Kraven skärps för Svanenmärkta kläder

Svanenmärkning på textila produkter skärps.
Svanenmärkning på textila produkter skärps.

Textilbranschen fortsätter vara ett fokusområde för miljöarbete på både nationell och internationell nivå, enligt EU är branchen den fjärde mest ”klimat- och miljöskadliga sektorn”.

Med det här i åtanke har Svanen nu valt att skärpa kraven för sin märkning på kläder, bland annat så får man inte längre elda upp eller dumpa kläder som inte blir sålda.

Vidare så måste tillverkarna mäta hur mycket mikroplast som sprids från syntetiska textilier med hjälp av en standardiserad testmetod, och de värden som framkommer ska på sikt bli underlag till ett gränsvärde, den här typen av krav kan Svanen vara först med enligt uppgift.

– Svanen kommer nu med tuffare krav på textiltillverkare eftersom behovet av omställning för branschen är akut. Nu är det viktigt att branschen antar utmaningen och använder de verktyg som finns. Allt fler vill göra medvetna val och det bästa valet är förstås att konsumera mindre. Men också att göra rätt val när du väl måste handla, säger Ulf Eriksson, produktansvarig för kläder, textilier och läder på Miljömärkning Sverige, i ett pressmeddelande.

De nya kraven i punktform

Svanenmärkta kläder och textilier innebär:

  • Tillverkade av fibrer som, med få undantag, antingen är ekologiska, återvunna eller baserade på förnybara råvaror.
  • Tygets kvalitet, inklusive krympning/töjning, färgbeständighet och hållbarhet testas.
  • FN:s konventioner (ILO) om arbetstagares rättigheter följs.
  • Omfattande krav på samtliga kemikalier som används i textilproduktionen, bland annat väldigt tuffa krav på ämnen som är cancerframkallande, som kan skada vår fortplantningsförmåga eller arvsmassa. Flamskyddsmedel, perfluorerade ämnen (PFAS etc) och antibakteriella tillsatser, inklusive nanopartiklar, är förbjudna.
  • Effektiv användning av vatten och energi, eventuellt egen produktion av solenergi i textilproduktion (Implementering av ett minimum av BAT , bästa tillgängliga teknik).

Data om nordisk textil

Fakta om textilproduktion och nordisk konsumtion

  • Tillverkning av kläder och andra textilier tillhör en av världens största industrier.
  • Textilproduktionen nästan fördubblades mellan 2000 och 2015. Konsumtionen av kläder och skor förväntas öka med 63 % till 102 miljoner ton år 2030 (EU:s textilstrategi).
  • Textilsektorn är den fjärde mest klimat- och miljöpåverkande ur ett globalt livscykelperspektiv. Textil är det konsumtionsområde som har den tredje största förbrukningen av vatten och mark. Det är det femte största konsumtionsområde när det gäller användning av råvaror och utsläpp av växthusgaser (Europeiska miljöbyrån).
  •  2 500 olika kemikalierungefär används i textilproduktion. 1 150 av dem är klassade som farliga, enligt Kemikalieinspektionen (Nordiska ministerrådet).
  • I genomsnitt köper varje nordisk medborgare 13–16 kilo nya textilier om året (Nordiska ministerrådet).
Annons

Webbinarium: Största utställaren på Drupa – och andra saker att ha koll på inför årets stora mässa

drupa16 jv9230 1800
Ämnen i artikeln: Drupa

I fredags hade nätverket Grafkom ett webbinarium inför Drupa. Här kan du se det.

Om du vill få lite bättre koll på vad som händer på kommande Drupa så kan nu nu se en genomgång som Morten Reitoft från Inkish gjorde för Grafkoms medlemmar i förra veckan.

Se seminariet nedan – men först en lista som sammanfattar en del av det som sägs:

  • Morten ger en övergripande bild av mässan, vilka blir de stora utställarna och vilka kommer inte att ställa ut alls.
  • Även om allt fler leverantörer som ställer ut inte anpassar sina lanseringar lika mycket efter mässan längre så kommer det att vara en hel del stora nyheter som visas upp.
  • 30 procent av alla utställare är kinesiska bolag – vad detta betyder berättar Morten en del om.
  • Allt fler utställare visar upp kompletta produktionsflöden – snarare än fristående maskiner
  • Räkna med massor av robotar
  • Nyheter inom inkjet – bland annat kommer nya affärsmodeller kring färg
  • I vilka hallar finns de små och intressanta start-up-bolagen?
  • … och vem är största utställaren?

Se hela seminariet här:

Ämnen i artikeln: Drupa
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Textiltryckeri försatt i konkurs

Görs på egen begäran.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så mycket fakturerar profilföretagen kommuner och regioner

Kommuner och regioner 1800

Branschkoll har granskat fakturerade belopp till kommuner från drygt 200 profilåterförsäljare. Här är de som säljer mest till kommuner och regioner – och de som är mest beroende av denna försäljning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu står det klart – SBPR ska läggas ned

sbpr1
Ämnen i artikeln: SBPR

Nyligen höll SBPR ett möte där man beslutade sig för att branschföreningen ska läggas ned.

I ett uttalande till Branschkoll säger styrelsemedlem Cecilia Dellham på Exakt att:

Efter noggranna överväganden har vi kommit fram till beslutet att avveckla SBPR och arbeta med processen med att få över medlemmarna till PWA. På så sätt får vi en samlad förening som står stark och driver våra viktiga frågor vidare för hela branschen. Vi hoppas det arbetet ska vara klart till sommaren.

Nuvarande styrelse har valts om och ska arbeta med avvecklingen

Hon berättar också att SBPRs nuvarande styrelse valdes om i sin helhet och att de kommer arbeta med att avveckla föreningen.

– Vi är tacksamma för alla som har bidragit och deltagit i föreningens arbete genom åren och hoppas att en ny konstellation i PWA ska fortsätta det arbetet för att driva branschen framåt, säger Dellham avslutningsvis.

Ämnen i artikeln: SBPR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Unitedprofiles nya vd kommer från Ahlsell

alex goot
Ämnen i artikeln: Unitedprofile

Johan Goot med gedigen erfarenhet från workwear-sfären tar över vdposten på Unitedprofile.

Ämnen i artikeln: Unitedprofile
redaktionen@branschkoll.se
Annons

NWG-varumärke i samarbete med skidort

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Merchandise som kategori i Svenska Designpriset – bidragsluckan är öppen

jens design

Svenska Designpriset kör en merchandise-kategori även i år, där designtävlingen firar 20års jubileum. Anmälningsperioden är nu öppen mellan den 19 februari och 14 juni, därefter utses vinnaren av en kompetent jury.

Förra året vann Redgert Comms och Påhlsons Daylight var dubbelnominerade! Vem som vinner i år återstår att se, men det är ett ypperligt tillfälle för branschen att höja merchandise status ytterligare och visa up häftiga projekt.

Läs mer om tävlingen och lämna ditt bidrag på www.designpriset.se.

LÄS OCKSÅ: Vinnarna av Svenska Designpriset i merchandise med mera

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PF Concept lanserar nytt varumärke för teknikprodukter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Olympus ISO-certifierade

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rosendahl Design Group får B Corp-certifiering

Det danska designhuset Rosendahl Design Group har nyligen uppnått B Corp-certifiering och därmed förbinder sig företaget till flera förpliktelser gällande transparens, ansvarstagande samt social och miljömässig prestation.

Certifieringen utfärdas av B Lab, en icke-vinstdrivande organisationen som vill främja mer hållbart företagande genom att sätta standarder och skapa en gemenskap av företag som adresserar dessa samhällsutmaningar.

– Vi vill gärna vara en inspiration för andra och se vår insats skapa ringar på vattnet, säger Henrik Rosendahl, ägare och vd för Rosendahl Design Group, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons