Logga in

Konsumtionen av böcker ökar – förlagens försäljning sjunker

13 september, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Konsumtionen av böcker ökar – under första halvåret 2019 med 5,1 procent – det är de digitala abonnemangstjänsterna som står för hela ökning. Antalet sålda fysiska böcker minskade med 7,6 procent.

Men intäkterna för förlagen minskar med 0,4 procent i kronor räknat trots att alltså konsumtionen ökar.

– Det är tydligt att branschen genomgår en genomgripande digitalisering. Det positiva i den senaste statistiken är att fler antal böcker konsumeras när digitala abonnemangstjänster växer. Det oroväckande är att de totala intäkterna trots det minskar, säger rapportförfattaren Erik Wikberg som är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

De digitala abonnemangstjänsterna visar en ökning med 25,3 procent i kronor räknat. Internetbokhandeln, som i rapporten är ihopslagen med bokklubbar, minskade med 4,8 procent. Den fysiska bokhandeln minskade med 5,1 procent och bokförsäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 9,1 procent.

Format

I kronor räknat utvecklades de fysiska formaten så här:

  • Inbundna böcker minskade med 5,6 procent
  • Pocketböcker minskade med 6,7 procent
  • Övriga format minskade med 5,3 procent

Trendbrott inom barn- och ungdomsböcker

Försäljningen av barn- och ungdomsböcker minskade med 4,8 procent räknat i kronor. Detta är ett trendbrott eftersom barnboksförsäljningen stadigt har ökat sedan 2013.

Bakom siffrorna står Svenska Förläggareföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen.

 

Han blir e-commerce manager för Danagårdlithos e-handelssatsning

Fredrik Lindbom blir ansvarig för Danagårdlithos satsning på e-handel. I somras förvärvade man sajten Colourpicture.se som blir basen för det nya affärsområdet som hjälper företag med presentreklam, profilkläder och tryckt material i alla möjliga former och format. (mer…)

Umeå Bokbinderi levererar till hela Sverige – med Instragram som språngbräda

Anne Kaartinen på Umeå Bokbinderi granskar kvalitén på arbetet innan det bearbetas vidare och slutligen skickas till kunden – och även ofta direkt till konsument. (Bild: Instagram @umeabokbinderi)

Det falsas och limmas. Häftas och präglas. Knivarna skär och nålarna syr. På Umeå Bokbinderi, ett av Sveriges få fristående bokbinderier, skapas det grafiska produkter med stor bredd. Nu jobbar man hårt för att nå ut med sina tjänster till tryckerier i hela landet. (mer…)

Världsledande PDF-expert till Sverige – Ghent Workgroups David van Driessche kommer till Workflow Summit

David van Driessche, som är ytterst ansvarig för arbetet i Ghent Workgroup, kommer till Workflow Summit i Stockholm för att prata om PDF, HMTL och Javascript. Ett unikt tillfälle att träffa en av världens främsta experter på PDF-teknologin. (mer…)

Millennie-generationen dödade print – återupplivas av generation Z

En ny generation tar till sig det tryckta mediet – och de gillar det!

Självkörande PDF-filer – skapar enorma tidsbesparingar

Det är inte bara bilar som blir självkörande – grafiska arbetsflöden kör samma väg. (mer…)

Köper 4 nya offsetpressar – ”den som kan investera har stora möjligheter”

Livonia Prints Trond Erik Isaksen på Bokmässan i Göteborg tillsammans med Ivan Taborsak som är ny säljare i Sverige.

Flyttar, investerar och satsar vidare i Sverige. (mer…)

Förlag breddar med nytt affärsområde inom e-handel

Skapamers två grundare Carl Fenson och Elias Holmer tillsammans med Bodil Ericsson Torp, vd på Aller Media. (Foto: Stellan Stephenson)

Innehåll och e-handel går hand i hand.

Digital papperskorg generar marknadsföring och försäljning – letar samarbetspartners

Pantanovas digital papperskorg skapar uppståndelse på gatorna i Linköping.

Skapar en brygga mellan den fysiska och digitala världen. (mer…)

Fujifilms arkmatade inkjetpress till Norden – Edvard Schneidler ny försäljningsagent

Michael Mossberg på Edvard Schneidler som är ny agent för Fujifilms Jetpress i Sverige och Danmark.

Edvard Schneidler blir ny agent för Fujifilms arkmatade inkjetpress Jetpress 750S och arbetsflödet XMF i Sverige och Danmark. (mer…)