Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

niklas_bille

TS partners Billes

Niklas Bille var snabba med att använda information om tryckta mediets hållbarhet från Two Sides. (Bild: Two Sides Nordic)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier.

Two Sides är en global organisation vars arbete går ut på att hjälpa tryckerier och pappersleverantörer att förklara för slutkunden alla fördelar med tryckt kommunikation. Man jobbar med att sprida faktabaserad information om papprets miljöpåverkan, snarare än att den allmänna opinionen ska baseras på magkänsla och gissningar. Det här sker bland annat genom produktblad, filmer och broschyren ”Myter och fakta om papper och tryck”.

Läs också: 335 företag tar bort vilseledande påståenden om papper och tryck – Norden inget undantag

För två år sedan inledde Two Sides en nysatsning på sin nordiska verksamhet genom ett samarbete med nätverket Grafkom, och har sedan dess arbetet hårt med att uppdatera, översätta och anpassa marknadsmaterialet för den nordiska marknaden.

Nordiska partners

Nu har man också börjat ta in Nordiska partners som gör att man får hjälp att fortsätta sitt arbete samtidigt som partners får tillgång till mer faktabaserat marknadsföringsmaterial.

Projektet finansieras med en bas från pappersindustrin samtidigt som det alltså finns lokala partners i respektive region. Ett av flera nordiska tryckerier som tidigt hoppade på tåget var Billes i Göteborg och totalt är det nu elva svenska och norska tryckerier och leverantörer som gått med i projektet.

Annons

Nordiska partners ärBilles, IT Grafiska, Danagårdlitho, 07 Media, Merkur Grafisk, HBO, Kai Hansen TrykkeriPapyrus, Grafiska Företagen och Estonian Printing Federation.

”Bra att Two Sides hjälper vår bransch att framhäva trycksakers styrkor”

I en intervju med Two Sides Nordics berättar Niklas Bille om Billes miljöarbete och varför man är med i Two Sides.

Hur kommer det sig att ni valde att bli partner till Two Sides?

– Vi tycker ju självklart att det är väldigt bra att Two Sides hjälper vår bransch att framhäva trycksakers styrkor i konkurrens med tex digitala medier.
Och sprida kunskap kring myter och annat som innebär att vissa kanske anser trycksaker som icke miljövänliga. Vi tycker Two Sides är väldigt seriösa i det arbete man gör inom dessa områden.

Vilka miljöåtgärder gör Billes förutom att vara medlem i Two Sides?

– Vi har varit svanen-licensierade sedan mitten av 1990-talet. Vi är ett Klimatneutralt bolag sedan 2011, och har minskat våra CO2-utsläpp till en femtedel 2019 mot 2010, från 286 ton till 48 ton. Vi jobbar löpande med att förbättra oss inom alla områden som innebär miljöpåverkan i vår verksamhet, berättar Niklas Bille för Two Sides.

Kraftigt ökat intresse för klimatneutralitet i trycksaksframställning

I intervjun nämner Niklas Bille även att han det senaste året sett ett kraftigt ökat intresse för klimatneutralitet i trycksaksframställning och distribution av trycksaker. Något han menar går helt i led med det miljöuppvaknande som skett i samhället som stort. Han ser det därför som en väldigt viktig konkurrensfaktor för grafiska producenter och något som kommer bli ännu viktigare framöver.

Mer om Two Sides arbete kan du läsa här.

Annons

Scandrafts vd: ”Fått möjlighet att satsa framåt och expanderar trots lågkonjunktur”

Anders Trillkott ny 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte för tryckerikoncern

magnus andersson 1800

I kölvattnet av stora omstruktureringar och nedläggningar. Nu byts vd:n ut efter knappt ett år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Robot tar över hanteringen av 73.000 tryckplåtar på danskt tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det går långsamt med skatteåterbetalningarna för profilbranschen

skatt promo 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Det tillfälliga anståndet med skatten som företag kunde ansöka om under pandemin och fram till förra hösten, spökar för svenska företag när räntan har höjts och återbetalningarna ska göras.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-aktör lanserar tjänst för reparation av arbetskläder

repair textile

”Vi lanserar en utökad reparationstjänst för utvalda kunder”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

YP satsar i Skellefteå med förvärv och större butik

Blåkläders dedikerade yrkesbutik gör satsning i Norra Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera arbetskläder till 4.000 anställda

vattenfall workwear

Vattenfall har valt leverantör av arbetskläder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilplagg för 8 miljoner ska eldas upp efter tvist

klader eld

Två branschaktörer och ett byggföretag är inblandade i den tragiska historien.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

OLW släpper merchkollektion – redan slutsålt

pyajamas

För att fira ”ostbågens dag” den 5 mars har OLW släppt en kollektion med merchandise, med totalt fyra unika produkter.

Kollektionen kallas för ”The Cheezier Collection” och säljs via egen ehandel som heter ”The Cheezier store”. I skrivande stund är pyjamasen, hoodien och strumporna slutsålda medan de finns kvar några tofflor.

olw cheezier
Produkterna i OLW:s merchkollektion.

Vem OLW (eller kanske Orkla som äger OLW) har samarbetat med för att ta fram kollektionen framgår inte.

På OLW:s sociala medier är det fullt av kunder som inte hann köpa på sig av de redan slutsålda produkterna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Namn och första stora event klart för Torstens idrottshall

craft arena
Ämnen i artikeln: CraftNew Wave Group

Craft Arena blir namnet på Torsten Janssons nya idrottsanläggning i Kosta Boda.

Det står också klart att det första stora evenemanget som kommer hållas där är bordtennis-EM för 13-åringar – ”European Under 13 Championships”.

Läs också: Torsten Jansson storsäljer i NWG

Arenan väntas stå klar i november 2024 och ska bli en en samlingsplats för flera olika sporter, inte minst pingis där man redan har ett damlag som spelar i Superettan och ett herrlag som är en kvalmatch ifrån detsamma.

– Vi är otroligt stolta över att det europeiska bordtennisförbundet, ETTU, har tilldelat bordtennis-EM för 13-åringar till Kosta och vår nya Craft Arena. Vår förhoppning är att detta kommer stärka och utveckla bordtennisintresset i hela regionen och innebära ett riktigt mervärde till den stora satsning vi gör på idrott i allmänhet och bordtennis i synnerhet, säger Torsten Jansson, vd för New Wave Group som Craft Scandinavia är ett dotterbolag till, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: CraftNew Wave Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons