Logga in

Lessebo ökar kapaciteten – nya produkter för förpackningar och trycksaker som ska sticka ut

22 november, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Lessebo lanserar flera nya produkter – bland annat papper med präglat mönster och infärgad well. Välj bland över 150 olika mönster och valfri Lessebo-färg.

Svenska Lessebo har medvind – satsar på ökad produktion och nya produkter för den grafiska marknaden med infärgad well och präglade mönster.

Lessebo Bruk växlar upp produktionen och ökar kapaciteten från 100 till 150 ton per dygn. Bruket producerar nu i samtliga maskiner dygnet runt, alla dagar i veckan och den totala kapaciteten uppgår till 48.000 ton per år.

– Vi har arbetat intensivt med ett flertal förbättringar i våra pappersmaskiner, samt utbildat 15 nyanställda operatörer som gör att vi kan växla upp till fulla skift, säger vd Eric Sigurdsson i en kommentar. 

Svart och vit infärgad well i tre varianter – finns också att beställa i valfri Lessebo-färg.

Enfärgad well för lyxförpackningar

Samtidigt så lanserar man nu ett par nyheter med genomfärgad well för förpackningar. Denna tillverkas av Lessebos egna premiumpapper som finns i en lång rad olika färger.

– Vi har nu arbetat fram ett koncept för genomfärgad well. F- och E-Flute som består av vårt premiumpapper i tre skikt framför allt avsett för ”luxury packaging” – kvalitén har rönt stort intresse runt om i Europa, berättar Tobi Svensson för Branschkoll.

Svart och vit infärgad well finns på lager. Vill man ha någon av brukets andra färger så finns de att beställa men då krävs en minimivolym på runt 10.000 ark.

– Efter hand kommer det finnas fler färger på lager av den nya wellen, säger Tobi Svensson.

Vill man ha en helt egen färg går det bra också men med en minimivolym på 10 ton – motsvarande cirka 40.000 ark.

150 präglade mönster

Under första halvåret 2019 kommer man dessutom att kunna erbjuda utsidan av wellen i präglat utförande. Det kommer att finnas tio standardutföranden men också möjlighet för ytterligare cirka 150 olika mönster efter beställning. 

Dessa präglingar går också att få enbart som papper och i valfri färg.

Nyrekryteringar

Under året har man tagit in både ny vd i Eric Sigurdsson och Johan Pleijel som ny produktionschef. Båda kommer från fordonsindustrin med erfarenhet inom inom effektivisering av produktion. Carina Jensen som tidigare arbetat med företagets exportförsäljning är nu marknadschef.

Lessebo färgar papper i många olika färger (Bild: Lessebo)

Podd: Han vill omdefiniera tryckindustrin – ”Tillväxtmöjligheterna är enorma”

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning. (mer…)

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som kollegor på tryckeriet, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.

Här är branschens 21 superföretag inom print och promotion

Några av de företag som kvalat in på Bisnodes lista över svenska superföretag.

Branschkoll har ännu en gång gått igenom den långa listan över ”superföretag” och letat upp de bolag som verkar i de branscher vi har koll på så att säga. Hör företagen berätta om vad som står bakom framgångarna.