Logga in

Kronans Apotek byter till papperspåsar

28 april, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Tillverkad av miljömärkt och återvunnet papper.

Kronans Apotek byter plastpåsarna på alla sina apotek till papperspåsar. Med start första maj fasas plastpåsarna ut och man kommer när det är klart minska mängden plast med cirka 55 ton. Ändringen görs som en del av Kronans hållbarhetsarbete för att bidra till en hälsosammare miljö.

Medan den tidigare plastpåsen innehåller återvunnen fossilbaserad plast är den nya bruna papperspåsen tillverkad av miljömärkt och återvunnet papper (FSC)* och därmed ett mer förnyelsebart alternativ för miljön. Påsarna levereras av Tingstad.

– Vi är glada och stolta över att vi nu kan erbjuda våra kunder denna papperspåse av förnyelsebart och återvunnet material från ansvarsfullt skogsbruk. Vi hoppas kunderna kommer att återanvända papperspåsarna många gånger också, säger Frida Hemmingsson som är miljö och hållbarhetschef på Kronans Apotek i en kommentar.

Kronans Apotek har 320 apotek runt om i Sverige och den nya papperspåsen kommer kosta kunderna mellan tre och fem kronor styck, beroende på storlek.

Efterfrågan på platspåsar har minskat hos Kronans Apotek och under 2019 sålde man hela tio miljoner färre plastpåsar jämfört med 2016.

Stockholmstryckerier flyttar ihop – ”vi skapar ett fantastiskt starkt mediahus”

Nytt verktyg för livscykelanalyser av förpackningar

Ett nytt verktyg från Billerudkorsnäs visar att många företag skulle kunna minska sina förpackningars klimatpåverkan med upp till 50 procent.

Svenska konsumenter vill ha förpackningar av papper

Organisationen Two Sides, som verkar för att främja den grafiska branschen och lyfta papprets hållbarhet, har genomfört en ny omfattade studie där man frågat europeiska konsumenter om deras förpackningspreferenser. (mer…)

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.