Krönika: Konstigheter jag funnit i profilbranschens upphandlingar

upphand

Krönika av David Eriksson som äger och driver TUPP Reklam

Jag har under flera år följt hur de offentliga upphandlingarna i profilbranschen sköts och det jag har sett är inte smickrande, varken för branschen eller för de som upphandlar. Men det finns sätt att göra det bättre.

Bland de vanligast förekomna fenomenen finns löften som är omöjliga att hålla, ett förfrågningsunderlag som sällan speglar hur inköpen faktiskt kommer att se ut. Orimliga krav från upphandlare i kombination med branschföretag som tummar lite väl mycket på upphandlingens kravställningar, genererar ofta anbud som jag personligen skulle skämmas för att lämna in.

Det finns sätt jag tror skulle fungera bättre

Att upphandla ramavtal för profilbranschens typer av produkter, där myndigheternas behov garanterat kommer skifta under avtalsperioden, är i mina ögon nästan omöjligt. Här skulle man istället kunna upphandla ett flertal leverantörer för att sedan göra en förnyad konkurrensutsättning inför varje faktiska köp. Ett sådant förfarande skulle vara till nytta för alla, både myndigheten, oss skattebetalare men också för branschen. Eftersom vi får ett faktiskt kommande köp att räkna på och det vi erbjuder måste gå att leverera till de villkor och de priser vi lämnar. Jag ser med glädje hur flera myndigheter börjar titta på den varianten. Sedan 2017 finns också ett helt nytt sätt att upphandla – dynamiskt inköpssystem (DIS).

Det systemet tror jag är det som skulle ge absolut bäst villkor för alla gällande både profilprodukter, trycksaker och kontorsmateriel med mera. DIS är speciellt bra för alla produkter, varor och tjänster som en upphandlande myndigheten har löpande behov av, och där behovet under åren kan variera väldigt och där utvecklingen gällande utbud sker löpande.

Annons

Med DIS finns det inga fiktiva varukorgar eller oärliga anbud. Till DIS kan alla anmäla sig löpande och efter kvalificering få vara med och räkna på alla kommande inköp. Jag tror att DIS kommer spara mycket administrativt arbete och generera de absolut bästa affärerna för både branschen, skattebetalarna och myndigheterna. Hittills har ingen använt DIS gällande profilprodukter men jag har initierat diskussioner med bland annat Kammarkollegiet, så med lite tur blir statens nya inköp av profilprodukter, när nuvarande avtal går ut i februari nästa år, köpta via DIS.

Vi måste lära oss ta betalt för våra tjänster

Något annat som förekommer då och då och som jag reagerat på är hur myndigheterna ställer krav på många gratis (nåja, kostnadsfria i alla fall) tjänster. Exempelvis lagerhållning för att sedan i princip kräva att kunna beställa två pennor åt gången, utan att vi får debitera för de faktiska kostnader som uppkommer (arbete, emballage, frakt osv).

Samma myndigheter brukar sedan prata om hur miljövänliga de vill vara. Miljövänlighet i kombination med att frekvent göra småbeställningar går inte riktigt ihop i min värld eftersom varje beställning kräver exempelvis emballage och frakter. Förr, innan det miljövänliga fick det genomslag som det har idag, lagerhölls profilprodukter ofta lokalt i kommunhusen. Det fanns till och med kommuner som hade speciell personal anställd för att just lagerhålla och distribuera profilprodukter och kontorsmateriel (lyckan var fullkomlig när jag i mellanstadiet fick göra ”prao” hos en sådan). Det här borde branschen bli duktigare att påtala.

Tyvärr är branschen dålig på att ta betalt för de tjänster vi utför, och det gör att vi själva sänker branschens status. Vill inte ens vi själva ta betalt för våra tjänster kan det väl inte vara någon hög kvalitet på det vi utför, eller? För i vilken annan bransch tar man inte betalt för sitt arbete? Jämför man upphandling av profilprodukter med exempelvis reklambyrå-tjänster där grafisk formgivning och strategisk rådgivning ingår (som ofta förutsätts att vi skänker bort) så efterfrågas alltid timpris på dessa tjänster om de genomförs av reklambyrå. Men hos oss finns det inte ens med frågan vad det kostar utan det räknar man med att vi gör gratis. Varför? En grafiker anställd av ett profilproduktföretag kontra av en reklambyrå kostar troligtvis lika mycket i lön. Jag har börjat ifrågasätta sådana krav, men jag märker tyvärr att jag är ganska ensam, åtminstone hittills. Hoppas att flera företag följer efter nu efter den här krönikan.

/David Eriksson som äger och driver TUPP Reklam sedan 2002 och som har utbildat sig inom upphandlingar och har ett stort intresse för det juridiska.

Annons

Planerar stängning av förpackningsbruk

Ämnen i artikeln: Heinzel Group
Ämnen i artikeln: Heinzel Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Visa upp dina bästa förpackningar – Scanstar öppen för anmälan

Scanstar banner small 2048x1172 1

En vinst ger biljett att tävla i Worldstar.

Förpackningstävlingen Scanstar har öppnat upp för inlämning av bidrag. I år är det återigen Svenska Förpackningsgillet som är värd för tävlingen.

Scanstar är en gemensam nordisk förpackningstävling som arrangeras årligen sedan 1969 av SPA, Scandinavian Packaging Association. SPA är en sammanslutning av Svenska Förpackningsgillet och motsvarande organisationer i de övriga nordiska länderna.

Ger biljett till Worldstar

Företag som vinner en Scanstar får förutom diplom, rätten att delta i Worldstar Competition, en internationell förpackningstävling som arrangeras av World Packaging Organisation (WPO).

Scanstar är öppen för alla förpackningslösningar som designats, konstruerats eller tillverkats i ett av de nordiska länderna. Även förpackningslösningar som tillverkats i andra länder, men som säljs av ett nordiskt företag och/eller beställs av nordiska kunder, får delta.

Läs mer i inbjudan här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk plastjätte SBTi-verifierad

trioworld

Då ska utsläppen vara noll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bobst och Miraclon utvidgar samarbetet

bobst miraclon
Ämnen i artikeln: BobstMiraclon
Ämnen i artikeln: BobstMiraclon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Glassbilskoncept ska bidra till enklare återvinning

Ny avfallstjanst med skon melodi 1800

I Stockholm kunde man i början av april höra en ny trudelutt ljuda över nejderna. Det var den nya hämttjänsten Returrundan som spelade sin melodi för att uppmärksamma invånarna på att nu kan man lämna sitt avfall till lastbilen som hade anlänt.

Returrundan är en ny kommunal service som ska underlätta för alla Stockholmare som vill bli av med ägodelar och skräp som de inte längre behöver.

– I Stockholm ska det vara lätt att återbruka. Med Returrundan tar staden ytterligare steg framåt mot mer återbruk och mindre slöseri med jordens resurser, säger Stockholms miljö- och klimatborgarråd Åsa Lindhagen (MP) i ett pressmeddelande.

Man emot saker du inte längre behöver men som kan göra stor nytta hos någon annan. Returrundan kommer även ta emot farligt avfall så som sprayburkar, nagellack och målarfärg, samt textilier, porslin och elektronik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dåligt samvete ska öka återvinningen

Restavfall blir latavfall 1800

Bostadsföretaget Helsingborgshem vill få sina hyresgäster att öka återvinningen.

Det nya sopsorteringskonceptet, innebär att restavfall byter namn till latavfall, och kärlen för restavfall placeras längst in miljörummet medan övriga kärl placeras längre fram. När man når latavfallet ska det i stort sett inte finnas något kvar att sortera.

I samband med övergången fick det nya miljörummet också lock-i-lock på sorteringskärlen, vilket gör att till exempel pappkartonger behöver tryckas ihop innan de kan läggas i kärlet. Packade sopor gör att kärlen fylls bättre så att sopbilen inte behöver köra runt med luft.

Man inledde detta test för hyresgästerna på Ringstorpsvägen i Helsingborg, och på ett år har man tillsammans minskat restavfallet med 25 procent.

– Det är en mycket positiv utveckling som gör boende här till utmärkta miljöambassadörer. Samtidigt finns det utrymme för att sortera ännu mer, något det nya konceptet syftar till att uppmuntra, säger Göran Svensson, avfallsrådgivare, Nordvästra Skånes Renhållnings Aktiebolag (NSR) i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

International Paper vinner kampen om DS Smith

IP DS Smith

Kommer att omsätta 28 miljarder dollar och har tillsammans 70 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stort tryckeri växer med bokbinderiföretag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm och Konica Minolta ingår samarbete och startar gemensamt inköpsbolag

Fujifilm KM

Det finns långtgående planer för ett strategiskt partnerskap för säkrad leveranskedja av råvarumaterial, effektivare produktion och utveckling av toner.

Fujifilm business innovation och Konica Minolta meddelar att de planerar att samarbeta kring sina respektive printverksamheter. Parterna har skrivit ett avtal om ett så kallat joint venture, ett strategiskt partnerskap, som omfattar företagens affärssegment inom produktionsskrivare, multifunktionsskrivare (MFP) och kontorsskrivare. Det skriver båda företagen i ett gemensamt pressmeddelande.

Bildar gemensamt bolag

Samarbetet syftar till att etablera en solid leveranskedja för produkter. Dels för inköp av råmaterial och maskindelar, dels för utveckling och produktion av toner. Det planeras också att starta ett gemensamt bolag för inköp där Fujifilm ska stå som huvudägare. Tidsplanen är att joint venture-samarbetet träder i kraft i sommar.

Utöka affärer tillsammans

Fujifilm och Konica Minolta aviserar också att de kommer att ha fortsatta diskussioner framöver för att ytterligare utöka sina affärer tillsammans, enligt pressmeddelandet.

– De pågående diskussionerna om denna affärsallians är oerhört viktiga eftersom vi strävar efter att stärka vår konkurrenskraft och utöka vår globala närvaro för att ta ett stort steg framåt. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att skapa ett nytt ramverk för att förbättra vår leveranskedja och bygga en robust affärsgrund, säger Naoki Hama, vd och koncernchef för Fujifilm business innovation, i ett pressuttalande.

Aviserade nyligen sparpaket

Nyheten om samarbetet kommer kort efter att Konica Minolta aviserat ett större sparpaket globalt med bland annat varsel av 2 400 anställda, något Branschkoll tidigare berättat om.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon byter bransch – blir ny tryckare i byn

Mia Vindelhed 1800

Mia Vindelhed gör en nystart i livet och satsar på tryckeri i nytt namn.

Mia Vindelhed gör en omstart i livet och ger sig in i tryckbranschen. Hon har köpt enmanstryckeriet Kaffe, Skog och Tryck i Västerbottniska Vindeln. I och med ägarbytet passar hon samtidigt på att byta namn på företaget till Mias tryck och konsulting AB. Det nya bolaget registrerades hos Bolagsverket 9 april.

– Jag köper hennes (förre ägaren) grejer så att jag kan trycka på kläder, göra skyltar och branda bilar, förklarar Mia Vindelhed.

En familjehistoria bakom

Både Mias morfar och pappa har huserat i lokalerna med sina respektive fotoverksamheter. Några ägarskiften senare på adressen i Vindeln flyttade tryckeriet och pappershandeln Kaffe, Skog och Tryck in.

Hur kommer det sig att du ger dig in i tryckbranschen?

– Jag hörde att hon skulle sälja och tänkte att någon i byn måste ju förvalta det här. Om någon inte gör det så får jag göra det. Jag hade en annan anställning och funderade ganska länge vad man skulle kunna göra och kom fram till att det passade ganska bra att ta över.

En blandad mix

Hon säger att det finns mycket företagare och industrier i Vindelns kommun:

Annons

– Jag skulle gärna vilja konsulta till mässor så att jag kan sälja mer till mässor och event. Men också göra mer branding så att man får ett helt paket. Det finns också massa småföretag som kanske vill ha dekaler till bilen, kepsar eller så. Och snart kommer studenten. Då kommer jag göra skyltar till privatpersoner. Så det kommer att var lite blandat.

Hur långt har du kommit i starten?

– Jag är snart igång. De beställningar jag får de gör jag. Men sedan har jag inte börjat marknadsföra mig än. Jag känner att jag måste lära mig mer och bli mer skillad, säger hon och tillägger att hon får hjälp i uppstarten av förre ägaren.

Ska flytta tryckeriet

Själv har Mia tidigare varit på Cranab och närmast kommer hon från en tjänst som verksamhetsledare på Tegnässkidan. I båda rollerna har hon jobbat en hel del med grafisk design och produktion.

– Det har alltid funnits ett intresse hos mig för form och färg.

Tryckeriet kommer dock inte fortsätta husera i hennes morfars och pappas gamla lokaler.

– Det var lite nostalgi att vara där, men vi har just byggt ett garage med en övervåning och då passar det ypperligt att kunna flytta det till Tvärålund, 1,5 mil utanför Vindeln.

redaktionen@branschkoll.se
Annons