Kvalificera ditt företag för den nya marknaden – prioritera rätt i ditt hållbarhetsarbete

Genom att prioritera rätt i arbetet med hållbarhet så kan du inte bara göra gott för planeten utan också säkra ditt företags framtid. Eva Vati som är vd och grundare på VATI of Sweden berättar hur du ska tänka.
Eva Vati är aktuell som talare på Print Next den 30 november och i det senaste avsnittet av Branschkollpodden berättar hon om det hon ska dyka ner i under sitt framförande.
När förpackningsföretagen Apak blev först i världen 2021 med att verifiera sitt hållbarhetsarbete av extern part så var det Verify Agency som fick uppdraget. Och nyligen hjälpte man Frontpac att verifiera sitt hållbarhetsarbete enligt ISO26000.
Podden finns på Spotify och Apple Podcast – eller så lyssnar du på den här. Nedan finns också en sammanfattning av det vi pratar om.
Bredd har gett spets
Eva Vati har lång och bred erfarenhet inom allt från upphandling inom FN till att vara hållbarhetschef – och från början kemiingenjör. En bredd som nu har gett spetskompetens inom hållbarhetsarbete.
Framtidssäkra ditt företag
– Genom att integrera hållbarhet i din strategi så kan du också stärka ditt bolag i hur man hanterar till exempel förändringar i omvärlden.
Nu har det varit väldigt mycket kopplat till klimatet. Olika typer av naturkatastrofer som faktiskt också påverkar oss här i Sverige.
– Men det handlar också om att säkra sin kompetens, energieffektivisera sin verksamhet till exempel och att inte minst då kvalificera sig för den nya marknaden så att man har sitt företag kvar helt enkelt.
Nya regler träder i kraft redan i januari som kommer att påverka alla företag. Den nya lagen kring hållbarhetsredovisning handlar om hur man arbetar med och rapporterar om sitt hållbarhetsarbete och hur man får det verifierat.
Greenwashing och Greenhushing
Detta arbete är också starkt kopplat till greenwashing.
– EU vill komma till rätta med just greenwashing, att man alltså framhäver sig själv bättre än vad man egentligen är, vilket man kan komma till rätta med genom att påvisa transparens vilket är vad en verifiering handlar om, berättar Eva.
Greenhushing är ett nytt fenomen som innebär att företag inte vågar kommunicera kring sitt hållbarhetsarbete för att man är rädd att bli stämplad för greenwashing.
Nya krav kommer snabbt
Just nu rullas det ut ny lagstiftning inom EU och i ett första steg handlar det mycket om klimatet.
– Som ett mindre bolag som är leverantör till ett större företag så är det nu ditt klimatavtryck, alltså CO2-avtryck, som kommer att efterfrågas för hela livscykeln [Scope 1 till 3].
CO2-avtryck är nummer ett men sen kommer fler saker att införas kring allt från cirkulär ekonomi till biologisk mångfald, jämställdhetsfrågor och så vidare.
– Som företag kommer man att behöva ha koll på när och hur de olika lagarna rullas ut så att man kan vara taktiskt i sitt arbete.
Hjälp med prioritering
Vati of Sweden har tagit fram en guide som man kallar för ”Egendeklaration” vilken är kopplad till ISO26000. Genom att svara på 50 frågor får du hjälp att komma igång med en analys kring vad som är allra viktigast för just ditt företag. Guiden är gratis och går att ladda ner på verifyagency.com.
Vill du vet mer om hur du ska lägga upp en strategi för just ditt företag så kommer Eva Vati till Print Next den 30 november och delar med sig av sin kunskap inom området.