Logga in

Kronans Apotek byter till papperspåsar

28 april, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Tillverkad av miljömärkt och återvunnet papper.

Kronans Apotek byter plastpåsarna på alla sina apotek till papperspåsar. Med start första maj fasas plastpåsarna ut och man kommer när det är klart minska mängden plast med cirka 55 ton. Ändringen görs som en del av Kronans hållbarhetsarbete för att bidra till en hälsosammare miljö.

Medan den tidigare plastpåsen innehåller återvunnen fossilbaserad plast är den nya bruna papperspåsen tillverkad av miljömärkt och återvunnet papper (FSC)* och därmed ett mer förnyelsebart alternativ för miljön. Påsarna levereras av Tingstad.

– Vi är glada och stolta över att vi nu kan erbjuda våra kunder denna papperspåse av förnyelsebart och återvunnet material från ansvarsfullt skogsbruk. Vi hoppas kunderna kommer att återanvända papperspåsarna många gånger också, säger Frida Hemmingsson som är miljö och hållbarhetschef på Kronans Apotek i en kommentar.

Kronans Apotek har 320 apotek runt om i Sverige och den nya papperspåsen kommer kosta kunderna mellan tre och fem kronor styck, beroende på storlek.

Efterfrågan på platspåsar har minskat hos Kronans Apotek och under 2019 sålde man hela tio miljoner färre plastpåsar jämfört med 2016.

Så här ska Messe Düsseldorf Covidsäkrar Drupa – ansiktsmask blir obligatorisk

(Bild: Drupa)

Drupa gör nu allt för att kunna genomföra mässan.

Heidelberg överger Drupa

Heidelberg ställer in sitt deltagande på Drupa nästa år.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)