Logga in

Kurs: Så tänker en upphandlare inom stat och kommun

23 februari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Den 13 mars håller marknads- och avtalsrätt-specialisten Alexander Jute i Grafkoms regi en halvdagsutbildning om offentlig upphandling. Alexander Jute är partner och jurist på Marlaw, som är en affärsjuridisk byrå med specialistkompetens inom marknadsrätt, immaterialrätt och IT-rätt, GDPR samt avtalsrätt. Vi ställde några frågor till Alexander inför kursen.

Alexander Jute.

Vad är det viktigaste man kommer lära sig?

– Genom seminariet lär du dig hur en upphandlare inom stat och kommun arbetar med upphandlingsprojekt och hur utvärderingen av ett anbud går till. Genom handfasta tips lär du dig att vässa ditt anbud och göra det vinnande.

Har du något exempel på vanliga misstag som företag gör när det kommer till upphandlingar?

– Skilj på ska och bör krav i anbudsinbjudningar. Genom att inte bara fokusera på pris utan också andra parametrar i ditt anbud så som kvalitet och specialkompetens har du större möjligheter att vinna upphandlingen. 

Hur svårt är det egentligen med upphandlingar? Finns det en föreställning om att det är svårare än vad det egentligen är att vinna upphandlingar?

– Ofta kommer det in färre anbud än myndigheten hade väntat sig eftersom anbudsinbjudningarna upplevs som svårlästa. Det är en tröskel som går att ta sig förbi. Många upphandlingar sker dessutom inte genom öppet förfarande med annonsering. Det offentliga har möjlighet att direktupphandla under det så kallade tröskelvärdet. Då kan kontakt ske direkt med leverantörer eller med flera utvalda leverantörer inom ett tjänsteområde.

13 mars i Stockholm

Utbildningen arrangeras av nätverket Grafkom – läs mer och anmäl dig här.

Dubbelt vd byte på Sveriges Annonsörer och Swedish Content Agencies

Hanna Riberdahl blir ny vd för Sveriges Annonsörer. (Bild: Press)

Sveriges Annonsörer har utsett Hanna Riberdahl som ny vd för Sveriges Annonsörer med tillträde den 1 april. Riberdahl har tidigare varit marknadschef på K-Rauta och Telenor. Även Swedish Content Agencies har ny vd.

Hur ser en förpackning ut 2030?

I årets PIDA-tävling, en förpackningstävling som arrangeras av Billerudkorsnäs, så har studenter på designhögskolor i Frankrike, Tyskland, Sverige och UK fått i uppdrag att ta fram ett förslag på hur en ”spännande och hållbar” förpackning kommer se ut år 2030. (mer…)

Installerar 50-meters offsetpress med rullmatning

Klaus Sauer är vd för Saxoprint som investerar tungt i ny teknik för att kunna vara billigast på marknaden.

Tyska online-tryckeriet Saxoprint (en del av Cewe) installerade i januari världens första Heidelberg Speedmaster XL162-8P med rullmatningstekniken Cutstar. Storleken på både pressen och företaget ger perspektiv.

Stor tryckeriupphandling avgjord – men få vinnare

Få vinnare i upphandlingshärvorna – allt högre kostnader att vara med i ”spelet”.

En av världens vackraste böcker är tryckt i Göteborg

Göteborgstryckeriet och deras ”Hybrid Print Technology” har gett utdelning . (Bild: Göteborgstryckeriet)

Världens vackraste böcker 2019 är utsedda. Bland pristagarna finns en svensk bok – tryckt av Göteborgstryckeriet. (mer…)

Fem intressanta företagsbesök på Print Next 19 – ”begränsat antal platser”

Ta chansen att besöka Brandfactorys nya och samordnade anläggning i Farsta, SDK DR Service som nyligen köpte Ranhammar, Arkitektkopias huvudenhet i Stockholm med bland annat 3D-print, ”action marketing”-tryckeriet Realtryck och Visual Art som är visionärer inom digitala skyltar.  (mer…)

Tierps Tryckeri digitaliserar – så här startade resan

Håkan Monfors och Peter Agell på Tierps Tryckeri tillsammans med Niclas Wahlgren från Gibon i Gävle och Mikael Pettersson och Roy Spennare på Konica Minolta.

Våren 2018 anställde familjeägda Tierps Tryckeri Håkan Monfors som ny extern vd. Uppdraget var att modernisera företaget och ta det in i en digital framtid – vilket nio månader senare har resulterat i det offensiva beslutet att ersätta sin offsetpress mot en digital tryckpress. (mer…)

Trycksaker och produktmedia – bland Europas snabbast växande företag

E-handel av trycksaker och produktmedia växer kraftigt och två av bolagen i branschen är bland de snabbast växande i Europa just nu och på den svenska marknaden finns en del av tillväxten. Flera svenska bolag i kommunikationsbranschen tar sig också in på årets lista.

Justnu-ägare köper broker – nybildade Brover Group gör sitt första förvärv

Alldeles nyligen skrev vi om att Brover Group bildats ur Justnus moderbolag som ett investment-bolag i grafisk bransch. Nu annonserar bolaget sitt första förvärv.  (mer…)