Logga in

Lessebo ökar kapaciteten – nya produkter för förpackningar och trycksaker som ska sticka ut

22 november, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Lessebo lanserar flera nya produkter – bland annat papper med präglat mönster och infärgad well. Välj bland över 150 olika mönster och valfri Lessebo-färg.

Svenska Lessebo har medvind – satsar på ökad produktion och nya produkter för den grafiska marknaden med infärgad well och präglade mönster.

Lessebo Bruk växlar upp produktionen och ökar kapaciteten från 100 till 150 ton per dygn. Bruket producerar nu i samtliga maskiner dygnet runt, alla dagar i veckan och den totala kapaciteten uppgår till 48.000 ton per år.

– Vi har arbetat intensivt med ett flertal förbättringar i våra pappersmaskiner, samt utbildat 15 nyanställda operatörer som gör att vi kan växla upp till fulla skift, säger vd Eric Sigurdsson i en kommentar. 

Svart och vit infärgad well i tre varianter – finns också att beställa i valfri Lessebo-färg.

Enfärgad well för lyxförpackningar

Samtidigt så lanserar man nu ett par nyheter med genomfärgad well för förpackningar. Denna tillverkas av Lessebos egna premiumpapper som finns i en lång rad olika färger.

– Vi har nu arbetat fram ett koncept för genomfärgad well. F- och E-Flute som består av vårt premiumpapper i tre skikt framför allt avsett för ”luxury packaging” – kvalitén har rönt stort intresse runt om i Europa, berättar Tobi Svensson för Branschkoll.

Svart och vit infärgad well finns på lager. Vill man ha någon av brukets andra färger så finns de att beställa men då krävs en minimivolym på runt 10.000 ark.

– Efter hand kommer det finnas fler färger på lager av den nya wellen, säger Tobi Svensson.

Vill man ha en helt egen färg går det bra också men med en minimivolym på 10 ton – motsvarande cirka 40.000 ark.

150 präglade mönster

Under första halvåret 2019 kommer man dessutom att kunna erbjuda utsidan av wellen i präglat utförande. Det kommer att finnas tio standardutföranden men också möjlighet för ytterligare cirka 150 olika mönster efter beställning. 

Dessa präglingar går också att få enbart som papper och i valfri färg.

Nyrekryteringar

Under året har man tagit in både ny vd i Eric Sigurdsson och Johan Pleijel som ny produktionschef. Båda kommer från fordonsindustrin med erfarenhet inom inom effektivisering av produktion. Carina Jensen som tidigare arbetat med företagets exportförsäljning är nu marknadschef.

Lessebo färgar papper i många olika färger (Bild: Lessebo)

Hur ser en förpackning ut 2030?

I årets PIDA-tävling, en förpackningstävling som arrangeras av Billerudkorsnäs, så har studenter på designhögskolor i Frankrike, Tyskland, Sverige och UK fått i uppdrag att ta fram ett förslag på hur en ”spännande och hållbar” förpackning kommer se ut år 2030. (mer…)

Installerar 50-meters offsetpress med rullmatning

Klaus Sauer är vd för Saxoprint som investerar tungt i ny teknik för att kunna vara billigast på marknaden.

Tyska online-tryckeriet Saxoprint (en del av Cewe) installerade i januari världens första Heidelberg Speedmaster XL162-8P med rullmatningstekniken Cutstar. Storleken på både pressen och företaget ger perspektiv.

Stor tryckeriupphandling avgjord – men få vinnare

Få vinnare i upphandlingshärvorna – allt högre kostnader att vara med i ”spelet”.

En av världens vackraste böcker är tryckt i Göteborg

Göteborgstryckeriet och deras ”Hybrid Print Technology” har gett utdelning . (Bild: Göteborgstryckeriet)

Världens vackraste böcker 2019 är utsedda. Bland pristagarna finns en svensk bok – tryckt av Göteborgstryckeriet. (mer…)

Fem intressanta företagsbesök på Print Next 19 – ”begränsat antal platser”

Ta chansen att besöka Brandfactorys nya och samordnade anläggning i Farsta, SDK DR Service som nyligen köpte Ranhammar, Arkitektkopias huvudenhet i Stockholm med bland annat 3D-print, ”action marketing”-tryckeriet Realtryck och Visual Art som är visionärer inom digitala skyltar.  (mer…)

Tierps Tryckeri digitaliserar – så här startade resan

Håkan Monfors och Peter Agell på Tierps Tryckeri tillsammans med Niclas Wahlgren från Gibon i Gävle och Mikael Pettersson och Roy Spennare på Konica Minolta.

Våren 2018 anställde familjeägda Tierps Tryckeri Håkan Monfors som ny extern vd. Uppdraget var att modernisera företaget och ta det in i en digital framtid – vilket nio månader senare har resulterat i det offensiva beslutet att ersätta sin offsetpress mot en digital tryckpress. (mer…)

Trycksaker och produktmedia – bland Europas snabbast växande företag

E-handel av trycksaker och produktmedia växer kraftigt och två av bolagen i branschen är bland de snabbast växande i Europa just nu och på den svenska marknaden finns en del av tillväxten. Flera svenska bolag i kommunikationsbranschen tar sig också in på årets lista.

Justnu-ägare köper broker – nybildade Brover Group gör sitt första förvärv

Alldeles nyligen skrev vi om att Brover Group bildats ur Justnus moderbolag som ett investment-bolag i grafisk bransch. Nu annonserar bolaget sitt första förvärv.  (mer…)

Investerar 5 miljoner i offset – ska bli störst i Norrland

Lennie Nylén vd Arkitektkopia i Umeå till vänster och till höger Per Lundberg, vd på Lundbergs Grafiska, som levererar tryckpressen.

Arkitektkopia i Umeå har investerat i en offsetpress för att kunna möta efterfrågan från kunderna. (mer…)