Logga in

Lanserar digital B1-press med Memjet-teknik – utrustad med möjlighet för lack och foliering inline

29 november, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

MGI lanserade nyligen en ny ”plattform” för tryck i 70×100-formatet (B1). Memjet står för tryckteknologin och maskinen är redan förberedd för att lägga till tryckt elektronik.

Det unika med Alphajet är att man i samma process kan både trycka och sedan förädla trycksaker/förpackningar i stora volymer. MGI använder sin teknologi för att lägga på olika lackeffekter (spot- och upphöjd lack) men också foliering. Med detta vänder man sig särskilt till förpackningsbranschen.

Med möjlighet till tre olika torkmetoder (uv, led och ir) säger man sig kunna trycka på alla sorters material i en hastighet på 1.800 ark per timme. Man har också utvecklat maskinen för att klara av olika förpackningsmaterial som solid kartong och well men också metall, plast, trä och glas.

Den är redan förberedd för att trycka elektronik som till exempel RFID/NFC-antenner, enligt ett pressmeddelande.

Lanseringen är också den officiella starten på samarbetet med omtalade Memjet – som står för inkjettekniken i maskinen där man använder Memjets Duralink-teknologi.

Läs mer om MGIs samarbetet med Memjet här.

De bygger Tetra Paks första digitalpress – produktanpassning, kundinteraktion och spårbarhet i fokus

Tetra Pak tar ett stort steg när de nu börjar utforska den digitala trycktekniken för sina dryckesförpackningar. (mer…)

Modegigant teamar upp med heta Sulapac – ska ersätta plastförpackningar

Nyligen skrev vi om Sulapacs nedbrytbara sugrör – nu inleder de ett samarbete med det globala mode- och skönhetsvarumärket Chanel. (mer…)

De blir Svenska Fotbollförbundets tryck- och logistikpartner inom merchandise, profil och evenemang

(Bild: Pressbild)

Promotionbolaget kommer vara en central samarbetspartner i att utveckla och marknadsföra fotbollsförbundets merchandise, profilprodukter och evenemangsprofilering. (mer…)

Europeiskt onlinetryckeri startar webbshop för produktmedia – ”trycksaken är den bästa annonsen”

Den digitala printerjätten har nosat på produktmedia ett tag, men nu kliver de in med bägge fötterna. 

Allt fler vill ta pauser från det digitala – hjälp människor att koppla av

Två av tre vill ha obligatoriska pauser från sina digitala enheter, samtidigt som 1 av 4 från millennie-generationen hellre hade tappat luktsinnet än varit tvungen att sluta använda sina teknikprylar. (mer…)

Rätt förpackning kan reducera klimatpåverkan med 99 procent

Att byta förpackningsmaterial från plast till papper kan reducera klimatpåverkan med upp till 99 procent – förpackningsdesigners kan spara mycket på miljön genom att välja rätt. (mer…)

Stora Enso ansluter till textilprojekt startat av H&M och Ikea

(Bild: Inter IKEA Systems)

Stora Enso ska bygga en demo-anläggning för förvandling av trä till textil.

Självlysande annons i DI Weekend – släck lampan och läs hela budskapet

(Bilder: Skärmdumpar från film Youtube)

I DI Weekend nyligen satsade Volkswagen extra på en annons med självlysande tryckfärg – även omslaget på tidningen använder den självlysande färgen. (mer…)

Etiketter och tryckpapper av gräs

Det nya materialet är till 50 procent gjort av gräs – med bland annat kraftigt minskad vattenåtgång vid tillverkningen. Papperet som lanserades 2017 finns nu också som etikettmaterial.  (mer…)