Liketoppen #2: Paraply i solsken

Veckans nummer 1 på Liketoppen är Tack Presentreklam som visar upp ett paraply från sin leverans till telefonförsäljare-företaget Slipparinga. Det är en härlig bild som tydligt fångar känslan av att göra en bra leverans, och som drog till sig 48 gilla-markeringar.

Enligt vår ”algoritm” så skulle Daily Promotion vunnit igen med 33 procent interaktion på en bild, men vi har tagit ett beslut på redaktionen om att det inte ska gå att vinna två veckor i rad. Vidare så ser vi dessutom över hur vinnaren utses och kommer göra kontinuerliga justeringar för att Liketoppen ska bli jämn och framförallt erbjuda mångfald.


Liketoppen korar varje vecka det inlägg på Instagram under taggarna #produktmedia & #profilreklam som haft mest procentuell interaktion. Interaktionen mäts genom att dela antalet gilla-markeringar med antalet följare och mätperioden är måndag-söndag under förgående vecka. Om du vill få ta del av nyheter och information bakom kulisserna bör du överväga att följa Branschkoll Promotion på Instagram, du hittar oss på @promotionkoll

Annons

Coca-Cola i Sverige byter till återvunnen plast

Förnybar el och delning av utsläppsdata är några av kraven man nu ställer på sina underleverantörer.

Förra året blev Sveriges Coca-Colas första marknaden i världen där företaget gick över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade PET-portföljen. Nu byts även plastfilmen runt alla stora flaskor i fyrpack ut till 100 procent återvunnen plast, skriver man i ett pressmeddelande.

Coca-Cola skriver att man arbetar ”för en värld utan avfall”. Och som en del i detta arbete, med målet att komma ned till noll utsläpp av växthusgaser 2040, tas nu ytterligare ett steg. Under första halvåret i år går Coca-Cola i Sverige över till återvunnen plastfilm (PELD) på alla fyrpack för flaskor över 1,5 liter.

– Plast är ett effektivt förpackningsmaterial förutsatt att det samlas in och återanvänds så att inget blir till skräp. Coca‑Cola i Sverige vill vara med och bidra till omställningen mot en cirkulär ekonomi. Nu tar vi ett stort steg när vi som första marknad i världen går över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade portföljen, säger Sofie Eliasson Morsink, vd Coca‑Cola European Partners Sverige AB

Krav på underleverantörer

Eftersom drygt 90 procent av utsläppen uppstår i scope 3 (indirekta utsläpp som uppstår i värdekedjan, både uppströms och nedströms) måste leverantörer mobiliseras och nära samarbeten inledas. Coca-Cola uppger att man för att nå netto noll 2040 är målet att 100 procent av de strategiska leverantörerna ska ”sätta vetenskapligt baserade reduktionsmål och använda 100 procent förnybar el till 2023 samt dela data för sina utsläpp av växthusgaser”.

Läs mer om Coca-Colas klimatmål här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stabilt år för Promotionhuset

redaktionen@branschkoll.se
Annons

NWP-ÅF vinner upphandlingar på löpande band – fyra bara i år

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu ett universitet på jakt efter produktmedia – maxvärde 10 miljoner kronor

redaktionen@branschkoll.se
Annons