KST Infoservice investerar i ny tryckutrustning

Pressmeddelande från KST Infoservice 2012-09-12

KST Infoservice AB har under sommaren investerat i en ny tryckpress och ett nytt arbetsflöde som kommer att spara både tid och pengar åt kunderna.

Tryckpressen som är en Heidelberg Speedmaster SM 74 har 10 färger och ett arkformat på 52 x 72 cm. Detta är en av tryckeribranschens modernaste tryckpressar med den senaste teknologin.
– Den nya pressen kortar ner olika ledtider i produktionen, vilket efterfrågas av de företag som använder sig av DM. Dessutom ger det mer tid åt kreatörerna, förklarar Roger Hall, vd, KST Infoservice.
För att komplettera den nya tryckpressen har KST Infoservice också investerat i ett effektivt arbetsflöde XMF (Cross Media Flow) samt CTP från Fuji. XMF har sedan det lanserades på marknaden tagit tryckeribranschen med storm.
– XMF är ett av de modernaste arbetsflöden som marknaden har att erbjuda grafisk industri. Vi kommer att kunna driva allt automatiskt från preeflight, färgstyrning (ICC) till online blädderbar PDF och utskjutning, säger Roger.
CIP4 flödet sammanflätar rip-ctp med tryckpressen så all data om aktuellt jobb skickas till pressen för automatisk inställning.
– Enkelt förklarat så släpps 10 plåtar iväg från prepress och tiden innan pressen rullar är 50-60 minuter till full produktion, fortsätter Roger.

Branschledande i regionen
KST Infoservice har idag 44 anställda och beräknas ha en omsättning om drygt 70 miljoner SEK år 2012. Bland kunderna finns många kända varumärken som Posten, Ticket, IKEA och Skogsstyrelsen.
KST Infoservice tjänster omfattar helhetslösningar inom den grafiska industrin – med allt från utveckling av digitala system till grafisk produktion och logistikhantering. Verksamheten erbjuder tryck och logistik med moderna produktionslinjer, spetskompetens inom nyutveckling och anpassning av webb och fristående Windowsapplikationer för dynamiska publikationer, beställningssystem, informationshanteringslösningar samt allt inom display, utställningar, skyltproduktion och profilreklam. Kombinationen av att vara ett tryckeri med lång erfarenhet och ett framtidens it-företag är oslagbar.
– Sommarens investeringar är ett led i vår företagsutveckling. Vi räknar med att vara branschledande i
regionen inom tre år, fortsätter Roger.

Office Depot i rekonstruktion – stänger alla 39 butiker

Office Depot 1800

Stora skulder tvingar Office Depot till drastiska förändringar.

Trots redan vidtagna åtgärderna har Office Depot en ackumulerad nettoförlust på över 38 miljoner kronor under de första nio månaderna under 2024.

Detta framkommer i rekonstruktionshandlingar som Branschkoll har tagit del av, och är först med att rapportera om.

Pandemin slog hårt mot Office Depot som till stor del säljer sina varor och tjänster till kunder med fysisk verksamhet som butiker, skolor, kontor och myndigheter. Prishöjningar på material, framför allt pappersprodukter de senaste åren har också varit svåra att parera.

Branschkoll har tidigare rapporterat om ett stort skatteanstånd på över hundra miljoner kronor. Likviditetsbristen är på väg att bli akut och bedömningen är att bolaget inom tre månader hamnar i en situation där skulderna inte kan betalas så som de förfaller. Den totala ”skuldbördan” uppgår till 355 miljoner kronor.

Stänger alla butiker och säljkontor

I handlingarna framkommer nu att man gör drastiska förändringar i bolaget för att komma till rätta med lönsamheten.

Annons
  • Stänga de 39 butikerna och säga upp hyresavtalen
  • Stänga säljkontor i Göteborg, Malmö och Karlstad
  • Säga upp en stor del av organisationens personal, inkluderande samtliga anställda i butikerna samt cirka tio anställda på huvudkontoret och lagret.
  • Ska lansera en ny e-handelsplattform för att ytterligare öka försäljningen online

Bolaget förväntar sig att behålla intäkterna från icke-butiksberoende kunder.

Office Depots omsättning kommer till 80 procent från bolagets företagskunder där försäljningen via hemsidan står för majoriteten av omsättningen. Städ, kontor och papper är de största segmenten och profilprodukter utgör 4 procent av försäljningen, vilket motsvarade 39,5 miljoner kronor under 2023.

Förpackningsmaterial uppgår enligt uppgift till sex procent av försäljningen – drygt 59 miljoner kronor under 2023.

Företaget uppskattar att rekonstruktionen kommer pågå under sex till nio månader.

Om Office Depot

Office Depot bedrivs rikstäckande genom 39 butiker, säljkontor och webbhandel. Bolaget omsatte cirka 987 miljoner kronor under 2023 och sysselsätter omkring 230 anställda vilka består av butiksmedarbetare runt om i landet, säljare vid tre säljkontor, administration vid huvudkontoret i Solna samt lagerarbetare på centrallagret i Strängnäs.

Office Depot erbjuder varor inom kontorsinredning, kontorsmaterial, tillbehör samt tjänster som profilprodukter, hyra av maskiner och liknande till både företags- och privatkunder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Liten e-handel med POD-tjänster till salu

Ämnen i artikeln: Till salu

Företaget har sitt fokus på kläder och B2B-marknaden.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Motigt för medieköp i oktober månad

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern

Medieinvesteringarna föll kraftigt i oktober. Men det finns en delförklaring till att tappet blev så pass stort.

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norge utökar satsning ”Trykt i Norge”

robert wright 2

Norska grafiska branschföreningen tar in mer resurser för att utöka satsningen på lokalt producerade trycksaker.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Målet är satt – de ska ha helt emissionsfria leveranser

ellastbil vid snabbladdningsstationen i vansbro 1800
Ämnen i artikeln: Logistik

Ett steg närmare klimatsmarta transporter.

Ämnen i artikeln: Logistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska det avgöras vem som får trycka säkerhetsklassat uppdrag – 44 miljoner kronor i potten

Ingår att leverera tryck, efterbearbetning och packning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: Arkitektkopias rekonstruktion förlängs

Så här går arbetet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är hela programmet på Print Next

alla talare pn 24
Ämnen i artikeln: Print Next

19 november är det dags för Print Next. Allt är klart för en intensiv kunskaps- och nätverksdag för grafisk bransch.

Print Next bjuder på ännu fler talare i år och ämnena är de mest aktuella kring utvecklingen av det tryckta mediet.

Det handlar om allt från det senaste inom AI och automatisering till hållbarhet, och så klart det senaste inom den ekonomiska konjunkturen. Några av landets och branschens främsta experter delar med sig av sin kunskap.

Annons

Nätverket av personer som är på plats från alla delar av det tryckta mediets värdekedja är också stort – i skrivande stund är det 140 personer som kommer vara med under dagen.

Omfattande program

Under dagen kommer följande programpunkter att hållas:

  • Framtidens event – en möjlig guldgruva för grafiska produkter – Cecilia PerlindVD Sponsrings & Eventsverige
  • Framtidens pappersbaserade förpackningar – Elin FurelidDirector of Future Packaging, Pernod Richard/Absolut
  • Kronan, räntorna och konjunkturen – Sven-Olov Daunfeldt, chefsekonom, Svenskt Näringsliv
  • Var finns tryckuppdragen i framtiden – Henrik Müller-Hansen, CEO, Gelato
  • Du måste veta vad Low code automation tools är! – Magnus SandströmDigital Workflow Manager, Taberg Media Group
  • Hållbarhetsfrågor, greenwashing och EU-regleringar – Anna Linusson, VD, Svanen och Jan Ihre, FSC Sverige
  • Tryckt marknadsföring i symbios med Meta och Google –Jan RingsöVD & Grundare Reaktion
  • Det senaste inom AI och innehållsgenerering – Henrik VikströmCEO, Pixel Nordic
  • Nya tryckta applikationer (som inte digitaliseras) – Per LarssonXeikon
  • HETASTE trenderna inom prepress och automatisering – Lukas Engqvist, Brobygrafiska
  • Jasså, du har problem att hitta rätt personer att anställa? – Tommy BontéLärare och teknikansvarig, Brobygrafiska
  • Hur man ökar effektiviteten i sina kampanjutskick med insikter och kundcase från Oscar Wager på Svensk Affärsinformation och Camilla Börlin på 21 Grams.

Hela programmet finns på eventets sajt – där du också anmäler dig.

Branschkoll är med och arrangerar Print Next genom Grafkom.

Ämnen i artikeln: Print Next
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu säljs bärkraftigt utbildningsföretag med fokus på pappersindustrin

Ämnen i artikeln: Till salu

Verksamheten har en vinstmarginal på nära 30 procent.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

E-handel med egen produktion till salu

Ämnen i artikeln: Till salu

Stabil bas med kunder för klädmärket och en nyckelfärdig e-handelsplattform.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons