Logga in

”Laserveteran” tar över Epson i Sverige

22 april, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Epson fortsätter arbetet med att stärka sin position på printmarknaden med ”målsättningen att bläckstråletekniken ska konkurrera ut gamla laserskrivare” och rekryterar till uppdraget nu Torbjörn Thyrén som ny Sverigechef.

Med närmare 25 år på Xerox i bagaget är det ”en verklig laser-veteran” som tar över rodret på Epson i Sverige, skriver man i ett meddelande.

– Det var en stor anledning till att det här kändes så lockande. Epson har en stark hållbarhetsprofil och jag som jobbat med laserskrivare under lång tid ser att framtiden finns i bläckstråletekniken. Marknaden är redo för den här förändringen. Vi behöver inte hitta på några nya applikationer, vi behöver bara säkerställa att det görs en analys för att hitta vilken teknik som är bäst lämpad. Det ska bli spännande att vara med på resan, säger Torbjörn Thyrén, Sverigechef på Epson.

Målet framöver är tydligt skriver man: Epson ska fortsätta växa till en ledande spelare på printmarknaden för företag.

– Jag har jobbat inom print i 30 år och tycker fortfarande att det är en rolig bransch. Nu får jag möjlighet att jobba med en betydligt bredare portfölj. Epson arbetar ju inte bara med tryck utan med kommunikation – på papper och andra material, i rörlig bild, i små format och storformat. Den bredden är oerhört viktig, säger Torbjörn Thyrén.

Torbjörn Thyrén tillträdde sin nya tjänst på Epson i Sverige i februari i år.

Så här ska Messe Düsseldorf Covidsäkrar Drupa – ansiktsmask blir obligatorisk

(Bild: Drupa)

Drupa gör nu allt för att kunna genomföra mässan.

Heidelberg överger Drupa

Heidelberg ställer in sitt deltagande på Drupa nästa år.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)