Logga in

Lasertryk anställer i Sverige – ska öka farten på ”partnersälj”

22 juni, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Markus Dahlberg ska ansvara för Lasertryks partnerförsäljning via whitelabel-lösningen i Sveirge.

Danska Lasertryk har senaste året förvärvat hela tre tryckerier i Stockholm. Detta skapar helt nya möjligheter på den svenska marknaden med snabbare leveranser och lokal produktion vilket är precis det som kunderna nu kräver allt mer av.

Nu har man gett Markus Dahlberg (LinkedIn), från Östertälje Tryckeri som man nyligen förvärvade, i uppgift att på heltid utveckla den svenska marknaden för det man kallar Whitelabel.

– Det är otroligt viktigt att vi nu har Markus på plats som har förståelsen för den svenska marknaden. Vi har saknat den lokala förankringen tidigare och Markus kommer att kunna hjälpa både befintliga och nya kunder att göra bättre affärer, säger Henrik Frydendahl som är ansvarig för partnerförsäljning på Lasertryk.

Att ha en svensk person som kan systemet är en nyckel till framgång menar Henrik som säger att det har varit svårt att hjälpa kunderna på ett bra sätt från Danmark.

– Jag har jobbat med trycksaker i över 20 år och kan alla delar i processen vilket jag ska använda för att hjälpa kunderna och skapa den trygghet som behövs när man jobba med e-handel av trycksaker, säger Markus Dahlberg.

Egen e-handel

Whitelabel är Lasertryks e-handelslösning som kunderna gör till sin egen, på en egen webbplats. Försäljning och support står kunden för men det är Lasertryk som sköter all IT, produktion och leverans. Dessa lösningar har man senaste åren fullkomligt öst ut på marknaden helt utan kostnad och i Sverige har man idag 200 partners med denna lösning.

– Vi har idag cirka 150 köpande partners och 50 ”sleeping partners” som nu ska aktiveras, säger Henrik Frydendahl.

Viktigt med lokal förankring

Enligt Henrik är svenskarna precis som norrmän och danskar – man vill handla av sig själva. Samtidigt har behovet av kortare leveranstider också ökat senast åren.

– Den överlägset största utmaningen är korta leveranstider – och det har vi löst nu genom att vi har en stark lokal produktion i Sverige, säger Markus Dahlberg.

– Under Coronakrisen har vi sett att trenden med kortare leveranstider accelererat ytterligare, enligt Henrik Frydendahl.

Tryckerier, skyltföretag och återförsäljare

Lasertryks partners är en blandning av tryckerier och skyltföretag som ser att vissa produkter kan produceras och levereras smartare med Lasertryk som partner. Men det är också återförsäljare av till exempel produktmedia som utökar sitt sortiment med trycksaker utan att behöva ha egen produktion. Rena trycksaksbrokers är heller inte ovanliga bland de många partners som man har idag.

– Om Lasertryk är online så är våra partners offline kan man säga. Men med hjälp av oss kan de ta delar av sin försäljning online samtidigt som man fortsätter att hjälpa kunderna med alla de trycksaker som inte är standard och som kräver dialog som man inte har via en e-handel, säger Henrik.

Cirka hälften av Lasertryks kunder i Whitelabel använder lösningen för att göra egna inköp och den andra halvan marknadsför e-handeln direkt mot sina kunder. Detta är något som kunden själv väljer hur man vill jobba – beroende på de egna kunderna.

– Det är i det här gränslandet – mellan online och offline som vi nu kommer kunna hjälpa våra kunder hela vägen på alla sätt som de vill. Nu gör vi enkelt allt det som är standard direkt i e-handeln och det som kräver personlig kontakt kan vi också ta hand om på ett bra sätt, säger Markus.

Nya krav på partners

Tidigare har man inte ställt några krav alls på sina partners vilket har resulterat i ett stort antal partners – men där en del kanske inte satsat helhjärtat på sin lösning med Lasertryk. Men nu kommer man att ställa krav på en årlig volym på 25.000 kronor.

Lasertryks tre tryckerier i Stockholm kommer alla att fortsatt jobba med sina egna namn på marknaden men man bygger en gemensam produktionsanläggning hos EO Grafiska strax söder om Stockholm.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)