Logga in

Kurs: Så tänker en upphandlare inom stat och kommun

23 februari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Den 13 mars håller marknads- och avtalsrätt-specialisten Alexander Jute i Grafkoms regi en halvdagsutbildning om offentlig upphandling. Alexander Jute är partner och jurist på Marlaw, som är en affärsjuridisk byrå med specialistkompetens inom marknadsrätt, immaterialrätt och IT-rätt, GDPR samt avtalsrätt. Vi ställde några frågor till Alexander inför kursen.

Alexander Jute.

Vad är det viktigaste man kommer lära sig?

– Genom seminariet lär du dig hur en upphandlare inom stat och kommun arbetar med upphandlingsprojekt och hur utvärderingen av ett anbud går till. Genom handfasta tips lär du dig att vässa ditt anbud och göra det vinnande.

Har du något exempel på vanliga misstag som företag gör när det kommer till upphandlingar?

– Skilj på ska och bör krav i anbudsinbjudningar. Genom att inte bara fokusera på pris utan också andra parametrar i ditt anbud så som kvalitet och specialkompetens har du större möjligheter att vinna upphandlingen. 

Hur svårt är det egentligen med upphandlingar? Finns det en föreställning om att det är svårare än vad det egentligen är att vinna upphandlingar?

– Ofta kommer det in färre anbud än myndigheten hade väntat sig eftersom anbudsinbjudningarna upplevs som svårlästa. Det är en tröskel som går att ta sig förbi. Många upphandlingar sker dessutom inte genom öppet förfarande med annonsering. Det offentliga har möjlighet att direktupphandla under det så kallade tröskelvärdet. Då kan kontakt ske direkt med leverantörer eller med flera utvalda leverantörer inom ett tjänsteområde.

13 mars i Stockholm

Utbildningen arrangeras av nätverket Grafkom – läs mer och anmäl dig här.

SEMINARIUM: Sälj grafiska tjänster på nätet – lär dig av experter i Europa

Pandemin förändrar hur man gör affärer i näringslivet och även i den grafiska branschen. (mer…)

Procurator lägger packaging-verksamhet i eget bolag

Procurators förpackningsverksamhet bildar ett eget nytt bolag och det som tidigare hette Procurator Packaging Solution blir nu till Pacudo. (mer…)

Brandfactory investerar i skärbord från Zünd

Dennis Hallam (operatör), Daniel Forsgren (teamledare storformat) och Daniel Redner (produktionschef) framför det nya skärbordet. (Bild: Press)

Brandfactory investerade under slutet av 2020 i ett nytt skärbord till sin produktion i Farsta (mer…)

Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon jobbar kontinuerligt med att ta fram smarta lösningar för tryckeriernas efterbearbetning av trycksaker.

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag. (mer…)

Mest lyssnat på Branschkollpodden 2020 – är du vår nästa gäst?

Några av gästerna i Branschkollpodden under 2020.

Tolv branschprofiler gästade Branschkollpodden 2020. (mer…)

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt. (mer…)

Sigtuna Gravyr förvärvar och dubblar kapaciteten

Stärker maskinpark och kundbas genom förvärvet av en kollega.

3 aktörer slås ihop till 1 i Blekinge och flyttar till nya lokaler

Ny logotyp och nytt varumärke för de tre bolagen, som nu blir ett.

Nyligen utsågs man till ”superföretag” – nu flyttar man ihop och skapar ett gemensamt varumärke.

Tillverkat kartong till många klassiska ölunderlägg – Nu avvecklas Värmländska Svanskogs bruk

Tillverkningen flyttas till Tyskland.