikationslösningarna, och statiskt tryck som är det tredje affärsområdet. I kuvert- och offsetpressar producerar man material och emballage till det man skickar ut för sina kunder.
För några år sedan valde man att göra om en del av sin förmedlingsverksamhet till egen förädling och förvärvade då ett tryckeri i Stockholm.
– Det har varit bra för oss på många sätt. Vi har betydligt kortade ledtider och kan ge service som vi inte kunde tidigare.
Färre aktörer skapar leveransproblem
En av anledningarna till att man valde att producera allt mer på egen hand är att man ser svårigheter i att skapa en 100-procentig leveranssäkerhet med externa leverantörer
– Det räcker med att det fallerar en enda gång så blir vi och kunden lidande. Hela upplägget faller då, säger Rob.
Kunderna ställer allt högre krav på snabbare leveranser i både Norden och i hela Europa.
– På ett sätt så går det åt fel håll i branschen. Med de få aktörer som blir kvar blir det svårt att få leverans tillräckligt snabbt och säkert. Är man inte den viktigaste kunden så riskerar man att hamna längre ner i kön.
– Vi som tar ansvar för kundernas utskick kan inte riskera att hamna i en sådan situation – vi måste producera själva.
Kundernas digitalisering påverkar affärerna
Strömbergs kunder är företag som ofta har någon form av återförsäljarnätverk. Många finns inom branscher som bank, finans, försäkring, läkemedel och fordonsindustrin men också hemelektronikbranschen.
Olika branscher förändras på olika sätt i takt med digitaliseringen. Och Strömberg försöker hela tiden analysera hur detta utvecklas.
Vissa branscher, som bank-, finans och restaurang, var tidiga med att börja ersätta tryckt kommunikation med till exempel skärmar. Andra har många fler exponeringsytor i sin kommunikation då blir det svårare att digitalisera på ett lönsamt sätt.
Anders Molin tror att den bransch som står på tur att digitalisera sin butikskommunikation är detaljhandeln.
– Hela detaljhandeln med till exempel klädbutiker kommer att digitalisera sin butikskommunikation inom en nära framtid.
– Exempelvis affischer kommer att bli digitala när man hittar lösningar som ökar exponeringen och det kommer att få stora konsekvenser, enligt Rob.
Det handlar om att företagen vill ha kontroll över sina kostnader och centralt styra hanteringen. Man vill automatisera så mycket som möjligt.
– Det är bara att titta på alla de tester som görs i butiker just nu så förstår man vad som kommer att hända.
Logistik nyckel till framgång inom tryck
Nyckeln för att vara framgångsrik inom en tryckeriverksamhet idag anser man är kunskap inom logistik. Att kunna flytta material från punkt a till punkt b är avgörande oavsett vad du tillhandahåller. Tidsaspekten blir viktigare och att till exempel ha de bästa relationerna med distributörer är avgörande.
– Att trycka och kuvertera finns det många som kan göra – det är inte där vi konkurrerar – vi ska hitta den effektivaste lösningen för att få fram kundernas budskap i rätt tid.
Effektivitet och miljö hand i hand
De större kunderna kräver också bra geografisk täckning. Därför har Strömberg idag egna hubbar i Finland, Norge och Danmark.
– Vi kan leverera betydligt snabbare än om vi inte hade haft våra nordiska hubbar.
Detta ser man också som en fördel för att minska miljöpåverkan.
– I vår ambition att vara ett miljövänligt företag är hubbarna också ett bra sätt att minska påverkan genom att transporterna minskar, säger Rob.
Man gör olika satsningar inom miljöområdet just nu vilket kommer att synas mer under kommande år.
– Vårt långsiktiga mål är att vi ska vara det miljömässigt bästa alternativet i branschen.
Ett av Sveriges största digitaltryckerier
Digitaltryckeriet hos Strömberg består efter höstens uppgradering av två Xerox Igen 150, en Igen 5, två Versant 2100, fyra Nuvera av olika modeller för svartvitt tryck, en Bourg efterbehandlare och två Plockmatic Pro50. Man använder även mjukvaran Freeflow Core.
Denna artikel är skriven av Primotek och publiceras som en del av den kostnadsfria tjänsten ”Öppet innehåll”.