Logga in

”Laserveteran” tar över Epson i Sverige

22 april, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Epson fortsätter arbetet med att stärka sin position på printmarknaden med ”målsättningen att bläckstråletekniken ska konkurrera ut gamla laserskrivare” och rekryterar till uppdraget nu Torbjörn Thyrén som ny Sverigechef.

Med närmare 25 år på Xerox i bagaget är det ”en verklig laser-veteran” som tar över rodret på Epson i Sverige, skriver man i ett meddelande.

– Det var en stor anledning till att det här kändes så lockande. Epson har en stark hållbarhetsprofil och jag som jobbat med laserskrivare under lång tid ser att framtiden finns i bläckstråletekniken. Marknaden är redo för den här förändringen. Vi behöver inte hitta på några nya applikationer, vi behöver bara säkerställa att det görs en analys för att hitta vilken teknik som är bäst lämpad. Det ska bli spännande att vara med på resan, säger Torbjörn Thyrén, Sverigechef på Epson.

Målet framöver är tydligt skriver man: Epson ska fortsätta växa till en ledande spelare på printmarknaden för företag.

– Jag har jobbat inom print i 30 år och tycker fortfarande att det är en rolig bransch. Nu får jag möjlighet att jobba med en betydligt bredare portfölj. Epson arbetar ju inte bara med tryck utan med kommunikation – på papper och andra material, i rörlig bild, i små format och storformat. Den bredden är oerhört viktig, säger Torbjörn Thyrén.

Torbjörn Thyrén tillträdde sin nya tjänst på Epson i Sverige i februari i år.

Brandfactory investerar i skärbord från Zünd

Dennis Hallam (operatör), Daniel Forsgren (teamledare storformat) och Daniel Redner (produktionschef) framför det nya skärbordet. (Bild: Press)

Brandfactory investerade under slutet av 2020 i ett nytt skärbord till sin produktion i Farsta (mer…)

Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon jobbar kontinuerligt med att ta fram smarta lösningar för tryckeriernas efterbearbetning av trycksaker.

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag. (mer…)

Mest lyssnat på Branschkollpodden 2020 – är du vår nästa gäst?

Några av gästerna i Branschkollpodden under 2020.

Tolv branschprofiler gästade Branschkollpodden 2020. (mer…)

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt. (mer…)

Sigtuna Gravyr förvärvar och dubblar kapaciteten

Stärker maskinpark och kundbas genom förvärvet av en kollega.

3 aktörer slås ihop till 1 i Blekinge och flyttar till nya lokaler

Ny logotyp och nytt varumärke för de tre bolagen, som nu blir ett.

Nyligen utsågs man till ”superföretag” – nu flyttar man ihop och skapar ett gemensamt varumärke.

Tillverkat kartong till många klassiska ölunderlägg – Nu avvecklas Värmländska Svanskogs bruk

Tillverkningen flyttas till Tyskland.

Lanserar nytt påkostat inredningsmagasin – TMG Sthlm står för trycket

Tidigare chefredaktör för tidningen Residence, Hanna Nova Beatrice, lanserar inredningstidningen The New Era Magazine.

20 nya HP Indigo i Norden under 2020 – så här har volymerna utvecklats

Johan Gustafsson och Johan Lidström på Visutech.

Visutech, som säljer HP Indigo i Norden, rapporterar om utvecklingen under Coronaåret. 20 nya pressar är hittills sålda i Norden i år och volymerna är på väg tillbaka för civiltryckerierna.