Warning: Use of undefined constant ENABLE_CACHE - assumed 'ENABLE_CACHE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/tes57637/public_html/wp-config.php on line 82
 Köper 4 nya offsetpressar – ”den som kan investera har stora möjligheter”Branschkoll
Logga in

Köper 4 nya offsetpressar – ”den som kan investera har stora möjligheter”

07 oktober, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Livonia Prints Trond Erik Isaksen på Bokmässan i Göteborg tillsammans med Ivan Taborsak som är ny säljare i Sverige.

Flyttar, investerar och satsar vidare i Sverige.

Livonia Print flyttar samman verksamheten från två till en adress i Riga. Flera av de befintliga tryckpressarna byts ut och nu investera man bland annat i fyra nya offsetpressar. Samtidigt satsar man på den svenska marknaden med ett nytt kontor i Stockholm.

4 nya pressar, ny ctp och efterbehandlingsutrustning

Det blir tre helt nya 8-färgs Heidelbergpressar som ersätter motsvarande pressar från 2013 och 2014. Investeringsprojektet innebär också en ny 4-färgare för omslag och flera investeringar inom efterbehandling samt en ny CTP-anläggning. Bland annat en ny stor limbindare från Müller Martini som klarar både digitala småupplagor och större offsettryckta upplagor. Mellan 80 och 90 procent av produktionen är böcker i färg.

– Pressarna går 24/7 så det är dags att byta dem, säger Trond Erik Isaksen till Branschkoll när vi träffar honom på Bokmässan i Göteborg.

Trond Erik Isaksen äger Livonia Print som förra året omsatte 630 miljoner svenska kronor. Han berättar att man också flyttar med två offsetpressar – en 10-färgare och en 5-färgare – till den nya adressen.

Man har sedan tidigare redan sin digitala utrustning på det nya stället som består av två Canon i300 inkjet-arkpressar, en rullpress för svartvit tryck samt en tonerbaserad press för omslag.

– Allt vi gör bygger vi i industriell skala. Ett exempel är vår nya ”digitala” limbindaren för 20 miljoner som är anpassad till upplagor mellan 200 och 800 böcker.

Trond Erik Isaksen berättar att förlagen är traditionella men nu börjar se möjligheterna som ny teknik och automatisering innebär.

– Det påverkar deras kassaflöde. Många böcker som idag trycks i mellan 1500 och 2000 ex borde egentligen delas upp i flera mindre upplagor och då minskas hantering på lager, distribution och risk för att få kvar böcker som aldrig säljs.

Med de nya pressarna som alla har ny teknik för snabbare intag, mindre makulatur och enklare hantering ökar effektiviteten i bolaget kraftigt. En ny CTP-anläggning som är helt anpassad för de nya pressarna ställer man också in vilket ökar effektiviteten ytterligare. Lägg till stora satsningar på ny mjukvara för att hantera hela flödet så är Livonia ett företag i branschens framkant.

– Med dagens ekonomi kommer vi att producera upplagor ner till 500 exemplar i offset, säger Trond. Men för oss går faktiskt upplagorna upp eftersom vi levererar allt mer till stora marknader som Tyskland och England. Så där går vi faktiskt mot branschens utveckling just nu.

Ökar servicegraden i Sverige

Man har nyligen anställt Ivan Taborsak (LinkedIn) som säljare på den svenska marknaden och öppnar nu ett servicekontor i Stockholm. Tillsammans med JK Morris kompetens kan man leverera provtryck och projektledning närmare kunderna på kontoret i Stockholm.

– Servicenivån blir rejält bättre med Ivan på plats och JK Morris tjänster kommer även till Stockholm, säger Trond.

Ivan Taborsak berättar att det är mycket trender inom bokproduktion och det gäller att hänga med kunderna och hjälpa dem i utvecklingen av nya sätt att producera böcker.

– Formgivarna är kreativa och nu får vi större möjlighet att hjälpa dem förverkliga sina idéer, säger Ivan.

Han kommer nu jobba mot bland annat mellanstora förlag som typiskt ger ut ett tiotal titlar per år.

I och med investeringen skapar man nu förutsättning för rejäl tillväxt kommande åren enligt Trond.

– Det har aldrig varit så intressant som nu att vara i tryckeribranschen. Men investeringar blir allt viktigare för att hänga med i utvecklingen och har man den möjligheten kan man göra riktigt bra och spännande saker, avslutar Trond.

Flera nordiska organisationer tar bort påståenden som är skadliga för grafisk bransch

Före- och efterbild av Stockholms Stads kommunikation kring e-faktura.

Two Sides Anti-Greenwash kampanj har under 2019 fått 131 organisationer världen över att ta bort sina vilseledande påståenden om papprets miljöpåverkan, varav 30 är nordiska organisationer. (mer…)

Arctic med nytt is-vitt papper

Efter White, Highwhite och Ivory kommer nu Ice i Arctic Papers serie Arctic Volume. (mer…)

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian. (mer…)

Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Addbrands trycksaker finns nu hos Unitedprofile – enkelt tillgängliga hos anslutna återförsäljare

Johannes Råsbrant, marknadschef på Addbrand och Mange Lindblad, vd på Unitedprofile.

Den senaste leverantören att ansluta sig till Unitedprofile är trycksaksproducenten Addbrand – som blir den första leverantören hos Unitedprofile vars huvudfokus ligger på just trycksaker. (mer…)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)