Lars Dahlström, ny vd för SBPR – vad kan 25 års slutkunds-erfarenhet tillföra branschen?

Digital intervju med SBPRs nya vd Lars Dahlström.
Digital intervju med SBPRs nya vd Lars Dahlström.

Branschkoll har fått en pratstund med SBPRs nya vd Lars Dahlström som började sin nya tjänst i mars. Lars kommer in med fräscha ögon och med gedigen erfarenhet från slutkundsledet och han har redan tydliga visioner för vad han vill åstadkomma och hur han kan bidra till branschen.

Hur känns det nu efter någon månad eller sådär på nya jobbet?

– Det känns otroligt stimulerande och spännande att få komma in i branschen. Jag har haft förmånen att få ta mig runt i landet och besöka olika aktörer och föra diskussioner med dem. Det som slog mig nästan direkt var hur trevliga och positiva alla jag mött har varit. Vi diskuterade till och med fenomenet för det var så påtagligt och kom fram till att det glada bemötandet finns inbyggt i den här branschen som till stor del bygger på relationer.

– Sen vill jag rikta ett stort tack till Kjell Harbom som varit en fantastisk ciceron och väglett mig väl bland branschens företag.

Vad har hunnits med?

– Fokus initialt har legat på att sätta mig in i jobbet, det är ju en halvtidstjänst med ganska mycket praktiskt arbete. Så det är lite av en ”one man show” på det sättet att man sköter både stort och smått – allt från hemsida och sociala medier till medlemmar, nyhetsbrev, ekonomin och styrelsemöten. En sån här period går ut på att skaffa sig insikt, jag lever under devisen att en ny vd ska ha en slags programförklaring efter 90 dagar med en fördjupad förståelse och några tydliga visioner på plats. Nu är det här ju en halvtidstjänst så vi får kanske säga 180 dagar istället!

Vad var din relation till produktmedia-branschen innan du började på det här jobbet?

– Min karriär har spänt inom industribolag, retail, reklambyråer samt drivit eget bolag inom marknadsföring. Samtliga anställningar jag haft har kretsat kring varumärke, marknadsföring och försäljning. Och i de flesta av de tjänsterna har det varit en del av mitt uppdrag att ansvara för produktmedia och ha med det i kommunikationsmixen i olika hög grad och på olika nivåer. Så man kan säga att min koppling är att jag agerat kund till ÅF i 25 år.

”Jag är intresserad av hur man kan lyfta den här stora sektorn som utgör en signifikant del av reklamkakan”

Vad var det som triggade dig att söka det här jobbet?

– Jag har jobbat med att bygga varumärken i många olika bolag och det som väldigt ofta varit lite styvmoderligt behandlat är just produktmedia. Många gånger handlar det om korta tidsplaner och är sällan en del av kommunikationsplanen från start. Och så finns det förutfattade meningar om vad produktmedia är. Men trots allt det här så tycker ändå alla produktmedia är bra och vill ha det.

– Klassiska exempel är ju att man två dagar innan säljmötet kommer på att man borde ha något att ge bort. Eller när man ska ge en gåva till de anställda så blir det en HR-fråga och inte en kommunikation- och employee-branding-fråga. Jag är intresserad av hur man kan lyfta den här stora sektorn som utgör en signifikant del av reklamkakan. Och hjälpa de av SBPRs medlemmar som kanske inte jobbar mot de största kunderna med hur större bolag fungerar, vem som tar besluten, när besluten fattas och vilka kompetenser som efterfrågas.

– Min egen erfarenhet här som inköpare är att jag fått be om hjälp vid vissa skeden, med frågor som ”hur jobbar vi med produktmedia?” ”är det vettigt att ha en egen webbshop?” ”hur får vi det uniformt med kvalitet, förädling och hållbarhet?”. Det här är alla viktiga frågor som jag fått ställa under min karriär. Så en stark trigger för mig att vilja ta mig an den här rollen har varit att hjälpa branschen kommunicera sin kunskap mot slutkunden.

Fler medlemmar, tydligare kommunikation och uppdatera systemen

Vad blir ditt fokus det kommande året?

– Jag har fått en uppdragsbeskrivning från en styrelsen och en av de första punkterna där är att rekrytera fler medlemmar. Vi måste bli tydligare med vår kommunikation kring nyttan av ett medlemskap. Det finns avtal på plats idag som gör att du kan räkna hem din medlemsavgift nästan direkt, inte minst genom vårt fraktavtal med DHL. Men vi kan bli bättre på att kommunicera ”what’s in it for me” till företagen i branschen.

– Vi har en webbplats och plattform som är från omkring 2006 med innehåll som börjar bli lite åldrat. Och en del annat informationsmaterial som behöver en uppdatering, så de här bitarna ska också ses över. Och så ska vi bli bättre och mer aktiva på sociala medier.

– Sen vill jag gärna bidra med min egen kunskap från min tid som slutkund i olika sammanhang. Min första tanke var att göra en turné med 4 stopp, ett i varje väderstreck i Sveriges, hålla seminarier och träffa medlemmar och branschföretag. Nu är det inte så lätt i pandemi-tider, men kanske en digital variant eller göra det lite senare. Jag tror mycket på att vara ute på plats och besöka branschens företag.

Varför tar branschen inte betalt för sin kompetens?

Du kommer ju in med fräscha ögon, finns det något du redan nu reagerat på och tänkt ”varför gör man så?” eller ”kan man göra så istället”?

– En sådan tanke är kring hur branschen jobbar med att sälja sin kompetens. Det är ganska svårt för en ÅF idag att ha en unik produkt, det du har är din kompetens och din personal, så vad är det egentligen man säljer – produkter eller kompetens? Och om det är kompetens, varför tar man inte betalt för den? Av de jag pratat med säger man unisont att ingen tar betalt för själva kommunikationsuppdraget. Varför skulle man inte göra det, är det att nedvärdera sin egen bransch?

– Hade man jobbat på en reklambyrå hade man tagit fram kampanj, plattform, koncept och sen hade man sagt att det kostar 150 papp, därefter börjar själva produktionen. Kan branschen göra något liknande? Det finns många i branschen som sitter på mycket kompetens, den måste man kunna använda i ännu större utsträckning! Det finns ju bevis i form av ett antal undersökning som bevisar hur uppskattad och väl använd den här kommunikationskanalen är, det är en sådan initial tanke jag har haft.

Avslutningsvis Lars, har du någon favoritprodukt?

– Mina favoritprodukter är grejerna jag använder. Jag har fått en hel del produkter genom åren och vissa av dem finns fortfarande kvar och jag vet precis vad det står på dem. Jag tror det är ganska individuellt vilka produkter som passar, men jag har en kniv som jag fick i ett tidigt skede från när jag jobbade på Volvo. Och en fin skål som jag fick när jag jobbade på Statoil (Circle K), jag vet precis vem jag fick den av!

– En annan favorit från den tiden är en kampanj vi körde i Norge på Circle K, de som tecknade en kaffeprenumeration fick en mugg och en mugghållare på köpet. Genererade massor med ”gratis” kaffe, varumärkeskännedom och merförsäljning när man kom in på macken för att fylla på muggen, helt klockrent koncept som fungerar hur bra som helst än idag.

Två nyanställningar på Unitedprofile

Unitedprofile har anställt Evelina Lindstedt i en ny roll som projektkoordinator.

– Evelina har tidigare haft lite olika uppdrag i Unitedprofile men kommer nu vara en del i vår större satsning på att förbättra vår projekthantering, säger Jesper Löfgren som är kommunikationsansvarig på Unitedprofile.

Ny webbdesigner

Och så har man även anställt Emma Hedlund som ny webbdesigner, Emmas roll sägs bli att hjälpa kunderna att designa webbshoppar och webbplatser.

redaktionen@branschkoll.se

New Wave Profile 2020 – så gick det bolag för bolag

redaktionen@branschkoll.se

Fatazz-grundare lämnar IT-branschen för att satsa fullt ut på roliga profilprodukter

Henrik Jansson som tillsammans med Per Larsson grundat Fatazz svängde förbi Branschkolls redaktion och berättade mer om den fas bolaget befinner sig i just nu och vart man är på väg.

– Tidigare har Fatazz varit en sido-business men nu blir det seriöst, jag har bestämt mig för att lämna it-branschen och ta den här vägen, säger Henrik Jansson som för ett halvår sedan sålde sitt IT-bolag Data Professional till Logic IT.

När Henrik beskriver hur Fatazz grundades är det snarast en scen från en Hollywood-film som målas upp, hur han tillsammans med kollegan Per Larsson från en pool-madrass i den kinesiska ”spelhålan” Macau syr ihop alla de komponenter som idag är bolagets grundstomme.

– Vi var på en mässa i Hongkong för att köpa stämpelklockor, men vi hittade inga och Per sa då till mig att vi åker ju inte hem härifrån utan att ha köpt minst en container. Så vi började leta prylar, det slutade med att vi köpte en container med Fat-riders [den cykel bolaget kanske förknippas mest med] och en container med högtalaren Boom. Och så på mässan sista dag hittade vi till slut också de där stämpelklockorna, berättar Henrik och fortsätter:

– Efter mässan var det dags att ha lite semester så då drog vi till Macau, men jag är ingen spelare så vad gör man då i Macau? Vi låg i poolen och på tre dagar så grundade vi Fatazz AB, tog fram loggan med hjälp av en designer och bokade in vårt bås på Nordic Profile Fair. Vi ville ha ett namn som stack ut, ett namn som mamma tycker är kul men också konstigt, och valet föll på Fatazz eftersom allt vi gör ska vara fett.

Sålde för 1,5 miljon på Elmia

Fatazz Rider och Fatazz Boom, bolagets två första produkter som man ställde ut med på Elmia 2019.

Man kommer hem, ställer ut på Nordic Profile Fair i januari 2019 och Henrik får för första gången träffa profilbranschen. Kollegan Per Larsson som också driver Smart Import Sweden har däremot mer erfarenhet av profilbranschen och mässan blir en succé, med beställningar där och då för 1,5 miljoner kronor.

– Vi gick runt med ordersedlar i en Buttericks-påse, säger Henrik och skrattar.

Vi spolar fram till nutid och Fatazz har nyligen stängt sitt brutna räkenskapsår på cirka 10 miljoner kronor i omsättning och målet för 21/22 är enligt Henrik 25 miljoner kronor. Huvudkontoret för bolaget finns i Göteborg och idag är man totalt sex medarbetare.

Första anställningen för sex månader sedan var Louise Heurling som tidigare varit på Merx i 20 år och som Henrik beskriver som en ”sjukt duktig innesäljare”.

Vidare har man anställt Pierre Erlingsson som tidigare varit på Nimbus och om en månad börjar också Mats ”Sibban” Elf på företaget.

– Vi ska bygga vårt dreamteam ”Fatazz united” och bara jobba med de bästa, vi ska vara elva Zlatan på plan och ha grymt roligt och samtidigt tycka olika annars kommer man ingenstans, säger Henrik.

Samarbetet med New Wave Group expanderar nu till Finland och 36 anslutna återförsäljare där

Fatazz har ett avtal med New Wave Group till vilka man är partner. Samarbetet som än så länge tycks fungera ganska väl utökas nu även till att gälla Finland och de 36 NWP-återförsäljare som finns där.

– Vi är en fristående spelare som New Wave kan handla av och vi finns med i deras kataloger, det är ett stort och viktigt bolag för branschen och en bra plattform för oss äger Henrik.

Nej tack till presentkort, stekpannor och showrooms med heltäckningsmattor

Ledorden ”quality fun” är något som Henrik menar kommer upp på nästan varje möte Fatazz har och som ska genomsyra allt bolaget gör. Henrik med sitt förflutna från IT-branschen är van att få stora och pampiga gåvor, kaffemaskiner, tv-apparater och feta högtalare. Men när han själv skulle köpa gåvor till sina anställda var det ”coolaste som fanns en stekpanna”.

– Jag vill aldrig få ett presentkort, det är så tråkigt, vi är så rädda att tycka något, och ska jämt hitta något som passar alla trots att det inte går. Då tycker jag det är bättre att hitta något som passar 30 procent men de blir hur nöjda som helst och resten är glada ändå. Jag tror det är väldigt viktigt att våga sticka ut och hitta saker som sticker ut. Om vi ska få andras företag att synas måste vi också synas, om vi sitter i ett höghus med med heltäckningsmatta och dammiga kataloger så blir det svårt, säger Henrik Jansson.

Och i nästa mening berättar han att han bara häromdagen var och kollade på ett fartyg som han skulle vilja ha som kontor och showroom.

– Det skulle väl vara häftigt och rimma väl med vårt företag, men inget är bestämt ännu!

På djupt vatten

Trivs Fatazz som bäst, både när det kommer till produkter och sitt sätt att existera i branschen. Förra årets stora succé för bolaget var ”Suppen”, alltså en Stand up paddle, eller som Henrik säger ”Vi har sålt suppar så de visslar om det”. Häromveckan var man på den tyska mässan Die Lieferantentage, på svenska blir det ungefär ”Leverantörsdagarna”, och fick då en förfrågan på om man kunde leverera 2.500 suppar.

Och nästa stora sak bolaget har på gång är en ”väldigt dyr men väldigt rolig vattenleksak” som är tänkt vara en statement-produkt mer än något annat.

– Det är en av de roligaste vattenleksakerna jag någonsin lekt med, vi har skrivit kontrakt med ett tyskt bolag och kan avslöja produkten om några månader. Den är lite udda och väldigt dyr men kommer visa vad vi jobbar med och hur vi tänker – Fatazz ska vara en blandning mellan seriositet och galenskap, säger Henrik.

En blandning mellan seriositet och galenskap

Ja, han sa de bäst själv Henrik, en blandning mellan seriositet och galenskap. Det gäller Fatazz och det gäller Henrik Jansson också som flera gånger under vårt samtal sa att ”jag tror jag är lite galen”. Det är svårt att beskriva Henrik som något annat än en extravagant lekmästare.

Han har ett Champagne-rum i sitt hus, han är en auktoritet på vattenleksaker och han anordnar helikopter-luncher i Stockholms skärgård och ”Ski and tea” i Himalaya och Japan. Hans kontor återfinns i baksättet av en BMW 740 Limo som han även gör leveranser med och han har en heltidsanställd chaufför.

Samtidigt som han har ett halvt yrkesliv inom IT bakom sig, framförallt på säljsidan, och så är han en doer av rang. Eller som han själv säger ”jag gillar idéer och jag gillar att förverkliga dem”.

Under intervjun rangordnar Henrik sina intressen för mig och de är som följande:

  1. Champagne
  2. Båtar / vatten
  3. Försäljning
  4. Hitta och testa nya prylar

Och vilka kan då möjligen passa bättre att leda det glada och lustfyllda varumärket Fatazz än Henrik Jansson som tillsammans med kollegan Per Larsson, som beskrivs som ”likasinnad men lite mer seriös”, har gått från en pool i Macau till att sträva efter 25 miljoner kronor i omsättning på ett par år?

redaktionen@branschkoll.se

Jobbiga Kläder anställer Bengt Backhaus

arbetskläder profilkläder workwear

Jobbiga Kläder som säljer arbets- och profilkläder samt profilreklam med bas i Strängnäs har anställt en riktig branschveteran vid namn Bengt Backhaus.

– Bengt började hos oss för två veckor sedan som ansvarig för skyltar, bildekor och grafiskt jobb, säger Christer Strömvall vd på Jobbiga Kläder.

Senast kommer Bengt från Robertssons skylt och solfilm i Vendelsö men har arbetet i branschen sedan 1987 på bland annat Screenbolaget och Profilogen, enligt hans Linkedinprofil.

redaktionen@branschkoll.se