Göteborg

Liseberg söker Art director

Liseberg är en av Nordens ledande turistattraktioner med 3,2 miljoner gäster årligen. Verksamheten består av nöjespark, restauranger, teatrar och boende, och sysselsätter drygt 350 årsanställda och ca 2300 säsongsanställda. Liseberg omsätter årligen ca 1,2 miljard kronor och ingår i koncernen Stadshus som är helägt av Göteborgs Stad.

Beskrivning
På Lisebergs marknadsavdelning är vi medarbetare som planerar, producerar och genomför kommunikationsinsatser i egna, förtjänade och köpta kanaler. Mycket produceras i egen regi, men också med hjälp av externa byråer. Vårt uppdrag är att med utgångspunkt i Lisebergs styrdokument, varumärkesplattform och insikter om våra gäster stärka varumärket Liseberg och skapa marknadskommunikation som både bygger starka relationer och ökar försäljningen.

Marknadsavdelningen består av kreatörer, produktionsledare, projektledare, PR- och Sociala Medier-ansvariga, etc. Ett kompetent team av olika specialister som arbetar med alla delar av kommunikationen längs gästresan och i alla kanaler mot en bredd av målgrupper och marknader. Vi arbetar med hela verksamhetens erbjudande från parken och dess olika upplevelser, mat & dryck, boende, scenupplevelser och säsongerna Sommar, Halloween på Liseberg och Jul på Liseberg. Snart står också ett nytt tematiserat hotell klart, Liseberg Grand Curiosa Hotel och strax därefter vattenparken Liseberg Oceana, som tillsammans med nöjesparken kommer att skapa en helt ny plattform för våra gäster, varumärket Liseberg och för nya besöksanledningar till staden Göteborg.

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en kreativ och producerade art director till Inhouse-teamet på Lisebergs marknadsavdelning. Som art director är du del av den kreativa processen och är visuellt ansvarig i projekt. Som vår AD har du din tyngd i en producerande roll där du utvecklar och färdigställer för såväl tryckta och digitala kommunikationskanaler. Du samarbetar nära med övriga roller inom Inhouse-teamet, så som produktionsledare, copywriter, grafisk formgivare, producent film & animation samt originalare. Vidare har du också ofta direkt dialog med beställare och projektledare.

Ansvarsområdet omfattar grafisk utveckling och produktion av både tryckta och digitala medier, inklusive rörlig media. Du har hög digital kompetens och kan vara med och utveckla denna utifrån Lisebergs behov.

För de marknadsinsatser som Liseberg låter extern byrå utveckla och genomföra, bistår du som bollplank vid behov i det kreativa arbetet.

Utbildning, kvalifikationer och erfarenhet:

  • Mycket god skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga på svenska och engelska.
  • Högre utbildning inom grafisk design, Art Direction eller liknande.
  • Relevant erfarenhet (minst 5 år) som Art Director i marknadsorganisation eller byrå/konsultverksamhet med dokumenterat goda resultat.
  • Stark kreativ, idémässig förmåga, visuellt öga, formsäker och känsla för upplevelsebaserad kommunikation.
  • Erfarenhet av att arbeta med varumärken både genom en visuell identitet och kommunikation genom koncept, uttryck, lösningar och budskap.
  • Förmåga att se helhet, säkra en röd tråd och visuell linje genom olika kommunikationsinsatser.
  • Dokumenterad och relevant erfarenhet av att arbeta i det digitala kommunikationslandskapet.
  • Erfarenhet av strategisk Art Direction, men också operativt producerande i en arbetsmiljö med hög variation och intensivt tempo.
  • Mycket goda kunskaper i Indesign, Photoshop, Illustrator. (Premiere, After Effects och Lightroom är meriterande.)
  • Du har ett intresse för, samt kunskap kring idé och regi av foto/film. Erfarenhet av att själv fotografera är meriterande.
  • Erfarenhet av teamarbete i en dynamisk projektorganisation.
  • Vana att arbeta i komplexa projekt som stundtals drivs i ett högt tempo.
  • Meriterande med erfarenhet av att inspirera och guida andra kreativa och producerande resurser.

Personliga egenskaper:

Förutom att dela Lisebergs värdegrund (glädje, säkerhet, omtanke, kvalitet och kreativitet) bör följande egenskaper finnas hos dig:

  • Utmärkta samarbets- och teamegenskaper.
  • En positiv grundinställning och en utpräglad ”do ́er”.
  • Drivande och ansvarstagande, strukturerad och målmedveten.
  • Strategiskt tänk, men stark operativ förmåga.
  • Du är en sann kreatör med naturlig fallenhet för färg och form. Både en idéspruta och ett kreativt bollplank.
  • Kvalitetsmedveten och kompromisslös, men pragmatisk när det behövs.
  • Fokuserad och en naturlig förmåga att hantera press och multipla uppgifter.

Villkor
Tjänsten är en heltidstjänst och tillsätts snarast.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt
Annons

Horizon krokar arm med robot på Scanpack

Förpackningsmässan Scanpack i Göteborg är tillbaka efter pandemin och den 4-7 oktober öppnar man dörrarna. En av utställarna är Horizon som i år har krokat arm med robottillverkaren Omron i sin monter för att visa smarta lösningar inom efterbearbetning.

Scanpack är för dig som är involverad i förpackningens värdekedja, från koncept och design till produktion och logistik.

Horizon på Scanpack

– Inom förpackningsindustrin används sedan ett tiotal år tillbaks våra falsmaskiner för farmaceutisk falsning av bipacksedlar, stansmaskiner för förpacknings- och skyltproduktion, boklimbindning och broschyrhäftning för instruktions böcker med mera, säger Paul Jakobson på Horizon.

Genom att arbeta med robotar i efterbehandlingen så kan operatören koncentrera sig på små justeringar och kontrollera kvaliteten istället för att göra repetitiva uppgifter som att lasta i och ur material.

Robotar för samarbete

– När det gäller Omron så visar vi en kollaborativ robot som kan göra olika former av iläggning eller avlägggning i maskinsystemen, säger Paul Jakobson.

Horizon och Omron fins i monter A03:22.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Grafiskt uppköp i Skellefteå

redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Det kommer bli alltmer komplicerat och resurskrävande att upphandla grafisk produktion och tryck”

Trycksaksförmedlare informerar om läget i pappersbranschen – och ger sina råd till trycksaksköparna – och därmed också till tryckerierna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges Tidskrifter med seminarium om ”papperskrisen”

Printpool och Kapero är inbjudna som experter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
Annons
Annons
Annons