Logga in

”Laserveteran” tar över Epson i Sverige

22 april, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Epson fortsätter arbetet med att stärka sin position på printmarknaden med ”målsättningen att bläckstråletekniken ska konkurrera ut gamla laserskrivare” och rekryterar till uppdraget nu Torbjörn Thyrén som ny Sverigechef.

Med närmare 25 år på Xerox i bagaget är det ”en verklig laser-veteran” som tar över rodret på Epson i Sverige, skriver man i ett meddelande.

– Det var en stor anledning till att det här kändes så lockande. Epson har en stark hållbarhetsprofil och jag som jobbat med laserskrivare under lång tid ser att framtiden finns i bläckstråletekniken. Marknaden är redo för den här förändringen. Vi behöver inte hitta på några nya applikationer, vi behöver bara säkerställa att det görs en analys för att hitta vilken teknik som är bäst lämpad. Det ska bli spännande att vara med på resan, säger Torbjörn Thyrén, Sverigechef på Epson.

Målet framöver är tydligt skriver man: Epson ska fortsätta växa till en ledande spelare på printmarknaden för företag.

– Jag har jobbat inom print i 30 år och tycker fortfarande att det är en rolig bransch. Nu får jag möjlighet att jobba med en betydligt bredare portfölj. Epson arbetar ju inte bara med tryck utan med kommunikation – på papper och andra material, i rörlig bild, i små format och storformat. Den bredden är oerhört viktig, säger Torbjörn Thyrén.

Torbjörn Thyrén tillträdde sin nya tjänst på Epson i Sverige i februari i år.

Stockholmstryckerier flyttar ihop – ”vi skapar ett fantastiskt starkt mediahus”

Nytt verktyg för livscykelanalyser av förpackningar

Ett nytt verktyg från Billerudkorsnäs visar att många företag skulle kunna minska sina förpackningars klimatpåverkan med upp till 50 procent.

Svenska konsumenter vill ha förpackningar av papper

Organisationen Two Sides, som verkar för att främja den grafiska branschen och lyfta papprets hållbarhet, har genomfört en ny omfattade studie där man frågat europeiska konsumenter om deras förpackningspreferenser. (mer…)

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.