Logistik- och it-företaget Strömberg bygger ut tryckeriet – för att säkerställa kundernas kommunikation

STRD4_webb

ANders Molin, koncernchef och Rob Peart, inköpschef på Strömberg berättar om sina tankar kring logistik, tryck och kommunikation.

ANders Molin, koncernchef och Rob Peart, inköpschef på Strömberg berättar om sina tankar kring logistik, tryck och kommunikation.

Strömberg tar hand om sina kunders marknadskommunikation. Med stor kunskap inom logistik har man utvecklat avancerade it-lösningar som gör att man idag effektivt distribuerar kundernas budskap oavsett kanal. För att säkerställa leveranserna producerar man allt större volymer tryckt material och it-avdelningen har växt till 20 personer.

Denna artikel är skriven av Primotek och publiceras som en del av den kostnadsfria tjänsten ”Öppet innehåll”.

Det spelar ingen roll om det är enheter till ett event, dr-enheter eller email – genom automatisering skapar man kostnadseffektiva lösningar som ger kunden kontroll över sina aktiviteter.

Trots att man trycker både digitalt och i offset ser man sig inte som ett tryckeri.

– Vi är inget tryckeri, absolut inte, säger koncernchefen Anders Molin.

Bygger eget tryckeri för att klara leveranserna

För att säkra leveranser, servicenivå och kvalitet har man senaste åren vuxit kraftigt inom digitaltryck men också byggt upp ett mindre offsettryckeri för kuvert, visitkort och marknadsföringsmaterial. Men detta är bara en konsekvens av att man har uppdraget att säkerställa leveransen av kundernas kommunikation.

– Vi har dubblat printvolymerna bara senaste året och vi ser fortsatt stor tillväxt, säger inköpschef Rob Peart som tillsammans med Anders Molin berättar om Strömbergs utveckling och framtidsplaner.

Nyligen kompletterade man sitt stora digitaltryckeri med en Xerox Igen 5 och en onlinekopplad Bourg efterbehandlare, två Versant 2100 med Plockmatic Pro50 efterbehandlare från Primotek.

Hjärtat i logistiken

Strömberg har idag tre affärsområden. Inom logistik, som är hjärtat i verksamheten, lagerför man kundernas marknadsmaterial. Till detta har man byggt en it-infrastruktur med beställningsverktyg och flöden.

– Förr var detta väldigt enkelt då man bara satte upp en webbshop – men i takt med att det blir allt mer integration med kundernas system så har det blivit mer komplicerat, säger Rob Peart.

– Idag måste man ha en lösning där det enda kunden gör är att initiera jobbet. Detta kräver avancerade systemstöd och utan detta är det ingen idé att ens försöka, enligt Anders Molin.

Resultatet är dock det samma – det blir en order som ska plockas, packas och distribueras – men allt är mycket mer automatiserat och integrerat med kundernas egna system.

– För tio år sedan var allt vi lagerhöll trycksaker. Men då beslutade vi att rikta in oss på marknadsmaterial istället för bara trycksaker vilket har lett till att det idag bara är cirka hälften av det vi lagerhåller som är rena trycksaker.

Det är mycket butikskampanjer som hanteras där kunderna kan styra produktion och distribution både centralt och lokalt.

Materiallogistik blir Servicelogistik

Nästa steg inom logistikområdet är en tjänst man kallar servicelogistik som innebär att man uppgraderar och underhåller utrustning, till exempel datorer, i butiksmiljöer. I Danmark har man en handfull större kunder inom hemelektronikbranschen.

– Vi åker runt och uppgraderar mjukvaror på datorer och spelkonsoler i butiker runt om i hela Danmark.

IT-företag med eget tryckeri

I affärsområdet Kommunikation bygger Strömberg systemlösningar som gör det möjligt för kunderna att kommunicera i flera olika kanaler. IT-avdelningen har växt till 20 personer samtidigt som antalet egenutvecklade lösningar har minskat – men integrering med kundernas system ökar kraftigt.

– För tio år sedan var alla våra system egenutvecklade men idag är runt 50 procent av lösningarna inköpta system som är integrerade med våra egna och med kundernas.

STRD4_webb

Detta är en utveckling som man tror kommer fortsätta. Det blir fler och mindre inköpta verktyg som kopplas ihop till en unik lösning som löser kundernas behov.

Webbshoppar är ett exempel där det finns en uppsjö av lösningar och där man inte tror sig kunna skapa något bättre själva. Kunderna vill ha mycket mer än bara en beställningssida idag – de vill ha en utåtriktad webbplats som fungerar som ett kommunikationsnav och då finns det väldigt många bra lösningar på marknaden.

– Utan en stor egen it-avdelning har vi inte en chans att tillfredsställa kundens behov av integration, enligt Rob.

Print som kommunikationskanal

Printvolymerna har växt kraftigt för Strömberg de senaste åren i takt med att företag går över till mer individanpassad kommunikation och kampanjer som blir mer styrda av händelser. 80 procent av allt tryck är variabelt och upplagorna är små men många.

– Det handlar inte om hur mycket vi skickar ut utan att det är hög frekvens. Ju fler ordrar desto bättre. Det är samma tänk som inom lagerverksamheten, enligt Rob.

– Vi är duktiga på automatisering och det är i de många små jobben som vi levererar det högsta värdet till våra kunder, säger Anders.

Man har nyligen investerat ytterligare i kapacitet inom digitaltryck och har idag flera maskiner av Xerox största pressar för både färg- och svartvitt tryck. Med den senaste investeringen har man också utökat med automatiserad efterbearbetning.

– Idag vill vi att allt ska komma ut färdigt – utan manuell handpåläggning – så det beslutet var enkelt att ta.

Trycksaksproduktion under press

I den totala tjänsten som kunderna köper av Strömberg är trycket en marginell del av både arbetet och kostnaden.

– Men trots detta bedöms vi ofta på resultatet av det vi har tryckt – det är en marginell del av tjänsten som utgör hela slutresultatet. Det är lite läskigt, medger Anders.

I och med detta har kvalitetskraven på trycket höjts de senaste åren och det finns mindre utrymme för misstag i produktionen. Därför satsar man mer på att automatisera alla steg så långt det är möjligt.

Annons

Man ställer också högre krav på tryckpressarna som måste leverera högre och jämnare kvalitet.

– Vår produktion ligger hela tiden under press och maskinerna måste prestera på topp – det ställer därmed högre krav på vår relation med leverantörerna av utrustning, säger Rob.

– De måste förstå kraven som våra kunder ställer på oss, annars fungerar det inte, säger Anders.

Offset- och kuvertryck viktigt för att säkerställa leveranserna

Strömberg skiljer på digitaltryck, som är integrerad med kommunikationslösningarna, och statiskt tryck som är det tredje affärsområdet. I kuvert- och offsetpressar producerar man material och emballage till det man skickar ut för sina kunder.

Johan Rise på Primotek, som levererar lösningar inom tryck till Strömberg, tillsammans med Rob Peart och Anders Molin.

Johan Rise på Primotek, som levererar lösningar inom tryck till Strömberg, tillsammans med Rob Peart och Anders Molin.

För några år sedan valde man att göra om en del av sin förmedlingsverksamhet till egen förädling och förvärvade då ett tryckeri i Stockholm.

– Det har varit bra för oss på många sätt. Vi har betydligt kortade ledtider och kan ge service som vi inte kunde tidigare.

Färre aktörer skapar leveransproblem

En av anledningarna till att man valde att producera allt mer på egen hand är att man ser svårigheter i att skapa en 100-procentig leveranssäkerhet med externa leverantörer

– Det räcker med att det fallerar en enda gång så blir vi och kunden lidande. Hela upplägget faller då, säger Rob.

Kunderna ställer allt högre krav på snabbare leveranser i både Norden och i hela Europa.

– På ett sätt så går det åt fel håll i branschen. Med de få aktörer som blir kvar blir det svårt att få leverans tillräckligt snabbt och säkert. Är man inte den viktigaste kunden så riskerar man att hamna längre ner i kön.

– Vi som tar ansvar för kundernas utskick kan inte riskera att hamna i en sådan situation – vi måste producera själva.

Kundernas digitalisering påverkar affärerna

Strömbergs kunder är företag som ofta har någon form av återförsäljarnätverk. Många finns inom branscher som bank, finans, försäkring, läkemedel och fordonsindustrin men också hemelektronikbranschen.

Olika branscher förändras på olika sätt i takt med digitaliseringen. Och Strömberg försöker hela tiden analysera hur detta utvecklas.

Vissa branscher, som bank-, finans och restaurang, var tidiga med att börja ersätta tryckt kommunikation med till exempel skärmar. Andra har många fler exponeringsytor i sin kommunikation då blir det svårare att digitalisera på ett lönsamt sätt.

Anders Molin tror att den bransch som står på tur att digitalisera sin butikskommunikation är detaljhandeln.

– Hela detaljhandeln med till exempel klädbutiker kommer att digitalisera sin butikskommunikation inom en nära framtid.

– Exempelvis affischer kommer att bli digitala när man hittar lösningar som ökar exponeringen och det kommer att få stora konsekvenser, enligt Rob.

Det handlar om att företagen vill ha kontroll över sina kostnader och centralt styra hanteringen. Man vill automatisera så mycket som möjligt.

– Det är bara att titta på alla de tester som görs i butiker just nu så förstår man vad som kommer att hända.

STRD2_webb

Logistik nyckel till framgång inom tryck

Nyckeln för att vara framgångsrik inom en tryckeriverksamhet idag anser man är kunskap inom logistik. Att kunna flytta material från punkt a till punkt b är avgörande oavsett vad du tillhandahåller. Tidsaspekten blir viktigare och att till exempel ha de bästa relationerna med distributörer är avgörande.

– Att trycka och kuvertera finns det många som kan göra – det är inte där vi konkurrerar – vi ska hitta den effektivaste lösningen för att få fram kundernas budskap i rätt tid.

Effektivitet och miljö hand i hand

De större kunderna kräver också bra geografisk täckning. Därför har Strömberg idag egna hubbar i Finland, Norge och Danmark.

– Vi kan leverera betydligt snabbare än om vi inte hade haft våra nordiska hubbar.

Detta ser man också som en fördel för att minska miljöpåverkan.

– I vår ambition att vara ett miljövänligt företag är hubbarna också ett bra sätt att minska påverkan genom att transporterna minskar, säger Rob.

Man gör olika satsningar inom miljöområdet just nu vilket kommer att synas mer under kommande år.

– Vårt långsiktiga mål är att vi ska vara det miljömässigt bästa alternativet i branschen.

Ett av Sveriges största digitaltryckerier

Digitaltryckeriet hos Strömberg består efter höstens uppgradering av två Xerox Igen 150, en Igen 5, två Versant 2100, fyra Nuvera av olika modeller för svartvitt tryck, en Bourg efterbehandlare och två Plockmatic Pro50. Man använder även mjukvaran Freeflow Core.

Denna artikel är skriven av Primotek och publiceras som en del av den kostnadsfria tjänsten ”Öppet innehåll”.

Annons

Finska industristrejken förlängs över påsk

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Medlemmarna i finska transportarbetarförbundet fortsätter sina politiska strejker som nu går in i sin fjärde vecka.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

joergen wistrand v tab
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Redan en handfull intressenter av konkursboet. ✔️Konkursförvaltaren: ”En månad har vi på oss”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon ser världen genom ungdomar – lyfter rättvisa och jämställdhet

Canon YPP2 1800
Ämnen i artikeln: Canon

I det globala CSR-projektet Canon Young People Programme jobbar Canon med att hjälpa ungdomar i utsatthet.

Sverige ligger i framkant och har nyligen genomfört projektet i samarbete med drottning Silvias Mentor Sverige. Branschkoll har besökt utställningen som just nu är på besök i Ringens köpcentrum i Stockholm.

Canon YPP3 1800
Elif Bilyar är kommunikationschef på Canon och det är hennes avdelning som driver projektet. Här tillsammans med Matteus Celinski som ansvarar för Canons produkter för den grafiska branschen.

I år har programmet särskilt fokuserat på jämställdhet och visuellt berättande, där fyra workshops med fokus på fotografi har genomförts.

Unga utvecklar berättarkonst

– På flera olika workshops som i år har letts av Felicia Margineanu, ambassadör för Mentor Sverige, så har deltagarna också kunnat utveckla sin berättarkonst, berättar Elif Bilyar som är kommunikationschef på Canon Svenska.

I år deltog tio ungdomar mellan 17 och 19 år i det svenska projektet. Globalt har över 5 000 unga fått utbildning inom storytelling, med en röd tråd som följer FN:s hållbara mål – sedan programmet drogs igång 2015.

– Genom ungdomarna som är vår framtid kan vi faktiskt prata med hela Sverige, till exempel genom våra utställningar som den här, säger Elif Bilyar.

Rekryterar ungdomar med hjälp av Drottning Silvia

Ungdomarna har rekryteras via Mentor Sverige, en organisation understödd av Drottning Silvia, som syftar till att stödja unga från utsatta områden. Canon har ett långtgående samarbete med Mentor Sverige som man stödjer som en del av sitt CSR-engagemang.

Canon Young People Programme 1 1800
Drottning Silvia besöker en av utställningarna av Canon Young People Programme. Här i samtal med Canon Svenskas vd Christer Byfors. (Foto: Felicia Margineanu)

Genom detta engagemang strävar Canon inte bara efter att skapa affärsrelationer utan också att visa upp sitt samhällsengagemang.

 – Många kunder vill att vi gör något mer och det här är ett bra exempel på att vi lever upp till vårt företags värderingar, som handlar om man arbetar tillsammans för allas bästa, säger Matteus Celinski som är ansvarig för Canons grafiska produkter och tjänster i Sverige.

Stort engagemang

– I våra varumärkesundersökningar så ser vi att ungdomar gillar företag som engagerar sig i sociala frågor och det är såklart bra för oss i ett längre perspektiv, säger Elif Bilyar.

Även anställda på Canon engagerar sig i projektet, bland annat genom att jobba som mentorer eller föreläsare i olika sammanhang.

– Det gör också att Canon också blir en mer attraktiv arbetsgivare, vilket är en viktig del i det här.

De senaste två projekten har båda haft utställningar som vandrat runt och skapat otroligt många nya kontakter. Man har bland annat visat upp sig på Nordic Sustainability Expo, varit med på en partnerlunch för Mentor Sverige med drottning Silvia men också ställt ut på Klimatpaktens kongress.

Pratar med kunderna om annat än våra maskiner

2022 visades projektet upp på Kulturhuset i Stockholm och nu har man gjort en gemensam utställning av bilder från 2022 och 2023 som visas upp på Ringens köpcentrum i Stockholm.

– Senaste månaden har vi haft många kundmöten här på utställningen och det ger oss möjligheten att prata med våra kunder om mycket annat än våra maskiner, kommenterar Matteus Celinski.

Efter varje omgång fortsätter programmet alltså att leva vidare på olika sätt genom att uppmärksamma ungdomarnas insatser.

– Vår förhoppning är att några av dem kanske kan återvända som mentorer i framtiden.

För Canon är detta inte bara en engångsinsats utan en del av den långsiktiga strategi att bidra till samhällets utveckling och samtidigt stärka sitt eget varumärke som en ansvarsfull och engagerad partner.

Nu siktar man framåt på 2024 års program som kommer att ha sin bas i Göteborg, avslöjar Elif Bilyar.

Ämnen i artikeln: Canon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab i konkurs – 150 anställda berörs

cylinder
Ämnen i artikeln: V-TAB

Tryckerijätten V-tab har försatts i konkurs: ”Det är i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva”.

En konkursansökan har skickats in till Göteborgs tingsrätt som försatte bolaget under onsdagsförmiddagen, 27 mars. Det är den västkustbaserade tryckerijätten V-tab som försatts i konkurs. Branschkoll har tagit del av konkursansökan och det framgår att tryckerijätten inte längre kan betala sina skulder. Bolaget begär därför att de ska sättas i konkurs. En konkursförvaltare tar därmed över verksamheten. Konkursen avser både V-tab Holding och V-tab AB.

I V-tab AB finns tryckeriverksamheter på flera orter, bland annat Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Alla verksamheter har nu försatts i konkurs. Det bekräftar V-tab:s styrelseledamot Tarek Omeirat som Branschkoll varit i kontakt med.

Hur går ni vidare nu, fortsätter produktionen?

– Konkursförvaltaren tar över och som jag förstått honom rätt så är hans plan att de kunder och leveranser som finns ska drivas vidare, sedan är det i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva. Och det vet jag inte.

Vad skulle du säga ligger bakom konkursen?

– En massa olika faktorer. Det är inget jag kan peka på direkt, det finns en rad olika faktorer.

Hos V-tab finns bland annat stora belopp med uppskjutna skatteskulder på en bra bit över hundra miljoner konor från pandemiåren.

Är det en sådan faktor?

– Att bolaget inte kan betala sina skulder är anledningen till att bolaget gått i konkurs. Så faktorn med skatteskulder som du nämner och annat är såklart alla bolags utmaningar när det kommer till att betala sina skulder.

Annons

När det kommer till ägarfrågan. Stämmer det att det är Erik Selin som är huvudägare, eller är det Balder?

– Den informationen kan inte jag lämna ut. Det jag kan säga är att Balder inte är inblandat på något sätt.

Har de anställda blivit informerade?

– Det sköts enligt konstens alla regler så det förutsätter jag.

I V-Tab AB finns verksamheter på flera orter, bland annat i Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Bolaget har för närvarande cirka 150 anställda och har pågående arbeten, enligt konkursansökan.

Bolaget skriver i sin ansökan till tingsrätten:

”I anledning av antalet anställda, pågående arbeten och Bolagets spridda organisation, är det av stor vikt att en konkursförvaltare skyndsamt påbörjar handläggningen av konkursen till undvikande av att kommersiella värden går förlorade”.

Till förvaltare utses advokat Jörgen Wistrand, Wistrand Advokatbyrå Göteborg KB. Norion Bank AB är en av Bolagets största fordringsägare.

Nyligen kunde Branschkoll berätta att V-tab tillsatt en ny vd.

Läs mer: V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nybildad svensk tryckerikoncern: ”Vi satsar på att göra två förvärv i år”

Linda

Tryckerikoncernen lägger ribban högt och ska omsätta hundratals miljoner. En ny vd har satts in för att snabba på förvärvsresan. Små driftiga bolag med tydliga kundsegment är av intresse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersgrossister: ”Då blir det såklart märkbara konsekvenser”

papper strejk
Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Det pågår finsk strejk i transportsektorn vilket i förlängningen gjort att flera pappersbruk tvingats till nedstängningar. Vi pratar med Papyrus och Antalis om vilka effekter strejken får och hur det påverkar deras leveranser till kunder.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storformatstryckeri: ”Ett av våra bästa år någonsin”

anapurna2 1800

Specialprojekt ligger bakom resultatökningen. Företaget investerar nu i en ny storformatsskrivare som de själva modifierar om för att kunna printa på en helt ny produkt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 trycker 170 miljoner valsedlar till årets EU-val

Valsedlar EU Atta45

Tryckeriet Åtta45 är i skrivande stund i slutfasen av projektet att trycka 170 miljoner valsedlar till årets EU-val.

Inför förra riksdagsvalet upphandlades tryckningen av valsedlar och avtal skrevs för en fyraårsperiod. Åtta45 fick då uppdraget tillsammans med Parajett, men inför årets EU-val är Åtta45 ensamt tryckeri.

Läs också: De trycker 700 miljoner valsedlar – och så här mycket kostar det

– Det stämmer, vi håller på att trycka allt just nu och det mesta är redan distribuerat, berättar Tommy Jansson på Åtta45 för Branschkoll.

Trycks i arkoffset

Det handlar om både blanka valsedlar och namnvalsedlar. Totalvolymen ligger runt 160 till 170 miljoner. Allt produceras i Åtta45:s arkoffsetpressar och de packas sedan med banderoller i tusen per bunt.

– Skillnaden i år är att det bara är vitt papper, jämfört med det svenska valet förra gången med tre olika färger.

Satt in extra personal

För att klara leveransen har man tagit in mellan tio och femton extra personer som hjäper till med packning och distribution under de två månader som produktionen pågår.

Annons

– Det är en extrem volym som kräver stor planering när det ska in tillsammans med alla övriga uppdrag. Jag vill ge en stor eloge till de som planerar och till bokbinderiet för ett otroligt bra jobb.

”Planering är nyckeln”

70×100-pressarna trycker valsedlarna i en hastighet av 16.000 ark per timme och med 36 valsedlar per ark tar det i runda slängar 280 timmar att trycka årets upplaga.

Med erfarenhet från förra valet har allt löpt på bra, enligt Tommy.

– Vi har lärt oss att planering är nyckeln till framgång så det har vi skruvat på en del den här gången.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vann tryckeriavtal för åtta Stockholmskommuner

Tryck stockholm

Avtalet beräknas vara värt 12 miljoner kronor under fyra år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso sänker produktionen på grund av strejken

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

I skrivande stund pågår strejken minst till första april.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons