Logga in

Kuvertteamet byter namn

14 maj, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Under 2017 förvärvade Kuvertteamet pappersgrossisten Turnex, nu slår de ihop verksamheterna under ett gemensamt namn.

Addbrand blir det nya namnet för de bägge verksamheterna från och med 14 maj 2018. Addbrand Sweden AB, kommer att ha cirka 100 anställda och en uppskattad omsättning på drygt 200 miljoner kronor, berättar de i ett pressmeddelande.

– Vår vision är att vara den ledande grossisten inom trycksaker i Skandinavien. Vi behövde ett modernt namn som speglar vår verksamhet bättre och som gör att vi kan fortsätta utvecklas in i framtiden. Viktigaste anledningen till namnbytet är dock att namnet ska fungera i hela Skandinavien. Och kuvert heter faktiskt konvolutt i Norge och Danmark, säger vd Patrik Sjölin.

Nya loggan.

Addbrand kommer fortsätta att endast sälja sina produkter genom ”ett grafiskt mellanled”.

– För oss betyder Addbrand att vi och våra återförsäljare addar varumärken på olika produkter. Våra ÅF kan välja att köpa en otryckt produkt och själva göra ett påtryck,
eller så kan de köpa den färdigtryckta produkten från oss, förklarar Patrik Sjölin.

Addbrand kommer fortsätta med ”Print by Sweden”, som de introducerade för några år sedan. Det innebär att att alla produkter kan tryckas via egen produktion i Sverige, enligt företaget.

– En tuff grafisk bransch innebär ständigt fokus från oss på att hitta nya produkter att adda varumärken på, med hjälp av nya och spännande tjänster. Detta i kombination med fortsatt långsiktig satsning på egen produktion i Bankeryd tror vi ger både kunder och anställda en trygghet i att arbeta med oss, avslutar Patrik.

Kuvertteamet omsatte 189 miljoner år 2016 och hade 87 anställda, bolaget har sitt säte i Bankeryd.

Få konkurser i branschen men antalet varsel ökar – här är alla siffror

Konkurserna i näringslivet ökar – och så även i flera andra delar av kommunikationsbranschen. Men den grafiska branschen står som undantag. Här är alla aktuella siffror med diagram för grafiska branschen, byråer och förlag.

Göteborgare tar ”Sveriges kanske trevligaste tryckeri” till Stockholm

Göteborgstryckeri öppnar i Stockholm. (Bilder: Wikimedia Commons. Götaplatsen av Historiker och Sergels torg av de:Benutzer:Stern. Bilderna är beskurna)

Service och kundlösningar i fokus när Göteborgstryckeri, med stort utbud av trycksaker och produktmedia, öppnar i Stockholm.

Karlshamns kommun tvingas göra om tryckeriupphandling – strider mot transparensprincipen

Ljungbergs tryckeri överklagade Karlshamns kommuns tryckeriupphandling tidigare i år – nu tvingas man nu göra om den efter en dom i Förvaltningsrätten. (mer…)

Världens mest hållbara sugrör görs av trä – Stora Enso teamar upp med startup-bolag

”Tillsammans med Stora Enso har vi utvecklat världens mest hållbara sugrör för produktion i industriell skala. Varje vecka produceras och konsumeras miljarder plastsugrör och vårt sugrör har potentialen att bli en riktig ”game changer”.

Driver försäljning av tryckpressar med hjälp av utbildning

(Bild: Inkish)

För Visutech är utbildning ett sätt att addera värde – det är bland annat så man hjälper sina kunder att utvecklas. (mer…)

Samsung tar över tronen – lägger mest pengar på marknadsföring av alla

Den årliga rapporten med de företag som annonserar mest har kommit och Samsung tar över första platsen från Procter & Gamble.

Årets effektivaste kampanjer utsedda – här är alla vinnarna

Nyligen korades årets effektivaste kommunikationsinsatser när tävlingen 100-wattaren avgjordes. Mest prisade annonsören blev Klarna medan byrån med mest vinster blev Åkestam Holst Noa.

(mer…)

Nilssons Tryckeri växer kraftigt med förvärv

Dataform och Häftdesign är specialiserad på block, häftisar och blanketter – nu byter de ägare. (Bilder från haftdesign.se och dataform.se)

Dataform i Kumla byter ägare när Nilssons Tryckeri förvärvar det från Taberg Media Group – ”Vi breddar oss med trading”. (mer…)

Lanserar fiberbaserad RFID-tagg – för smarta lösningar inom logistik och kommunikation

Stora Enso har lanserat en helt ny rfid-tagg baserad på fibrer. Tekniken möjliggör pappersbaserade och återvinningsbara rfid-taggar för digital autentisering av förpackningar och andra fysiska produkter.