Lexit Group investerar i digitaltryck för etikettproduktion

Pressmeddelande 2011-04-21

Lexit Group fortsätter sina satsningar inom digital etikettproduktion. Landets första HP Indigo WS6000 kommer att rymmas i företagets nya lokaler på 3.500 kvm i Mölnlycke, Göteborg.

– Vi ser en fortsatt utveckling då de mindre upplagorna blir allt fler till antalet. Samtidigt upplever vi att vi vill utöka våra möjligheter att svara upp till kundernas behov av kreativa och flexibla lösningar med korta ledtider. Kunder inom livsmedels- och kemteknisk industri lägger stor fokus på varumärkesprofilering med hjälp av etiketter. Slaget om slutkunden sker allt oftare vid butikshyllan. Det måste vi kunna svara upp till, berättar Lotta Samuelsson, platschef.

Pressmeddelande 2011-04-21 Lexit Group fortsätter sina satsningar inom digital etikettproduktion. Landets första HP Indigo WS6000 kommer att rymmas i företagets nya lokaler på 3.500 kvm i Mölnlycke, Göteborg. – Vi ser en fortsatt utveckling då de mindre upplagorna blir allt fler till antalet. Samtidigt upplever vi att vi vill utöka våra möjligheter att svara upp…

– Vi installerade vår första digitala press, en HP Indigo 4000, för två år sedan. Då vi såg den digitala etikettproduktionens explosiva och lönsamma framfart ville vi förstås lära oss och ta del av den. Break-even för upplagorna blir allt högre i den digitala världen, så det råder ingen tvekan om att detta är en lönsam väg att gå. I vår nya HP Indigo WS6000 ligger break-even runt ca 4.000 löpmeter. Det skapar en hel del nya möjligheter för oss, menar Arvid Hansen-Øvre, VD, Lexit Group.

Hos Lexit har det mycket snart visat sig att allt fler upplagor har kunnat lyftas ur företagets UV-flexopress som arbetar sida vid sida med den digitala offsetparken. Detta har frigjort maskintid för de riktigt stora upplagorna och i takt med det har den totala produktionen kunnat höjas och optimeras allt mer.

– Idag är en allt större del av alla tryckjobb mer lönsamma digitalt än konventionellt. Därför känns det oerhört bra att kunna presentera en ny generation pressar som erbjuder markant ökade hastigheter med en oslagbar lönsamhet i allt större serier. Dessutom med samma höga kvalitet. Vi glädjs med Lexit Group och följer deras framgångar med stort intresse, säger Jan-Olof Jungersten, Visutech.

Den dryga fördubblingen av de digitala volymerna de senaste åren ger oss en god bild av framtiden.

– Vi växer snabbt inom digital etikettproduktion i Sverige. Vi kan tydligt se att det vi nu kan göra med den modernaste maskinparken bestående av så väl konventionell som digital utrustning verkligen rustat oss för en optimerad produktion långt framöver, avslutar Arvid Hansen-Øvre, VD vid Lexit Group.

Om Lexit Group

Lexit Group, med sitt säte i Norge, är en av Skandinaviens största leverantörer av etiketter till livsmedels- eller kemteknisk industri. Företaget omsatte 210 MSEK år 2010. Företagets huvudkontor för den svenska marknaden finns i Mölnlycke Företagspark, Göteborg. Företaget verkar främst inom etikettproduktion, skrivarsystem, automatisk märkning, datafångst och service.

Annons

Efterbehandlingsbolag har avslutat sin rekonstruktion

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny digital tonerpress i formatet B2+

Fujifilm Revoria B2
Ämnen i artikeln: Fujifilm

Kan trycka på båda papper och kartong.

Ämnen i artikeln: Fujifilm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De är Sveriges snålaste (och mest generösa) regioner beträffande julgåvan

Ämnen i artikeln: Julgåvapresentkort

En sammanfattning av Sveriges mest ”snåla” och generösa kommuner beträffande julgåvan.

Ämnen i artikeln: Julgåvapresentkort
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokslutsfest – flera tongivande produktmediaaktörer har kommit in med siffror för 2022

Nu har det börjat droppa in siffror för bolag i branschen fram till så sent som augusti 2022. Den gemensamma nämnaren är att omsättningen i stort sett är tillbaka eller överträffar den man hade före pandemin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Clipper inleder samarbete med plattform för hållbarhets-ranking

Ämnen i artikeln: Clipper
Ämnen i artikeln: Clipper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Anklagad för sexuellt ofredande – lämnar NWGs styrelse och flera andra uppdrag

Ämnen i artikeln: NWG
Ämnen i artikeln: NWG
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Blåkläder partner till Handbolls-VM

Ämnen i artikeln: Blåkläder

Internationella Handbollsförbundet och Blåkläder har tecknat ett flerårigt avtal därBlåkläder blir officiell partner tillHandbolls-VM.

– Handbolls-VM har visat sig vara en unik möjlighet att aktivera vårt varumärke i ett sammanhang där många av våra kunder redan finns. Handboll är en ärlig, rolig och intensiv sport med en växande global gemenskap, och vi är därför mycket stolta över att ha inlett detta nära samarbete med den internationella organisationen bakom sporten, säger Peter Mönhage, Sverigechef på Blåkläder, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Blåkläder
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Blåkläder ett av 17 nya varumärken hos Unitedprofile

Ämnen i artikeln: BlåkläderUnitedprofile

Unitedprofile och Skydda fördjupar sitt samarbete, 17 nya workwear-varumärken och över 1.000 nya yrkepsprodukter lanseras på Unitedprofiles plattform.

Bland de varumärken som nu tillkommer finns bland annat Blåkläder, Björn Borg, och Zoll.Unitedprofile och Skydda började samarbeta i juni, något som sägs mottagits väl av kunderna och nu fördjupar man alltså det samarbetet.

– Med Skyddas kunskap om både säkerhet, produkter och slutanvändare garanterar vi att erbjuda ett heltäckande sortiment inom alla våra produktkategorier. Det innebär att ett urval av de bästa produkterna från respektive varumärke finns inom Skyddas utbud. Vi ser en stor potential i Unitedprofile som tjänst. Enkelheten består i att våra produkter når fler återförsäljare och i sin tur når fler slutkunder. Det gör att vi kan göra de svenska arbetsplatserna ännu säkrare, säger Johan Törnblad, vd för Skydda i Sverige AB.

Blåkläder hos Unitedprofile

Blåkläder är ett av de varumärken som Skydda nu lanserar. Alla återförsäljare som valt eller väljer att aktivera Skydda som leverantör får nu tillgång till ett brett utbud av arbetskläder via Unitedprofile. Blåkläder tillsammans med L.Brador lägger en stabil grund för detta, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

– Vi är väldigt nöjda med det fina samarbetet med Skydda och det är så positivt att de nu väljer att lägga i nästa växel. Vi vet att det här är en fantastisk nyhet bland våra återförsäljare, vilka nu är ännu ett steg närmare att bli totalleverantör till sina kunder, säger Jesper Löfgren, leverantörsansvarig på Unitedprofile.

Samtliga varumärken som Skydda nu introducerar är Blåkläder, Björn Borg, Zoll, Speedglas, Akla, Grundéns, MCS, Sterisol, Sulman, Suprabeam, Tychem, Tyvek, Adapt, Ansell, Dunlop och Ear.

Ämnen i artikeln: BlåkläderUnitedprofile
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Procurator öppnar ny butik i Sundsvall

Ämnen i artikeln: Procurator

Procurator öppnar den 13 december en ny butik iSundsvall trots ”en allt mer digitaliserad värld”.

Mikael Östbring med titeln Head of Stores berättar om bolagets satsning på ett större butiksnät.

Vi har ett brett och komplext sortiment som vi vill att våra kunder ska få ta del av på enklaste och bästa sätt. I butiken får kunden möjligheten att se produkten på nära håll och få en bra kundupplevelse. Produkter som exempelvis skor vill kunden gärna prova innan sitt beslut för att se till att de passar både arbetsmiljön och bäraren på bästa sätt, säger Mikael Östbring i ett pressmeddelande.

Hur ser du på butiksöppningen i Sundsvall?

– Precis som i resterande delar av den norrländska kusten växer Sundsvall som stad och ett större antal nya bolag inom industrin är på väg att etablera sig i området. Procurator vill vara en del i att hjälpa orten utvecklas i den takt som planeras. Vi ser det även som en stor möjlighet för oss att stärka vår fysiska närvaro för våra kunder i Sundsvall avslutar Östbring.

Ämnen i artikeln: Procurator
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nomineringarna öppna till Produktmediabiet

Ämnen i artikeln: SBPR

Tävlingen Produktmediabiet (tidigare Promotionbiet) tar nu emot nomineringar för årets upplaga. Pristutdelning kommer ske på branschfesten den 18 januari på Elite Stora Hotellet, Jönköping.

Det går att nominera i följande kategorier:

  • Årets Leverantör 2022
  • Årets Återförsäljare 2022
  • Årets Förädlare 2022
  • Årets Kampanj 2022
  • Årets Hållbarhetspris 2022

Nomineringen sker via mail till info@sbpr.se. Ange kategori i ämnesrutan på mailet. Alla nomineringar hanteras med sekretess och hanteras endast av juryn.

Nomineringar skall vara inne på info@sbpr.se senast 15/12 2022.

Ämnen i artikeln: SBPR
redaktionen@branschkoll.se
Annons