Lars Dahlström, ny vd för SBPR – vad kan 25 års slutkunds-erfarenhet tillföra branschen?
Branschkoll har fått en pratstund med SBPRs nya vd Lars Dahlström som började sin nya tjänst i mars. Lars kommer in med fräscha ögon och med gedigen erfarenhet från slutkundsledet och han har redan tydliga visioner för vad han vill åstadkomma och hur han kan bidra till branschen.
Hur känns det nu efter någon månad eller sådär på nya jobbet?
– Det känns otroligt stimulerande och spännande att få komma in i branschen. Jag har haft förmånen att få ta mig runt i landet och besöka olika aktörer och föra diskussioner med dem. Det som slog mig nästan direkt var hur trevliga och positiva alla jag mött har varit. Vi diskuterade till och med fenomenet för det var så påtagligt och kom fram till att det glada bemötandet finns inbyggt i den här branschen som till stor del bygger på relationer.
– Sen vill jag rikta ett stort tack till Kjell Harbom som varit en fantastisk ciceron och väglett mig väl bland branschens företag.
Vad har hunnits med?
– Fokus initialt har legat på att sätta mig in i jobbet, det är ju en halvtidstjänst med ganska mycket praktiskt arbete. Så det är lite av en ”one man show” på det sättet att man sköter både stort och smått – allt från hemsida och sociala medier till medlemmar, nyhetsbrev, ekonomin och styrelsemöten. En sån här period går ut på att skaffa sig insikt, jag lever under devisen att en ny vd ska ha en slags programförklaring efter 90 dagar med en fördjupad förståelse och några tydliga visioner på plats. Nu är det här ju en halvtidstjänst så vi får kanske säga 180 dagar istället!
Vad var din relation till produktmedia-branschen innan du började på det här jobbet?
– Min karriär har spänt inom industribolag, retail, reklambyråer samt drivit eget bolag inom marknadsföring. Samtliga anställningar jag haft har kretsat kring varumärke, marknadsföring och försäljning. Och i de flesta av de tjänsterna har det varit en del av mitt uppdrag att ansvara för produktmedia och ha med det i kommunikationsmixen i olika hög grad och på olika nivåer. Så man kan säga att min koppling är att jag agerat kund till ÅF i 25 år.
”Jag är intresserad av hur man kan lyfta den här stora sektorn som utgör en signifikant del av reklamkakan”
Vad var det som triggade dig att söka det här jobbet?
– Jag har jobbat med att bygga varumärken i många olika bolag och det som väldigt ofta varit lite styvmoderligt behandlat är just produktmedia. Många gånger handlar det om korta tidsplaner och är sällan en del av kommunikationsplanen från start. Och så finns det förutfattade meningar om vad produktmedia är. Men trots allt det här så tycker ändå alla produktmedia är bra och vill ha det.
– Klassiska exempel är ju att man två dagar innan säljmötet kommer på att man borde ha något att ge bort. Eller när man ska ge en gåva till de anställda så blir det en HR-fråga och inte en kommunikation- och employee-branding-fråga. Jag är intresserad av hur man kan lyfta den här stora sektorn som utgör en signifikant del av reklamkakan. Och hjälpa de av SBPRs medlemmar som kanske inte jobbar mot de största kunderna med hur större bolag fungerar, vem som tar besluten, när besluten fattas och vilka kompetenser som efterfrågas.
– Min egen erfarenhet här som inköpare är att jag fått be om hjälp vid vissa skeden, med frågor som ”hur jobbar vi med produktmedia?” ”är det vettigt att ha en egen webbshop?” ”hur får vi det uniformt med kvalitet, förädling och hållbarhet?”. Det här är alla viktiga frågor som jag fått ställa under min karriär. Så en stark trigger för mig att vilja ta mig an den här rollen har varit att hjälpa branschen kommunicera sin kunskap mot slutkunden.
Fler medlemmar, tydligare kommunikation och uppdatera systemen
Vad blir ditt fokus det kommande året?
– Jag har fått en uppdragsbeskrivning från en styrelsen och en av de första punkterna där är att rekrytera fler medlemmar. Vi måste bli tydligare med vår kommunikation kring nyttan av ett medlemskap. Det finns avtal på plats idag som gör att du kan räkna hem din medlemsavgift nästan direkt, inte minst genom vårt fraktavtal med DHL. Men vi kan bli bättre på att kommunicera ”what’s in it for me” till företagen i branschen.
– Vi har en webbplats och plattform som är från omkring 2006 med innehåll som börjar bli lite åldrat. Och en del annat informationsmaterial som behöver en uppdatering, så de här bitarna ska också ses över. Och så ska vi bli bättre och mer aktiva på sociala medier.
– Sen vill jag gärna bidra med min egen kunskap från min tid som slutkund i olika sammanhang. Min första tanke var att göra en turné med 4 stopp, ett i varje väderstreck i Sveriges, hålla seminarier och träffa medlemmar och branschföretag. Nu är det inte så lätt i pandemi-tider, men kanske en digital variant eller göra det lite senare. Jag tror mycket på att vara ute på plats och besöka branschens företag.
Varför tar branschen inte betalt för sin kompetens?
Du kommer ju in med fräscha ögon, finns det något du redan nu reagerat på och tänkt ”varför gör man så?” eller ”kan man göra så istället”?
– En sådan tanke är kring hur branschen jobbar med att sälja sin kompetens. Det är ganska svårt för en ÅF idag att ha en unik produkt, det du har är din kompetens och din personal, så vad är det egentligen man säljer – produkter eller kompetens? Och om det är kompetens, varför tar man inte betalt för den? Av de jag pratat med säger man unisont att ingen tar betalt för själva kommunikationsuppdraget. Varför skulle man inte göra det, är det att nedvärdera sin egen bransch?
– Hade man jobbat på en reklambyrå hade man tagit fram kampanj, plattform, koncept och sen hade man sagt att det kostar 150 papp, därefter börjar själva produktionen. Kan branschen göra något liknande? Det finns många i branschen som sitter på mycket kompetens, den måste man kunna använda i ännu större utsträckning! Det finns ju bevis i form av ett antal undersökning som bevisar hur uppskattad och väl använd den här kommunikationskanalen är, det är en sådan initial tanke jag har haft.
Avslutningsvis Lars, har du någon favoritprodukt?
– Mina favoritprodukter är grejerna jag använder. Jag har fått en hel del produkter genom åren och vissa av dem finns fortfarande kvar och jag vet precis vad det står på dem. Jag tror det är ganska individuellt vilka produkter som passar, men jag har en kniv som jag fick i ett tidigt skede från när jag jobbade på Volvo. Och en fin skål som jag fick när jag jobbade på Statoil (Circle K), jag vet precis vem jag fick den av!
– En annan favorit från den tiden är en kampanj vi körde i Norge på Circle K, de som tecknade en kaffeprenumeration fick en mugg och en mugghållare på köpet. Genererade massor med ”gratis” kaffe, varumärkeskännedom och merförsäljning när man kom in på macken för att fylla på muggen, helt klockrent koncept som fungerar hur bra som helst än idag.