Logga in

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

10 februari, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier.

Two Sides är en global organisation vars arbete går ut på att hjälpa tryckerier och pappersleverantörer att förklara för slutkunden alla fördelar med tryckt kommunikation. Man jobbar med att sprida faktabaserad information om papprets miljöpåverkan, snarare än att den allmänna opinionen ska baseras på magkänsla och gissningar. Det här sker bland annat genom produktblad, filmer och broschyren ”Myter och fakta om papper och tryck”.

Läs också: 335 företag tar bort vilseledande påståenden om papper och tryck – Norden inget undantag

För två år sedan inledde Two Sides en nysatsning på sin nordiska verksamhet genom ett samarbete med nätverket Grafkom, och har sedan dess arbetet hårt med att uppdatera, översätta och anpassa marknadsmaterialet för den nordiska marknaden.

Nordiska partners

Nu har man också börjat ta in Nordiska partners som gör att man får hjälp att fortsätta sitt arbete samtidigt som partners får tillgång till mer faktabaserat marknadsföringsmaterial.

Projektet finansieras med en bas från pappersindustrin samtidigt som det alltså finns lokala partners i respektive region. Ett av flera nordiska tryckerier som tidigt hoppade på tåget var Billes i Göteborg och totalt är det nu elva svenska och norska tryckerier och leverantörer som gått med i projektet.

Nordiska partners ärBilles, IT Grafiska, Danagårdlitho, 07 Media, Merkur Grafisk, HBO, Kai Hansen TrykkeriPapyrus, Grafiska Företagen och Estonian Printing Federation.

”Bra att Two Sides hjälper vår bransch att framhäva trycksakers styrkor”

I en intervju med Two Sides Nordics berättar Niklas Bille om Billes miljöarbete och varför man är med i Two Sides.

Hur kommer det sig att ni valde att bli partner till Two Sides?

– Vi tycker ju självklart att det är väldigt bra att Two Sides hjälper vår bransch att framhäva trycksakers styrkor i konkurrens med tex digitala medier.
Och sprida kunskap kring myter och annat som innebär att vissa kanske anser trycksaker som icke miljövänliga. Vi tycker Two Sides är väldigt seriösa i det arbete man gör inom dessa områden.

Vilka miljöåtgärder gör Billes förutom att vara medlem i Two Sides?

– Vi har varit svanen-licensierade sedan mitten av 1990-talet. Vi är ett Klimatneutralt bolag sedan 2011, och har minskat våra CO2-utsläpp till en femtedel 2019 mot 2010, från 286 ton till 48 ton. Vi jobbar löpande med att förbättra oss inom alla områden som innebär miljöpåverkan i vår verksamhet, berättar Niklas Bille för Two Sides.

Kraftigt ökat intresse för klimatneutralitet i trycksaksframställning

I intervjun nämner Niklas Bille även att han det senaste året sett ett kraftigt ökat intresse för klimatneutralitet i trycksaksframställning och distribution av trycksaker. Något han menar går helt i led med det miljöuppvaknande som skett i samhället som stort. Han ser det därför som en väldigt viktig konkurrensfaktor för grafiska producenter och något som kommer bli ännu viktigare framöver.

Mer om Two Sides arbete kan du läsa här.

Sappi lanserar ny serviceplattform för Sverige och Danmark – leverar huspapper inom 48 timmar i Sverige

Papperstillverkaren Sappi har byggt upp en ny infrastruktur i Sverige och Danmark som gör att man ska kunna leverera arkpapper till tryckerier i de två länderna inom 48 timmar.

Framgång och framtidstro för nytänkande tryckeri i Norge

Truls Bonnegolt  och Jørgen Lysnes på UTG lyfter hantlar i gymmet som finns i den nybyggda produktionsanläggningen i Larvik.

UTD Reklameprodusenten i Larvik är ett snabbt växande tryckeri i Norge, som genom gedigen omvärldsbevakning och pris-transparens på kort tid gjort sig ett namn i branschen.

PEFC skärper sin märkning

PEFC inför nya standarder för spårbarhet och

Flera nordiska organisationer tar bort påståenden som är skadliga för grafisk bransch

Före- och efterbild av Stockholms Stads kommunikation kring e-faktura.

Two Sides Anti-Greenwash kampanj har under 2019 fått 131 organisationer världen över att ta bort sina vilseledande påståenden om papprets miljöpåverkan, varav 30 är nordiska organisationer. (mer…)

Arctic med nytt is-vitt papper

Efter White, Highwhite och Ivory kommer nu Ice i Arctic Papers serie Arctic Volume. (mer…)

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian. (mer…)

Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Addbrands trycksaker finns nu hos Unitedprofile – enkelt tillgängliga hos anslutna återförsäljare

Johannes Råsbrant, marknadschef på Addbrand och Mange Lindblad, vd på Unitedprofile.

Den senaste leverantören att ansluta sig till Unitedprofile är trycksaksproducenten Addbrand – som blir den första leverantören hos Unitedprofile vars huvudfokus ligger på just trycksaker. (mer…)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?