Gå till innehållet

Kvällspressen stor förlorare hos Mediebyråerna – utomhus fortsatt på topp

Puls

Bio blev den stora vinnaren under augusti 2018. (<em>Bild: Sveriges Mediebyråer.</em>)

De medieinvesteringar som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar under augusti 2018 såg en ökning med 1,7 procent jämfört med samma period förgående år, rapporten i sin helhet hittar du här.

Den stora vinnaren i Augusti blev bio som såg en ökning på 51,5 procent. Och den stora förloraren blev dagspress i allmänhet och dagspress kväll i synnerhet, som backade med 36,5 procent jämfört med augusti 2017. Totalt under 2018 så har kategorien populärpress haft den största minskningen, med en negativ tillväxt på 16,5 procent, motsvarande 27,2 miljoner kronor.

Kategorien utomhus/trafikreklam såg en ökning i augusti månad och hittils under året är det den kategori som haft den högsta positiva tillväxten på 24,5 procent.

– De trender vi har sett under året, exempelvis att radio och utomhus/trafikreklam kraftigt ökar, håller i sig, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.

Dagspressen negativa tillväxt i augusti förvånar Jochum Forsell, vice vd IUM.
– Tillväxten för online display har nu avstannat och annonsörerna väljer i allt högre utsträckning rörlig bild. Mest förvånande är dock prints svaga månad, trots valet i september. Samtliga dagspress-kategorier tappar intäkter i snabbare takt än under första halvåret.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll