Ljungbergs Tryckeri förvärvar Norra Skåne Offset

NSK, Ljungbergs och NS

NSK, Ljungbergs och NS

Ljungbergs Tryckeri i Klippan tar över Norra Skåne Offset av Skånska Dagbladet som därmed avvecklar även sin civiltrycksverksamhet. Affären är ett led i Skånska Dagbladets koncentration till sin kärnverksamhet, tidningsutgivning, skriver man i ett meddelande.

– Mats Hansson blir kvar som vd för Norra Skåne Offset och bolaget skall drivas och utvecklas i NSO:s anda. Inga personalförändringar är planerade i nuläget, säger Ljungbergs vd Bengt Ljungberg i en kommentar till Branschkoll.se.

Tryckningen av tidningen Norra Skåne har sedan tidigare beslutats flytta till Malmö Tidningstryck.

Styrelseordföranden för Skånska Dagbladet, Håkan Mattsson, säger att han är nöjd med att Norra Skåne Offset hamnar hos en mycket välrenommerad ägare, Ljungbergs Tryckeri i Klippan, som är ett familjeföretag i fjärde generationen.

– Vi är glada åt att kunna fortsätta driften i Norra Skåne Offset och vårda dess varumärke. Vi vet att det är ett välskött företag med många nöjda kunder och duktiga medarbetare som vi nu tar över, säger Bengt Ljungberg i en kommentar.

Norra Skåne Offset beräknas omsätta 28 miljoner kronor i år och har 16 anställda.

Affären genomförs den första september.

Lagom mix i marknadsföringen skapar bäst effekt – visar ny forskningsrapport

100 watt 1800

Vilken typ av kommunikation driver bäst effekt? Här är svaret och marknadsföring offline står starkt. Mycket starkt.

redaktionen@branschkoll.se

Svensk bild-app med eget tryckeri i samarbete med telekombolag

Når 29 miljoner användare genom partnerskapet.

redaktionen@branschkoll.se

Detta är en fossilfri transport

Postnord leverans 1800
Ämnen i artikeln: Postnord

Branschöverenskommelse definierar konceptet – ska eliminera otydliga och missvisande miljöpåståenden.

Ämnen i artikeln: Postnord
redaktionen@branschkoll.se

Postnord först med Svanenmärkta e-handelstransporter

Postnord svanen
Ämnen i artikeln: Postnord
Ämnen i artikeln: Postnord
redaktionen@branschkoll.se

Pressbyråns affischer blev viral succé

Pressbyran Kanelkampanj 2023 1800

Pressbyråns senaste kampanj för kanelbullens dag blev en total succé. Först stals affischer på stan – nu säljs en kollektion på auktion.

Resumé skrev i förra veckan om kampanjen som ”utsatts för stöldvåg”.  Byrån Åkestam Holst hade gjort en pastisch av fransk parfymreklam och det gillades av passerande som helt enkelt tog med sig affischerna hem.

– Responsen har varit fantastisk, även med Pressbyrå-mått mätt. Många kunder har hört av sig och efterfrågat materialet eller de digitala filerna för att kunna skriva ut själva. Att våra utomhusaffischer är så här heta är ovanligt även för oss, säger Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på Reitan Convenience Sverige till Resumé.

Säljs på Tradera

Nu säljs de fyra motiven på Tradera – tryckta exklusivt och inramade för att kunna hängas upp på väggen direkt. Pengarna från det vinnande budet doneras till Håll Sverige Rent.

Du hittar auktionen här.

Tomma ramar pa tunnelbanan 1800
Tomma ramar i rulltrapporna. Bild: Pressbyrån
redaktionen@branschkoll.se

Plockmatic anställer marknadschef

John Elliot 20230926 135851987 iOS 1800
Ämnen i artikeln: Plockmatic

Plockmatic Group har utsett John Elliot att ansvara för koncernens marknadsföring.

Rekryteringen sker i en viktig fas för företaget som fortsätter att expandera globalt, skriver man i ett pressmeddelande.

John Elliot har över 17 års erfarenhet av B2B-marknadsföring och kommer senast från en roll som marknadschef på 3nine AB.

– Jag ser fram emot att bidra till företagets globala expansion och stärka dess varierade varumärkesportfölj, säger John Elliot.

Ämnen i artikeln: Plockmatic
redaktionen@branschkoll.se

Visual Art tecknar avtal med Alko för digitala skärmar i butik

Visual art 1800
Ämnen i artikeln: Visual Art

Visual Art har ingått ett avtal med Alko, den finska statsägda alkoholförsäljaren, för att modernisera och förbättra företagets digitala medienätverk i butikerna. Avtalet, som har ett årligt värde på cirka 150 000 euro, kommer att se Visual Art konvertera 200 digitala ytor i 72 butiker över hela Finland.

– På bara fyra veckor kunde vi konvertera 200 digitala ytor i 72 butiker över hela Finland till Signage Player, säger Andreas Ström, Chief Revenue Officer på Visual Art Group i ett pressmeddelande.

Visual Art kommer att hantera underhållet av det digitala medienätverket och vidareutveckla mjukvaruplattformen Signage Player, medan Fite (som man vann upphandlingen tillsammans med) tar ansvar för utrustningsunderhåll och nya skärminstallationer.

Ämnen i artikeln: Visual Art
redaktionen@branschkoll.se

Zetadisplay förvärvar österrikiska Peakmedia

Malmö-baserade Zetadisplay har köpt Peakmedia, ett framstående digital signage-företag i Österrike. Affären, som finansieras genom Zetadisplays befintliga lånefaciliteter, syftar till att stärka företagets närvaro i DACH-regionen (Tyskland, Österrike och Schweiz).

Zetadisplays vd, Per Mandorf, framhåller att förvärvet kompletterar företagets tillväxtstrategi i DACH-regionen. Peakmedia, som har kunder även i södra och östra Europa samt på Balkan, tillför en attraktiv kundportfölj och möjligheter till gemensamma tillväxtinitiativ.

För Peakmedia är affären en del av deras tillväxtstrategi och en möjlighet att stärka sin marknadsposition. Företaget kommer initialt att fortsätta under sitt nuvarande varumärke som en del av ZetaDisplay.

Peakmedia grundades 2012 och har nu cirka 9.000 aktiva licensierade installationer. De erbjuder en rad tjänster som spänner från konceptdesign till installation och innehållsproduktion inom digitala skyltar enligt ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se

Allt tuffare läge för nyhetstidningar på papper

Dagstidning

Kvällstidningarna slutar med söndagstidning på papper – och i glesbygden är den helt på väg bort. Slutet för nyheter på papper närmar sig. Vissa aktörer håller hårdare i papperet än andra.

redaktionen@branschkoll.se

Xerox köper ut Icahn för 6 miljarder

Xerox Adaptive CMKY Plus Technology for PrimeLink output mid 1800
Ämnen i artikeln: Xerox

Xerox återköper alla sina aktier som ägs av Carl Icahn för 542 miljoner dollar.

Ämnen i artikeln: Xerox
redaktionen@branschkoll.se