Kritiken mot Mediebyråbarometern är överdriven – man har ju bara upptäckt att dr fungerar

Enligt senaste utgåvan av de svenska mediebyråernas statistik – Mediebyråbarometern – ökade dr med 44 procent, mest av alla kategorier, under 2011. Kritiker anser nu att man inte tillräckligt tydligt anger att ökningen endast gäller för mediebyråernas egna inköp och inte för mediet som helhet.

Kritiken är överdriven och jag tror att de som ger kritiken också vet detta. Istället gör man det för att få publicitet. Kanske tänker man att det ser bra och handlingskraftigt ut att kritisera och utmana?

Det är inte första gången som kritik riktas mot siffrorna. Redan 2010 sa IRMs vd Magnus Anshelm till Dagens Media att ”Mediebyråbarometern är missvisande”. Uttalandet beskrevs överdrivet av Dagens Media som en ”attack” mot Sveriges Mediebyråers mätningar.

– Mediebyråbarometerns månadsindex täcker mindre än 20 procent av dr-marknaden. Deras mätningar för dr är direkt missvisande, sa Magnus Anshelm till Dagens Media i oktober 2010.

Och nu kommer samma kritik igen. ”Mediebyråbarometern blir missvisande” säger Svensk Direktreklams marknadenschef Göran Kontin till Resumé. I artikeln konstateras att ökningen för dr som helhet inte alls är 44 procent utan snarare en till två procent.

– Den gängse uppfattningen är att cirka 30 procent av investeringarna inom direktreklam går via mediebyråer, sa Göran Kontin till Resumé i januari 2012.

I varje pressmeddelande som kommer från Sveriges Mediebyråer står det klart och tydligt under rubriken ”Metod” att:

”Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen.”

Dessutom står det i den inledande meningen att utvecklingen gäller ”… enligt Sveriges Mediebyråers medlemmar”. Detta hade kanske kunnat varit tydligare, så som det var just den här gången (januari 2012), och stått ”Medieinvesteringarna, via Sveriges Mediebyråers medlemmar, låg …”.

Helt ärligt så förstår jag varför Staffan Slörner, Sveriges Mediebyråers vd, inte svarar när Resumé ringer för att få en kommentar på kritiken. Han har redan svarat och även han vet att kritikerna bara vill synas i någon av branschens tidningar.

Jag anser att Resumé, Dagens Media och andra som skriver om statistik kopplat till medieutvecklingen har ett ansvar att tydligt förklara de siffror som används. Men det är naturligtvis lockande att påstå att till exempel dr växer kraftigt snarare än att det bara sker en ompositionering av hur pengarna flödar mellan olika aktörer.

Varför ökar då DR så mycket hos mediebyråerna?

Det finns flera anledningar och några har berörts av bland annat Dagens Media.

En är att Posten under de senaste åren vidtagit åtgärder med syfte att få mediebyråerna att öka sina investeringar i dr.

2010 tog man fram ett nytt mediebyråavtal som ger mediebyråerna en kickback på 2-4 procent. Samtidigt inledde man en offensiv där man, enligt en artikel i Dagens Media, har hela sex säljare som dedikerat jobbar med att få mediebyråerna att ta in direktreklam i sin mediemix.

Dessa saker har gett resultat som nu visar sig i mätningarna från Sveriges Mediebyråer.

Sedan kan det ju faktiskt vara så att mediebyråerna, och deras kunder, upptäcker mer och mer att dr faktiskt fungerar.

/Ola Karlsson
Grundare av Branschkoll – omvärldsbevakning för alla som jobbar i trycksakens värdekedja

Annons

Posterföretag i konkurs

Andra aktörer ser fortsatt positiv utveckling i nischen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Naturvårdsverkets fakta om plast – och hur den kan hanteras bättre

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast

IVL har på uppdrag av Naturvårdsverket tagit fram en checklista på hur företag jobba smartare med plast.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt samarbete ska få fler att panta sina förpackningar

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower

Förpackningsinsamlingen, FTI, har inlett ett samarbete med återvinningsappen Bower med målet att ännu fler förpackningar ska lämnas till återvinning.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ketchup i pappersflaska

Kraft Heinz Company har aviserat att de startar ett samarbete med förpackningsutvecklaren Pulpex för att tillsammans ta fram en träfiberbaserad flaska för Heinz ketchup.

Denna flaska är en del i arbetet för företaget att uppnå målet att alla förpackningar ska vara helt återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara senast 2025. Förutom detta så har företaget målet att vara nettonollutsläppare av växthusgaser senast 2050, säger man i ett pressmeddelande.

– Förpackningsavfall är en utmaning som vi alla måste göra vårt bästa för att ta itu med. Det är därför vi är fast beslutna att vidta åtgärder för att ta fram hållbara förpackningslösningar för våra varumärken. Den nya flaskan är ett exempel på hur vi tillämpar kreativitet och innovation för att utforska nya metoder för att förse konsumenterna med hållbara förpackningar, säger Kraft Heinz vd Miguel Patricio.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sex hållbarhetsrapporter från förpackningsbranschen

Hållbarhetsrapporten, där man öppet delar med sig av framsteg (och motgångar) i sitt hållbarhetsarbete, håller på att bli standard för alla företag. För att du ska kunna inspireras och lära av kollegor i branschen har vi här samlat sex förpackningsföretags rapporter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får stöd för att utveckla PFAS- och plastfria livsmedelsförpackningar

Vinnova går in med pengar.

redaktionen@branschkoll.se

Framtidens förpackning ska utnyttja naturens uppfinningsrikedom

Ämnen i artikeln: Pida

It’s a Wild Life! Det är dags för Pida och i år ska deltagarna hämta inspiration från naturen.

It’s a Wild Life! är temat för Billerudkorsnäs designtävling Pida 2022, där 350 designelever från sju länder gör sitt bästa för att inspirera och imponera med egna tolkningar av vad förpackningsdesign kan lära av naturen.

Pidas idé är att lyfta fram unga, nytänkande talanger för att främja hela förpackningsindustrins utveckling.

It’s a Wild Life är ett tema som uppmuntrar deltagarna att utforska naturens egen uppfinningsrikedom, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard på Billerudkorsnäs som arrangerar Pida. De får hitta egna sätt att använda sig av de vackra och sinnrika lösningar som finns överallt i naturen när det gäller former, mönster, funktioner och hållbarhet.

Packaging Impact Design Award (PIDA) har sedan starten 2005 engagerat tusentals designelever över hela världen. Lokala event kommer att ske under maj och juni och en internationell vinnare kommer att krönas vid den förpackningsmässan Luxe Pack Monaco den 3 oktober 2022.

Mer information om Pida 2022 finns här.

– Vi skapade PIDA för att röra om i grytan och utmana inom förpackningsbranschen, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs. Och det tycker vi att vi lyckats med. PIDA är en frisk fläkt för hela branschen, och eleverna överträffar sig själva år efter år, säger hon i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Pida
redaktionen@branschkoll.se

Pacson rekryterar nyckelpersoner inom hållbarhet

Ämnen i artikeln: Pacson

Sedan några veckor tillbaka är Henric Wahlgren och Henri Waher på plats hos på Pacson.

Henric kommer senast från en tjänst som projektledare hållbar utveckling på Södra Munksjön Utveckling och blir ny hållbarhetsstrateg hos Pacson.

Henri rekryterades från AW technologies där han varit projektledare kvalitetsutveckling och går in i en roll som kvalitetsansvarig på Pacson, enligt ett linkedininlägg.

Ämnen i artikeln: Pacson
redaktionen@branschkoll.se

Finsk förpackningstryckare investerar i tiofärgare

Ämnen i artikeln: Walki

En tiofärgs flexopress med 1.600 mm bredd.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se

E-handlare i försök att skippa kartongförpackningen

Målet med projektet är en förpackningslös leverans.

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]