Krönika: Coronagåvan en succé

SBPR_Corona

En krönika om Coronagåvans uppsving för branschen och om SBPRs roll som branschorganisation, skriven av Markus Briedis vd för Parnass Presentreklam och styrelsemedlem i SBPR.


Precis som för de flesta andra bolag går år 2020 till historien som ett annorlunda år. I vår bransch som säljer reklamprodukter har det stundtals sett riktigt mörkt ut. Vi lever på att producera reklamprodukter som används för att bygga varumärke och relationer i samband med event och mässor. Ett år som i år med få aktiviteter hos våra kunder betyder att en stor del av försäljningen försvunnit.

En räddning för hela branschen är den så kallade Coronagåvan. Under perioden 1 juni 2020 till 31 december 2020 gäller en tillfällig skattefrihet för gåvor från arbetsgivaren upp till ett värde på 1 000 kronor inklusive moms per anställd. Detta gäller utöver julgåvan som man får ge till ett värde upp till 450 kronor inklusive moms per anställd. Det betyder att man skattefritt kan ge en gåva för 1 450 kronor per anställd i år.

För vår egen del har detta lett till ett rejält uppsving i försäljningen av julklappar. Jämfört med förra året är försäljningen av julklappar upp hela 500%! Vi hör liknande signaler från kollegor och leverantörer i branschen.

Tyvärr gäller skattefriheten bara under 2020. Kostnaden för staten för årets skattelättnad bör vara nära nog obefintlig. Med tanke på att en normal julgåva som kostar mer än 450 kronor inklusive moms beskattas från första kronan så är det extremt ovanligt att ge bort en julgåva för 451 kronor då arbetsgivaren behöver betala arbetsgivaravgift på hela summan och den anställda beskattas upp till 55% av värdet i inkomstskatt.

Många i vår bransch hoppas att ett upplägg liknande Coronagåvan ska bli permanent. Tyvärr handlar det mest om drömmar då man inte aktivt gör något för att påverka detta. Idag finns det bara en organisation som arbetar för att få denna skattelättnad att bli permanent. Det är SBPR – Svensk Branschförening för Profil- och Reklamprodukter, där jag sitter i styrelsen. SBPR är en intresseorganisation som finansieras av medlemsavgifter. Idag är det färre än var 10:e bolag i branschen som är medlemmar i SBPR. Idag räcker medlemsavgifterna till att finansiera en halvtids anställd som bland annat jobbar med lobbyfrågor, men även många andra arbetsuppgifter.

Vill du att vi även i fortsättningen ska kunna ge bort en skattefri gåva till anställda till ett högre värde än de normala reglerna om 450 kronor? Se då till att köpa era reklamprodukter och företagsjulklappar från ett företag som är medlemmar i SBPR och som bidrar ekonomiskt till arbetet att få coronoagåvan att bli permanent.

/Markus Briedis
VD Parnass Presentreklam samt styrelsemedlem i SBPR

Länk till originalartikeln hittar du här.

Annons

Priset på plast rekordhögt

‎För den som letar efter exempel på inflation i dag är råvaror ett bra ställe att börja på. Koppar, stål, trä och plast är antingen nära eller på rekordhöga nivåer.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenskt tryckeri startar postersajt mot nischad konsumentgrupp

Ska hjälpa föräldrar piffa till barnrummen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska Posterland expanderar till Tyskland

Bara ett halvår efter starten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Posterföretag fick nästan 5 gånger mer betalt än väntat

Det svenska posterföretaget köptes upp av modeföretag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons