Logga in

Lessebo ökar kapaciteten – nya produkter för förpackningar och trycksaker som ska sticka ut

22 november, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Lessebo lanserar flera nya produkter – bland annat papper med präglat mönster och infärgad well. Välj bland över 150 olika mönster och valfri Lessebo-färg.

Svenska Lessebo har medvind – satsar på ökad produktion och nya produkter för den grafiska marknaden med infärgad well och präglade mönster.

Lessebo Bruk växlar upp produktionen och ökar kapaciteten från 100 till 150 ton per dygn. Bruket producerar nu i samtliga maskiner dygnet runt, alla dagar i veckan och den totala kapaciteten uppgår till 48.000 ton per år.

– Vi har arbetat intensivt med ett flertal förbättringar i våra pappersmaskiner, samt utbildat 15 nyanställda operatörer som gör att vi kan växla upp till fulla skift, säger vd Eric Sigurdsson i en kommentar. 

Svart och vit infärgad well i tre varianter – finns också att beställa i valfri Lessebo-färg.

Enfärgad well för lyxförpackningar

Samtidigt så lanserar man nu ett par nyheter med genomfärgad well för förpackningar. Denna tillverkas av Lessebos egna premiumpapper som finns i en lång rad olika färger.

– Vi har nu arbetat fram ett koncept för genomfärgad well. F- och E-Flute som består av vårt premiumpapper i tre skikt framför allt avsett för ”luxury packaging” – kvalitén har rönt stort intresse runt om i Europa, berättar Tobi Svensson för Branschkoll.

Svart och vit infärgad well finns på lager. Vill man ha någon av brukets andra färger så finns de att beställa men då krävs en minimivolym på runt 10.000 ark.

– Efter hand kommer det finnas fler färger på lager av den nya wellen, säger Tobi Svensson.

Vill man ha en helt egen färg går det bra också men med en minimivolym på 10 ton – motsvarande cirka 40.000 ark.

150 präglade mönster

Under första halvåret 2019 kommer man dessutom att kunna erbjuda utsidan av wellen i präglat utförande. Det kommer att finnas tio standardutföranden men också möjlighet för ytterligare cirka 150 olika mönster efter beställning. 

Dessa präglingar går också att få enbart som papper och i valfri färg.

Nyrekryteringar

Under året har man tagit in både ny vd i Eric Sigurdsson och Johan Pleijel som ny produktionschef. Båda kommer från fordonsindustrin med erfarenhet inom inom effektivisering av produktion. Carina Jensen som tidigare arbetat med företagets exportförsäljning är nu marknadschef.

Lessebo färgar papper i många olika färger (Bild: Lessebo)

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)

Intensifierar lobbyarbetet mot Postnord och Strålfors – ”kräver rättning i ledet”

Dagens Industri den 13 juni 2019.

Grafiska Företagen fortsätter tillsammans med Citymail och 21 Grams att kritiserar Postnord för att utnyttja sin dominerande ställning. (mer…)

Drupa gör storsatsning på 3D-print

80 seminarier och massor av inspiration inom 3D-print.

Nytt svenskt papper – av 100% returfiber

Ett nytt och helt returfiberbaserat papper i premiumkvalitet.

API sätter fart på Gelatos tillväxt – flera nya kunder uppkopplade

”Framtiden är individanpassade trycksaker som levereras vid behov med lokal produktion och leverans”. (mer…)

Broker tar in 3 miljoner dollar i tillväxtkapital

”Vi kan göra samma sak för print-on-demand-industrin som Airbnb gjorde för reseindustrin”. Global printaktör tar in nytt kapital.

Tryckeri-startup tar in 18 miljoner euro till internationell expansion

Kommer också till Sverige.