Lexit Group investerar i digitaltryck för etikettproduktion

Pressmeddelande 2011-04-21

Lexit Group fortsätter sina satsningar inom digital etikettproduktion. Landets första HP Indigo WS6000 kommer att rymmas i företagets nya lokaler på 3.500 kvm i Mölnlycke, Göteborg.

– Vi ser en fortsatt utveckling då de mindre upplagorna blir allt fler till antalet. Samtidigt upplever vi att vi vill utöka våra möjligheter att svara upp till kundernas behov av kreativa och flexibla lösningar med korta ledtider. Kunder inom livsmedels- och kemteknisk industri lägger stor fokus på varumärkesprofilering med hjälp av etiketter. Slaget om slutkunden sker allt oftare vid butikshyllan. Det måste vi kunna svara upp till, berättar Lotta Samuelsson, platschef.

Pressmeddelande 2011-04-21 Lexit Group fortsätter sina satsningar inom digital etikettproduktion. Landets första HP Indigo WS6000 kommer att rymmas i företagets nya lokaler på 3.500 kvm i Mölnlycke, Göteborg. – Vi ser en fortsatt utveckling då de mindre upplagorna blir allt fler till antalet. Samtidigt upplever vi att vi vill utöka våra möjligheter att svara upp…

– Vi installerade vår första digitala press, en HP Indigo 4000, för två år sedan. Då vi såg den digitala etikettproduktionens explosiva och lönsamma framfart ville vi förstås lära oss och ta del av den. Break-even för upplagorna blir allt högre i den digitala världen, så det råder ingen tvekan om att detta är en lönsam väg att gå. I vår nya HP Indigo WS6000 ligger break-even runt ca 4.000 löpmeter. Det skapar en hel del nya möjligheter för oss, menar Arvid Hansen-Øvre, VD, Lexit Group.

Hos Lexit har det mycket snart visat sig att allt fler upplagor har kunnat lyftas ur företagets UV-flexopress som arbetar sida vid sida med den digitala offsetparken. Detta har frigjort maskintid för de riktigt stora upplagorna och i takt med det har den totala produktionen kunnat höjas och optimeras allt mer.

– Idag är en allt större del av alla tryckjobb mer lönsamma digitalt än konventionellt. Därför känns det oerhört bra att kunna presentera en ny generation pressar som erbjuder markant ökade hastigheter med en oslagbar lönsamhet i allt större serier. Dessutom med samma höga kvalitet. Vi glädjs med Lexit Group och följer deras framgångar med stort intresse, säger Jan-Olof Jungersten, Visutech.

Den dryga fördubblingen av de digitala volymerna de senaste åren ger oss en god bild av framtiden.

– Vi växer snabbt inom digital etikettproduktion i Sverige. Vi kan tydligt se att det vi nu kan göra med den modernaste maskinparken bestående av så väl konventionell som digital utrustning verkligen rustat oss för en optimerad produktion långt framöver, avslutar Arvid Hansen-Øvre, VD vid Lexit Group.

Om Lexit Group

Lexit Group, med sitt säte i Norge, är en av Skandinaviens största leverantörer av etiketter till livsmedels- eller kemteknisk industri. Företaget omsatte 210 MSEK år 2010. Företagets huvudkontor för den svenska marknaden finns i Mölnlycke Företagspark, Göteborg. Företaget verkar främst inom etikettproduktion, skrivarsystem, automatisk märkning, datafångst och service.

Annons

Posterföretag i konkurs

Andra aktörer ser fortsatt positiv utveckling i nischen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Naturvårdsverkets fakta om plast – och hur den kan hanteras bättre

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast

IVL har på uppdrag av Naturvårdsverket tagit fram en checklista på hur företag jobba smartare med plast.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt samarbete ska få fler att panta sina förpackningar

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower

Förpackningsinsamlingen, FTI, har inlett ett samarbete med återvinningsappen Bower med målet att ännu fler förpackningar ska lämnas till återvinning.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ketchup i pappersflaska

Kraft Heinz Company har aviserat att de startar ett samarbete med förpackningsutvecklaren Pulpex för att tillsammans ta fram en träfiberbaserad flaska för Heinz ketchup.

Denna flaska är en del i arbetet för företaget att uppnå målet att alla förpackningar ska vara helt återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara senast 2025. Förutom detta så har företaget målet att vara nettonollutsläppare av växthusgaser senast 2050, säger man i ett pressmeddelande.

– Förpackningsavfall är en utmaning som vi alla måste göra vårt bästa för att ta itu med. Det är därför vi är fast beslutna att vidta åtgärder för att ta fram hållbara förpackningslösningar för våra varumärken. Den nya flaskan är ett exempel på hur vi tillämpar kreativitet och innovation för att utforska nya metoder för att förse konsumenterna med hållbara förpackningar, säger Kraft Heinz vd Miguel Patricio.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sex hållbarhetsrapporter från förpackningsbranschen

Hållbarhetsrapporten, där man öppet delar med sig av framsteg (och motgångar) i sitt hållbarhetsarbete, håller på att bli standard för alla företag. För att du ska kunna inspireras och lära av kollegor i branschen har vi här samlat sex förpackningsföretags rapporter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får stöd för att utveckla PFAS- och plastfria livsmedelsförpackningar

Vinnova går in med pengar.

redaktionen@branschkoll.se

Framtidens förpackning ska utnyttja naturens uppfinningsrikedom

Ämnen i artikeln: Pida

It’s a Wild Life! Det är dags för Pida och i år ska deltagarna hämta inspiration från naturen.

It’s a Wild Life! är temat för Billerudkorsnäs designtävling Pida 2022, där 350 designelever från sju länder gör sitt bästa för att inspirera och imponera med egna tolkningar av vad förpackningsdesign kan lära av naturen.

Pidas idé är att lyfta fram unga, nytänkande talanger för att främja hela förpackningsindustrins utveckling.

It’s a Wild Life är ett tema som uppmuntrar deltagarna att utforska naturens egen uppfinningsrikedom, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard på Billerudkorsnäs som arrangerar Pida. De får hitta egna sätt att använda sig av de vackra och sinnrika lösningar som finns överallt i naturen när det gäller former, mönster, funktioner och hållbarhet.

Packaging Impact Design Award (PIDA) har sedan starten 2005 engagerat tusentals designelever över hela världen. Lokala event kommer att ske under maj och juni och en internationell vinnare kommer att krönas vid den förpackningsmässan Luxe Pack Monaco den 3 oktober 2022.

Mer information om Pida 2022 finns här.

– Vi skapade PIDA för att röra om i grytan och utmana inom förpackningsbranschen, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs. Och det tycker vi att vi lyckats med. PIDA är en frisk fläkt för hela branschen, och eleverna överträffar sig själva år efter år, säger hon i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Pida
redaktionen@branschkoll.se

Pacson rekryterar nyckelpersoner inom hållbarhet

Ämnen i artikeln: Pacson

Sedan några veckor tillbaka är Henric Wahlgren och Henri Waher på plats hos på Pacson.

Henric kommer senast från en tjänst som projektledare hållbar utveckling på Södra Munksjön Utveckling och blir ny hållbarhetsstrateg hos Pacson.

Henri rekryterades från AW technologies där han varit projektledare kvalitetsutveckling och går in i en roll som kvalitetsansvarig på Pacson, enligt ett linkedininlägg.

Ämnen i artikeln: Pacson
redaktionen@branschkoll.se

Finsk förpackningstryckare investerar i tiofärgare

Ämnen i artikeln: Walki

En tiofärgs flexopress med 1.600 mm bredd.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se

E-handlare i försök att skippa kartongförpackningen

Målet med projektet är en förpackningslös leverans.

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]