Logga in

Lasertryk anställer i Sverige – ska öka farten på ”partnersälj”

22 juni, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Markus Dahlberg ska ansvara för Lasertryks partnerförsäljning via whitelabel-lösningen i Sveirge.

Danska Lasertryk har senaste året förvärvat hela tre tryckerier i Stockholm. Detta skapar helt nya möjligheter på den svenska marknaden med snabbare leveranser och lokal produktion vilket är precis det som kunderna nu kräver allt mer av.

Nu har man gett Markus Dahlberg (LinkedIn), från Östertälje Tryckeri som man nyligen förvärvade, i uppgift att på heltid utveckla den svenska marknaden för det man kallar Whitelabel.

– Det är otroligt viktigt att vi nu har Markus på plats som har förståelsen för den svenska marknaden. Vi har saknat den lokala förankringen tidigare och Markus kommer att kunna hjälpa både befintliga och nya kunder att göra bättre affärer, säger Henrik Frydendahl som är ansvarig för partnerförsäljning på Lasertryk.

Att ha en svensk person som kan systemet är en nyckel till framgång menar Henrik som säger att det har varit svårt att hjälpa kunderna på ett bra sätt från Danmark.

– Jag har jobbat med trycksaker i över 20 år och kan alla delar i processen vilket jag ska använda för att hjälpa kunderna och skapa den trygghet som behövs när man jobba med e-handel av trycksaker, säger Markus Dahlberg.

Egen e-handel

Whitelabel är Lasertryks e-handelslösning som kunderna gör till sin egen, på en egen webbplats. Försäljning och support står kunden för men det är Lasertryk som sköter all IT, produktion och leverans. Dessa lösningar har man senaste åren fullkomligt öst ut på marknaden helt utan kostnad och i Sverige har man idag 200 partners med denna lösning.

– Vi har idag cirka 150 köpande partners och 50 ”sleeping partners” som nu ska aktiveras, säger Henrik Frydendahl.

Viktigt med lokal förankring

Enligt Henrik är svenskarna precis som norrmän och danskar – man vill handla av sig själva. Samtidigt har behovet av kortare leveranstider också ökat senast åren.

– Den överlägset största utmaningen är korta leveranstider – och det har vi löst nu genom att vi har en stark lokal produktion i Sverige, säger Markus Dahlberg.

– Under Coronakrisen har vi sett att trenden med kortare leveranstider accelererat ytterligare, enligt Henrik Frydendahl.

Tryckerier, skyltföretag och återförsäljare

Lasertryks partners är en blandning av tryckerier och skyltföretag som ser att vissa produkter kan produceras och levereras smartare med Lasertryk som partner. Men det är också återförsäljare av till exempel produktmedia som utökar sitt sortiment med trycksaker utan att behöva ha egen produktion. Rena trycksaksbrokers är heller inte ovanliga bland de många partners som man har idag.

– Om Lasertryk är online så är våra partners offline kan man säga. Men med hjälp av oss kan de ta delar av sin försäljning online samtidigt som man fortsätter att hjälpa kunderna med alla de trycksaker som inte är standard och som kräver dialog som man inte har via en e-handel, säger Henrik.

Cirka hälften av Lasertryks kunder i Whitelabel använder lösningen för att göra egna inköp och den andra halvan marknadsför e-handeln direkt mot sina kunder. Detta är något som kunden själv väljer hur man vill jobba – beroende på de egna kunderna.

– Det är i det här gränslandet – mellan online och offline som vi nu kommer kunna hjälpa våra kunder hela vägen på alla sätt som de vill. Nu gör vi enkelt allt det som är standard direkt i e-handeln och det som kräver personlig kontakt kan vi också ta hand om på ett bra sätt, säger Markus.

Nya krav på partners

Tidigare har man inte ställt några krav alls på sina partners vilket har resulterat i ett stort antal partners – men där en del kanske inte satsat helhjärtat på sin lösning med Lasertryk. Men nu kommer man att ställa krav på en årlig volym på 25.000 kronor.

Lasertryks tre tryckerier i Stockholm kommer alla att fortsatt jobba med sina egna namn på marknaden men man bygger en gemensam produktionsanläggning hos EO Grafiska strax söder om Stockholm.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.