Lars-Göran Nyberg lämnar Edita Västra Aros

Pressmeddelande från Edita 2012-08-27

Efter 14 år som verkställande direktör på Edita Västra Aros har Lars-Göran Nyberg valt att gå vidare mot nya äventyr. Heikki Autio, direktör för affärsområdet Print & Distribution inom Editakoncernen, blir tillförordnad vd på Edita Västra Aros från den 1 november 2012 och fram tills ny vd tillträder.

– Under mina snart 14 år har jag tillsammans med alla duktiga kollegor byggt upp företaget till att bli ett av de mest framgångsrika i Sverige. Den grafiska branschen står inför stora utmaningar och jag känner att det är dags att lämna över till en ny och yngre kraft, som har energi och motivation att driva detta spännande förändringsarbete, säger Lars-Göran Nyberg.

– Jag vill rikta ett varmt tack till Lars-Göran för hans värdefulla insats som bolagets verkställande direktör. Under Lars-Görans ledning har Edita Västra Aros vuxit till ett förnämligt företag med många framtida möjligheter, säger Heikki Autio.

När Lars-Göran lämnar bolaget kommer Mats Wennberg, som har arbetat med affärsutveckling i Edita Västra Aros, att ta ett större ansvar i organisationen. Mats blir platschef från den 1 september 2012. Som platschef kommer han att ansvara för verksamheten vid tryckeriet i Västerås.

Edita Västra Aros ingår i Editakoncernen, en nordisk kommunikationskoncern bestående av företag verksamma inom flera områden i kommunikationsbranschen. Editakoncernens styrka är den stora omfattningen av kommunikationskompetens inom gruppen – det gör varje koncernbolag bättre på att hjälpa deras kunder att möta sina utmaningar.

Nytt Göteborgshotell ”bygger på ett fundament av alla tryckta böckers berättelser”

visionsbild hotell liseberg

Stordalen bygger hotell i Rundqvists boktryckeris tidigare lokaler.

Det 217 rum stora hotellet omfattar två byggnader där hotellets entré och lobby kommer att vara den klassiska byggnaden som fram till nyligen innehöll Rundqvists boktryckeri, som ligger granne med Liseberg.

– Jag älskar att skapa hotell i historiska miljöer och ta vara på själen. Därför är det extra kul att vi nu utvecklar ett hotell som bygger på ett fundament av alla tryckta böckers berättelser och de glada tjuten från sockervaddsätande barn, säger Petter Stordalen

redaktionen@branschkoll.se

Cloudlab vill få fart på grafiska branschens e-handel

Cloudlab Anders E 1800

Flera nya företag på kundlistan det första året.

Anders Eriksson är sedan nio månader ansvarig för Cloudlab i Norden. Och efter mer än 30 år av att driva eget företag inom den grafiska branschen var det dags för något nytt.

Tyska mjukvaruföretaget Cloudlab utvecklar ett e-handelssystem, eller skräddarsydd web-to-print, för tryckerier samt förpacknings- och etikettkonverterare.

Produkterna PrintQ och PackQ är erbjuder många möjligheter till specialanpassningar för att skapa maximalt värde för varje kund. Du kan välja mellan två affärsmodeller, Saas eller licensinnehav, beroende på vad som passar dig bäst.

Komplett lösning för e-handel

Cloudlab erbjuder den kompletta lösningen för e-handel, från att beräkna priset till att designa själva produkten och lägga beställningen. Slutresultatet är en utskriftsklar PDF och ett brett urval av olika arbetsflödesfiler som till exempel JDF och Printtalk. Orderfilerna överförs vanligtvis automatiserat från början till slut genom att Cloudlab-lösningen kopplas till tryckeriets produktionssystem.

– Det som är nytt för mig är att jag nu har ett trettiotal utvecklare och tio projektledare bakom mig som kan arbeta med kunderna för att se till att de får ut det mesta av de lösningar de köper, berättar Anders Eriksson.

Det är mycket mer komplicerat att räkna på en mjukvaruinvestering, men om investeringen slår väl ut så påverkar det verkligen kundens resultat. Grunden finns i systemet, men om kunden också implementerar sina egna idéer så blir det riktigt kraftfullt. Och vi har förmågan att verkligen göra det, säger Anders.

Trycksaker, profilprodukter, etiketter och förpackningar

Cloudlab hanterar alla former av kommersiellt tryck – från vanliga trycksaker och profilprodukter till förpackningar och etiketter. Bland kunderna finns stora företag som tyska Flyeralarm, med sitt breda produktsortiment, och Packlane i USA, som fokuserar på förpackningar.

– Men Cloudlab har också en instegsmodell som vi kallar plug&print, säger Anders. Det är en lösning som får igång dig snabbt med enkla steg och de mest populära tryckta produkterna.

Man har också det man kallar för ”AI Template Gallery” som är ett utbud av mallar för tryck- och förpackningsprodukter så att kunderna kan börja designa direkt.

– Och sedan en tid tillbaka har vi varit vad vi kallar ”headless”, vilket betyder att vi fungerar med många olika e-handleslösningar, till exempel med Magento eller Shopify inga problem.

Flera nya kunder

Sedan Anders tog över ledningen av de nordiska länderna i våras har flera kontrakt tecknats.

Det norska företaget Digital Etikett, som ska använda PackQ för sin e-handel inom etiketter och flexibla förpackningar.

Tidigare meddelades också att Ink n Art i Göteborg valt PackQ för att använda i sin lösning för förpackningar.

Anders berättar också att Stalama i Dalarna, som jobbar med klistermärken, domedekaler och emblem är en ny kund.

Som avslutning nämner Anders flera saker som skiljer sig mot vad han är van vid från andra lösningar på marknaden.

– Jag märker till exempel att man blir imponerad av vår onboarding-process som är välutvecklad.

Alla kunder får en egen projektledare och ett dedikerat team som hjälper till att implementera lösningen, oavsett om det bara är en konfiguration eller ett större utvecklingsprojekt.

redaktionen@branschkoll.se

De har bäst lönsamhet bland branschens profilåterförsäljare (mid cap)

mid cap

Vi har djupdykt i vår ekonomi-databas och plockat fram de tio återförsäljare som 2022 hade bäst marginal i sitt omsättningspann, den här gången har turen kommer till ”mid cap”, vilket betyder 20-50 miljoner kronor i omsättning.

redaktionen@branschkoll.se

En av Norges största tryckerikedjor satsar nu hårt på profilprodukter

pennor

En norsk kedja för tryckerier har förhandlat fram ett avtal med profilleverantörer och börjar nu sälja profilprodukter över hela Norge.

redaktionen@branschkoll.se

New Wave planerar kraftig utbyggnad i Dingle

new wave
Ämnen i artikeln: New Wave Group

Stor expansion planeras i Dingle.

Ämnen i artikeln: New Wave Group
redaktionen@branschkoll.se

Brevbärare i nästan hela Norden får nya gemensamma uniformer

brevbara

Brevbärare har burit arbetskläder sedan 1600-talet.

redaktionen@branschkoll.se

Goodiebag skapade kaos vid butiksöppning

crowd

Vem gillar inte en välfylld goodiebag? Ibland lite för mycket verkar det som, då det krävdes både ordningsvakter och polis för att hantera situationen när alla rusade mot butiken och goodiebagen!

redaktionen@branschkoll.se

Lidl-sneakern är tillbaks tillsammans med en hel kollektion

lidl kollektion

Livsmedelskedjan Lidl har släpp en ny klädkollektion, dels finns deras populära sneakers med i nya (betydligt mer diskreta) färger men även en teddy-fleece och flera andra produkter.

– Det är fantastiskt att se vilken respons vi har fått på våra klädkollektioner under åren. Den första upplagan sålde slut på ett par timmar och skon placerade sig i topp på Blocket under Stockholm Fashion Week tillsammans med välkända lyxvarumärken. Genom våra klädsläpp visar vi att vi erbjuder mer än bara livsmedel. Den nya kollektionen innehåller definitivt höstens snyggaste plagg och är ett måste för den som vill ha något utöver det vanliga, säger Oskar Hjertsäll, Head of Nonfood på Lidl Sverige, i ett pressmeddelande.

Samtliga produkter som ingår i den nya kollektionen:

  • Tröja i teddy-fleece (beige och svart/färgglad) – 199:-
  • Joggers i teddy-fleece (beige och svart/färgglad) – 199:-
  • Sneakers – 199:-
  • Magväska (svart/färgglad) – 99,90:-
  • Sportstrumpor – 19,90:-
  • Mössa/fiskarhatt – 79,90:-

Kollektion har tagits fram centralt

Nahir Aslan som är presschef för Lidl i Sverige berättar för Branschkoll att det är Lidl själva som åtminstone designar kollektionen, vem som tillverkar framgår ej.

– Det är vårt produktutvecklingsteam som sitter centralt på Lidls huvudkontor som tolkar trender och tar fram kollektionen, säger Aslan.

Han berättar också att kollektionen säljs på fler marknader än i Sverige.

Den nya kollektionen nådde svenska Lidlbutiker den 21 november.

lidl sko.png
De nya Lidl-sneakersen är betydligt mer ”diskreta” än tidigare års upplagor.
redaktionen@branschkoll.se

Innovativ robothand kan komma att bli en game changer i textilindustrin

robothand

En student vid Mälardalens universitet, Charles Auguste, har utvecklat en robotarm som kan hantera textil ungefär lika bra som människor.

redaktionen@branschkoll.se

Stor intervju med Torsten i DI – här är de mest intressanta sakerna som framkom

”Väl förberett för generationsskifte”.

redaktionen@branschkoll.se