Lenanders Grafiska fortsätter snabb tillväxt

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Ny Europachef för Circle Printers

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri byter till vindkraft

Ämnen i artikeln: miljö
Ämnen i artikeln: miljö
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kaltes Grafiska köper Xerox digitalpress från Fujifilm

Ämnen i artikeln: FujifilmKaltes GrafiskaXerox

Kaltes Grafiska i Sundsvall investera i en Xerox Color Press 1000 från Fujifilm.
– Den nya maskinen har den en lackfunktion som kan få våra kunders trycksaker att sticka ut lite extra. Ett par röda läppar kan bli knallröda eller till och med få glans. Denna funktion passar utmärkt för detaljer i vykort, broschyrer och årsredovisningar – trycksaker som ska leva längre, säger Helena Kalte, vd.

Som mest har man varit 20 personer men är idag 13 och enligt senaste bokslutet omsatte man 14,2 miljoner kronor.
Kaltes Grafiska är medlemmar i Intercopy-kedjan, som består av tryckerier över hela landet.- Branschen har varit lite tilltufsad de senaste åren, så det är tryggt och bra att ha andra tryckerier som bollplank. Trycksaker kommer alltid att finnas kvar, vi ser ju att tidningar och böcker tappar, men inte reklamtrycket. Det kommer säkert vara en ganska investeringsjobbig period framöver, och man får tänka igenom sina investeringar mer än förut. Ibland hinner man knappt få in en ny maskin förrän det kommer ny teknik.

Kaltes trycker både i offset och digitalt och sedan tidigare använder man Fujifilms arbetsflöde XMF, som nu ska kopplas ihop med den nya digitalpressen.

Förutom trycktjänster har man också uppdrag som inhouse-avdelning med ansvar för dokumenthanteringen på ett företag i Sundsvall.

 

 

Ämnen i artikeln: FujifilmKaltes GrafiskaXerox
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Staten får 12 nya tryckerileverantörer – här är listan och alla poäng

Ämnen i artikeln: KammarkollegietramavtalVHS
Ämnen i artikeln: KammarkollegietramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Printus i avtal med 250 företag

Ämnen i artikeln: BBABPrintus
Ämnen i artikeln: BBABPrintus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mobila medier har gått om tryck i USA

Ämnen i artikeln: Mediestatistik
Ämnen i artikeln: Mediestatistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

E-böcker ökade trefalt 2011

Ämnen i artikeln: e-böckerElib

81.000 e-böcker såldes i Sverige 2011 – det är mer än tre gånger fler än under 2010.

Ämnen i artikeln: e-böckerElib
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elanders köper analysverktyg från Nässjötryckeriet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

AGI köper Svenska Publishing-Priset

Ämnen i artikeln: AGISvenska Publishing-Priset

Förlags- och eventföretaget AGI tar över Svenska Publishing-Priset från Populär Kommunikation som startade tävlingen 1990. Någon information om ekonomisk överenskommelse har inte offentliggjorts.

Populär Kommunikation kommer framöver att vara medarrangör i tävlingen och Björn Karlsson, tävlingens grundare, fortsätter i juryn. Ordförandeskapet lämnas över till AGI och Peter Ollén.

– Den senaste månaden har inneburit en explosion av idéer kring hur tävlingen kan utvecklas, säger AGI:s vd Peter Ollén i ett pressmeddelande. Det finns mängder av tankar i Björns huvud och vår utmaning är att med en större organisation i ryggen kunna hjälpa till att förverkliga många av dem.

2012 kommer tävlingens prisutdelning att kombineras med utställning och seminarier – allt för att inspirera publiceringsbranschen att bli ännu bättre.

– Vi känner en stor ödmjukhet inför uppgiften, säger Johan Fogelström, som blir projektledare för Svenska Publishing-Priset hos AGI. Det är tydligt att behovet av att kommunicera och publicera på många olika sätt ökar. Det kommer också att visa sig i att de två avdelningarna i tävlingen, print respektive digitala medier, kommer att kompletteras med en helt ny avdelning.

Tävlingen Svenska Publishing-Priset kommer att vara öppen för anmälningar undermars till maj 2012. Priset delas ut vid en ceremoni i Berwaldhallen i Stockholm i oktober.

Ämnen i artikeln: AGISvenska Publishing-Priset
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storbildsbolaget köper stort från HP

Ämnen i artikeln: HP ScitexStorbildsbolaget
Ämnen i artikeln: HP ScitexStorbildsbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]