Logga in

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

10 februari, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier.

Two Sides är en global organisation vars arbete går ut på att hjälpa tryckerier och pappersleverantörer att förklara för slutkunden alla fördelar med tryckt kommunikation. Man jobbar med att sprida faktabaserad information om papprets miljöpåverkan, snarare än att den allmänna opinionen ska baseras på magkänsla och gissningar. Det här sker bland annat genom produktblad, filmer och broschyren ”Myter och fakta om papper och tryck”.

Läs också: 335 företag tar bort vilseledande påståenden om papper och tryck – Norden inget undantag

För två år sedan inledde Two Sides en nysatsning på sin nordiska verksamhet genom ett samarbete med nätverket Grafkom, och har sedan dess arbetet hårt med att uppdatera, översätta och anpassa marknadsmaterialet för den nordiska marknaden.

Nordiska partners

Nu har man också börjat ta in Nordiska partners som gör att man får hjälp att fortsätta sitt arbete samtidigt som partners får tillgång till mer faktabaserat marknadsföringsmaterial.

Projektet finansieras med en bas från pappersindustrin samtidigt som det alltså finns lokala partners i respektive region. Ett av flera nordiska tryckerier som tidigt hoppade på tåget var Billes i Göteborg och totalt är det nu elva svenska och norska tryckerier och leverantörer som gått med i projektet.

Nordiska partners ärBilles, IT Grafiska, Danagårdlitho, 07 Media, Merkur Grafisk, HBO, Kai Hansen TrykkeriPapyrus, Grafiska Företagen och Estonian Printing Federation.

”Bra att Two Sides hjälper vår bransch att framhäva trycksakers styrkor”

I en intervju med Two Sides Nordics berättar Niklas Bille om Billes miljöarbete och varför man är med i Two Sides.

Hur kommer det sig att ni valde att bli partner till Two Sides?

– Vi tycker ju självklart att det är väldigt bra att Two Sides hjälper vår bransch att framhäva trycksakers styrkor i konkurrens med tex digitala medier.
Och sprida kunskap kring myter och annat som innebär att vissa kanske anser trycksaker som icke miljövänliga. Vi tycker Two Sides är väldigt seriösa i det arbete man gör inom dessa områden.

Vilka miljöåtgärder gör Billes förutom att vara medlem i Two Sides?

– Vi har varit svanen-licensierade sedan mitten av 1990-talet. Vi är ett Klimatneutralt bolag sedan 2011, och har minskat våra CO2-utsläpp till en femtedel 2019 mot 2010, från 286 ton till 48 ton. Vi jobbar löpande med att förbättra oss inom alla områden som innebär miljöpåverkan i vår verksamhet, berättar Niklas Bille för Two Sides.

Kraftigt ökat intresse för klimatneutralitet i trycksaksframställning

I intervjun nämner Niklas Bille även att han det senaste året sett ett kraftigt ökat intresse för klimatneutralitet i trycksaksframställning och distribution av trycksaker. Något han menar går helt i led med det miljöuppvaknande som skett i samhället som stort. Han ser det därför som en väldigt viktig konkurrensfaktor för grafiska producenter och något som kommer bli ännu viktigare framöver.

Mer om Two Sides arbete kan du läsa här.

Stockholmstryckerier flyttar ihop – ”vi skapar ett fantastiskt starkt mediahus”

Nytt verktyg för livscykelanalyser av förpackningar

Ett nytt verktyg från Billerudkorsnäs visar att många företag skulle kunna minska sina förpackningars klimatpåverkan med upp till 50 procent.

Svenska konsumenter vill ha förpackningar av papper

Organisationen Two Sides, som verkar för att främja den grafiska branschen och lyfta papprets hållbarhet, har genomfört en ny omfattade studie där man frågat europeiska konsumenter om deras förpackningspreferenser. (mer…)

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.