Lars Dahlström, ny vd för SBPR – vad kan 25 års slutkunds-erfarenhet tillföra branschen?

Digital intervju med SBPRs nya vd Lars Dahlström.
Digital intervju med SBPRs nya vd Lars Dahlström.

Branschkoll har fått en pratstund med SBPRs nya vd Lars Dahlström som började sin nya tjänst i mars. Lars kommer in med fräscha ögon och med gedigen erfarenhet från slutkundsledet och han har redan tydliga visioner för vad han vill åstadkomma och hur han kan bidra till branschen.

Hur känns det nu efter någon månad eller sådär på nya jobbet?

– Det känns otroligt stimulerande och spännande att få komma in i branschen. Jag har haft förmånen att få ta mig runt i landet och besöka olika aktörer och föra diskussioner med dem. Det som slog mig nästan direkt var hur trevliga och positiva alla jag mött har varit. Vi diskuterade till och med fenomenet för det var så påtagligt och kom fram till att det glada bemötandet finns inbyggt i den här branschen som till stor del bygger på relationer.

– Sen vill jag rikta ett stort tack till Kjell Harbom som varit en fantastisk ciceron och väglett mig väl bland branschens företag.

Vad har hunnits med?

– Fokus initialt har legat på att sätta mig in i jobbet, det är ju en halvtidstjänst med ganska mycket praktiskt arbete. Så det är lite av en ”one man show” på det sättet att man sköter både stort och smått – allt från hemsida och sociala medier till medlemmar, nyhetsbrev, ekonomin och styrelsemöten. En sån här period går ut på att skaffa sig insikt, jag lever under devisen att en ny vd ska ha en slags programförklaring efter 90 dagar med en fördjupad förståelse och några tydliga visioner på plats. Nu är det här ju en halvtidstjänst så vi får kanske säga 180 dagar istället!

Vad var din relation till produktmedia-branschen innan du började på det här jobbet?

– Min karriär har spänt inom industribolag, retail, reklambyråer samt drivit eget bolag inom marknadsföring. Samtliga anställningar jag haft har kretsat kring varumärke, marknadsföring och försäljning. Och i de flesta av de tjänsterna har det varit en del av mitt uppdrag att ansvara för produktmedia och ha med det i kommunikationsmixen i olika hög grad och på olika nivåer. Så man kan säga att min koppling är att jag agerat kund till ÅF i 25 år.

”Jag är intresserad av hur man kan lyfta den här stora sektorn som utgör en signifikant del av reklamkakan”

Vad var det som triggade dig att söka det här jobbet?

– Jag har jobbat med att bygga varumärken i många olika bolag och det som väldigt ofta varit lite styvmoderligt behandlat är just produktmedia. Många gånger handlar det om korta tidsplaner och är sällan en del av kommunikationsplanen från start. Och så finns det förutfattade meningar om vad produktmedia är. Men trots allt det här så tycker ändå alla produktmedia är bra och vill ha det.

– Klassiska exempel är ju att man två dagar innan säljmötet kommer på att man borde ha något att ge bort. Eller när man ska ge en gåva till de anställda så blir det en HR-fråga och inte en kommunikation- och employee-branding-fråga. Jag är intresserad av hur man kan lyfta den här stora sektorn som utgör en signifikant del av reklamkakan. Och hjälpa de av SBPRs medlemmar som kanske inte jobbar mot de största kunderna med hur större bolag fungerar, vem som tar besluten, när besluten fattas och vilka kompetenser som efterfrågas.

Annons

– Min egen erfarenhet här som inköpare är att jag fått be om hjälp vid vissa skeden, med frågor som ”hur jobbar vi med produktmedia?” ”är det vettigt att ha en egen webbshop?” ”hur får vi det uniformt med kvalitet, förädling och hållbarhet?”. Det här är alla viktiga frågor som jag fått ställa under min karriär. Så en stark trigger för mig att vilja ta mig an den här rollen har varit att hjälpa branschen kommunicera sin kunskap mot slutkunden.

Fler medlemmar, tydligare kommunikation och uppdatera systemen

Vad blir ditt fokus det kommande året?

– Jag har fått en uppdragsbeskrivning från en styrelsen och en av de första punkterna där är att rekrytera fler medlemmar. Vi måste bli tydligare med vår kommunikation kring nyttan av ett medlemskap. Det finns avtal på plats idag som gör att du kan räkna hem din medlemsavgift nästan direkt, inte minst genom vårt fraktavtal med DHL. Men vi kan bli bättre på att kommunicera ”what’s in it for me” till företagen i branschen.

– Vi har en webbplats och plattform som är från omkring 2006 med innehåll som börjar bli lite åldrat. Och en del annat informationsmaterial som behöver en uppdatering, så de här bitarna ska också ses över. Och så ska vi bli bättre och mer aktiva på sociala medier.

– Sen vill jag gärna bidra med min egen kunskap från min tid som slutkund i olika sammanhang. Min första tanke var att göra en turné med 4 stopp, ett i varje väderstreck i Sveriges, hålla seminarier och träffa medlemmar och branschföretag. Nu är det inte så lätt i pandemi-tider, men kanske en digital variant eller göra det lite senare. Jag tror mycket på att vara ute på plats och besöka branschens företag.

Varför tar branschen inte betalt för sin kompetens?

Du kommer ju in med fräscha ögon, finns det något du redan nu reagerat på och tänkt ”varför gör man så?” eller ”kan man göra så istället”?

– En sådan tanke är kring hur branschen jobbar med att sälja sin kompetens. Det är ganska svårt för en ÅF idag att ha en unik produkt, det du har är din kompetens och din personal, så vad är det egentligen man säljer – produkter eller kompetens? Och om det är kompetens, varför tar man inte betalt för den? Av de jag pratat med säger man unisont att ingen tar betalt för själva kommunikationsuppdraget. Varför skulle man inte göra det, är det att nedvärdera sin egen bransch?

– Hade man jobbat på en reklambyrå hade man tagit fram kampanj, plattform, koncept och sen hade man sagt att det kostar 150 papp, därefter börjar själva produktionen. Kan branschen göra något liknande? Det finns många i branschen som sitter på mycket kompetens, den måste man kunna använda i ännu större utsträckning! Det finns ju bevis i form av ett antal undersökning som bevisar hur uppskattad och väl använd den här kommunikationskanalen är, det är en sådan initial tanke jag har haft.

Avslutningsvis Lars, har du någon favoritprodukt?

– Mina favoritprodukter är grejerna jag använder. Jag har fått en hel del produkter genom åren och vissa av dem finns fortfarande kvar och jag vet precis vad det står på dem. Jag tror det är ganska individuellt vilka produkter som passar, men jag har en kniv som jag fick i ett tidigt skede från när jag jobbade på Volvo. Och en fin skål som jag fick när jag jobbade på Statoil (Circle K), jag vet precis vem jag fick den av!

– En annan favorit från den tiden är en kampanj vi körde i Norge på Circle K, de som tecknade en kaffeprenumeration fick en mugg och en mugghållare på köpet. Genererade massor med ”gratis” kaffe, varumärkeskännedom och merförsäljning när man kom in på macken för att fylla på muggen, helt klockrent koncept som fungerar hur bra som helst än idag.

Annons

Finska industristrejken förlängs över påsk

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Medlemmarna i finska transportarbetarförbundet fortsätter sina politiska strejker som nu går in i sin fjärde vecka.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

joergen wistrand v tab
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Redan en handfull intressenter av konkursboet. ✔️Konkursförvaltaren: ”En månad har vi på oss”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon ser världen genom ungdomar – lyfter rättvisa och jämställdhet

Canon YPP2 1800
Ämnen i artikeln: Canon

I det globala CSR-projektet Canon Young People Programme jobbar Canon med att hjälpa ungdomar i utsatthet.

Sverige ligger i framkant och har nyligen genomfört projektet i samarbete med drottning Silvias Mentor Sverige. Branschkoll har besökt utställningen som just nu är på besök i Ringens köpcentrum i Stockholm.

Canon YPP3 1800
Elif Bilyar är kommunikationschef på Canon och det är hennes avdelning som driver projektet. Här tillsammans med Matteus Celinski som ansvarar för Canons produkter för den grafiska branschen.

I år har programmet särskilt fokuserat på jämställdhet och visuellt berättande, där fyra workshops med fokus på fotografi har genomförts.

Unga utvecklar berättarkonst

– På flera olika workshops som i år har letts av Felicia Margineanu, ambassadör för Mentor Sverige, så har deltagarna också kunnat utveckla sin berättarkonst, berättar Elif Bilyar som är kommunikationschef på Canon Svenska.

I år deltog tio ungdomar mellan 17 och 19 år i det svenska projektet. Globalt har över 5 000 unga fått utbildning inom storytelling, med en röd tråd som följer FN:s hållbara mål – sedan programmet drogs igång 2015.

– Genom ungdomarna som är vår framtid kan vi faktiskt prata med hela Sverige, till exempel genom våra utställningar som den här, säger Elif Bilyar.

Rekryterar ungdomar med hjälp av Drottning Silvia

Ungdomarna har rekryteras via Mentor Sverige, en organisation understödd av Drottning Silvia, som syftar till att stödja unga från utsatta områden. Canon har ett långtgående samarbete med Mentor Sverige som man stödjer som en del av sitt CSR-engagemang.

Canon Young People Programme 1 1800
Drottning Silvia besöker en av utställningarna av Canon Young People Programme. Här i samtal med Canon Svenskas vd Christer Byfors. (Foto: Felicia Margineanu)

Genom detta engagemang strävar Canon inte bara efter att skapa affärsrelationer utan också att visa upp sitt samhällsengagemang.

 – Många kunder vill att vi gör något mer och det här är ett bra exempel på att vi lever upp till vårt företags värderingar, som handlar om man arbetar tillsammans för allas bästa, säger Matteus Celinski som är ansvarig för Canons grafiska produkter och tjänster i Sverige.

Stort engagemang

– I våra varumärkesundersökningar så ser vi att ungdomar gillar företag som engagerar sig i sociala frågor och det är såklart bra för oss i ett längre perspektiv, säger Elif Bilyar.

Även anställda på Canon engagerar sig i projektet, bland annat genom att jobba som mentorer eller föreläsare i olika sammanhang.

– Det gör också att Canon också blir en mer attraktiv arbetsgivare, vilket är en viktig del i det här.

De senaste två projekten har båda haft utställningar som vandrat runt och skapat otroligt många nya kontakter. Man har bland annat visat upp sig på Nordic Sustainability Expo, varit med på en partnerlunch för Mentor Sverige med drottning Silvia men också ställt ut på Klimatpaktens kongress.

Pratar med kunderna om annat än våra maskiner

2022 visades projektet upp på Kulturhuset i Stockholm och nu har man gjort en gemensam utställning av bilder från 2022 och 2023 som visas upp på Ringens köpcentrum i Stockholm.

– Senaste månaden har vi haft många kundmöten här på utställningen och det ger oss möjligheten att prata med våra kunder om mycket annat än våra maskiner, kommenterar Matteus Celinski.

Efter varje omgång fortsätter programmet alltså att leva vidare på olika sätt genom att uppmärksamma ungdomarnas insatser.

– Vår förhoppning är att några av dem kanske kan återvända som mentorer i framtiden.

För Canon är detta inte bara en engångsinsats utan en del av den långsiktiga strategi att bidra till samhällets utveckling och samtidigt stärka sitt eget varumärke som en ansvarsfull och engagerad partner.

Nu siktar man framåt på 2024 års program som kommer att ha sin bas i Göteborg, avslöjar Elif Bilyar.

Ämnen i artikeln: Canon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab i konkurs – 150 anställda berörs

cylinder
Ämnen i artikeln: V-TAB

Tryckerijätten V-tab har försatts i konkurs: ”Det är i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva”.

En konkursansökan har skickats in till Göteborgs tingsrätt som försatte bolaget under onsdagsförmiddagen, 27 mars. Det är den västkustbaserade tryckerijätten V-tab som försatts i konkurs. Branschkoll har tagit del av konkursansökan och det framgår att tryckerijätten inte längre kan betala sina skulder. Bolaget begär därför att de ska sättas i konkurs. En konkursförvaltare tar därmed över verksamheten. Konkursen avser både V-tab Holding och V-tab AB.

I V-tab AB finns tryckeriverksamheter på flera orter, bland annat Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Alla verksamheter har nu försatts i konkurs. Det bekräftar V-tab:s styrelseledamot Tarek Omeirat som Branschkoll varit i kontakt med.

Hur går ni vidare nu, fortsätter produktionen?

– Konkursförvaltaren tar över och som jag förstått honom rätt så är hans plan att de kunder och leveranser som finns ska drivas vidare, sedan är det i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva. Och det vet jag inte.

Vad skulle du säga ligger bakom konkursen?

– En massa olika faktorer. Det är inget jag kan peka på direkt, det finns en rad olika faktorer.

Hos V-tab finns bland annat stora belopp med uppskjutna skatteskulder på en bra bit över hundra miljoner konor från pandemiåren.

Är det en sådan faktor?

– Att bolaget inte kan betala sina skulder är anledningen till att bolaget gått i konkurs. Så faktorn med skatteskulder som du nämner och annat är såklart alla bolags utmaningar när det kommer till att betala sina skulder.

Annons

När det kommer till ägarfrågan. Stämmer det att det är Erik Selin som är huvudägare, eller är det Balder?

– Den informationen kan inte jag lämna ut. Det jag kan säga är att Balder inte är inblandat på något sätt.

Har de anställda blivit informerade?

– Det sköts enligt konstens alla regler så det förutsätter jag.

I V-Tab AB finns verksamheter på flera orter, bland annat i Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Bolaget har för närvarande cirka 150 anställda och har pågående arbeten, enligt konkursansökan.

Bolaget skriver i sin ansökan till tingsrätten:

”I anledning av antalet anställda, pågående arbeten och Bolagets spridda organisation, är det av stor vikt att en konkursförvaltare skyndsamt påbörjar handläggningen av konkursen till undvikande av att kommersiella värden går förlorade”.

Till förvaltare utses advokat Jörgen Wistrand, Wistrand Advokatbyrå Göteborg KB. Norion Bank AB är en av Bolagets största fordringsägare.

Nyligen kunde Branschkoll berätta att V-tab tillsatt en ny vd.

Läs mer: V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nybildad svensk tryckerikoncern: ”Vi satsar på att göra två förvärv i år”

Linda

Tryckerikoncernen lägger ribban högt och ska omsätta hundratals miljoner. En ny vd har satts in för att snabba på förvärvsresan. Små driftiga bolag med tydliga kundsegment är av intresse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersgrossister: ”Då blir det såklart märkbara konsekvenser”

papper strejk
Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Det pågår finsk strejk i transportsektorn vilket i förlängningen gjort att flera pappersbruk tvingats till nedstängningar. Vi pratar med Papyrus och Antalis om vilka effekter strejken får och hur det påverkar deras leveranser till kunder.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storformatstryckeri: ”Ett av våra bästa år någonsin”

anapurna2 1800

Specialprojekt ligger bakom resultatökningen. Företaget investerar nu i en ny storformatsskrivare som de själva modifierar om för att kunna printa på en helt ny produkt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 trycker 170 miljoner valsedlar till årets EU-val

Valsedlar EU Atta45

Tryckeriet Åtta45 är i skrivande stund i slutfasen av projektet att trycka 170 miljoner valsedlar till årets EU-val.

Inför förra riksdagsvalet upphandlades tryckningen av valsedlar och avtal skrevs för en fyraårsperiod. Åtta45 fick då uppdraget tillsammans med Parajett, men inför årets EU-val är Åtta45 ensamt tryckeri.

Läs också: De trycker 700 miljoner valsedlar – och så här mycket kostar det

– Det stämmer, vi håller på att trycka allt just nu och det mesta är redan distribuerat, berättar Tommy Jansson på Åtta45 för Branschkoll.

Trycks i arkoffset

Det handlar om både blanka valsedlar och namnvalsedlar. Totalvolymen ligger runt 160 till 170 miljoner. Allt produceras i Åtta45:s arkoffsetpressar och de packas sedan med banderoller i tusen per bunt.

– Skillnaden i år är att det bara är vitt papper, jämfört med det svenska valet förra gången med tre olika färger.

Satt in extra personal

För att klara leveransen har man tagit in mellan tio och femton extra personer som hjäper till med packning och distribution under de två månader som produktionen pågår.

Annons

– Det är en extrem volym som kräver stor planering när det ska in tillsammans med alla övriga uppdrag. Jag vill ge en stor eloge till de som planerar och till bokbinderiet för ett otroligt bra jobb.

”Planering är nyckeln”

70×100-pressarna trycker valsedlarna i en hastighet av 16.000 ark per timme och med 36 valsedlar per ark tar det i runda slängar 280 timmar att trycka årets upplaga.

Med erfarenhet från förra valet har allt löpt på bra, enligt Tommy.

– Vi har lärt oss att planering är nyckeln till framgång så det har vi skruvat på en del den här gången.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vann tryckeriavtal för åtta Stockholmskommuner

Tryck stockholm

Avtalet beräknas vara värt 12 miljoner kronor under fyra år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso sänker produktionen på grund av strejken

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

I skrivande stund pågår strejken minst till första april.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons