Kvalificera ditt företag för den nya marknaden – prioritera rätt i ditt hållbarhetsarbete

Podden - 48

Genom att prioritera rätt i arbetet med hållbarhet så kan du inte bara göra gott för planeten utan också säkra ditt företags framtid. Eva Vati som är vd och grundare på VATI of Sweden berättar hur du ska tänka.

Eva Vati är aktuell som talare på Print Next den 30 november och i det senaste avsnittet av Branschkollpodden berättar hon om det hon ska dyka ner i under sitt framförande.

Läs mer om Print Next den 30 november

När förpackningsföretagen Apak blev först i världen 2021 med att verifiera sitt hållbarhetsarbete av extern part så var det Verify Agency som fick uppdraget. Och nyligen hjälpte man Frontpac att verifiera sitt hållbarhetsarbete enligt ISO26000.

Podden finns på Spotify och Apple Podcast – eller så lyssnar du på den här. Nedan finns också en sammanfattning av det vi pratar om.

Bredd har gett spets

Eva Vati har lång och bred erfarenhet inom allt från upphandling inom FN till att vara hållbarhetschef – och från början kemiingenjör. En bredd som nu har gett spetskompetens inom hållbarhetsarbete.

Framtidssäkra ditt företag

– Genom att integrera hållbarhet i din strategi så kan du också stärka ditt bolag i hur man hanterar till exempel förändringar i omvärlden.

Nu har det varit väldigt mycket kopplat till klimatet. Olika typer av naturkatastrofer som faktiskt också påverkar oss här i Sverige.

– Men det handlar också om att säkra sin kompetens, energieffektivisera sin verksamhet till exempel och att inte minst då kvalificera sig för den nya marknaden så att man har sitt företag kvar helt enkelt.

Nya regler träder i kraft redan i januari som kommer att påverka alla företag. Den nya lagen kring hållbarhetsredovisning handlar om hur man arbetar med och rapporterar om sitt hållbarhetsarbete och hur man får det verifierat. 

Greenwashing och Greenhushing

Detta arbete är också starkt kopplat till greenwashing.

Annons

– EU vill komma till rätta med just greenwashing, att man alltså framhäver sig själv bättre än vad man egentligen är, vilket man kan komma till rätta med genom att påvisa transparens vilket är vad en verifiering handlar om, berättar Eva.

Greenhushing är ett nytt fenomen som innebär att företag inte vågar kommunicera kring sitt hållbarhetsarbete för att man är rädd att bli stämplad för greenwashing.

Nya krav kommer snabbt

Just nu rullas det ut ny lagstiftning inom EU och i ett första steg handlar det mycket om klimatet.

– Som ett mindre bolag som är leverantör till ett större företag så är det nu ditt klimatavtryck, alltså CO2-avtryck, som kommer att efterfrågas för hela livscykeln [Scope 1 till 3].

CO2-avtryck är nummer ett men sen kommer fler saker att införas kring allt från cirkulär ekonomi till biologisk mångfald, jämställdhetsfrågor och så vidare.

– Som företag kommer man att behöva ha koll på när och hur de olika lagarna rullas ut så att man kan vara taktiskt i sitt arbete.

Hjälp med prioritering

Vati of Sweden har tagit fram en guide som man kallar för ”Egendeklaration” vilken är kopplad till ISO26000. Genom att svara på 50 frågor får du hjälp att komma igång med en analys kring vad som är allra viktigast för just ditt företag. Guiden är gratis och går att ladda ner på verifyagency.com.

Vill du vet mer om hur du ska lägga upp en strategi för just ditt företag så kommer Eva Vati till Print Next den 30 november och delar med sig av sin kunskap inom området.

Annons

Namnbyte för logistikbolag

Nyligen flyttade man in i nya större lokaler – nu byter man namn på verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenskt foodtech-bolag tar in kapital för att lansera smart livsmedelsetikett

Innocentia
Ämnen i artikeln: Etikett

Har jobbat i tio år med tekniken som nu ska gå från forskning till kommersialisering.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPM ökade vinsten

Ämnen i artikeln: UPM
Ämnen i artikeln: UPM
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här installerades en robotlösning i den svenska kartongfabriken

robot pack
Ämnen i artikeln: Robot

Ger effektivare produktion och bättre arbetsmiljö.

Ämnen i artikeln: Robot
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tingstad Group köper grossist

Ämnen i artikeln: Tingstad
Ämnen i artikeln: Tingstad
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA ökade omsättningen under 2024

Ämnen i artikeln: SCA

Så här har marknaden utvecklats.

Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso överträffar klimatmål med 53 procents utsläppsminskning

Ämnen i artikeln: Stora Enso

Stora Enso har minskat sina Scope 1 och 2-utsläpp med 53 procent jämfört med 2019 års nivåer, vilket överträffar målet på 50 procent till 2030. Minskningen säger man beror på energieffektiviseringar, bränslebyten och anläggningsnedläggningar, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Zeta lanserar hjärtformad pasta i plastfri förpackning

Zeta Pastamore 400g 1800

Zeta introducerar Pastamore, en hjärtformad pasta i en helt plastfri kartongförpackning. Enligt företaget minskar detta plastanvändningen med 8,7 ton per år och underlättar källsortering.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso ökade resultatet – men nettoskulden långt över målet

Stora Enso flagga
Ämnen i artikeln: Stora Enso

Planerar att sälja skog för 70 miljarder för att stärka balansräkningen.

Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Framtidens förpackningar diskuteras i radioprogram

matforpackningar

Lyfter fram det nödvändiga och positiva med förpackningar på ett bra sätt. Lyssna på det här.

I det senaste avsnittet av P1-programmet Meny får ett antal experter inom förpackningsbranschen chansen att berätta om förpackningens funktion och varför den faktiskt behövs för att skydda livsmedel och andra produkter.

Medverkar gör Malin Göransson, doktorand på Lunds tekniska högskola som forskar kring förpackningar och Christer Byhr, reklamare som formgivit många livsmedelsförpackningar.

Med i programmet är också Ann Lorentzon på statliga forskningsinstitutet RISE och förpackningskonsulten Anja Sandberg som berättar om vad vi kan vänta oss av framtidens förpackningar, och hur livsmedelsbutikerna kommer att förändras.

redaktionen@branschkoll.se
Annons