Norrköping

Linköpings universitet söker 2 lärare i visuell kommunikation

Vi söker dig som kan planera, leda och genomföra undervisning på kandidatprogrammet Grafisk design och kommunikation (GDK)

Visuell kommunikation med inriktning grafisk design omfattar teori och praktik kring den kommunikativa användningen av visuella element som färg, form, typografi och bild. De aktuella anställningarna är inriktad mot designområdet grafisk design och kommunikation (GDK), där vi erbjuder en kandidatutbildning som är mer designorienterad än analytisk. Kandidatutbildningen kombinerar de tre aspekterna kommunikation, produktion och management, och den aktuella anställningen är främst inriktad på kommunikationsaspekten.

Avdelningen för Medie- och informationsteknik omfattar närmare ett hundratal anställda lärare och forskare. Vi är inriktade mot teknisk forskning och designforskning inom visualisering och medieteknik. De utbildningar som avdelningen ansvarar för är, förutom kandidatprogrammet i GDK, även civilingenjörsprogrammet i Medieteknik samt profilen Visual Media inom master-programmet i Design. Våra lokaler finns på vackra Campus Norrköping, centralt i staden. 

I de aktuella tjänsterna planerar, leder och genomför du undervisning i första hand på kandidatprogrammet i GDK men även i förekommande fall på avdelningens andra utbildningar. Samverkan med lärare och forskare inom andra relevanta områden vid universitetet är ett naturligt inslag i arbetet.

Vi ser att du har pedagogisk skicklighet och kan undervisa både på svenska och engelska.
För tjänsten som universitetsadjunkt krävs en magisterexamen eller motsvarande kompetens.
För tjänsten som universitetslektor krävs doktorsexamen eller motsvarande kompetens.

Yrkeserfarenhet inom visuell kommunikation och/eller grafisk design är starkt meriterande, liksom ett gott branschkunnande och aktiva branschnätverk i relation till svenska eller skandinaviska förhållanden.

För mer information och ansökan senast 31 augusti 2022 se länk till respektive tjänst nedan:

Universitetslektor i Visuell kommunikation med inriktning mot grafisk design

Universitetsadjunkt i Visuell kommunikation med inriktning mot grafisk design

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt
Annons

Ska sälja tryckeriet efter bara några år i branschen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Namn- och ägarbyte på mindre tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lanserar taktila skyltar

Skyltmax berättar att man nu har lanserat taktila skyltar i sitt sortiment. Detta gör man för att det är ”en efterfrågad produkt som kompletterar företagets tidigare sortiment”.

– För oss är det viktigt att göra skyltar som är tillgängliga för alla. Det är dessutom en mycket efterfrågad produkt bland våra kunder säger produktionschef Andreas NeanderSkyltmax.

En taktil skylt är att hjälpmedel som möjliggör information via både syn och känsel. Allmänna platser och publika lokaler ska enligt lag vara tillgängliga för alla. Informationen skrivs ut i punktskrift, även kallat braille och det finns speciella standarder man följer vid tillverkning.

Läs också: TMG lanserar nischad e-handel för skyltar

– Våra taktila skyltar består av ett akrylmaterial som är reptåligt och har en fin yta. Detta är extra viktigt då skyltarna läses av via både känsel och syn, berättar Andreas vidare.

Skyltarna tillverkas enligt riktlinjer i Svensk standard SS 30600:2015 och följer punktskriftsnämndens skrivregler för punktskrift.

Signmax, bolaget bakom Skyltmax, har idag 69 anställda och omsatte 122 miljoner kronor under helåret som slutade sista april 2021. Bolagets huvudkontor och produktion ligger i Landvetter utanför Göteborg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Se ”pilotavsnittet” av Branschkollen här – ny videopodd från Branschkoll

BLOGG: Här kommer en sommarhälsning från Branschkolls redaktion med en nyhet inför hösten.

Vi har under en tid diskuterat hur vi kan dela innehållet på Branschkoll i fler kanaler och landat i att en videopodd är ett kul och bra alternativ.

Tanken är att Branschkolls redaktörer ska diskutera aktuella händelser inom print, promotion och pack en gång varje månad.

”Tanken var aldrig att publicera”

I veckan gjorde vi ett test – ett Pilotavsnitt – och tanken var inte att publicera det. Det är en hel del jobb kvar med innehållet, strukturen, grafiken och övergångar. Men vi tycker att vi kom rätt så nära känslan som vi tänkt oss – och därför kan du nu se det allra första avsnittet nedan.

Som du ser presenterar vi också några av våra partners – de som har våra större annonsformat på branschkoll.se – och tanken är också att skapa nya möjligheter för företag att synas även i det här nya formatet.

Som sagt – ett första pilotavsnitt för att testa konceptet. I höst drar vi igång på riktigt med ett slipat upplägg, bättre grafik och schyssta övergångar :-). Hör gärna av dig med feedback – så kan vi göra detta så bra som möjligt!

redaktionen@branschkoll.se
Annons
Annons
Annons
Annons