Logga in

Köper 4 nya offsetpressar – ”den som kan investera har stora möjligheter”

07 oktober, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Livonia Prints Trond Erik Isaksen på Bokmässan i Göteborg tillsammans med Ivan Taborsak som är ny säljare i Sverige.

Flyttar, investerar och satsar vidare i Sverige.

Livonia Print flyttar samman verksamheten från två till en adress i Riga. Flera av de befintliga tryckpressarna byts ut och nu investera man bland annat i fyra nya offsetpressar. Samtidigt satsar man på den svenska marknaden med ett nytt kontor i Stockholm.

4 nya pressar, ny ctp och efterbehandlingsutrustning

Det blir tre helt nya 8-färgs Heidelbergpressar som ersätter motsvarande pressar från 2013 och 2014. Investeringsprojektet innebär också en ny 4-färgare för omslag och flera investeringar inom efterbehandling samt en ny CTP-anläggning. Bland annat en ny stor limbindare från Müller Martini som klarar både digitala småupplagor och större offsettryckta upplagor. Mellan 80 och 90 procent av produktionen är böcker i färg.

– Pressarna går 24/7 så det är dags att byta dem, säger Trond Erik Isaksen till Branschkoll när vi träffar honom på Bokmässan i Göteborg.

Trond Erik Isaksen äger Livonia Print som förra året omsatte 630 miljoner svenska kronor. Han berättar att man också flyttar med två offsetpressar – en 10-färgare och en 5-färgare – till den nya adressen.

Man har sedan tidigare redan sin digitala utrustning på det nya stället som består av två Canon i300 inkjet-arkpressar, en rullpress för svartvit tryck samt en tonerbaserad press för omslag.

– Allt vi gör bygger vi i industriell skala. Ett exempel är vår nya ”digitala” limbindaren för 20 miljoner som är anpassad till upplagor mellan 200 och 800 böcker.

Trond Erik Isaksen berättar att förlagen är traditionella men nu börjar se möjligheterna som ny teknik och automatisering innebär.

– Det påverkar deras kassaflöde. Många böcker som idag trycks i mellan 1500 och 2000 ex borde egentligen delas upp i flera mindre upplagor och då minskas hantering på lager, distribution och risk för att få kvar böcker som aldrig säljs.

Med de nya pressarna som alla har ny teknik för snabbare intag, mindre makulatur och enklare hantering ökar effektiviteten i bolaget kraftigt. En ny CTP-anläggning som är helt anpassad för de nya pressarna ställer man också in vilket ökar effektiviteten ytterligare. Lägg till stora satsningar på ny mjukvara för att hantera hela flödet så är Livonia ett företag i branschens framkant.

– Med dagens ekonomi kommer vi att producera upplagor ner till 500 exemplar i offset, säger Trond. Men för oss går faktiskt upplagorna upp eftersom vi levererar allt mer till stora marknader som Tyskland och England. Så där går vi faktiskt mot branschens utveckling just nu.

Ökar servicegraden i Sverige

Man har nyligen anställt Ivan Taborsak (LinkedIn) som säljare på den svenska marknaden och öppnar nu ett servicekontor i Stockholm. Tillsammans med JK Morris kompetens kan man leverera provtryck och projektledning närmare kunderna på kontoret i Stockholm.

– Servicenivån blir rejält bättre med Ivan på plats och JK Morris tjänster kommer även till Stockholm, säger Trond.

Ivan Taborsak berättar att det är mycket trender inom bokproduktion och det gäller att hänga med kunderna och hjälpa dem i utvecklingen av nya sätt att producera böcker.

– Formgivarna är kreativa och nu får vi större möjlighet att hjälpa dem förverkliga sina idéer, säger Ivan.

Han kommer nu jobba mot bland annat mellanstora förlag som typiskt ger ut ett tiotal titlar per år.

I och med investeringen skapar man nu förutsättning för rejäl tillväxt kommande åren enligt Trond.

– Det har aldrig varit så intressant som nu att vara i tryckeribranschen. Men investeringar blir allt viktigare för att hänga med i utvecklingen och har man den möjligheten kan man göra riktigt bra och spännande saker, avslutar Trond.

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster. (mer…)

Danagårdlitho marknadsför sina miljösatsningar med ny film

Danagårdlitho berättar i en film om hur man jobbar med miljö- och klimatfrågor.

I en tre minuter lång film berättar Linn om hur tryckeriet Danagårdlitho tänker kring trycksaker och miljö. (mer…)

Debatt: Ta bort priskorgarna i offentliga upphandlingar av trycksaker

Grafiska företag fyller ofta i stora priskorgar i samband med anbud i offentliga upphandlingar. Priserna blir snabbt gamla och tar orimligt mycket tid att fylla i.

Offentliga upphandlingar inom grafisk bransch tar orimligt stora resurser för inblandade företag på grund av upphandlingsprocessen och att många tilldelningar överklagas till domstol. Här presenteras en idé på hur man skulle kunna utveckla och förenkla processen.

Tryckeriet Moo erbjuder sina kunder att investera i bolaget

Moo.com planerar att ta in kapital från sina kunder.

Online-tryckeriet Moo, med produktionsanläggningar i England och USA, undersöker intressent bland sina över en miljon kunder att bli gräsrots-finansiärer.

Smurfit Kappa lanserar leksaker i wellpapp

Smurfit Kappa har lanserat en kollektion med leksaker av papper

4evergreen – en ny allians för fiberbaserade förpackningar

4evergreen är en ny industriallians för aktörer inom fiberbaserade förpackningar. Bland medlemmarna finns flera tunga namn inom förpacknings- och pappersindustrin. (mer…)

Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter. (mer…)

Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför

Efter försäljningen av Digaloo till Taberg Media Group i mars 2018 väljer nu vd:n Jannes Dahlgren att lämna företaget. (mer…)

Workflow Summit: Finns det för mycket mjukvara i grafisk bransch?

Den 12 november var det dags för den grafiska branschen att lära sig mer om automatisering och arbetsflöden när Grafkoms Workflow Summit 2019 hölls i Stockholm. (mer…)