Ljungbergs köper V-tab i Falkenberg

Jonas Johansson, platschef i Falkenberg och Sofia Ljungberg Igbe, vd på Ljungbergs.
Jonas Johansson, platschef i Falkenberg och Sofia Ljungberg Igbe, vd på Ljungbergs. Ljungbergs Tryckeri

V-tab styckas upp och verksamheten i Falkenberg tas över av Ljungbergs Tryckeri i Klippan som driver verksamheten vidare i samma lokaler. 

– Vi har för avsikt att skriva ett flerårigt hyresavtal för lokalerna i Falkenberg och erbjuda alla 14 anställda fortsatt anställning, säger Sofia Ljungberg Igbe, vd på Ljungbergs Tryckeri, till Branschkoll.

LÄS OCKSÅ: För V-tab i Vimmerby och Jönköping är en affär med Stibo mycket nära

Verksamheten tas in i Ljungbergs Tryckeri och det är också det varumärket som man kommer att ha ut mot marknaden. Varken V-tab, eller nyligen förvärvade KB Media, kommer att användas som varumärke.

V-tab i Falkenberg har en bred verksamhet med allt från offset till storformat och byråtjänster vilket kommer att skapa en starkare produktportfölj för Ljungbergs.

Sofia Ljungberg Igbe säger också att det handlar om att man positionerar sig lokalt i Halland med utökat engagemang till kunder i hela Västa Götaland.

Ljungbergs har verksamhet i Klippan och i Lindesberg och förutom Ljungbergs Tryckeri så driver man också Norra Skåne Offset, Klippans Bokbinderi och RST Klippan.

Annons

– 2023 var ett rekordår för koncernen. Utvecklingen det senaste året har för Ljungbergs varit en marknad med nedgång i volym. Ljungbergs har brutet år i april, så det är bara en vecka kvar innan det ska skrivas bokslut för ett nytt år. Men trots lågkonjunktur och nergångar i branschen ser 23/24 ut att bli ytterligare ett stabilt år, säger Sofia Ljungberg Igbe.

Bokbinderiverksamheten i Klippans Bokbinderi och RST Klippan tuffar också på.

– Vi har samarbeten med flera andra tryckerier som lägger bokbinderi på Klippans Bokbinderi och RST Klippan och här är vi beroende av varandra, det är ju inte så många bokbinderier kvar i Sverige. Just nu är det många som letar efter kapacitet.

2022 hade V-tab i Falkenberg en omsättning på 18 miljoner kronor.

Annons

Ettiketto köper in sig på den tyska marknaden

label
Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto

Ettiketto Group adderar 290 miljoner kronor i omsättning genom förvärvet.

Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danskt etikettryckeri investerar i press från Bobst

1738669735377 1800
Ämnen i artikeln: BobstVisutech

”Detta kommer att stärka vår verksamhet avsevärt”.

Ämnen i artikeln: BobstVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Suzano höjer priserna på lövvedsmassa globalt

Eucalyptus 1800
Ämnen i artikeln: Suzano
Ämnen i artikeln: Suzano
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på kraftliner

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Årets ”Kartongmatch” är igång – samlar barn kring återvinning och miljö med koppling till förpackningar

Kartongmatchen 1800
Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak

Tetra Pak har dragit igång Kartongmatchen 2024/2025, en återvinningstävling för barn i Sverige, Danmark och Finland.

Tävlingen är öppen för alla förskole- och skolbarn upp till 12 år och har anordnats i samarbete med ett flertal partners under de senaste 13 åren.

Det är med syftet att sprida kunskap och öka engagemanget bland ungdomar kring miljö och återvinning som Tetra Pak arrangerar Kartongmatchen med stöd av bland annat Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board och Kiviks Musteri.

En av utmaningarna i årets tävling handlar om att göra en återvinningskampanj som kan uppmuntra människor att återvinna mer.

Kartongmatchen har inspirerat hundratusentals barn i Sverige, Danmark och Finland till att förstå vikten av att återvinna kartongförpackningar. Genom att främja en djupare förståelse och entusiasm för återvinning, formar vi nästa generations engagemang för hållbarhet. När kartongförpackningar återvinns blir de en värdefull resurs för nya produkter, och genom det här initiativet lär sig barnen inte bara bra miljöinitiativ utan blir också kraftfulla förespråkare för förändring i sina egna hem, säger Gustav Askman, Sustainability Manager Nordics på Tetra Pak.

Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nischad skyltaktör förvärvas av industrikoncern

handslag
Ämnen i artikeln: Skylt

Lönsam verksamhet inom skyltning och märkning får ny ägare.

Ämnen i artikeln: Skylt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Packdesign byter namn till ULMA Packaging efter förvärvet

ULMA Packdesign
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Huhtamaki utser Axel Glade till chef för Flexible Packaging

huhtamaki axel glade
Ämnen i artikeln: Huhtamaki

Axel Glade har utsetts till chef för Flexible Packaging och medlem av Huhtamakis globala ledning. Han tillträder senast den 1 januari 2026 och rapporterar till vd Charles Héaulmé.

Glade kommer från Constantia Flexibles, där han varit chef för filmdivisionen. Han har lång erfarenhet inom förpackningsindustrin, bland annat från Sealed Air och Bischof + Klein.

Hans-Peter Edelbluth blir tillförordnad chef för Flexible Packaging från den 1 februari 2025 tills Axel Glade tillträder, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Huhtamaki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fedrigoni har nu avvecklat verksamheten inom kontorspapper

Ämnen i artikeln: Fedrigoni
Ämnen i artikeln: Fedrigoni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska leda Canon i Europa

shinichi yoshida 169 white d9f6bde33dd548aaa4edf86e4b6ad7e6 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons