Logga in

Lessebo ökar kapaciteten – nya produkter för förpackningar och trycksaker som ska sticka ut

22 november, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Lessebo lanserar flera nya produkter – bland annat papper med präglat mönster och infärgad well. Välj bland över 150 olika mönster och valfri Lessebo-färg.

Svenska Lessebo har medvind – satsar på ökad produktion och nya produkter för den grafiska marknaden med infärgad well och präglade mönster.

Lessebo Bruk växlar upp produktionen och ökar kapaciteten från 100 till 150 ton per dygn. Bruket producerar nu i samtliga maskiner dygnet runt, alla dagar i veckan och den totala kapaciteten uppgår till 48.000 ton per år.

– Vi har arbetat intensivt med ett flertal förbättringar i våra pappersmaskiner, samt utbildat 15 nyanställda operatörer som gör att vi kan växla upp till fulla skift, säger vd Eric Sigurdsson i en kommentar. 

Svart och vit infärgad well i tre varianter – finns också att beställa i valfri Lessebo-färg.

Enfärgad well för lyxförpackningar

Samtidigt så lanserar man nu ett par nyheter med genomfärgad well för förpackningar. Denna tillverkas av Lessebos egna premiumpapper som finns i en lång rad olika färger.

– Vi har nu arbetat fram ett koncept för genomfärgad well. F- och E-Flute som består av vårt premiumpapper i tre skikt framför allt avsett för ”luxury packaging” – kvalitén har rönt stort intresse runt om i Europa, berättar Tobi Svensson för Branschkoll.

Svart och vit infärgad well finns på lager. Vill man ha någon av brukets andra färger så finns de att beställa men då krävs en minimivolym på runt 10.000 ark.

– Efter hand kommer det finnas fler färger på lager av den nya wellen, säger Tobi Svensson.

Vill man ha en helt egen färg går det bra också men med en minimivolym på 10 ton – motsvarande cirka 40.000 ark.

150 präglade mönster

Under första halvåret 2019 kommer man dessutom att kunna erbjuda utsidan av wellen i präglat utförande. Det kommer att finnas tio standardutföranden men också möjlighet för ytterligare cirka 150 olika mönster efter beställning. 

Dessa präglingar går också att få enbart som papper och i valfri färg.

Nyrekryteringar

Under året har man tagit in både ny vd i Eric Sigurdsson och Johan Pleijel som ny produktionschef. Båda kommer från fordonsindustrin med erfarenhet inom inom effektivisering av produktion. Carina Jensen som tidigare arbetat med företagets exportförsäljning är nu marknadschef.

Lessebo färgar papper i många olika färger (Bild: Lessebo)

De bygger Tetra Paks första digitalpress – produktanpassning, kundinteraktion och spårbarhet i fokus

Tetra Pak tar ett stort steg när de nu börjar utforska den digitala trycktekniken för sina dryckesförpackningar. (mer…)

Modegigant teamar upp med heta Sulapac – ska ersätta plastförpackningar

Nyligen skrev vi om Sulapacs nedbrytbara sugrör – nu inleder de ett samarbete med det globala mode- och skönhetsvarumärket Chanel. (mer…)

De blir Svenska Fotbollförbundets tryck- och logistikpartner inom merchandise, profil och evenemang

(Bild: Pressbild)

Promotionbolaget kommer vara en central samarbetspartner i att utveckla och marknadsföra fotbollsförbundets merchandise, profilprodukter och evenemangsprofilering. (mer…)

Europeiskt onlinetryckeri startar webbshop för produktmedia – ”trycksaken är den bästa annonsen”

Den digitala printerjätten har nosat på produktmedia ett tag, men nu kliver de in med bägge fötterna. 

Allt fler vill ta pauser från det digitala – hjälp människor att koppla av

Två av tre vill ha obligatoriska pauser från sina digitala enheter, samtidigt som 1 av 4 från millennie-generationen hellre hade tappat luktsinnet än varit tvungen att sluta använda sina teknikprylar. (mer…)

Rätt förpackning kan reducera klimatpåverkan med 99 procent

Att byta förpackningsmaterial från plast till papper kan reducera klimatpåverkan med upp till 99 procent – förpackningsdesigners kan spara mycket på miljön genom att välja rätt. (mer…)

Stora Enso ansluter till textilprojekt startat av H&M och Ikea

(Bild: Inter IKEA Systems)

Stora Enso ska bygga en demo-anläggning för förvandling av trä till textil.

Självlysande annons i DI Weekend – släck lampan och läs hela budskapet

(Bilder: Skärmdumpar från film Youtube)

I DI Weekend nyligen satsade Volkswagen extra på en annons med självlysande tryckfärg – även omslaget på tidningen använder den självlysande färgen. (mer…)

Etiketter och tryckpapper av gräs

Det nya materialet är till 50 procent gjort av gräs – med bland annat kraftigt minskad vattenåtgång vid tillverkningen. Papperet som lanserades 2017 finns nu också som etikettmaterial.  (mer…)