Kundklubb spelar stor roll vid val av butik
Pressmeddelande från Stroederalton 2012-09-17
Medlemskap är lojalitetsskapande och trafikdrivande för kedjor och butiker. När kunden är köpmogen väljer hon nämligen oftast butiken där hon är medlem. Det visar en färsk undersökning från StroedeRalton.
93,8% svarar att medlemskapet spelar stor roll eller ganska stor roll vid val av butik. Bara 6,2 procent av samtliga respondenter har svarat att medlemskapet i en kundklubb spelar ganska eller mycket liten roll för val av butik.
Kunderna vill ha bonus
Dagens konsumenter är smarta och medvetna om vad de vill ha. Undersökningen visar också att intjäning av bonus är den främsta anledningen till medlemmar i kundklubbar stannar kvar som medlemmar. 59,3% svarar att bonus är det viktigast incitamentet. Men också god service, som blir viktigare ju äldre kundgrupp man har och om man riktar sig till män.
Undersökningen
Undersökningen genomfördes i samband med StroedeRaltons tävling på Facebook våren 2012, då medlemmarna korade sin favoritkundklubb. I samband med röstningen fick man svara på tre frågor om sin kundklubb. Svaren utgör underlaget till denna analys. Totalt har 452 svar behandlats. Dessa har samlats in under tiden 120201-120502.